Här är streamingtjänsterna i Sverige – och vad de kostar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xophile:

Jo, jag har bra WiFi-täckning där TV:n står så jag kan absolut testa med det. Men oavsett, så borde ju 100/100 på kabel vara mer stabilt än WiFi tänker jag? Och ingen 4K-stream ifrån dagens streaming-tjänster kan väl kräva mer bandbredd än 100Mbit?

Mja sålänge du inte använder tvn för latency känsliga spel tex så är nog wifi rappare faktiskt, om du har en helt okej uppdaterat router.
Tex buffra en film på 100mbit och 500mbit är ganska stor skillnad och man slipper 1 extra kabel
Men nej inget kräver mer än 100mbit, men det går helt enkelt bara fortare med wifi vanligtvis!

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xophile:

Jo, jag har bra WiFi-täckning där TV:n står så jag kan absolut testa med det. Men oavsett, så borde ju 100/100 på kabel vara mer stabilt än WiFi tänker jag? Och ingen 4K-stream ifrån dagens streaming-tjänster kan väl kräva mer bandbredd än 100Mbit?

Google säger att 4K kräver 25-50 Mbps.

Ja, ethernet är stabilare än Wi-Fi rent generellt eftersom det är färre faktorer som påverkar kvalitén, klarar duplex och har lägre latenser. Har man modern utrustning hela vägen och inga grannar som valt att sända med max styrka på varje kanal så borde det dock inte vara några problem idag med Wi-Fi heller. Eventuellt kan man behöva skala upp hårdvaran eller internet-förbindelsen med flera medlemmar i hushållet som strömmar samtidigt om man vill kunna närmas sig de teoretiska gränserna radio erbjuder.

Vill du köra snabbare över ethernet kan du investera i en 1 Gbps USB-adapter.

P.S. Jag kör helt över radio (t.o.m. musen) för både spel och streaming utan märkbara problem.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Google säger att 4K kräver 25-50 Mbps.

Ja, ethernet är stabilare än Wi-Fi rent generellt eftersom det är färre faktorer som påverkar kvalitén, klarar duplex och har lägre latenser. Har man modern utrustning hela vägen och inga grannar som valt att sända med max styrka på varje kanal så borde det dock inte vara några problem idag med Wi-Fi heller. Eventuellt kan man behöva skala upp hårdvaran eller internet-förbindelsen med flera medlemmar i hushållet som strömmar samtidigt om man vill kunna närmas sig de teoretiska gränserna radio erbjuder.

Vill du köra snabbare över ethernet kan du investera i en 1 Gbps USB-adapter.

P.S. Jag kör helt över radio (t.o.m. musen) för både spel och streaming utan märkbara problem.

Tack för ditt svar!

1Gbps USB-adapter kommer väl i slutändan max gå upp till 480Mbit, pga begränsingar på TVn:s USB-version.

Man hade ju faktiskt önskat att en så pass dyr TV hade både USB 3.x och trådat Gbit dock...

Permalänk
Skrivet av scienta:

Någon som faktiskt betalar 179:- för Netflix? Jag hittar enbart pris på 22USD under konto...

Japp för att familjen skall kunna stream olika saker samtidigt

Permalänk
Medlem

Disney+ gjorde en liten fuling när de introducerade sitt Premium. Hade man vanliga förut så höjde de en till högsta nivån istället för att behålla den som var likvärdig i pris.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

<Uppladdad bildlänk>

Kostar verkligen prime video 119? Jag hittar bara 59.

Ja jag betalar bara 59 kr

Visa signatur

I9 14900KF
MSI MEG Z790 ACE MAX
Asus Rog Strix 4080 Super OC,GSKILL DDR5 6000 MHZ 64 GB,EK 360 AIO,Lian Li Sl inf 120 7x,WD SN850x 4x 1tb,Lian Li Dynamic Evo
Acer Predator 34GS Ultrawide

Permalänk
Medlem

Tragiskt för dom som betalar för streamingtjänster

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Det är inget jag läst om, vart har du sett att de ska ha ett sådant upplägg? Det enda som finns är 59kr/mån och det ger reklamfritt och 4K (och ibland HDR) på många filmer.

Det har inte kommit till Sverige än.
https://www.m3.se/article/2189560/amazon-prime-video-reklam.h...

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

<Uppladdad bildlänk>

Kostar verkligen prime video 119? Jag hittar bara 59.

59 med reklam, 119 utan reklam (tror jag)
Den med reklam ingår med Prime, men man får betala extra för att slippa reklamen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:
Skrivet av Hakinger:

Surt

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhN322:

Utveckla

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhN322:

För att?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xophile:

Jag sitter med en fantastisk LG C3 77" sedan i mars 2024.

TV:n är ansluten med kabel (dock har TV:n "bara" stöd för 100/100) och jag har testat med 4K-material ifrån Disney+, Amazon Prime samt Netflix på sistone. Jag upplever inte att bilden är knivskarp i alla lägen dessvärre. Jag förstår naturligtvis att de gör allt de kan för att marknadsföra och sälja 4K, men med lägre bitrate för att spara bandbredd osv.

