I valet och kvalet av utbildning - Nätverkstekniker/Nätdrift

Permalänk
Slaget: Team SweC

I valet och kvalet av utbildning - Nätverkstekniker/Nätdrift

Hejsan,

Jag har tänkt att omskola mig till att jobba inom IT med nätverk. Tycker att nätverkstekniker verkar vara ett intressant jobb då det verkar vara lite mer praktiskt och lite mindre programmering än många IT jobb.

Har kommit in på båda utbildningarna jag sökt till. Båda är på distans. Länkar dem nedan. Ena är YH och andra är på universitet. YH låter rent generellt som ett mer praktiskt sätt att plugga på, men universitet kanske är bättre i längden?

Har någon erfarenhet av ifall det är någon fördel med den ena framför den andra? Hur ser möjlighet ut till jobb efter utbildning? Är det krav på högskoleutbildning ofta när det rekryteras?

Jag tycker rent spontant att YH låter "roligare", men som småbarnspappa så är det viktigare med bra jobb i framtiden än att det är lite roligare.

https://www.miun.se/utbildning/program/natverksdrift/

https://www.tucsweden.se/utbildning/program/natverkstekniker-...

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Miun täcker in Webbutveckling. Tuc sweden täcker istället in wifi. Miun går också genom CCNP meaterial vilket historskt varit en väldigt meriterande certifiering.

Spontant känns miun lite mer konkret medan tuc täcker in mer fluff runt om som "yrkesrollen" och "konsultrollen".

Håller med dig, svårt val. Båda kommer ge dig vad du behöver för att hitta ett nätverksjobb. Jag hade nog lutat åt miun men har heller inte läst igenom så noga.

Men som nätberkstekniker idag kommer du inte undan programmering. Jag har haft stor nytta av egenbyddga pythonskript/program på varje arbetsplats jag varit på. Automation blir vanligare och då måste man hänga med och kunna utnyttja de verktygen på ett bra sätt.

Visa signatur

CCNP Enterprise + SPCOR
FCSS Network Security

Permalänk
Slaget: Team SweC

Tack så mycket för ditt svar! Bra info du kom med!

Det blev inte lättare dock XD

Det får kanske bli bara på känsla... vem vet just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrFrall:

Hejsan,

Jag har tänkt att omskola mig till att jobba inom IT med nätverk. Tycker att nätverkstekniker verkar vara ett intressant jobb då det verkar vara lite mer praktiskt och lite mindre programmering än många IT jobb.

Har kommit in på båda utbildningarna jag sökt till. Båda är på distans. Länkar dem nedan. Ena är YH och andra är på universitet. YH låter rent generellt som ett mer praktiskt sätt att plugga på, men universitet kanske är bättre i längden?

Har någon erfarenhet av ifall det är någon fördel med den ena framför den andra? Hur ser möjlighet ut till jobb efter utbildning? Är det krav på högskoleutbildning ofta när det rekryteras?

Jag tycker rent spontant att YH låter "roligare", men som småbarnspappa så är det viktigare med bra jobb i framtiden än att det är lite roligare.

https://www.miun.se/utbildning/program/natverksdrift/

https://www.tucsweden.se/utbildning/program/natverkstekniker-...

Tack på förhand

Tveklöst YH-utbildningen och jag ska berätta varför.

Utbildning spelar mindre roll i den här branschen, du kommer ändå göra samma resa som den som läst på universitet eller för den delen bara gymnasiet. Börja på servicedesk eller som konsult på typ ATEA eller annan jätte och därifrån gå vidare. INGEN utom möjligtvis det första jobbet du söker kommer fråga dig vad du har för utbildning. Det enda man är intresserad av efter det är vad du har för erfarenhet. "Har du jobbat med brandväggar?" "Har du jobbat med Azure?" "Har du jobbat i hybrida miljöer?" "River du vår miljö om jag släpper in dig i vCenter?" Noll personer kommer säga "Wow du har 7,5hp databaser här är vårt erbjudande". Erfarenhet får du mer av på en YH-utbildning eftersom den i större utsträckning är praktisk lagd och inte teoretisk som universitetet. Dessutom kommer du få chans att få bra kontakter genom LIA. Lärarna är ofta personer som fortfarande jobbar och har lärandet som konsultgig, dom pratar alltså från verkligheten.

Ta det från en som suttit med i rekryteringsprocesser på flera bolag och jobbat med IT sedan 2015. Och läst både universitet och YH.