Hur snabbt behöver ett micro SD kort vara för 4K/60fps?

Permalänk
Medlem

Hur snabbt behöver ett micro SD kort vara för 4K/60fps?

Jag spelar in i 4K/60fps med min mobil. Jag har just nu ett sånt här kort
https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/minneskort/sandisk-...

Men när jag spelar upp mina videos så stannar bilden upp men ljudet funkar. Inspelning är inget problem för Samsung mobilen spelar in allt på sin lagring men sen när jag flyttar över till mitt SD kort kan jag inte spela upp.

Hur snabbt behöver kortet vara för att SPELA UPP filmer?

Är ett kort som klassas som V30 tillräckligt?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jehuty:

Jag spelar in i 4K/60fps med min mobil. Jag har just nu ett sånt här kort
https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/minneskort/sandisk-...

Men när jag spelar upp mina videos så stannar bilden upp men ljudet funkar. Inspelning är inget problem för Samsung mobilen spelar in allt på sin lagring men sen när jag flyttar över till mitt SD kort kan jag inte spela upp.

Hur snabbt behöver kortet vara för att SPELA UPP filmer?

Är ett kort som klassas som V30 tillräckligt?

Det bästa är ju att kolla bitraten på filen så vet du vad som verkligen krävs, tex VLC kan visa bitraten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad använder du för läsare? Kan ju lika gärna vara den som inte är snabb nog.

Hittade en "rekommenderad" bitrate på ca 85Mbps för 4k 60Hz HDR vid sökning på internet, vilket skulle kräva en kontinuerlig läshastighet på strax över 10 MB/s, vilket inte bör vara några problem för det kortet (om inte specifikationerna bara visar "burst" läsning).
Då bör det ju antingen läsaren eller övrig hårdvara som inte pallar trycket.

Permalänk
Medlem

Med lite logiskt tänkande:

En DVD på 8.5GB skulle vid 100MB/sek (äldre hårddisk) läsas i genom på 85 sekunder.

100 MB sekund i två timmar är 720 GB eller 84 DVD skivor.
En DVD-skiva behöver således mindre än 1MB/sekund för att uppnå jämn hastighet.

En 4k rawfil som jag spelar in på telefonen är ca 17GB.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Kopierade videos till PC och ser att dom har en bitrate på ca 73mb/s, mitt minneskort klarar snabbare än så. Hur kan minneskortet inte spela upp videos på mobilen?

Permalänk
Skrivet av jehuty:

Kopierade videos till PC och ser att dom har en bitrate på ca 73mb/s, mitt minneskort klarar snabbare än så. Hur kan minneskortet inte spela upp videos på mobilen?

Styrchipet till minneskortsplatsen är troligen slöare än kortet du stoppat i.

Bara för att kortet klarar x hastighet betyder inte att läsaren gör det.

Snabbare hastighet = dyrare tillverkning.

Så tillverkare monterar sällan något grövre än vad som minst behövs för att klara av vad telefonen kommer max begära av kortet för normalt bruk.

Kolla videos med 70+ kodning låg nog inte innom ramarna för normalt bruk.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows