Myndigheter varnar: Farliga kemikalier i dropshipping-produkter

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Vem bryr sig, det är ju biiiiiilligt!!! $$$ <3 <3 <3

Tyvärr så kostar en klisterlapp med texten CE inte många ören och det är inte olagligt att klistra dit en sådan
Och tvivlar att många kollar längre än klisterlappen (finns en databas man kan kolla CE numbret i, eller maila säljaren o be o få en kopia på certifikatet). Sen har det på senare år även kommit firmor som säljer CE-märkning utan att göra några labb-tester.

Bästa skyddet är kända märken som tusentals andra redan varit försökskanin på

Dessutom gäller inte CE om du direktimporterar då det är importören som är ansvarig för att CE-märkningen är korrekt, dvs du.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Min mor köpte temu-tröja till min son, och skröt om att den bara kostade 15 kr… fin gåva, verkligen!

Sen var trycket i typ 240x160 i upplösning, så när man kommer nära tror man den är noppig

Permalänk
Medlem

Det är ett sabla otyg, helt klart. Har hittills lyckats undvika det ... så vitt jag vet.

Skrivet av medbor:

Min mor köpte temu-tröja till min son, och skröt om att den bara kostade 15 kr… fin gåva, verkligen!

Sen var trycket i typ 240x160 i upplösning, så när man kommer nära tror man den är noppig

Herrejösses. Den skulle jag slänga direkt i energiåtervinningen (INTE återbruk), sen läxa upp den inköpande individen till den grad att det aldrig skulle ske igen.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

https://handelsnytt.se/2024/03/25/dollarstore-saljer-giftiga-... är ju visserligen inte dropshipping, men det är väl samma skit som säljs av dollarstore. Eller, såldes. Kanske är de bättre nu. Men dollarstore har tjänat miljarder på att sälja farligt skräp.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Var tror ni att sakerna vi köper i svenska butiker är tillverkade? Allt kommer ju från samma ställe. Om man kollar på lite billigare produkter så är det verkligen samma. Jag kollade nyligen på en trådlös inne/ute termometer. Samma termometer säljs med olika logga både hos svenska butiker som Clas Ohlson, Jula, Kjell o Co samt från AliExpress. Det som Jula, Kjell osv säljer som sina egna märken är inte sällan OEM-produkter från en Kinesisk tillverkare.

Jag ser inte något bra i drop shipping. Kommer grejerna ändå från Kina och tar två veckor att ta sig hit så kan jag lika gärna beställa dem direkt från AliExpress för halva priset eller mindre. Men att kategoriskt säga att saker man köper genom ett drop shipping bolag är skadliga är att förenkla verkligheten lite för mycket.

Du tror det är samma, men den du hittar på aliexpress kan ha nekats av tex kjell & co. Tillverkaren vill inte slänga produkter som ur deras synpunkt är säljdugliga så då skickar de ut den på aliexpress istället. Seriösa svenska företag har kontroller i fabrik och innan skeppning och godtar inte certifikat eller CE-märkning från fabrikägarens kusins lilla labb, utan förlitar sig på de stora labben som gör tester på alla produkter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Skrivet av Pliind:

Du tror det är samma, men den du hittar på aliexpress kan ha nekats av tex kjell & co. Tillverkaren vill inte slänga produkter som ur deras synpunkt är säljdugliga så då skickar de ut den på aliexpress istället. Seriösa svenska företag har kontroller i fabrik och innan skeppning och godtar inte certifikat eller CE-märkning från fabrikägarens kusins lilla labb, utan förlitar sig på de stora labben som gör tester på alla produkter.

De va du tror.. Artikeln är baserad på Kemikalieinspektionens rapport här: https://www.kemi.se/download/18.238b6ec018f37b813b5438/171463...

Stor del är H&M / Åhlens / Bygghemma / Elgiganten / Fyndiq osv..

Vart är "kontrollfabriken"?

Som tidigare nämnt i diskussionen - Kan lika bra ta bort "Dropshipping" titeln för detta gäller även de "Seriösa svenska företagen" lika mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunysands:

Som tidigare nämnt i diskussionen - Kan lika bra ta bort "Dropshipping" titeln för detta gäller även de "Seriösa svenska företagen" lika mycket

Det stämmer inte?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sunysands:

Stor del är H&M / Åhlens / Bygghemma / Elgiganten / Fyndiq osv..

Nja...? Det tycker jag inte stämmer alls.

H&M hade ingen vara över gränsvärdet, alla som listas är i bilagan med varor de testat som var godkända. (Sida 42 i PDF:en, märkt som sida 41 nere hörnet)

Åhléns hade 1 av 5 varor över gränsvärdena, och den var från deras marknadsplats.

De tre från Elgiganten är alla från deras marknadsplats, inte från Elgiganten själva.

Bygghemma hade mycket riktigt en vara som innehöll otillåtet ämne, av 3 testade.

Många från Fyndiq, men det är ännu en marknadsplats, som väl också använder dropshipping?

Så av dessa 5 företag är det vad jag ser bara en enstaka otillåten vara som inte var från varken dropshipping eller marknadsplats, så undviker man sådana och kör från seriösa svenska butiker så verkar risken väldigt mycket mindre.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Vem bryr sig, det är ju biiiiiilligt!!! $$$ <3 <3 <3

Tyvärr så kostar en klisterlapp med texten CE inte många ören och det är inte olagligt att klistra dit en sådan
Och tvivlar att många kollar längre än klisterlappen (finns en databas man kan kolla CE numbret i, eller maila säljaren o be o få en kopia på certifikatet). Sen har det på senare år även kommit firmor som säljer CE-märkning utan att göra några labb-tester.

Bästa skyddet är kända märken som tusentals andra redan varit försökskanin på

Man ska inte vara en early adopter med andra ord.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16