Veckans fråga: Vilken var din första Playstation-konsol?

Permalänk
Medlem

PS1.

Sedan har jag bara haft PSP från Sony efter det.

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, DeepCool PX1000G, Fractal Design North, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3, Samsung Q995c, Triangle Elara LN-01A.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig köpt någon version, men brorsan hade ps1. Den lilla kompakta versionen.
Han spelade bara Fifa nån gång per vecka. Övrig tid fick jag använda den hur jag ville.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W | Skärm: 2xSamsung 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

PS1 var min första och är den enda Playstation jag ägt. F.a. Tekken 3 har gått varmt på den.

Har den fortfarande nerpackad någonstans, den funkade fint sist jag lekte med den för... 15 år sedan?

Edit: Hehe.

<Uppladdad bildlänk>
(249:- för konsoll-spel?? Det var tider det...)

Samtliga spel utom de två översta är ”platinum-utgåvan” vilket är en billigare version som gjordes efter att originalsläppet ”black label” sålt i tillräckligt många exemplar. Kan förklara den billigare prislappen.
Annars låg spelen på runt 5-600kr.
Jag vill dock minnas närmare 700kr.
Vissa av spelen till N64 kunde kosta över 1000-lappen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk

Första spelkonsollen som köptes var en PS3:a, egentligen mest för att det var en riktigt duglig bluray-spelare. Min första bluray-spelare från Sony var så jädra långsam.

Visa signatur

"?"

Permalänk

Ps1 såklart. Sommaren 1997, första spel var FIFA 97 och Area 51 med en ljuspistol.

Permalänk
Medlem

Jag fick hyra en ps1 en hel helg med bland annat Wipeout. Enda nackdelen var att den placerades i mina föräldrars rum. Tidig lördagsmorgon flyger jag upp och ska börja spela direkt. Jag stövlar in i mina föräldrars rum och slänger bara ett öga åt deras håll när jag går in. Stelnar till och inser att de ligger med varandra. En minnesbild av situationen är fastetsad i mitt minne. Jag vet inte riktigt hur jag ska reagera så jag drar igång konsolen och börjar så småningom om lira Wipeout. De slutade förstås sin aktivitet direkt, och ett par minuter senare går min pappa upp toaletten.

Detta minne ploppar alltid upp när jag tänker på ps1.

Permalänk

Mitt första PS är nr3. Ett av spelen som jag sedan följde efter med PS4 var Uncharted-serien. Sedan har jag skaffat andra spel. Men i stort sett det var en av anledningarna.

Permalänk
Medlem

Höll på att svara "Aldrig rört ...", men sen kom jag ihåg att jag för fanken vann en Playstation Vita i en tävling på jobbet för många år sedan. Det enda jag kommer ihåg av den är att jag sålde den.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

PS1

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Vissa av spelen till N64 kunde kosta över 1000-lappen.

Njae, eller? Det måste ju antingen bara ha varit såna där butiker där allt var relativt tokdyrt. Typ lokala radiohandlaren eller leksaksaffären. Eller så var det en specialversion med någon form av tillbehör med. N64 hade ju massor av sådana spel. En större låda med spel och antingen extraminne, nån skakmotor eller en kabel osv.

Men visst, räknar man med inflationen så var det garanterat ändå många spel på både den och flera plattformar då och tidigare som kostade vad som är långt över tusingen idag.

Minns klart att det dyraste jag köpte var nått av Strike helikopterspelen till Megadrive. Det kostade 949kr. Men det var såklart i en typisk dyrbutik.

Skrivet av Electrizer:

Detta minne ploppar alltid upp när jag tänker på ps1.

Deras kanske alltid ploppar upp upp när de ser dig. ;D

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint