Problem med att göra säker borttagning av maskinvara

Permalänk

Problem med att göra säker borttagning av maskinvara

Jag har 7 externa hårddiskar och jag kan inte ta bort någon av dom säkert. Datorn vägrar låta mig göra det. Jag kör Windows 11, har Norton som jag inte kan avsluta där datorn säger att jag saknar behörighet.

Jag kan inte hitta något program som skulle kunna använda hårddiskarna.

Räcker det med att stänga av datorn och sedan ta bort hårddiskarna?

Usb och SD kort går det bra att göra säker borttagning.

Permalänk

Stänger du av datorn så kommer den givetvis sluta använda diskarna och är fritt fram att koppla ur dem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

"Säker borttagning" innebär egentligen bara att man garanterar att all data som skrivits till de externa hårddiskarna har haft tid att skrivas från skriv-cachen innan man plockar bort disken. I windows 11 så kan man avaktivera denna skriv-cachen för externa hårddiskar, och då behövs ingen "säker borttagning" längre. https://learn.microsoft.com/en-us/troubleshoot/windows-server/backup-and-storage/turn-disk-write-caching-on-off .

Det går också bara att vänta någon minut extra efter att överföringsdialogen försvunnit så kan man vara säker på att all data skrivits. Enligt denna källan ska skriv-cachen köas för att tömmas var 8e sekund, men att det kan ta lite extra tid efter det tills datan faktiskt skrivits klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siegfried881:

har Norton som jag inte kan avsluta där datorn säger att jag saknar behörighet.

Skulle för övrigt avinstallera ad-ware:et Norton då windows inbyggda antivirus fungerar lika bra och du slipper bli promptad att köpa ny licens varje kvart eller sakta ned datorn med 50% för att den ska scanna igenom varje liten byte av data den kan komma över.

Men det är en diskussion för en annan tråd

Permalänk
Medlem

Jag har visserligen Windows 10 men jag använder numera "usb safely remove" vilket är ett program jag skaffade till datorn efter det att windows delvis saboterade en hårddisk som gjorde att jag förlorade en del data. Jag litar inte på att windows verkligen kopplar bort en hårddisk på rätt sätt. Sedan jag skaffade det där programmet har jag inte haft några problem.

Permalänk
Medlem

Jag brukar ge det ett försök. Går datorn inte med på det får den skylla sig själv och jag rycker sladden ändå.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Stänger du av datorn så kommer den givetvis sluta använda diskarna och är fritt fram att koppla ur dem.

Japp, är säkraste sättet. Dessutom kan man bryta strömmen på nätagget för att garantera att diskarna är helt strömlösa efter avstängning. Men oftast onödigt efter en avstängning.

Skrivet av Pepsin:

Jag brukar ge det ett försök. Går datorn inte med på det får den skylla sig själv och jag rycker sladden ändå.

Låter kreativt.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Med andra ord blir ungefär i samma status som när du stänger av datorn med en modern windows typ win10/11. - de stänger inte filsystemet längre.

Skall man stänga filsystemet så måste man hålla vänster shift samtidigt som man via meny stänger av OS/Datorn.

Och i somliga fall är att rycka ur sladden efter man ser skrivningarna slutat och väntat några sekunder extra - säkrare än att köra 'säker borttagning' på just USB-enheter.

De flesta moderna filsystem klarar en strömavbrott mitt i diskhanteringen och kan rädda det mesta i data. Dock diskar med stora writecache och dessa aktiva så kan man förlora mer vid strömavbrott och också mer oordning på metadata då skrivordningen till disken och skrivordningen som skrivs fysiskt på skivan behöver inte vara samma sak - därav att windows skriver till samma punkt i metadata så hysteriskt många gånger för att skapa och skriva några byte i en fil (ca 10 ggr per fil räknat som skrivna sektorer räknat av SMART i en SSD - detta beräknat på en test av 10 miljoner skrivna småfiler med typ 32 byte filnamn i hashvärde och lika många byte som data (också hashvärde)

På WD-book/element anno 2010-2012 så var det en bugg i själva USB/SATA-chipet på externa disken och i samverkan med windows tendens att just när det stänger filsystemet gör det med att det sista den skriver är blocken för början av $MFT och $MFT_mirr (för att uppdatera ett datumfält i dessa när filsystemet stängdes och släcka en dirty-flagga ) och precis därefter skickas kommandot 'stäng av USB-enheten', så kunde USB-chipet i den externa USB-disken istället för att skicka dessa data och säkra så att de skrevs korrekt på lagringen - istället ersatte dessa med slumpvärden på 2 helt olika ställen på diskytan - och det hände typ var 1/30 - 1/100 gång man gjorde en säker borttagning.

Att bli av med början på $MFT och $MFT samtidigt i NTFS gör väldigt ont... väldigt ont!!

Sedan dess litar jag inte alls på NTFS efter att förlorat ca 4 TB med data på det sättet (och lyckas göra det en gång till - men då hade jag en kopia av lärdomen av förra haveriet) och det visade sig att utan läsbar början av $MFT eller $MFT_mirr på en NTFS så är det 'datascrape' med den tidens dataräddningsprogram och räddningskvaliten på filerna usel och dessutom tappar man alla filnamnen, datum etc. ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Med andra ord blir ungefär i samma status som när du stänger av datorn med en modern windows typ win10/11. - de stänger inte filsystemet längre.

Skall man stänga filsystemet så måste man hålla vänster shift samtidigt som man via meny stänger av OS/Datorn.

Bara att stänga av Fast startup (snabbstart på svenska). Är en inställning

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig