The Spectrum – klassisk 80‑talsdator återuppstår

Permalänk
Melding Plague

The Spectrum – klassisk 80‑talsdator återuppstår

Retro Games har tagit fram den moderna remaken av Sinclair ZX Spectrum, som släpps i slutet av november med 48 medföljande spel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fanns ingen standard joystick till spectrumen som t.ex c64 hade. Utan man fick förse maskinen med olika interface. Det fanns olika tillverkare av interface , kemstone var ett hett. ( Kan minnas namnet fel ) ..

Man får 48 spel? Herregud! Kan dom inte slå ihop allt i en maskin. Att man kan spela rubb och stubb på en maskin. Dvs Amiga, Spectrum, Atari, C64. En modern ARM CPU bör kunna emulera det mesta i CPU väg ifrån den tiden. Spectrumen bör vara tämligen enkel att emulera eftersom den hade inga special chip som C64 hade eller Amiga.

Men visst en kul leksak för 50 åriga gubbar som har växt upp denna dator dvs inkl mej oxå.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, Commodore 64, Atari 520STM, Atari Portfolio, Atari PC1, Amiga 500, Amiga 1200,CBM 8030 och massor av PC allt från 8088 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Skrivet av klein:

Man får 48 spel? Herregud! Kan dom inte slå ihop allt i en maskin. Att man kan spela rubb och stubb på en maskin. Dvs Amiga, Spectrum, Atari, C64. En modern ARM CPU bör kunna emulera det mesta i CPU väg ifrån den tiden. Spectrumen bör vara tämligen enkel att emulera eftersom den hade inga special chip som C64 hade eller Amiga.

Det är nog detta som hindrar den stora skaran. Det finns lite väl många classic konsoler och datorer och köpa och man har ej plats för alla vid tvn.

Men är man uppvuxen med Sinclair ZX Spectrum så kanske man vill ha allt så nära originalet som möjligt.

Permalänk
Medlem

Trodde det redan fanns en remake av den här?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Alla ZX Spectrum ägare hade en sak gemensamt: dom önskade att dom hade en C64 istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är nog detta som hindrar den stora skaran. Det finns lite väl många classic konsoler och datorer och köpa och man har ej plats för alla vid tvn.

Men är man uppvuxen med Sinclair ZX Spectrum så kanske man vill ha allt så nära originalet som möjligt.

Nu är väl det ganska enkelt på spectrumen, då den hade inga special chip dom flesta program bör fungera. Bli knepigare på C64 och göra visa demon, som pumpade max ur hårdvaran att köra dem på emulator.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, Commodore 64, Atari 520STM, Atari Portfolio, Atari PC1, Amiga 500, Amiga 1200,CBM 8030 och massor av PC allt från 8088 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Alla ZX Spectrum ägare hade en sak gemensamt: dom önskade att dom hade en C64 istället

Nej! Faktisk inte! Jag gillade aldrig C64. Hade bara min C64 i något år innan jag bytte till Atari ST.

ZX Spectrumen var lätt programmerad. Man kunde reda koda på den som 11 åring. Medan på C64 fick man poke ångest , så fort man skulle flytta några ballonger till sprite på skärmen.' Å andra sidan var driften att kunna göra egna sprite som gjorde att jag lärde mej det binärar talsystemet.

Men gör inte som dom andra , medan dom andra barnen kör Windows så kör jag linux istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Nej! Faktisk inte! Jag gillade aldrig C64. Hade bara min C64 i något år innan jag bytte till Atari ST.

Alla Atari ST ägare hade en sak gemensamt: dom önskade att dom hade en Amiga istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

ZX Spectrumen var lätt programmerad. Man kunde reda koda på den som 11 åring. Medan på C64 fick man poke ångest , så fort man skulle flytta några ballonger till sprite på skärmen.' Å andra sidan var driften att kunna göra egna sprite som gjorde att jag lärde mej det binärar talsystemet.

Men gör inte som dom andra , medan dom andra barnen kör Windows så kör jag linux istället.

