Krönika: PS5 Pro-diskursen driver mig till vansinne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nu lägger du in egna åsikter och då kan inget ändra din syn. Men allt en ps5 gör kan du göra med en pc.

Ge gärna 5-10 exempel på spel som varit katastrof dag 1 release och exemplariskt på konsol.
Min syn är båda är likvärdiga, med spel som krånglar.

Varför kan du inte ta reda på det själv? Du kan väl använda Google? Med all respekt. Men i det här fallet har du fel. Det är inte lika mycket problem med spel day one på konsol.

https://www.pcgamer.com/in-an-amazing-year-for-pc-gaming-too-...

Skillnaden mellan oss är att jag aldrig har sagt att pc är dåligt. Men båda alternativen kommer med för- och nackdelar och är anpassade efter hur de är tänka att användas. Det är väl inte kontroversiellt att pc är anpassad efter att användas med mus/tangentbord vid skrivbord? Och att konsolen är anpassad efter stor skärm och kontroller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Varför kan du inte ta reda på det själv? Du kan väl använda Google? Med all respekt. Men i det här fallet har du fel. Det är inte lika mycket problem med spel day one på konsol.

https://www.pcgamer.com/in-an-amazing-year-for-pc-gaming-too-...

Skillnaden mellan oss är att jag aldrig har sagt att pc är dåligt. Men båda alternativen kommer med för- och nackdelar och är anpassade efter hur de är tänka att användas. Det är väl inte kontroversiellt att pc är anpassad efter att användas med mus/tangentbord vid skrivbord? Och att konsolen är anpassad efter stor skärm och kontroller?

Jag har inte sagt att konsol är dåligt heller och har sin plats. Sen spelar nästan alla jag känner på 27" till konsol.

Sen hade många av dem spelen problem på konsol också, därav så vart det ingen skillnad.
Last of us var/är med stutter även på ps5....
Get ca 35k sökningar på google

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Jag har inte sagt att konsol är dåligt heller och har sin plats. Sen spelar nästan alla jag känner på 27" till konsol.

Sen hade många av dem spelen problem på konsol också, därav så vart det ingen skillnad.
Last of us var/är med stutter även på ps5....
Get ca 35k sökningar på google

Det är helt enkelt inte sant. Men jag tänker inte göra mer för att övertyga dig om motsatsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Det är helt enkelt inte sant. Men jag tänker inte göra mer för att övertyga dig om motsatsen.

Vad är inte sant? Att de spel du länkar även hade strul konsol?

Forspken
https://www.eurogamer.net/digitalfoundry-2023-forspoken-revis....

Hogwarts legacy
https://x.com/FinchStrife/status/1798463644147372462?lang=en

Wild hearts
https://www.reddit.com/r/WildHeartsGame/comments/191dtgq/perf...

Woo long fallen dynasty
https://gamefaqs.gamespot.com/boards/370775-wo-long-fallen-dy...

Redfall släpptes aldrig till PS5

Jedi survivor
https://answers.ea.com/t5/STAR-WARS-Jedi-Survivor-/PS5-perfor...

Last of us
https://www.reddit.com/r/thelastofus/comments/19a280b/ps5_rem...

Som sagt så hade konsoler samma problem med samma spel.... Så nej det är inte bättre på konsol, dem är båda lika dåliga på day one releases.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Vad är inte sant? Att de spel du länkar även hade strul konsol?

Forspken
https://www.eurogamer.net/digitalfoundry-2023-forspoken-revis....

Hogwarts legacy
https://x.com/FinchStrife/status/1798463644147372462?lang=en

Wild hearts
https://www.reddit.com/r/WildHeartsGame/comments/191dtgq/perf...

Woo long fallen dynasty
https://gamefaqs.gamespot.com/boards/370775-wo-long-fallen-dy...

Redfall släpptes aldrig till PS5

Jedi survivor
https://answers.ea.com/t5/STAR-WARS-Jedi-Survivor-/PS5-perfor...

Last of us
https://www.reddit.com/r/thelastofus/comments/19a280b/ps5_rem...

Som sagt så hade konsoler samma problem med samma spel.... Så nej det är inte bättre på konsol, dem är båda lika dåliga på day one releases.

Nej. Det är inte sant generellt. Det här blir mitt sista inlägg. Men tugga på om du vill. Jag vet att jag har rätt om det här. Elden Ring gick t ex inte att spela alls day one på pc. Men tugga på om du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag vet att jag har rätt om det här.

Nej, det har du inte.

Permalänk
Medlem

En liten kommentar till de som försöker använda inflationsargumentet: En IBM 5150 kostade $1565 år 1981, i dåtida penningvärde. Trots att det sedan 1981 har skett omfattande "inflation" är en PC oerhört mycket billigare idag än 1981.

