Det mest spännande med detta är att ingen annan underhållningsform är så tillkrånglad. Tar vi spel som exempel är det ju ett under av smidighet och inte behöver man generellt slita håret av sig över att det finns sisådär 10-20 butiker, varje med "exklusivt" utbud, d.v.s man sitter där med en massa klienter installerat som naturligtvis måste startas och vara igång för att spela, helst samtidigt.
Man kan ju hårddra det och säga att den största konkurrenten kanske inte ens är "piratandet" utan att strulet och krånglandet snarare gör att man får en avsmak mot bolagen inom film/TV och inser att man kan ha roligare med spel, musik, böcker och annat.
Sedan har vi den hysteriska diskussionen om hur "omöjligt" det vore med en tjänst som har "allt". Nej, det är inte "omöjligt" utan har varit verklighet med fysiska medier. För min del tar jag hellre en tjänst där man kan hyra filmer och TV-serier, eventuellt köpa (om köp innebär standardisering, alltså inte att man är inlåst i proprietära lösningar) och där man betalar för det man ser, eventuellt med en rabattrappa - ju mer man tittar på, desto billigare per hyrning och att man kan köpa filmen för ett pris minus hyresavgiften om man gillar den så mycket att man vill ha den (modell - köp inom 24 timmar efter att du hyrde den så betalar du bara mellanskillnaden).
Jag hyr hellre innehållet, eventuellt betalar för ett "klippkort" (t.ex 10 hyrfilmer/månad) och har hela utbudet än sitter och jagar runt på olika tjänster och inser att A endast finns på X, B finns endast hos Y och C finns endast hos Z. Då tar jag hyrfilmen alla veckans dagar före.
Att det skulle finnas en tjänst med obegränsat tittande på "allt" för 199 kronor/månad eller så är knappast rimligt. Pay per view är däremot rimligt, eventuellt att det finns ett mindre roterande antal filmer man kan se varje månad med någon form av "MoviePass". Då kan man tänka sig tillgång till kanske de "50 populäraste filmerna" eller något, alternativt "klippkorten" med X antal filmer/månad.
Idag är däremot streaming av film/TV inget annat än en massa krångel och frustration. Tacka vet jag spel, tala om smidig underhållningsform.