Koda på gummitangenterna måste varit "kul"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Yes.. Det har funnits ett flertal "officiella" remakes.. Den mest kända var den handhållna Sinclair Vega Plus som floppade stenhårt

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Det finns en Spectrum Next som kom ur en Kickstarter kampanj där de fick licens att använda namnet, där en ursprunglig ZX Spectrum designer var inblandad dessutom. Men det är i princip en ny dator implementerade på FPGA, med många moderna features som HDMI, wifi och möjligheten att köra gammal och ny mjukvara i steg upp till 28mhz och med tillgång till 2mb minne. Den har fullt stöd för flera generationer av Spectrum datorerna genom att den bygger vidare på samma processor arkitektur och är designed kring det, och entusiasterna lägger mycket tid på att få igång gammal orginalhårdvara som skrivare och bandstationer vilket är rätt ballt! Men det är mycket mjukvara som skrivs specifikt till den nu. Jag har typ en hög med omkring 10st fysiskt producerade spel till den.

Men det är ett lite annorlunda angreppssätt än en emulatormaskin 😄 den här är väl lite enklare att bara köra på med lite nostalgisk feeling kan jag tänka mig. Men det ska bli intressant vad folk hittar på med den när den varit ute. Finns ju folk som gjort rätt mycket skoj med a500 mini!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Skrivet av klein:

Kriget fortsätter! Jag hade en Spectrum själv, och hade nog hellre tagit en C64, men jag hade rätt små krav också så det spelade ingen större roll. Programmerade mest. På den tiden tyckte man ju olika limits var skit, som Spectrumens color-clash. Men nuförtiden tycker jag sånt är jätte-charmigt.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Fanns ingen standard joystick till spectrumen som t.ex c64 hade. Utan man fick förse maskinen med olika interface. Det fanns olika tillverkare av interface , kemstone var ett hett. ( Kan minnas namnet fel ) ..

Det fanns en stor port på baksidan, i vilket man kunde sätta ett stort "interface" som i allt väsentligt var ett externt expansionskort. Sen kunde man sätta ett annat interface i den, eller plugga in joystick, diskettstation etc.

Skrivet av Svensktiger:

Absolut inte för att programmera, Spectrumen var väsentligt lättare att jobba med där. Spelen var för det mesta samma, så det är väl mest folk som ville kopiera spel av varandra när alla andra hade C64. Eller om man tyckte att det var speciellt kul att skruva på tonerhuvud...

Skrivet av Dunde:

Koda på gummitangenterna måste varit "kul"?

Jovars, man vande sig. Den vi hade (begagnad, 1982 var väl tidigt för dator för mig utan fick den ett antal år senare) hade med ett extra skal som man placerade Spectrumen i och fick mer normala tangenter. Hade varit poppis idag när folk vill ha extra-klickiga tangentbrod.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Åhå, trevligt även om jag hellre hade sett en ZX81. Som barn fick jag ärva syskonens datorer så hade en ZX81 ett tag men jag föredrog Ti99/4A, tangentbordet på ZX81an var ju minst sagt speciellt. En stor källa till frustration orsakad av icke registrerade nedtryckningar.

Permalänk
Medlem

Det fanns ju faktiskt en del spel som jag tycker var bättre på Spectrumen jämfört med C64. Mycket handlar om gameplay, vissa C64 spel missade även om dom i många fall såg bättre ut, och definitivt hade bättre ljud. Några jag kan komma på som jag spelade mycket.

Turbo Espirit. Open world innan open world.
https://www.youtube.com/watch?v=2CIEHfVIEMM

Enduro Racer, bra fart i denna
https://www.youtube.com/watch?v=Q5wNRh9lz6Y

Game Over. Mycket kontroversiellt med synlig vårtgård i inladdningsbilden.
https://www.youtube.com/watch?v=MUzaxEk9DcM

Operation Wolf, rejäla sprites. Jag gillar spectrumens upplösning här.
https://www.youtube.com/watch?v=fzPgg6WZod0

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Fanns det inte en som hette specravideo och liknade commodore 64 mer?

Googlade och hittade: https://www.msx.org/wiki/images/9/95/Sv603g.jpg

Den har jag någonstans i alla lådor här hemma, den där svarta såg jag aldrig till.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Den har jag någonstans i alla lådor här hemma, den där svarta såg jag aldrig till.

Spectravideo var en MSX, vilket var en standard Microsoft tog fram för hemdatorer som flera företag följde, det var lite stort i Japan.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Ojoj detta var nostalgi 🙂
Tysta mjuka gummi tangenter…
Men visst drömde man om Atari o Amiga 🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Spectravideo var en MSX, vilket var en standard Microsoft tog fram för hemdatorer som flera företag följde, det var lite stort i Japan.

