Manor Lords problem

Permalänk

Manor Lords problem

ända sen de lade till unreal engine 5 i spelet, så har spelet slutat att funka för mig.

när jag klickar på ikonen, så dyker en ruta upp där detta står:

Unhandled Exception: EXCEPTION_ACCESS_VIOLATION reading address 0x000001c917f60c84

ManorLords_Win64_Shipping
kernel32
ntdll

detta är rena grekiskan för mig
vet nån vad detta betyder och går det att fixa?

grafikdrivrutiner är uppdaterade

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Geeks
SweClockers

Har du lagt in någon modd som kan spöka? Annars prova ominstallera spelet.

Felmeddelandet handlar om att spelet försöker komma åt en minnesadress utan att lyckas, och kan bero på lite vadsomhelst.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Skrivet av Dimestam:

Har du lagt in någon modd som kan spöka? Annars prova ominstallera spelet.

Felmeddelandet handlar om att spelet försöker komma åt en minnesadress utan att lyckas, och kan bero på lite vadsomhelst.

nix, inga som helst moddar
ska prova att omistallera

så det kan både vara mjuk och hårdvaru fel? eller missförstod jag? tänkte om det kanske är mina minnen som krånglar

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mangemani:

nix, inga som helst moddar
ska prova att omistallera

så det kan både vara mjuk och hårdvaru fel? eller missförstod jag? tänkte om det kanske är mina minnen som krånglar

Om det händer varje gång och inget annat också kraschar lär det inte vara minnena. Om det bara händer ibland kan det vara värt att utesluta med memtest86, fast såna här krascher kan uppstå av många andra skäl också.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Om det händer varje gång och inget annat också kraschar lär det inte vara minnena. Om det bara händer ibland kan det vara värt att utesluta med memtest86, fast såna här krascher kan uppstå av många andra skäl också.

det här är det enda spelet det hänt i och allt funkade fint tills de lade in unreal engine 5 i spelet, nu får jag detta meddelandet varje gång jag försöker starta spelet.

skulle du kunna dra några vanliga exempel på vad dessa krasher kan bero på?
just nu har jag inget att gå på

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mangemani:

skulle du kunna dra några vanliga exempel på vad dessa krasher kan bero på?
just nu har jag inget att gå på

Det är verkligen nästan vad som helst; nämnde inget för att jag inte har något bra förslag i sig.

Det kan vara att adressen (alltså vilken plats i minnet den ska läsa från) blivit korrupt, så den försöker läsa på helt fel ställe; det kan i sig vara pga allt möjligt, t ex processor/minne som räknar/läser fel. Men när det sker varje gång och bara i ett spel är inte det troligt.
Det kan vara någon bugg i spelet, inkompatibla moddar/liknande (tredjepartsprogram som påverkar spelet), drivrutinsstrul med mera.

Har du inga moddar eller andra program som kan vilja "patcha" spelet när det körs så vettetusan vad det mest troliga är längre, men hårdvarufel känns åtminstone osannolikt.

Denna sidan känns lite som AI/blogspam men några saker känns rimliga att testa ändå, typ 1, 2, 4, 6 (och övriga om det inte hjälper).
OpenXR-grejen verkar ha hjälpt många åtminstone.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk

jag ominstallerade spelet, funkade inte.
men så slog mig en tanke som hände med spelet infection free zone när spelet gick från early acces till full release, där spelet helt plötsligt slutade att funka när man tog de nya filerna och lade dem i early access mappenm det som krävdes där var att man tog bort spelet helt och la in den fulla releasen SAMT deletade alla configs och saves och då funkade det, så jag provade det nu, tog bort allt sparat och alla configs och voila, nu funkade det, fan vad glad jag blir

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Härligt att det funkar!
Där har vi ännu en möjlig orsak jag missade: inkompatibla format, där datan inte ser ut som ett program/spel väntar sig.
De bör dock validera sånt bättre än de gjort om det bara kraschar; såna saker kan orsaka säkerhetshål. Kanske inte superrelevant för ett spel dock.

Visa signatur

Permalänk
Snusfri

Från Steam

Citat:

UPDATE: Apparently we have a new startup crash in this build that happens only on some selected PCs. Good news is, it's not my fault. Bad news, it's some blue noise texture missing in Unreal Engine. We're trying to figure out - I'll push a hotfix as soon as we do. In the meantime, there are some rumors that deleting the old config files fixes it (in \AppData\Local\ManorLords\Saved). UserSettings.ini might be the main culprit.

Om någon annan får problem.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL