Satte botnät att strömma musik – drog in miljoner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Såg att nya Pixel-lurar låter en "summera" telefonsamtal, undrar hur länge det dröjer innan sådan sorts AI-assistens blir mer eller mindre nödvändig för att navigera vardagen?

Skulle behöva en sån funktion när mamma tvunget ska försöka förklara sina "data"-problem som dyker upp.

Inget ont, älskar dig mamma <3

Permalänk
Medlem

Låter väl som valfri gängkriminell svensk hiphoppare. Skapa en massa låtar, se till att man har en bra låtlista på spötify där ens egna låtar är 3/4 av listan och sen se till att alla i gänget kör dessa all vaken tid. Hamna högt på Spötifys listor -> få spelningar på P3... casha in.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Någon av bolagen borde ju erbjuda friskrivning mot att han börjar arbeta för de istället. Killen har ju trots kanske tvivelaktiga metoder påvisat god kompetens.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

Är det inte typ samma fusk som Tidal anklagades för att göra 2018? Där var visserligen de fakade strömmarna kopplade till riktiga artister (Beyonce och Kanye) - artister som även var(är?) delägare i strömningstjänsten - så kanske mer en "insider"-historia.

Några artiklar om den händelsen:
https://www.rollingstone.com/pro/news/tidal-accused-of-faking...
https://www.dailydot.com/upstream/tidal-beyonce-kanye-fake-st...
https://variety.com/2018/biz/news/jay-z-tidal-accused-of-fals...
https://www.telegraph.co.uk/technology/2019/01/14/jay-zs-musi...

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Crystal Light|Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Finns säkert fler människor där ute som gör samma bedrägeri men inte har åkt fast än.

Permalänk
Medlem

Känner mig nu lite blygsam som har 15$ på mitt spotifykonto. Jag har helt enkelt varit för snäll

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

Vänta lite.
På vilket sätt är detta olagligt?
Varför får jag inte sätta ett bot-nät att titta på Youtube-videos, lyssna på Spotify?

Och, hur fanken upptäcker man detta om de inblandade inte avslöjar sig?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Vänta lite.
På vilket sätt är detta olagligt?
Varför får jag inte sätta ett bot-nät att titta på Youtube-videos, lyssna på Spotify?

Och, hur fanken upptäcker man detta om de inblandade inte avslöjar sig?

Bedrägeri är beteckningen på ett förfarande då någon avsiktligt vilseleder annan att företa eller underlåta något till skada för den som bedras och ofta till vinning för bedragaren.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag tycker han förtjänar att få behålla pengarna efter att ha lyckats lura systemet och på så sätt påvisat dess bräcklighet så att de kan lära sig att förhindra detta i framtiden. Sen när blev det olagligt att kringgå lagen? Företag gör ju detta på olika sätt när de själva försöker maximera sina vinster?

Det är olagligt att kringgå lagar och regler som företagen sätter upp för sina användare. Tydligt är att man inte får göra som han gjorde med fejk lyssningar. Därför blev han stämd.

När du säger att företag bryter mot lagen för att maximera sina vinster, nej det stämmer inte. Det är olagligt att "Tax evade", men "Tax avoid" är lagligt. Du får minimera skatten, men du får inte fuska bort skatten.

Så det stämmer inte att företag hela tiden bryter mot lagen för att maximera sin vinst. Företagen håller sig hela tiden innanför lagen, annars blir de stämda. Företagen har skattejurister som vet var gränsen går mellan skatteplanering, eller skattefusk.

Om det nu är så att företag bryter mot lagen för att maximera vinsten och lyckas komma undan - rättfärdigar detta att även andra gör så? Om någon bryter mot lagen utan att åka fast, så ska jag också få bryta mot lagen. Eller? Två fel, gör ett rätt?

Märkligt resonerat från din sida.

Permalänk
Medlem

Tre bolag som är giriga. Spotify har fått kritik för att betala relativt låga royalties till artister och låtskrivare per stream. Många musiker har uttryckt missnöje över att deras inkomster från Spotify är mycket låga, även när deras låtar har miljontals spelningar. Spotify har spenderat stora summor pengar på att förvärva exklusiva poddsändningar och plattformar (som Joe Rogan och Anchor), som en strategi för att låsa in användare i sin plattform istället för att investera i musikartister eller förbättra ersättningssystemet för dem.

Apple tog en provision på upp till 30 % på alla köp i appar som distribueras via App Store fram tills nyligen då dom riskerade böter och sänkte till 17%, inklusive prenumerationer på musiktjänster som Apple Music. Denna höga avgift har kritiserats av företag och utvecklare, inklusive Spotify, som anser att det är en form av girighet och marknadsmissbruk som begränsar konkurrens och innovation. Apple har ofta anklagats för att använda sin dominerande ställning för att marknadsföra Apple Music och andra tjänster genom att bunta ihop dem med hårdvaruköp eller erbjuda gratis provperioder som är svåra att säga upp. Girig taktik för att få fler prenumeranter och utöka sin marknadsandel. Apple har satt restriktioner på tredjepartsappar som konkurrerar med deras egna tjänster, som Apple Music. De har satt upp hinder för andra appar när det gäller att använda systemfunktioner eller förbättra användarupplevelsen, vilket är girigt eftersom det begränsar konsumentval och konkurrens.

YouTube har blivit alltmer aggressiva med annonser för dom som inte har ett YouTube Premium-abonnemang. Antalet annonser per video har ökat markant, det har blivit nästan omöjligt att titta på längre videor. Girigt sätt för att öka annonsintäkterna. YouTube har också fått kritik för hur de hanterar demonetisering och innehållsbegränsningar, där många innehållsskapare har upplevt att deras videor plötsligt demonetiseras utan tydliga skäl. Detta är en girig metod för att kontrollera vilket innehåll som är mest lönsamt för plattformen och att maximera vinsterna för YouTube snarare än att gynna skaparna.

De prioriterar vinster över rättvis behandling av artister, innehållsskapare och konsumenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammabrada:

Det är olagligt att kringgå lagar och regler som företagen sätter upp för sina användare. Tydligt är att man inte får göra som han gjorde med fejk lyssningar. Därför blev han stämd.

När du säger att företag bryter mot lagen för att maximera sina vinster, nej det stämmer inte. Det är olagligt att "Tax evade", men "Tax avoid" är lagligt. Du får minimera skatten, men du får inte fuska bort skatten.

Så det stämmer inte att företag hela tiden bryter mot lagen för att maximera sin vinst. Företagen håller sig hela tiden innanför lagen, annars blir de stämda. Företagen har skattejurister som vet var gränsen går mellan skatteplanering, eller skattefusk.

Om det nu är så att företag bryter mot lagen för att maximera vinsten och lyckas komma undan - rättfärdigar detta att även andra gör så? Om någon bryter mot lagen utan att åka fast, så ska jag också få bryta mot lagen. Eller? Två fel, gör ett rätt?

Märkligt resonerat från din sida.

Det är ju som tennisspelaren Sinner som avslöjades med doping, inget straff för honom, hade det hänt någon tennisspelare från liten nation som inte har inflytande hade det blivit garanterat strängt straff. När dom kan komma undan och gör det är det inte synd om dom råkar ut för skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersv:

Apple har ofta anklagats för att använda sin dominerande ställning för att marknadsföra Apple Music och andra tjänster genom att bunta ihop dem med hårdvaruköp eller erbjuda gratis provperioder som är svåra att säga upp.

Man kan säga mycket om apple men att det är svårt att avsluta prenumerationer känns inte som något som stämmer tycker jag. Det är tvärtom väldigt enkelt. Det är i varje fall min upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Man kan säga mycket om apple men att det är svårt att avsluta prenumerationer känns inte som något som stämmer tycker jag. Det är tvärtom väldigt enkelt. Det är i varje fall min upplevelse.

Ett fel, men i övrigt stämmer det som jag skrev om dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersv:

Ett fel, men i övrigt stämmer det som jag skrev om dom.

Det tror jag inte men en hel del stämmer säkert. Kritiken mot Apple och Google har varit berättigad i många fall tycker jag.

Permalänk
Medlem

"Mannen anklagas för att ha laddat upp hundratusentals låtar skapade av AI på olika streamingtjänster och sedan använt tusentals botar för att låtsas lyssna på låtarna"

Hoppas han åker dit, inte bara för att han lurade dessa tjänster på pengar, snarare för han förpestade internet med hundratusentals skräpfiler.. Precis som haven blev förstörda av plast, rymden omkring oss av rymdskrot så håller internet på förstöras av genererat skräp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Låter väl som valfri gängkriminell svensk hiphoppare. Skapa en massa låtar, se till att man har en bra låtlista på spötify där ens egna låtar är 3/4 av listan och sen se till att alla i gänget kör dessa all vaken tid. Hamna högt på Spötifys listor -> få spelningar på P3... casha in.