Trodde länge att det var samma som denna tråden handlar om, det var när det dök upp bilder så stämde det inte riktigt men tog för givet att det var en mer modern modell. Lite som commodore som finns i vad jag vet 2 olika skal. Den äldre kallades väll också vic-20 har jag för mig?
Får nog kolla upp detta någon dag då jag har atari, amiga, commodore, ABC och en del andra konstiga modeller samt flera tillbehör till dessa hemma, även commodores härliga bläckbands skrivare. Misstänker att jag nog får doppa bandet i nytt bläck själv dock om jag ska använda den igen någon gång.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Alla Atari ST ägare hade en sak gemensamt: dom önskade att dom hade en Amiga istället.

Tala för dig själv.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Har min Spectravideo 728 kvar. Blev rätt fort "dörrstopp", fanns inte mycket mjukvara till dessa.

fel...
Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Nostalgisk gammal Spectrumägare här !
Jag hade ett mekaniskt tangentbord (så lyxigt som studiebidraget tillät..) till Speccyn, det
lät ungefär som det jag sitter med idag på PCn.
Tyvärr satt det ju en sketen 6510 och inte "the mighty Z80" i centrum av C64an

Det enda jag egentligen saknade mellan maskinerna var hårdvaruscrollen av skärmen som C64 har,
men så var ju också Commodoren en dyrare maskin med mer hårvara i.
Däremot Sprites - inte så mycket, det var ju sport att kunna koda sånt !
Jag skaffade ändå en C64 med floppy ganska nära slutet av dess "era", men den var inte alls lika rolig att koda på.

Och, nej - C128 var inte ett alternativ heller (fast det satt en Z80 i den)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det fanns en stor port på baksidan, i vilket man kunde sätta ett stort "interface" som i allt väsentligt var ett externt expansionskort. Sen kunde man sätta ett annat interface i den, eller plugga in joystick, diskettstation etc.

Absolut inte för att programmera, Spectrumen var väsentligt lättare att jobba med där. Spelen var för det mesta samma, så det är väl mest folk som ville kopiera spel av varandra när alla andra hade C64. Eller om man tyckte att det var speciellt kul att skruva på tonerhuvud...

Jovars, man vande sig. Den vi hade (begagnad, 1982 var väl tidigt för dator för mig utan fick den ett antal år senare) hade med ett extra skal som man placerade Spectrumen i och fick mer normala tangenter. Hade varit poppis idag när folk vill ha extra-klickiga tangentbrod.

ZX Spectrum använde inte en inbyggd joystickport, vilket var vanligt på andra hemmadatorer från samma era. Istället krävdes externa gränssnitt för att ansluta en joystick. De vanligaste joystickgränssnitten för ZX Spectrum var:

1. Kempston Interface: Den mest populära standarden, som stödde en enkel joystick med upp till 5 rörelseriktningar (upp, ner, vänster, höger och eldknappen). Många spel utvecklades för att stödja Kempston-standarden.

2. Sinclair Interface 2: Sinclair Research utvecklade sin egen standard för joysticks med ZX Interface 2, vilket också tillät användare att ansluta cartridge-baserade spel. Detta gränssnitt stödde två joystickportar, men det var inte lika populärt som Kempston.

3. Cursor Interface: En annan joystickstandard som fanns var Cursor Interface, men det var inte lika utbrett som Kempston.

Så även om det fanns flera gränssnitt tillgängliga, var Kempston Interface den mest använda och stödda standarden för ZX Spectrum.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Trodde länge att det var samma som denna tråden handlar om, det var när det dök upp bilder så stämde det inte riktigt men tog för givet att det var en mer modern modell. Lite som commodore som finns i vad jag vet 2 olika skal. Den äldre kallades väll också vic-20 har jag för mig?

Nja, Commodore 64 kom i två varianter, den äldre brunbeigea "brödlådan" och en grå, kantigare variant som mer liknande Commodore 128, Amiga och Atari ST. VIC 20 var en helt annan dator, men till det yttre liknade den äldre varianten av C64:an.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Spectravideo 318 och 328 , 318 hade gummitangenter. Var en Z80 baserad maskin
Spectravideo 728 och 738 var efterföljare , tillhörde MSX standard. MSX slog aldrig i Sverige.

