Intel släpper Core Ultra 200-familjen 10 oktober

Permalänk
Medlem

ahh, ofc

Permalänk
Medlem
Skrivet av jodali:

Till att börja med, ja, det finns problem med Intel gen 13 och 14. Det har Intel själva (tillslut) verifierat.

Denna källa som likt de flesta ”källor” jag har sett runt just datacenter/gameservers har sitt ursprung i en level1techs video. Jag hade önskat flera källor så att man kunde få en vettigare bild av situationen, källor som bygger mer på ren fakta och inte en blandning av fakta och antaganden av en lirare som samtidigt eftersträvar views på YT.

Jag tycker det är bra att han belyser problemen och faktiskt gräver i det, men sen blir det lite för mycket antaganden, och dessa antaganden blir sedan en sanning i en del individers ögon som i sin tur hamrar in denna sanning närhelst är möjligt på forum etc. På samma sätt som man skulle driva en framgångsrik desinformationskampanj, finns alldeles för många nyttiga idioter att tillgå på nätet. Jag ser inte Intel strulet som en desinformationskampanj, problem finns, verifierat av Intel själva (i senaste laget) men mekaniken blir densamma och det blev ett h-lvete att försöka hitta relevant information som hjälpte mig.

Sen W680 (workstation kort), som är överklockningsbar, det ser ut som att efterföljaren W880 inte kommer vara överklockningsbar… varför då kan man undra…😏 level1techs ANTAR att gamingföretagen kör med konservativa settings på sina W680. Spelar egentligen inte så stor roll nu då vi vet att grundproblemet ligger hos Intel CPU:erna.

Hoppas att Intel har ordning på nästa generation, ska bli intressant att se vad den har att bjuda på. Räknar inte med något fantastiskt uppsving men nyfiken på hur mycket dom kommer att dra😏

Level1Techs gör inte några som helst antagande vad gäller settings, det han hade tillgång till var ju enorma mängder med telemetri från dessa systemen. Det skall ju också nämnas att samma system inte hade problem med 12900KS på exakt samma moderkort.

Det är naturligtvis oturligt att L1 är enda källan här, men samtidigt så var det ju enbart han som fick tillgång till all den datan så ingen annan kan ju göra samma analys.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Om AMD är skräp och Intel är ju skräp nu vad ska man då ha i burken?

Intel fungerar klockrent har aldrig haft problem varken blåa skärmar eller värrme:)

Visa signatur

Msi X870E Tomahawk
9800X3D
4080 Super
42 LG OledC4

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Inte ens efter att intel gått ut med information om problemen vill dom mest fanatiska fanboysen ta in informationen.

Många kanske har haft problem. Det hade jag med Asus moderkort hero. Men bytte sedan till MSI så tror mer på moderkortets bios än cpu!
Har både bra temps och inga problem med spel eller annat

Visa signatur

Msi X870E Tomahawk
9800X3D
4080 Super
42 LG OledC4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gbgjocke:

Många kanske har haft problem. Det hade jag med Asus moderkort hero. Men bytte sedan till MSI så tror mer på moderkortets bios än cpu!
Har både bra temps och inga problem med spel eller annat

Det är ju bra att du inte har problem med nya kortet, men menar du att Intel har fel när de har tagit på sig ansvaret för detta problemet, beskrivit exakt vad som är fel, och åtgärdat problemet med ny mikrokod till sina processorer?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Är det nu man ska köpa AMD aktier? Den går ner lite nu när investerarna blir skakis och rusar sen.

Ja, jag vet, förlåt kunde inte låta bli.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbgjocke:

Intel fungerar klockrent har aldrig haft problem varken blåa skärmar eller värrme:)

Ja oja Intel har inga problem alls, alla artiklar o youtube videos från hårdvaru-news profiler är hittepå, fake news.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Level1Techs gör inte några som helst antagande vad gäller settings, det han hade tillgång till var ju enorma mängder med telemetri från dessa systemen. Det skall ju också nämnas att samma system inte hade problem med 12900KS på exakt samma moderkort.

Det är naturligtvis oturligt att L1 är enda källan här, men samtidigt så var det ju enbart han som fick tillgång till all den datan så ingen annan kan ju göra samma analys.

Eller hur, mycket oturligt. Men varför skulle en halvmedioker YT:are (lyssna kritiskt på vad han säger, framför allt vad han säger ”mellan radena”) vara den enda som kan få ut informationen? Sen hoppar GN på tåget och börjar prata oxidering som möjlig orsak (btw Intel, snyggt skött… NOT) som 13th gen hade problem med under en kortare men för oss okänd period (snyggt igen Intel👎). Allt för att få en lite egen vinkling (och fler views). Finns folk som fortfarande tror att oxidering är grundorsaken (även för 14th gen)

Sen när en annan aktör dyker upp (som inte håller sig anonym):

https://www.pugetsystems.com/blog/2024/08/02/puget-systems-pe...

”Men dom måste vara köpta av Intel!!”

Sådana kommentarer dök upp omgående… riktigt insiktsfullt.

Kommer vi nånsin få full klarhet i omfattningen av detta problem? Nån påstår 50% byggandes på anonyma källor, nån annan har ett klart lägre antal utifrån sina och sina kunders findings (men är öppna med att det kan öka). Endast två källor som jag tagit upp här, gissa vilket drevet väljer att gå med? Vem vet, relevant information kanske redan finns där ute men drunknar i allt brus.

Tycker jag att Intel sköter det dåligt? Uruselt är en underdrift. Men dom kanske väljer att försöka rida ut stormen, gaphalsarna hittar snart nått annat att gapa om, kanske är det som är deras strategi. Trist för oss som faktiskt kan vara och är påverkade. Samtidigt i forum på nätet, de som gapar mest/högst verkar vara folk som sedan tidigare har valt att gå med en annan tillverkare, inte ens påverkade av detta.

Ber om ursäkt för att jag lät mig dras in i denna off-toppic, men till slut rann det över med dessa halvdana referenser/källor som dyker upp i tid och otid. Om mod tycker att jag gått över gränsen, do your work!

Fortfarande nyfiken på next gen Intel. Hade jag bara velat lira hade valet varit enkelt idag, men vill även kunna göra annat. Helst hade jag kanske sett att x86 dött ut vid det här laget😏

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jodali:

Kommer vi nånsin få full klarhet i omfattningen av detta problem? Nån påstår 50% byggandes på anonyma källor, nån annan har ett klart lägre antal utifrån sina och sina kunders findings (men är öppna med att det kan öka). Endast två källor som jag tagit upp här, gissa vilket drevet väljer att gå med? Vem vet, relevant information kanske redan finns där ute men drunknar i allt brus.

Men de två källorna är väl inte alls jämförbara? L1 gäller datacentermiljö där processorerna körs 24/7 och sannolikt belastas tungt rätt stor del av den tiden.
Puget gäller klientdatorer som sannolikt bara är på under kontorstid och inte lär vara superbelastade under den tiden heller. (T ex om en dator används främst till Photoshop så är ju inte direkt CPU-belastningen konstant.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Datavetare
Skrivet av jodali:

Eller hur, mycket oturligt. Men varför skulle en halvmedioker YT:are (lyssna kritiskt på vad han säger, framför allt vad han säger ”mellan radena”) vara den enda som kan få ut informationen? Sen hoppar GN på tåget och börjar prata oxidering som möjlig orsak (btw Intel, snyggt skött… NOT) som 13th gen hade problem med under en kortare men för oss okänd period (snyggt igen Intel👎). Allt för att få en lite egen vinkling (och fler views). Finns folk som fortfarande tror att oxidering är grundorsaken (även för 14th gen)

Sen när en annan aktör dyker upp (som inte håller sig anonym):

https://www.pugetsystems.com/blog/2024/08/02/puget-systems-pe...

”Men dom måste vara köpta av Intel!!”

Sådana kommentarer dök upp omgående… riktigt insiktsfullt.

Tycker jag att Intel sköter det dåligt? Uruselt är en underdrift. Men dom kanske väljer att försöka rida ut stormen, gaphalsarna hittar snart nått annat att gapa om, kanske är det som är deras strategi. Trist för oss som faktiskt kan vara och är påverkade. Samtidigt i forum på nätet, de som gapar mest/högst verkar vara folk som sedan tidigare har valt att gå med en annan tillverkare, inte ens påverkade av detta.

Ber om ursäkt för att jag lät mig dras in i denna off-toppic, men till slut rann det över med dessa halvdana referenser/källor som dyker upp i tid och otid. Om mod tycker att jag gått över gränsen, do your work!

Fortfarande nyfiken på next gen Intel. Hade jag bara velat lira hade valet varit enkelt idag, men vill även kunna göra annat. Helst hade jag kanske sett att x86 dött ut vid det här laget😏

Wendel hade ju själv insikten att den data han hade var inte tillräcklig för att göra speciellt specifika utsagor. Framförallt gjorde han ingen utsaga alls om något annat än 13900K och 14900K.

Och håller helt med om att Intel gör ett pissdålig jobb här. Har egen-intresse av veta huruvida 13600K/14600K är påverkade, har ett fall där rätt många sådana används (bl.a. för UE4/UE5 utveckling). Handlar om ~15 st, 0 st har haft några som helst problem så här långt (de kör på alla möjliga moderkort, en 13600K med DDR4 och 14600K med DDR5).

Hittar heller ingen data om att de skulle vara drabbade, däremot säger ju Intel att alla med TDP >65 W är potentiellt påverkade. Risken är att Intel fortfarande inte exakt vet vad felet är, i så fall är det fullt möjligt att felet bara ligger i de kretsar som används till xx900K/xx700K då de ser annorlunda ut jämfört med resten.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare

Vet inte om detta är bra eller dåliga nyheter, de är bättre än problemen med 13/14:e-gen i alla fall...

GB6 "läcka" för 285K

Klicka för mer information
Visa mer

Positiva är att P-kärnorna i 285K ligger i nivå med Intels påstådda 14 % högre IPC.
14 % IPC ökning och 5 % lägre peak-frekvens -> 8,5 % förväntad förbättring och det är här 12 % mot 14900K.

Negativa är ändå att det betyder 14 % IPC ökning på 3 år, Golden Cove lanserades 2021... Vilket ändå räckte för att 285K ska "leda" både ST och MT för x86 enligt denna läcka.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Men de två källorna är väl inte alls jämförbara? L1 gäller datacentermiljö där processorerna körs 24/7 och sannolikt belastas tungt rätt stor del av den tiden.
Puget gäller klientdatorer som sannolikt bara är på under kontorstid och inte lär vara superbelastade under den tiden heller. (T ex om en dator används främst till Photoshop så är ju inte direkt CPU-belastningen konstant.)

Visst är det så, två olika användningsområden (jag kunde ha varit tydlig med det, my bad). Men L1 ville hitta en smokin gun, och den hittade han i datacentermiljön (hur många kör det hemma). Och det är utifrån dessa findings som övriga hakar på och helt plötsligt gäller detta för alla scenarior som finns. Vanliga användare ligger nog närmare vad Puget statistiken visar.

Inget bra oavsett, problemet är att ta reda på hur många CPU:er som faktiskt är påverkade ute i det vilda, jag skulle vilja ha tillgång till ett verktyg som kan påvisa CPU skick, om möjligt. Efter 0x129 har jag själv kunnat återställa ”allt” som jag tidigare var tvungen att dra ner på för att få CPU:n stabil (detta efter att inte haft några problem under de första 4 månaderna). Kan numer även undervolta som min 14700k tidigare vägrat vara med på överhuvudtaget.

Men vadå, 50% säljer bättre och så får man med GN på tåget, i full rage, med massa osammanhängande babbel och spekulationer, säljer ännu mer (och som i en dels ögon blir en sanning som sedan trummas vidare, vanligt också att det är personer som inte ens kör eländet (Intel 13th/14th gen)). Spekulationer som inte hjälper mig ett dugg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vet inte om detta är bra eller dåliga nyheter, de är bättre än problemen med 13/14:e-gen i alla fall...

GB6 "läcka" för 285K

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Visa mer

Positiva är att P-kärnorna i 285K ligger i nivå med Intels påstådda 14 % högre IPC.
14 % IPC ökning och 5 % lägre peak-frekvens -> 8,5 % förväntad förbättring och det är här 12 % mot 14900K.

Negativa är ändå att det betyder 14 % IPC ökning på 3 år, Golden Cove lanserades 2021... Vilket ändå räckte för att 285K ska "leda" både ST och MT för x86 enligt denna läcka.

Ändå intressant, frågan är hur mycket Intel måste ”kräma på” för att nå upp till dessa värden. Och hur det sedan landar i ett mer vardagligt scenario. Spännande tider, fast vore på tiden med annat än x86 alternativen…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Wendel hade ju själv insikten att den data han hade var inte tillräcklig för att göra speciellt specifika utsagor. Framförallt gjorde han ingen utsaga alls om något annat än 13900K och 14900K.

Och håller helt med om att Intel gör ett pissdålig jobb här. Har egen-intresse av veta huruvida 13600K/14600K är påverkade, har ett fall där rätt många sådana används (bl.a. för UE4/UE5 utveckling). Handlar om ~15 st, 0 st har haft några som helst problem så här långt (de kör på alla möjliga moderkort, en 13600K med DDR4 och 14600K med DDR5).

Hittar heller ingen data om att de skulle vara drabbade, däremot säger ju Intel att alla med TDP >65 W är potentiellt påverkade. Risken är att Intel fortfarande inte exakt vet vad felet är, i så fall är det fullt möjligt att felet bara ligger i de kretsar som används till xx900K/xx700K då de ser annorlunda ut jämfört med resten.

Det jag funderade på gälland denna Intel problematik är hur mycket bäring det finns i de tidiga spekulationerna runt höga volt vid boost av en till få kärnor. Har en gammal länk runt detta:

https://community.intel.com/t5/Processors/The-reason-behind-t...

Nu vet inte jag alls om just detta är en del av grundproblemet och hur det i sådana fall skulle påverka icke 13700/13900/14700/14900 (k och ks). Spekulation från min sida utifrån det som diskuteras i länken: alla >65w har den trasiga algoritmen (enligt Intel de som är påverkade) men skulle det kunna vara så att icke xx700/xx900 inte når upp till samma höga volt vid boost?

Som sagt det är knepigt att få fram vettig information om vilka CPU:er som verkligen ligger i eller har legat i riskzonen.

Förhoppningsvis har Intel tagit lärdom nu inför släppet av next-gen🙂

Permalänk
Medlem

Det där ser ju intressant ut ändå. Frågan är hur mycket ström den drar när den presterar sådana siffror? Om den kan prestera på den nivån och puttra runt på ~120W - då är det väldigt imponerande. Om vi däremot snackar standard Intel-tactics och den pressar 300W+, nä då är det inte särskilt kul.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Det där ser ju intressant ut ändå. Frågan är hur mycket ström den drar när den presterar sådana siffror? Om den kan prestera på den nivån och puttra runt på ~120W - då är det väldigt imponerande. Om vi däremot snackar standard Intel-tactics och den pressar 300W+, nä då är det inte särskilt kul.

Den skall väl drag 100w mindre, då borde de bli 152W då i9 har 252W Intel default

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

GB6 "läcka" för 285K

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Visa mer

14% på 3 år är riktigt deprimerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

14% på 3 år är riktigt deprimerande.

Geekbench-scoren 3449 Single Core är lägre än ipad pro M4 3663.
Undra vad effektskillnaden är när den når dessa tal också...