Asus visar upp nätaggregat med galliumnitrid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Är det inte svårt att klämma in en 140mm fläkt i en låda som är 140mm djup - inklusive plåtväggarna antar jag?

Dagens fläktar är 140*140mm inklusive sin ram. Borde gå att montera i själva fläkten från säg en Noctua 140mm direkt i en PSU utan att ta med ramen - plåtskalet är ju tunnare än plastramen. Kan t.o.m tänka mig att man gör hela PSUn "smalare" (lägre, om man tittar på hur den brukar sitta i lådan) och montera på fläkten "utanpå". Å andra sidan är det ingen som gör det, så det behövs antagligen inte mer än en 120mm.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig köpa nätagg från Asus. Man vet aldrig var eller hur mycket de fuskat med kvaliteten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Skulle aldrig köpa nätagg från Asus. Man vet aldrig var eller hur mycket de fuskat med kvaliteten.

Som redan nämnts i tråden så tillverkar Asus inte nätagg själva, de köper in plattform från OEMer och sätter sitt varumärke på dem. Så gällande byggkvalitén är din oro inte riktigt befogad.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Som redan nämnts i tråden så tillverkar Asus inte nätagg själva, de köper in plattform från OEMer och sätter sitt varumärke på dem. Så gällande byggkvalitén är din oro inte riktigt befogad.

Fast det gör det väl ännu mer oroande oftast då är ju produkterna ingen topp eller så kan du hitta de billigare utan asus-logo.

Asus har ju dessutom blåst många med garantier så asus har nog gjort bort sig för lång tid framöver

§1 redigerat. // MOD
Permalänk
Slaget: Team SweC

Gillar inte ASUS nätaggregat, då jag tycker de är tok för utsmyckade, vilket något begränsar hur de placeras i chassit. Köpte själv en ROG Thor II för ett par år sedan till mitt 3090 Ti och har aldrig varit helt nöjd med den.

Desutom fular ASUS lite met garantin, då RGB belysningen och OLED displayen bara omfattas av en 3-års garanti, istället för 10 år som för resten av nätagget.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | G.Skill Sniper 4x8GB 2133MHz CL10 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Skrivet av Lagers:

Roligt med lite ny teknik i nätagg, inte för jag förstår exakt vad skillnaden är mellan MOSFET och GaN men effektivare är ju alltid bra.
Vi har ju fått kontakterna till moderkortet på baksidan men annars har det varit nästan likadant i många år nu när det gäller desktop-datorer. ATX-standarden till gott och ont.

Edit: Hoppas man får se skillnaden sedan när någon YTare öppnar upp nätaggen

Om jag förstår rätt så är skillnaden i switching frekvenser. GaN klarar högre switching frekvens och det gör det mer effektivt.

Permalänk
Medlem

Kul med innovation, men jag låter mer modigt folk feltesta dem innan man köper själv. Det ska väl brinna ner några hus innan tänker jag.

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Coolt, hade inte en tanke på det kunde användas i psu. Men det ser ju trevligt ut

Känns inte så trevligt när man kollar priset på Corsairs variant.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Roligt med lite ny teknik i nätagg, inte för jag förstår exakt vad skillnaden är mellan MOSFET och GaN men effektivare är ju alltid bra.
Vi har ju fått kontakterna till moderkortet på baksidan men annars har det varit nästan likadant i många år nu när det gäller desktop-datorer. ATX-standarden till gott och ont.

Edit: Hoppas man får se skillnaden sedan när någon YTare öppnar upp nätaggen

MOSFET är namnet på transitortypen. Oftast baserade på kisel. Nu är nyheten att de tillverkas av GaN.

Skrivet av Simply Viking:

Om jag förstår rätt så är skillnaden i switching frekvenser. GaN klarar högre switching frekvens och det gör det mer effektivt.

Bland annat, de tål även större spänningar och är energieffektivare.

Permalänk
Hedersmedlem

Varför finns det ingen stor MISSA INTE-banner på den här bumpen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Varför finns det ingen stor MISSA INTE-banner på den här bumpen?

Mycket bra fråga. Jag tycker Swec slarvar kopiöst med detta, vilket gör hela bumpadeprocessen typ 10 gånger mer irriterande än den behöver vara... Och den är rätt irriterande som den är redan.
Om de nu tvunget måste bumpa kan de väl de göra det snyggt åtminstone?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Roger W:

Mycket bra fråga. Jag tycker Swec slarvar kopiöst med detta, vilket gör hela bumpadeprocessen typ 10 gånger mer irriterande än den behöver vara... Och den är rätt irriterande som den är redan.
Om de nu tvunget måste bumpa kan de väl de göra det snyggt åtminstone?

Hela bumpandet är ett jävla otyg, håller jag med om.

Permalänk
Medlem

Var inte detta uppe för ngn vecka sen eller så?!

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, Gigabyte GeForce RTX 5070 12GB Windforce OC SFF, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Lite halv-OT men jävlar vad nätagg med högre watt har blivit dyra. Runt 75% dyrare än före senbaste crypto-boomen.

Permalänk
Medlem

Lite halv-ot här också. Men rent tekniskt så har väl Asus PR avdelning upptäckte en helt ny halvledarteknik om dom säger sig ha MOSFET-kretsar med galliumnitrid? För antingen är det kisel som används och då är det MOSFET, precis som namnet antyder; Metal Oxide Silicon Field Effect Transistor. Eller så är det galliumnitid som används och då heter halvledarna GaN FET och inget annat?

Just saying...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Lite halv-ot här också. Men rent tekniskt så har väl Asus PR avdelning upptäckte en helt ny halvledarteknik om dom säger sig ha MOSFET-kretsar med galliumnitrid? För antingen är det kisel som används och då är det MOSFET, precis som namnet antyder; Metal Oxide Silicon Field Effect Transistor. Eller så är det galliumnitid som används och då heter halvledarna GaN FET och inget annat?

Just saying...

S:et i MOSFET står för semiconductor vilket GaN och kisel båda är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Livako:

S:et i MOSFET står för semiconductor vilket GaN och kisel båda är.

Okey, jag är officiellt ordblind.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Bara jag som gärna haft en rörbaserad switchad PSU med typ neonstabbade spänningar och trefasmatning, allt med point to point ledningar. Tänkt Tektronix eller HP från 70-tal med keramiska plintar och silverlod. Gärna med CRT i också.

50 kilo hit eller dit på en stationär dator kvittar väl 😎

Vilken verkningsgrad uppnådde du med ditt rörswitchade PSU?

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honk:

Vilken verkningsgrad uppnådde du med ditt rörswitchade PSU?

Verkningsgrad är överskattat.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Verkningsgrad är överskattat.

Hehehe.... med andra ord du behövde inte ha elementen på under vintern

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honk:

Hehehe.... med andra ord du behövde inte ha elementen på under vintern

Om du läser mitt inlägg igen står det ”gärna haft”, inte haft eller har. Tanken är fiktiv. En sån PSU hade blivit mycket stor och kostsam.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Ok, I get it.
Men du hade blivit coolaste grabben i kvarteret eller nördigaste killen beroende på umgängeskrets.

Visa signatur

Honk