Sonos kan pudla och återställa gamla applikationen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Har inte upplevt något av det i listan, tror det är folks usla nätverk och routrar som ställer till det...

Ah. Då är det himla märkligt att Sonos går ut och ber om ursäkt för sin nya app, om nu alla upplevda problem från alla drabbade kunder beror på annan hårdvara.

Stavfel
Permalänk
Skrivet av keyser:

Ah. Då är det himla märkligt att Sonos går ut och ber om ursäkt för sin nya app, om nu alla upplevda problem från alla drabbade kunder beror på annan hårdvara.

Man har ju testat appen innan och allt fungerade bra, sedan märkte man att kreti och pleti kör lite mögliga routrar och då får man kanske be om ursäkt för att man inte testat felinställda och dåliga routrar.

Men för mig och alla jag känner så har den nya appen fungerat fint och har det vart någon funktion som saknats så kom den snabbt på plats...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Jag har helt motsatt uppfattning, extremt generösa, bra rabatter, du kan testa i 100 dagar utan kostnad.

Du är av motsatt uppfattning till vad exakt? Att de har släppt uppdateringar som fått gamla prylar att sluta fungera eller att de har ett strikt krav på konto för blåtandsanslutning?

Jag skrev inte ett ord om kvalitén på deras produkter. Vad gäller prissättning ska man komma ihåg att bra rabatter brukar betyda att produkten har höga marginaler till att börja med. Det är normalt motsatsen till bra pris och är anledningen till att man sällan ser bra rabatter på exempelvis processorer eller interna hårddiskar. Högtalare är en marginalprodukt, extra så om de har kända märken.

Skrivet av Barilla08:

Sakerna bara fungerar...

Fram tills Sonos stänger av dem via uppdateringar. Vad gäller "bara fungerar" så ger jag inte mycket för deras airplay-implementation, den fungerar inget vidare. Är mer än ofta som jag får starta om strömmar eller väljer att flippa över på blåtand för att det fungerar riktigt dåligt.

Skrivet av Barilla08:

Men det kräver att du ha ett vettigt nätverk hemma vilket många tyvärr inte klarar av att fixa.

Mitt nätverk är i absolut välfungerande, men jag tar inte med mig nätverket när jag ska använda Sonos roam med blåtand vid exempelvis badplatsen.

Skrivet av Barilla08:

Extremt bra byggkvalite.

Kan inte hålla med vad gäller högtalaren jag har, Sonos Roam. Sonos har valt att använda en ensam knapp för att slå på/av enheten, aktivera blåtand och aktivera parning. Att använda en låg kvalitativ switch som är marginellt mer taktil än en touchskärm för att växla mellan flera olika funktioner ger inte ett kvalitetsintryck.

Lägg på att enheten har påtaglig boot-tid så blir det ofta frustrerande. Exempelvis, du slår på högtalaren, powerlampan tänds och du ska aktivera blåtand, men den stängs av istället för att blåtand finns inte än i boot-cykeln. Eller högtalaren är bootad, men du råkar stänga av den istället för att aktivera blåtand eftersom knappen är så pass trög och icke-taktil.

Trots att jag har en myriad av teknikprylar hemma, så är Sonos Roam en av de mer frustrerande produkterna jag använt. Inte för att jag vill göra något särskilt utan för att jag vill använda den som den är tänkt. Det vill säga med airplay i hemmet och med blåtand utanför hemmet. Airplay fungerar betydligt bättre med apples högtalare och som blåtandshögtalare skulle jag föredra en JBL alla dagar i veckan.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Skrivet av sniglom:

Fram tills Sonos stänger av dem via uppdateringar. Vad gäller "bara fungerar" så ger jag inte mycket för deras airplay-implementation, den fungerar inget vidare. Är mer än ofta som jag får starta om strömmar eller väljer att flippa över på blåtand för att det fungerar riktigt dåligt.

Fake news, Sonos har aldrig stängt av en enhet via någon slags uppdatering, det man hade var ett tradeinprogram där man kunde få köpa en ny fin högtalare med grym rabatt mot att ens gamla högtalare stängdes av, det togs dock bort snabbt då visa miljömänniskor började grina, så sedan fick man behålla högtalaren men fick ändå en grym rabatt. Vilket företag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Detta, jag tror många som klagar tror att de är något slags IT-Wizard men sitter på ett riktigt sunkigt nätverk hemma med någon budgetrouter samt har allmänt låg it-kunskap. Som han Tempel t ex.

Fungerat felfritt för mig i alla år, den nya appen var lite strulig en kort tid. Men inget som direkt störde.

Lika mycket ryggrad i argumentationen som en överkokt spaghetti.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Det är få företag som faktiskt har koll på hur produkterna används och om de har det så kan man enligt min erfarenhet ge sig tusan på att de som bestämmer inte har det utan ska visa framfötterna och tillämpa en massa generiska teorier om kunder och användare från skolbänken. Det blir ganska ofta frontalkrock mellan företag och deras mest hängivna kunder:

• Apple och deras tangentbord.