Förekom att man hade en billigare modell med sämre tangentbord

Atari 8 bitars fanns i 400 som hade ett sämre tgb än 800. ( Inte förväxa med Atari 800XL som var en senare modell )

Skrivet av Pepsin:

Nja, Commodore 64 kom i två varianter, den äldre brunbeigea "brödlådan" och en grå, kantigare variant som mer liknande Commodore 128, Amiga och Atari ST. VIC 20 var en helt annan dator, men till det yttre liknade den äldre varianten av C64:an.

C64 fanns i flera modeller. C64 brödburken , C64C , den med C128 liknade chassi och sedan fanns det en TV Spels version som floppae, och sedan skolversion som bara fanns i USA och sedan en bärbar model som hette SX64. Plus några udda modeller som bara såldes i Tyskland och japan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Retro Games Ltd har inte gått ut officiellt med The Spectrum, utan det är en läcka.

Som jag förstått det så brukade Spectrum-spel styras med tangentbordet. Kempston Interface kopplade Atari-joysticken till de tangenter som de flesta spel använde.
Sedan kom Sinclair ut med sin ZX Interface 2, som kopplade till andra tangenter.

Men sen efter att Amstrad hade köpt Sinclair, så kom det nyare modeller med 9-pinnars dsub-portar men som var kopplade annorlunda, och speciella Sinclair-joystickar som passade dem.
En del tredje-parts joystickar som såldes i Storbritannien hade två joystickkontakter: en svart för Atari-kompatibla portar, och en grå för Sinclair +2.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Man får 48 spel? Herregud! Kan dom inte slå ihop allt i en maskin. Att man kan spela rubb och stubb på en maskin. Dvs Amiga, Spectrum, Atari, C64. En modern ARM CPU bör kunna emulera det mesta i CPU väg ifrån den tiden.

Heller ännu bättre men betydligt dyrare.

Som även efter att priset dubblerats är det absolut mest prisvärda inom elektronikvärlden du kan köpa om du har det minsta lilla uns av retro spel/dator intresse!

Skrivet av mpat:

Eller om man tyckte att det var speciellt kul att skruva på tonerhuvud...

Det var ju halva nöjet

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Spectravideo 318 och 328 , 318 hade gummitangenter. Var en Z80 baserad maskin
Spectravideo 728 och 738 var efterföljare , tillhörde MSX standard. MSX slog aldrig i Sverige.

Förekom att man hade en billigare modell med sämre tangentbord

Atari 8 bitars fanns i 400 som hade ett sämre tgb än 800. ( Inte förväxa med Atari 800XL som var en senare modell )

C64 fanns i flera modeller. C64 brödburken , C64C , den med C128 liknade chassi och sedan fanns det en TV Spels version som floppae, och sedan skolversion som bara fanns i USA och sedan en bärbar model som hette SX64. Plus några udda modeller som bara såldes i Tyskland och japan.

Just det, hade glömt den "släpbara" varianten som kom med en 5-tumsskärm och vägde 10 kg...

Men för gemene man var det aningen brödlådan eller C64C som gällde eftersom de var absolut vanligast.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

Ojoj detta var nostalgi 🙂
Tysta mjuka gummi tangenter…
Men visst drömde man om Atari o Amiga 🙄

För all del, men det var ju flera år nyare maskiner om vi talar om de Amiga (500) och Atari (ST) som var vanliga i Sverige. Det gick fort på den tiden.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Den äldre kallades väll också vic-20 har jag för mig?

VIC-20 är föregångaren till C-64. Den kom med smått skrattretande 5kB RAM, och siffran 20 kom sig av hur mycket ROM den hade (för OSet). Den var specad mot original-Apple II med liknande specar, trots att Apple II kom 4 år tidigare och redan var nedlagd när VIC-20 kom ut. Den fortsatte säljas som en sorts lågprismodell ett tag.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

För all del, men det var ju flera år nyare maskiner om vi talar om de Amiga (500) och Atari (ST) som var vanliga i Sverige. Det gick fort på den tiden.

VIC-20 är föregångaren till C-64. Den kom med smått skrattretande 5kB RAM, och siffran 20 kom sig av hur mycket ROM den hade (för OSet). Den var specad mot original-Apple II med liknande specar, trots att Apple II kom 4 år tidigare och redan var nedlagd när VIC-20 kom ut. Den fortsatte säljas som en sorts lågprismodell ett tag.

Ja 5kb ram låter i dagsläget patetiskt lite. Alla program utom de minsta måste körts direkt från disk eller bandspelaren?

Visa signatur