Här är streamingtjänsterna i Sverige – och vad de kostar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag får det innehåll jag vill se/ha, och jag vet att jag kan se om innehållet när jag vill utan begränsningar.

Jag fattar grejen med kvantitet - det är inte det jag säger, men om ni konsumerar 9000 titlar så är det helt okej (inte så sannolikt iofs)

Men eftersom den absoluta majoriteten ofta är skräp så jämnar det nog ut sig.
Sålänge du får det innehåll du vill ha, kör på.
Men gå då inte och gnäll när priserna höjs, utbudet krymper och kvaliteten sänks

Edit*
Missförstå mig gärna rätt - Jag fattar att ni vill ha möjligheten, men jag ställer mig frågande till om de 9000 titlarna ni har tillgång till faktiskt är något ni vill se . Min personliga erfarenhet är att 90% är rent skräp vilket lämnar 900 bra filmer och serier som man knappast behöver en prenumeration för att ta till sig

Inte ett svar på min fråga då jag frågade efter hur många Blu-ray-filmer och -serier du får för 625 kr.

Men för att bemöta det du skrev så blir det oerhört kostsamt även om det "bara" skulle handla om 900 titlar. Lågt räknat, och utan att ta med en enda serie då dessa kostar mer än vad filmer gör, så får du spendera åtminstone 90000 kr. För den summan kan jag prenumerera på sagda tjänster i nästan 19 år, tjänster som får nya filmer och serier veckovis. Utbudet blir både större och bättre utan att det kostar mig mer.

Och angående begränsningar. Inte en enda film eller serie som jag har lagt till i mina listor har hittills försvunnit från streamingtjänsterna jag prenumererar på. Kan det hända? Absolut, men med tanke på den enorma mängden innehåll som finns tillgängligt, skulle det inte göra mig något. Dessutom är det ganska troligt att borttaget material dyker upp igen, eller att det på grund av upphovsrättsliga skäl helt enkelt flyttas till en annan plattform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weiman:

Det ska väl bli mer 4k (men också högre pris) när nya MAX lanseras i Sverige i vår.

Jag har 4K på vissa film i HBO, många filmer på Prime o Disney+är på 4K. Har taget bort viasat/viaplay… helt onödig nu, spara 500kr i månaden

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Det skrämmer mig på riktigt att folk betalar för en tjänst MED reklam (en hundring också?). Att det ens finns en marknad för det övergår mitt förstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Det skrämmer mig på riktigt att folk betalar för en tjänst MED reklam (en hundring också?). Att det ens finns en marknad för det övergår mitt förstånd.

Är väl inget nytt, tidskrifter och tv-kanaler har haft reklam sedan urminnes…

Permalänk
Medlem

Det har garanterat redan nämnts men tål att upprepas: streamingtjänsternas 1080p och 4K spelas upp med kraftigt reducerad bitrate jämfört med vad du skulle få från en BluRay-skiva.

Jag vågar nog påstå att 1080p från en BluRay-skiva slår 4K från samtliga streamingtjänster.

Meningsuppbyggnad.
Permalänk
Medlem

Kan ni lägga in årskostnad också? Eftersom vissa, tex disney har rabatt på årsprenumeration.

Visa signatur

Stationär: RTX 5090 Astral OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Tack för en bra summering.

Tror ni missade att nämna att SVTPlay och UR Play är fria från reklam....

Permalänk
Medlem

Varför ska de sabba upplevelsen i webläsare? Det är ju inte som att det tycks hindra piratkopiering. Bara förstör för den som betalar.

Nåja, med tanke på krympande blu-ray-utbud, pga höga priser och allmänt krångel, så har man väl i praktiken inget val annat än att streama på ena eller andra sättet. Jag saknar när man kunde köpa DVDer för några tior några år efter release, eller billigt på Tradera. Ja, alltså, det går ju fortfarande att köpa billigt på Tradera, men DVDer är ju inte så hett och blu-ray-utbudet är klent.

Jag tecknade just nu ett årsabb på Amazon Prime. Det blev billigare än att betala månadsvis, samt att jag hoppas att eventuell prishöjning framöver inte påverkar mig som existerande kund under den redan betalda perioden.

Visa signatur

ASUS TUF B760, i5 14600K, 32GB RAM, RX 570, 4K Samsung u24e590, ASM1064 4xSATA PCIe, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sequoia, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
HTPC: ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580@1080p, Win 10 ESU
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10 LTSC; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Saknar fortfarande den enda som är värd att ha, Crunchyroll.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Här är streamingtjänsterna i Sverige – och vad de kostar

Finns betydligt fler streamingtjänster i Sverige.

Skrivet av LessHack:

Saknar? Bara att börja prenumerera, om du nu känner att du måste betala för sådant som finns helt gratis på nätet.

Permalänk
Medlem

Det var bättre förr.

Permalänk
Medlem

Problemet är ju att innehållet varierar så mycket, om det bara var bildkvalitet och andra ’specs’ man fick för priset hade det ju varit värt att jämföra. Nu är det ju inget val att göra om man vill se Office eller Alien eller vad det nu är för stunden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Tidskrifter var väl ett ganska kasst jämförande exempel då du alltid kan bläddra förbi reklamen.

Apropå nyheten. Gjorde en snabb sammanräkning vad det skulle kosta per år att prenumerera på samtliga i nyhetens förekommande tjänsters dyraste paket inklusive maximal TV-skatt för 2024 (1219kr): 24 884 kr. Det blir en hel del bluray-skivor för den pengen.

Men det saknas givetvis en del streamingtjänster i nyheten. Så vill man på grund av FOMO verkligen ha allt blir det nog ett antal laxar till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Det är skillnad på en tidning som du inte behöver titta på reklamen ens. Att bli avbruten mitt i en film är dock hemskt. Att dessutom betala för det är vidrigt.

Permalänk
Medlem

Onödigt för det mesta

Inte nödvändigt att betala för någon av dessa. Går bra att klara sig utan.

Permalänk
Medlem

Jag sitter med en fantastisk LG C3 77" sedan i mars 2024.

TV:n är ansluten med kabel (dock har TV:n "bara" stöd för 100/100) och jag har testat med 4K-material ifrån Disney+, Amazon Prime samt Netflix på sistone. Jag upplever inte att bilden är knivskarp i alla lägen dessvärre. Jag förstår naturligtvis att de gör allt de kan för att marknadsföra och sälja 4K, men med lägre bitrate för att spara bandbredd osv.

Upplever ni ungefär samma med 4K-material och streaming-tjänster?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aLx:

Det var bättre förr.

Ja när man kunde smyga till kikhålet när radiotjänst ringde på dörren

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske någon annan redan kommenterat, men Amazon Prime kan också betalas årsvis och kostar då 549kr per år.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xophile:

Jag sitter med en fantastisk LG C3 77" sedan i mars 2024.

TV:n är ansluten med kabel (dock har TV:n "bara" stöd för 100/100) och jag har testat med 4K-material ifrån Disney+, Amazon Prime samt Netflix på sistone. Jag upplever inte att bilden är knivskarp i alla lägen dessvärre. Jag förstår naturligtvis att de gör allt de kan för att marknadsföra och sälja 4K, men med lägre bitrate för att spara bandbredd osv.

Upplever ni ungefär samma med 4K-material och streaming-tjänster?

77" är ganska stor yta att täcka, har du testat 4K från andra källor? på tex skiva?

Visa signatur

Stationär: RTX 5090 Astral OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag tecknade just nu ett årsabb på Amazon Prime. Det blev billigare än att betala månadsvis, samt att jag hoppas att eventuell prishöjning framöver inte påverkar mig som existerande kund under den redan betalda perioden.

Har du betalat årsvis så kommer priset i sig inte att höjas, men Amazon Prime kommer att införa reklam där de brutalt avbryter filmen/serien och vill du slippa det så får du punga ut med mera pengar trots årsdebitering har jag förstått det som.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

Blir fantastiskt att bara slänga på bluray spelaren på telefonen i baksätet i bilen och kolla på någon schysst film. Men först måste jag ju givetvis åka till... Datorn.. för att beställa någon film, alternativt ta och se om sagan om ringen 1 för 21a gången.

Man kommer oftast inte ifrån det, man behöver ha någon streamingtjänst helt enkelt.

Jag har aldrig behövt nån. Men å andra sidan ser jag bara gamla westerns och lyssnar inte på musik mer än ett par minuter i månaden, och då endast klassisk musik i lossless.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Jag är såpass passificerad av all politisk propaganda på youtube att jag inte ens bemödar mig piratströmma fastän det bara är ett klick bort. Batalningsviljan har aldrig varit längre bort.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Tack för en bra summering.