• Apple och deras naketbarnfilter som matchade kända flaggade bilder från en databas.

• Sonos när de skulle stänga ned gamla plattformen och försökte tvinga sina mest trogna kunder att byta ut högtalare som bevisligen fungerade och var omtyckta. Istället för att ge de fortsatt support.

• Netflix som skiljde ut dvd-tjänsten och döpte om den till Qwickster.

• CocaCola "new" coke (1985).

• Instagrams och twitters byte till algoritmisk feeds.

• EA som gjorde Starwars Battlefront II till pay-to-win.

Permalänk
Skrivet av Tempel:

Lika mycket ryggrad i argumentationen som en överkokt spaghetti.

Det stämmer ju, du har problem som jag eller någon jag känner upplevt, enda skillnaden är vår nätverksmiljö.

Appen var lite långsam där i början men löstes fort, men allt fungerade kanon.
Idag kvarstår inga som helst problem och appen är väldigt rapp.

Permalänk
Skrivet av Barilla08:

Fake news, Sonos har aldrig stängt av en enhet via någon slags uppdatering, det man hade var ett tradeinprogram där man kunde få köpa en ny fin högtalare med grym rabatt mot att ens gamla högtalare stängdes av, det togs dock bort snabbt då visa miljömänniskor började grina, så sedan fick man behålla högtalaren men fick ändå en grym rabatt. Vilket företag!

Fake comment, Sonos dumpade ju ut alla gamla Connect, Play 3 och Play 5, samt om det var första soundbaren(?) när de kom på att det skulle byggas en ny app förra gången. Pudeln som då gjordes bestod ju i att de beslutade att behålla "S1"-appen men utan löfte om annat än mindre underhåll. Det var dock efter ett REJÄLT ramaskri.

Kommer inte ihåg om det var före eller efter det Tradein-programmet tillkom. Men för många användare saknas helt behov för de nya funktioner som man av någon anledning bedömt att marknaden vill ha, och därför blir det ju totalt ointressant att byta ut fullt fungerande enheter på grund av ett dåligt mjukvarubeslut.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Man har ju testat appen innan och allt fungerade bra, sedan märkte man att kreti och pleti kör lite mögliga routrar och då får man kanske be om ursäkt för att man inte testat felinställda och dåliga routrar.

Men för mig och alla jag känner så har den nya appen fungerat fint och har det vart någon funktion som saknats så kom den snabbt på plats...

Man får lite Baghdad Bob feeling här

Faktum är ju att nya appen var skit och att de nu långsamt börjat fixa den och lagt tillbaka funktioner som fanns innan och allt är inte på plats än, "Restoring edit mode for Playlists and the Queue" ska ju komma i oktober tex?
"Man har ju testat appen innan och allt fungerade bra" stämmer ju inte.
Kul att du är nöjd med Sonos och appen men känns som du skriver om historien lite här.

Permalänk
Medlem

Nya appen var ju så dålig att folk helt enkelt inte köper grejerna i den takt de hade föreställt sig. Dessutom gjorde dom så många av de originala sonos inte fungerade med nya appen. Var på världskartan är det en trygg och stabil leverantör?
Vansinnigt överskattade grejer.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Den fräna kritiken mot Sonos nya applikation har inte avtagit, och nu diskuterar företagsledningen att återgå till den gamla.

Läs hela artikeln här

För sent för min del, jag kommer (försöka) sälja min play1:a, "plattan under tv:n" samt trådlösa högtalare till tv och bas-lådan.

Permalänk
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Fake comment, Sonos dumpade ju ut alla gamla Connect, Play 3 och Play 5, samt om det var första soundbaren(?) när de kom på att det skulle byggas en ny app förra gången. Pudeln som då gjordes bestod ju i att de beslutade att behålla "S1"-appen men utan löfte om annat än mindre underhåll. Det var dock efter ett REJÄLT ramaskri.

Kommer inte ihåg om det var före eller efter det Tradein-programmet tillkom. Men för många användare saknas helt behov för de nya funktioner som man av någon anledning bedömt att marknaden vill ha, och därför blir det ju totalt ointressant att byta ut fullt fungerande enheter på grund av ett dåligt mjukvarubeslut.

Fake news!

Här kan du läsa om vilka högtalare som fungerar med vilken app, alla högtalare förutom gamla Play 5 Som är från 2009 stödjs av nya appen, och denna antika högtalare fungerar fint med S1 appen.

https://support.sonos.com/en/article/sonos-app-version-compat...

Permalänk
Skrivet av marcusOCZ:

Nya appen var ju så dålig att folk helt enkelt inte köper grejerna i den takt de hade föreställt sig. Dessutom gjorde dom så många av de originala sonos inte fungerade med nya appen. Var på världskartan är det en trygg och stabil leverantör?
Vansinnigt överskattade grejer.