Säg att du har fördomar utan att säga att du har fördomar ...

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Säg att du har fördomar utan att säga att du har fördomar ...

https://www.svd.se/a/eJRGOQ/gangkriminella-tvattar-pengar-pa-...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Nu har jag inte svd... Men det är väl inte sådär det går till när man tvättar pengar via spotify? Det som görs är väl att man köper en tjänst via darknet för sina oskattade-pengar, som då använder ett botnät för att generera vinst för en artist man samarbetar med, och får då tvättade pengar utbetalt från Spotify som man senare delar med artisten.

Det sjuka är, iaf vad jag har hört, att du får mer pengar ut än du stoppar in, dvs botnäten tar mindre betalt än vad spotify betalar ut så man tjänar till och med pengar medan man tvättar dom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Yeah jag hade nog stannat på 1 mille istället för 120... xD

Jag hade nog lutat mig på cirkus 5-6.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Ja är man dum så är det ju det.
Det finns ju ingen människa som lyssnar på låtar 24/7. Jag hade ju satt botnet på att lyssna i ett par timmar per dag. Slumpad tid om det gick. Sedan bara njutit av att aldrig behöva jobba en dag igen. Det blir ju lätt en månadslön ändå om botnet är tillräckligt stort...

Och driva allt via ett bolag på X ö som inte har utlämningsavtal med USA / EU tex.

Hade jag gjort detta så hade jag ju fejkat låg antal lyssningar i början. Fejk-delat länkarna för att över tid öka "populariteten" till en "lagom" nivå men ändå dyka under radaren så att säga.

Skrivet av Petersv:

Tre bolag som är giriga. Spotify

Med "reklamfri" spotify premium så får du en j*a massa reklam av/via spotify i poddar. Förut skrev spotify reklamfritt, och ändrat i många länder till "reklamfri musik".

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Leiri:

Kpop fans och bla taylor fans använder sig av gratiskonton på spotify där de kör ett konto per webläsare och mass streamar sina favoritartister. Men spotify verkar inte bry sig.

Gör de det för att deras favvo artister ska ha stora siffror?
De tjänar inget på det?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det tror jag inte men en hel del stämmer säkert. Kritiken mot Apple och Google har varit berättigad i många fall tycker jag.

Du kunde inte peka på någonting annat jag skrivit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Jag hade nog lutat mig på cirkus 5-6.

Hade jag gjort detta så hade jag ju fejkat låg antal lyssningar i början. Fejk-delat länkarna för att över tid öka "populariteten" till en "lagom" nivå men ändå dyka under radaren så att säga.

Med "reklamfri" spotify premium så får du en j*a massa reklam av/via spotify i poddar. Förut skrev spotify reklamfritt, och ändrat i många länder till "reklamfri musik".

Jag skrev om saker som gör dom giriga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Campaigner:

Gör de det för att deras favvo artister ska ha stora siffror?
De tjänar inget på det?

De tjänar inget personligen, men artisternas siffror exploderar. Vilket ger en artificiell växt. De gör det även på Youtube när dessa artister släpper en ny MV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersv:

Du kunde inte peka på någonting annat jag skrivit.

Såg ingen poäng med det då jag ändå håller med om en hel del av det som du skrev.

Återkommande prenumerationer var det väl 15% i avgift på efter första året?

Permalänk
Medlem

Med andra ord så gjorde han vad alla skivbolag förmodligen gjort i åratal.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Pinsamt att företagen lät det hända.

Visa signatur

hehu

Permalänk
Medlem

Som flera säger det här är nog vanligt. Både inom och utanför musik. Youtube är ju fylld av bottar och kan man köpa sig till views så kan man garanterat göra ett eget system för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Att det kommer att komma allt mer avancerade Ai botar, så är det få som idag kan säga att de inte ser detta problem komma. Hur man ska agera emot detta är en bra fråga? Ofta hänger lösningar ihop med att inte ha anonyma konton, är det så vi vill lösa problemet?

Den uppenbara lösningen är att gå tillbaka till fysiskt media. AI kan inte traska in i en musikaffär och köpa en skiva. Det går att handla skivor i nätbutiker också men de måste levereras till någon adress.

En annan fördel är att man faktiskt äger sin fysiska kopia...

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810