Upplever ni ungefär samma med 4K-material och streaming-tjänster?

Tyvärr är det now bara Apple TV+ som har vettig kvalitet, inte i paritet med Blu-ray men vettig 4k, bland streaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Det är skillnad på en tidning som du inte behöver titta på reklamen ens. Att bli avbruten mitt i en film är dock hemskt. Att dessutom betala för det är vidrigt.

Ser inte problemet, någon vill betala mindre till kostnaden av att se reklam, so fucking what.!

Permalänk
Hedersmedlem

Var är Allente?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Ser inte problemet, någon vill betala mindre till kostnaden av att se reklam, so fucking what.!

Man brukar oftast betala för att slippa reklam... vansinne man accepterar sånt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Var är Allente?

Ute och stör folk som grillar och har det trevligt.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

För att?

Skrivet av Sweckid:

För streamingupplevelsen för TV & film blir evigt sämre med priser som höjs, dåligt utbud (speciellt i Sverige), fler och fler segregering med fler appar, undermålig kvalitet, innehåll försvinner konstant, censurering av avsnitt, inkompletta serier, restriktioner av max antal enheter samtidigt, regionsblockering, förbjuda delning av konto och mycket mer. När det olagliga alternativet är mil bättre på alla dessa punkter vet man att de har misslyckats kolossalt. Det borde finnas en "Spotify allt-i-ett" app för TV & film streaming men de kommer ju självklart aldrig hända.

Permalänk
Medlem

Lite komiskt hur den streamingtjänst jag använder överlägset mest inte ens får en honorable mention.

Var är tabellen för Crunchyroll? @Edin_II 😋

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhN322:

För streamingupplevelsen för TV & film blir evigt sämre med priser som höjs, dåligt utbud (speciellt i Sverige), fler och fler segregering med fler appar, undermålig kvalitet, innehåll försvinner konstant, censurering av avsnitt, inkompletta serier, restriktioner av max antal enheter samtidigt, regionsblockering, förbjuda delning av konto och mycket mer. När det olagliga alternativet är mil bättre på alla dessa punkter vet man att de har misslyckats kolossalt. Det borde finnas en "Spotify allt-i-ett" app för TV & film streaming men de kommer ju självklart aldrig hända.

Det mest spännande med detta är att ingen annan underhållningsform är så tillkrånglad. Tar vi spel som exempel är det ju ett under av smidighet och inte behöver man generellt slita håret av sig över att det finns sisådär 10-20 butiker, varje med "exklusivt" utbud, d.v.s man sitter där med en massa klienter installerat som naturligtvis måste startas och vara igång för att spela, helst samtidigt.

Man kan ju hårddra det och säga att den största konkurrenten kanske inte ens är "piratandet" utan att strulet och krånglandet snarare gör att man får en avsmak mot bolagen inom film/TV och inser att man kan ha roligare med spel, musik, böcker och annat.

Sedan har vi den hysteriska diskussionen om hur "omöjligt" det vore med en tjänst som har "allt". Nej, det är inte "omöjligt" utan har varit verklighet med fysiska medier. För min del tar jag hellre en tjänst där man kan hyra filmer och TV-serier, eventuellt köpa (om köp innebär standardisering, alltså inte att man är inlåst i proprietära lösningar) och där man betalar för det man ser, eventuellt med en rabattrappa - ju mer man tittar på, desto billigare per hyrning och att man kan köpa filmen för ett pris minus hyresavgiften om man gillar den så mycket att man vill ha den (modell - köp inom 24 timmar efter att du hyrde den så betalar du bara mellanskillnaden).

Jag hyr hellre innehållet, eventuellt betalar för ett "klippkort" (t.ex 10 hyrfilmer/månad) och har hela utbudet än sitter och jagar runt på olika tjänster och inser att A endast finns på X, B finns endast hos Y och C finns endast hos Z. Då tar jag hyrfilmen alla veckans dagar före.

Att det skulle finnas en tjänst med obegränsat tittande på "allt" för 199 kronor/månad eller så är knappast rimligt. Pay per view är däremot rimligt, eventuellt att det finns ett mindre roterande antal filmer man kan se varje månad med någon form av "MoviePass". Då kan man tänka sig tillgång till kanske de "50 populäraste filmerna" eller något, alternativt "klippkorten" med X antal filmer/månad.

Idag är däremot streaming av film/TV inget annat än en massa krångel och frustration. Tacka vet jag spel, tala om smidig underhållningsform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

Det mest spännande med detta är att ingen annan underhållningsform är så tillkrånglad. Tar vi spel som exempel är det ju ett under av smidighet och inte behöver man generellt slita håret av sig över att det finns sisådär 10-20 butiker, varje med "exklusivt" utbud, d.v.s man sitter där med en massa klienter installerat som naturligtvis måste startas och vara igång för att spela, helst samtidigt.

Man kan ju hårddra det och säga att den största konkurrenten kanske inte ens är "piratandet" utan att strulet och krånglandet snarare gör att man får en avsmak mot bolagen inom film/TV och inser att man kan ha roligare med spel, musik, böcker och annat.

Sedan har vi den hysteriska diskussionen om hur "omöjligt" det vore med en tjänst som har "allt". Nej, det är inte "omöjligt" utan har varit verklighet med fysiska medier. För min del tar jag hellre en tjänst där man kan hyra filmer och TV-serier, eventuellt köpa (om köp innebär standardisering, alltså inte att man är inlåst i proprietära lösningar) och där man betalar för det man ser, eventuellt med en rabattrappa - ju mer man tittar på, desto billigare per hyrning och att man kan köpa filmen för ett pris minus hyresavgiften om man gillar den så mycket att man vill ha den (modell - köp inom 24 timmar efter att du hyrde den så betalar du bara mellanskillnaden).

Jag hyr hellre innehållet, eventuellt betalar för ett "klippkort" (t.ex 10 hyrfilmer/månad) och har hela utbudet än sitter och jagar runt på olika tjänster och inser att A endast finns på X, B finns endast hos Y och C finns endast hos Z. Då tar jag hyrfilmen alla veckans dagar före.

Att det skulle finnas en tjänst med obegränsat tittande på "allt" för 199 kronor/månad eller så är knappast rimligt. Pay per view är däremot rimligt, eventuellt att det finns ett mindre roterande antal filmer man kan se varje månad med någon form av "MoviePass". Då kan man tänka sig tillgång till kanske de "50 populäraste filmerna" eller något, alternativt "klippkorten" med X antal filmer/månad.

Idag är däremot streaming av film/TV inget annat än en massa krångel och frustration. Tacka vet jag spel, tala om smidig underhållningsform.

Kan hålla med dig om att bundling för film skulle vara rimligt, men tyvärr fungerar oftast inte rättigheter inom streaming så.

SVOD lite förenklat fungerar så här (per marknad), notera att jag jobbar inte med avtal men kan detta lite.

Du måste köpa en rättighetsinnehavares hela innehåll inom t.ex kategori A, B, C material och sedan välja vilket release window, hur nära inpå release du vill tillgängliggöra detta material, och sedan sätts priset från rättighetsinnehavaren baserat på din användarbas (dvs priset sätts som om alla dina kunder som kan se innehållet kommer se innehållet).

Dvs köper du kategori A innehåll, tänk stor budget, måste du köpa allt storbudgetsinnehåll , både film och serier, från den rättighetsinnehavaren (oavsett om din kundbas är intresserad av det eller inte). Sedan om du vill göra SVOD first window (visas samtidigt som i USA vid release för serier) och i första fönster som de tillåter för streamad film som SVOD måste du betala väldigt mycket.

Väntar du en vecka eller två efter first window kan du nästan halvera rättighetspriserna för detta. Väntar du 2~3 månader kanske en fjärdedel, och väntar du tills det är ett år efter release kanske du bara betalar 10%.

Tänk ungefär så här (inte exakta siffror men ungefär hur det fungerar för SVOD)

Kategori A kostar 100 i bas
Kategori B kostar 80 i bas
Kategori C kostar 60 i bas

Tillgängligt samtidigt som i USA kostar x4 priset
Tillgängligt efter en vecka cirka kostar x1 priset
Tillgängligt efter 2~3 månader cirka kostar x0.5 priset
Tillgänglighet efter 1~ år cirka kostar x0.1 priset

Sedan ska priset multipliceras med hur stor kundbas du har, men det finns alltid ett minimumpris som innehavare sätter vilket gör att små aktörer har svårt att betala för vissa rättigheter.

Låt oss säga att så här

Under 1 M användare x1M multiplicerar
1~10M användare x0.9 multiplicerare per användare
10~25M användare x0.8 multiplicerare per användare
25~100M användare x0.75 multiplicerare per användare
100M+ användare x0.7 multiplicerare per användare

Sedan efter allt detta börjar du förhandla rabatter och hur länge du låser in dig på avtalet.

Notera även att alla rättigheters priser inom serier och film alltid är i USD så du har alltid en valutarisk ovanpå allt om dina kunder inte betalar i USD.

Sedan ja du kan ibland köpa rättigheter till enskilda titlar, men rättighetsinnehavaren kommer då princip begära absurt hög ersättning för den enskilda titeln inom SVOD (då de vill sälja hela sin katalog inte enskilda titlar).

Sedan finns det de som inte alls vill sälja SVOD rättigheter till sitt innehåll, Netflix och Disney tex, då detta ska vara exklusivt till deras egna plattformar.

Permalänk

Ser ingen Britbox i listan..

Permalänk
Skrivet av hakank222:

Ser ingen Britbox i listan..

89 kr/mån eller 695 kr för ett år. Kör själv på ett år.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.