Tror ni missade att nämna att SVTPlay och UR Play är fria från reklam....

Tyvärr, så säljer de ju iväg rättigheterna innan man har hunnit kolla klart på programserier och de har bara vissa utvalda saker som tycker att man ska titta på åt gången.
Så det är ju långt ifrån On-demand.

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe|Acer XV272Uz 1440p 240Hz|MinuxLint på Kanelen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Har du betalat årsvis så kommer priset i sig inte att höjas, men Amazon Prime kommer att införa reklam där de brutalt avbryter filmen/serien och vill du slippa det så får du punga ut med mera pengar trots årsdebitering har jag förstått det som.

Det är inget jag läst om, vart har du sett att de ska ha ett sådant upplägg? Det enda som finns är 59kr/mån och det ger reklamfritt och 4K (och ibland HDR) på många filmer.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av LessHack:

När jag provade det sist var det jag ville se inte tillgängligt i Sverige. Annars vore det ok.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

77" är ganska stor yta att täcka, har du testat 4K från andra källor? på tex skiva?

Det håller jag självfallet absolut med om!

Dessvärre har jag ingen Blu-ray läsare, men jag är väldiugt nyfiken på hur pass stor skillnad i kvalité det kan bli jämfört med streaming. Jag ska se om jag kan ladda ner någont legalt 4K-material för att testa och utvärdera lite mer. Problemet med sådana gratis "samples" är att det ofta är filmade i väldigt färgstarka miljöer (natur-material, under havsytan med korallrev osv), så det blir inte riktigt rättvist att jämföra mot en mörk thriller eller ett drama.

Jag har också funderat på att köpa USB->Ethernet för att få högre hastighet med tråbundet, men jag kan ju inte tänka mig att 100/100 är en begränsning för 4K-streamat material.

Några tips på legala 4K-samples som någon av er använder?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Det är inget jag läst om, vart har du sett att de ska ha ett sådant upplägg? Det enda som finns är 59kr/mån och det ger reklamfritt och 4K (och ibland HDR) på många filmer.

Gäller inte alla länder... än.
https://www.amazon.com/gp/help/customer/display.html?ref_=hp_...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xophile:

Det håller jag självfallet absolut med om!

Dessvärre har jag ingen Blu-ray läsare, men jag är väldiugt nyfiken på hur pass stor skillnad i kvalité det kan bli jämfört med streaming. Jag ska se om jag kan ladda ner någont legalt 4K-material för att testa och utvärdera lite mer. Problemet med sådana gratis "samples" är att det ofta är filmade i väldigt färgstarka miljöer (natur-material, under havsytan med korallrev osv), så det blir inte riktigt rättvist att jämföra mot en mörk thriller eller ett drama.

Jag har också funderat på att köpa USB->Ethernet för att få högre hastighet med tråbundet, men jag kan ju inte tänka mig att 100/100 är en begränsning för 4K-streamat material.

Några tips på legala 4K-samples som någon av er använder?

Tack!

Du får högre hastighet med wifi om du har möjlighet till det då det inte är begränsat till 100mbit.

Jag kör på xbox series x med sagan om ringen 4K versionen på skiva. Det är absolut bättre på skiva, detaljer som är mycket tydligare men skulle inte säga att stream är *mycket* sämre. Det är som sagt vissa detaljer hit o dit.

Kör på LG CX 55" i vardagsrummet och LG C3 42" till datorn.

Har tyvärr ingen aning på gratis samples man kan tanka till lg tvn direkt eller så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Du får högre hastighet med wifi om du har möjlighet till det då det inte är begränsat till 100mbit.

Jag kör på xbox series x med sagan om ringen 4K versionen på skiva. Det är absolut bättre på skiva, detaljer som är mycket tydligare men skulle inte säga att stream är *mycket* sämre. Det är som sagt vissa detaljer hit o dit.

Kör på LG CX 55" i vardagsrummet och LG C3 42" till datorn.

Har tyvärr ingen aning på gratis samples man kan tanka till lg tvn direkt eller så.

Jo, jag har bra WiFi-täckning där TV:n står så jag kan absolut testa med det. Men oavsett, så borde ju 100/100 på kabel vara mer stabilt än WiFi tänker jag? Och ingen 4K-stream ifrån dagens streaming-tjänster kan väl kräva mer bandbredd än 100Mbit?