Lögner, endast en enda högtalare är det som inte fungerar med nya appen. En högtalare från 2009. Kan du köra senaste mjukvaran på en mobil från 2009?

Permalänk
Skrivet av VinterSolen:

För sent för min del, jag kommer (försöka) sälja min play1:a, "plattan under tv:n" samt trådlösa högtalare till tv och bas-lådan.

Det kommer att gå lätt och du kommer att få väldigt bra betalt, Sonos är extremt attraktiva på begagnatmarknaden, jag sålde min Play 5 för 500 kr under nypris efter jag ägt den i två år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Det kommer att gå lätt och du kommer att få väldigt bra betalt, Sonos är extremt attraktiva på begagnatmarknaden, jag sålde min Play 5 för 500 kr under nypris efter jag ägt den i två år.

Vet bara inte vad jag borde ta betalt för de grejerna, nu minns jag inte exakt, men svagt minne att jag har plattan under tv:n basenheten samt minst 2 st trådlösa högtalare bakom soffan, samt en separat play:1. Har även en amp & wifi-enhet som är sonos. får nog kolla på blocket vad de eventuellt säljs för idag.

Permalänk
Skrivet av VinterSolen:

Vet bara inte vad jag borde ta betalt för de grejerna, nu minns jag inte exakt, men svagt minne att jag har plattan under tv:n basenheten samt minst 2 st trådlösa högtalare bakom soffan, samt en separat play:1. Har även en amp & wifi-enhet som är sonos. får nog kolla på blocket vad de eventuellt säljs för idag.

Menar du en Playbase? Det är nog en av deras bästa högtalare, enda nackdelen är att den är lite beroende av tevens fötter om den passar eller ej. Men den har väldigt bra bas osv. Jag skulle tro att du kan få runt 4k för den om den är i bra skick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Menar du en Playbase? Det är nog en av deras bästa högtalare, enda nackdelen är att den är lite beroende av tevens fötter om den passar eller ej. Men den har väldigt bra bas osv. Jag skulle tro att du kan få runt 4k för den om den är i bra skick.

Enda felet på den är att den just nu är dammig
Jo, det är en playbase, när jag sökte efter bild.

Permalänk
Skrivet av Barilla08:

Fake news!

Här kan du läsa om vilka högtalare som fungerar med vilken app, alla högtalare förutom gamla Play 5 Som är från 2009 stödjs av nya appen, och denna antika högtalare fungerar fint med S1 appen.

https://support.sonos.com/en/article/sonos-app-version-compat...

Nej det är inte fake news. Sonos gick ut med information om att de inte längre skulle erbjuda stöd (läs: mjukvara) för de gamla enheterna som hade för lite ramminne för att stödja nya programvaran som började bygga in röststyrning osv. Det blev dock ett väldigt utbrett missnöje, och ganska snart där efter pudlade dem och gick ut med att de skulle fortsätta hålla liv i den gamla appen, så att användare kunde behålla sina gamla system - dock utan ny funktionalitet.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Till Sonos försvar så kan man ju säga att i och med skiftet från lokala musikbibliotek till streaming så blir högtalarna beroende av tredjeparter (streamingtjänsterna). Men det Sonos skulle gjort i stället var att erbjuda en liten låda man kopplade in med ethernet som agerade brygga för streamingtjänster med en kraftigare CPU. Det är ju ingenting som är problematiskt med de gamla högtalarna, de tar emot komprimerad och lossless 16 bitars 48/44.1KHz ljud och spelar upp det. Patcha säkerheten bara och låt nån box ta hand om supporten för de. Sälj boxen som ett nödvändigt tillbehör för att göra gamla enhet kompatibla med nya appar.

Permalänk
Medlem

https://www.theverge.com/2024/8/20/24224754/sonos-ceo-old-s2-...

"Sonos CEO says the old app can’t be rereleased / Patrick Spence was hopeful ‘until very recently’ that Sonos could offer its old S2 app that many, many customers prefer over the new one."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

https://www.theverge.com/2024/8/20/24224754/sonos-ceo-old-s2-...

"Sonos CEO says the old app can’t be rereleased / Patrick Spence was hopeful ‘until very recently’ that Sonos could offer its old S2 app that many, many customers prefer over the new one."

https://www.apkmirror.com/apk/sonos-inc/

Finns väl gott om liknande sidor för alla som kör Android i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

https://www.apkmirror.com/apk/sonos-inc/

Finns väl gott om liknande sidor för alla som kör Android i alla fall

Problemet verkar ligga i att den nya firmwaren i högtalarna också skulle behöva backas. De verkar ha flyttat ut en del funktioner i molnet också, så mycket som ska klaffa för en rollback.

Permalänk
Medlem

Precis, att få tag i binären är inte problemet.