Det är därför lämpligt att jämföra priserna över en längre tid och inte enbart fixera sig vid "2020" eller "2024". De prishöjningar som skett under perioden 2014-2024 inom elektronik, t.ex smartphones och grafikkort samt spelkonsoller är något annat och har andra bakomliggande orsaker (negativa och politiska) jämfört med utvecklingen under perioden 1976 (lansering av Commodore PET 2001) och 2010-2014.

PS5 Pro är inget annat än ett resultat av denna process.

År 2014 kunde man köpa ett smartphoneflaggskepp för $699 (listpris hos operatörer). År 2024 kostar en motsvarande modell drygt $1500 eller mer. Dessa prishöjningar skedde i rak takt under perioden 2015-2019 och har sedan fortsatt.

Västerländsk standard är lägre kvalitet, degraderat innehåll och högre prislapp. Fenomenet ses överallt, även inom helt andra industrier. Exempelvis har matbudgeten för highend-rederiet Regent Seven Seas Cruises sänkts med 30% av liknande orsaker. Naturligtvis har priserna för biljetterna höjts, d.v.s lägre kvalitet med högre prislapp.

Sålänge konsumenter bara blint accepterar detta och t.o.m försvarar fenomenet genom att försöka använda olika argument som i princip innebär att man gör bolagen till "offer" för "omständigheterna" vilket även inkluderar "inflation" (ungefär so

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Nej, det har du inte.

Hur var elden ring day one på pc? Kan du komma på ett enda liknande exempel på konsol den här generationen med aaa-spel? Alltså spel som inte alls går att spela day one.

Det är en gradskillnad. På sätt och vis är det som ni antyder. En del spel har också problem på konsol. Men problemen är värre på pc. Det är värre och större problem. Jag fnissar lite åt exemplet med the last of us. Day one hade det vissa problem på PS. Men på pc var spelet närmast 100% ospelbart. Det tog flera månader att få det spelbart.

Det finns inte ett enda exempel på spel som har varit ospelbart på PS day one liknande Elden Ring eller The Last us. Nada. Inte ett enda exempel.

Personligen hade jag redan sänkt Margit i Elden Ring när pc-lirarna försökte komma gång med Elden Ring day one😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Hur var elden ring day one på pc? Kan du komma på ett enda liknande exempel på konsol den här generationen med aaa-spel? Alltså spel som inte alls går att spela day one.

Det är en gradskillnad. På sätt och vis är det som ni antyder. En del spel har också problem på konsol. Men problemen är värre på pc. Det är värre och större problem. Jag fnissar lite åt exemplet med the last of us. Day one hade det vissa problem på PS. Men på pc var spelet närmast 100% ospelbart. Det tog flera månader att få det spelbart.

Det finns inte ett enda exempel på spel som har varit ospelbart på PS day one liknande Elden Ring eller The Last us. Nada. Inte ett enda exempel.

Personligen hade jag redan sänkt Margit i Elden Ring när pc-lirarna försökte komma gång med Elden Ring day one😊

2 spel och du säger bättre day one release generellt?
Last of us var ju dock en portning med ökad grafik och ögon godis som vad jag vet inte är samma på ps5.
Statistik brukar vara i tusental om man vill påvisa något.

Hogwarts legacy i 60fps läget crashade systemet day one på ps5 för många.

Men du skulle inte svara något mer så godnatt

Visa signatur

Permalänk

Räknar man på inflationen skulle PS5 pro kosta 6800 kr om den lanserades nu, med nypris 8000 kr har de satt på 17%. Inte orimligt med tanke på att ny teknik blivit dyrare p.g.a AI samt krypto bubblan som ännu inte spruckit. Räknar man på PlayStation 3;an blir det 6400 kr idag. Playstation 2;an blir 4600 kr idag.

Permalänk
Skrivet av ROGBear:

En liten kommentar till de som försöker använda inflationsargumentet: En IBM 5150 kostade $1565 år 1981, i dåtida penningvärde. Trots att det sedan 1981 har skett omfattande "inflation" är en PC oerhört mycket billigare idag än 1981.

Det är därför lämpligt att jämföra priserna över en längre tid och inte enbart fixera sig vid "2020" eller "2024". De prishöjningar som skett under perioden 2014-2024 inom elektronik, t.ex smartphones och grafikkort samt spelkonsoller är något annat och har andra bakomliggande orsaker (negativa och politiska) jämfört med utvecklingen under perioden 1976 (lansering av Commodore PET 2001) och 2010-2014.

PS5 Pro är inget annat än ett resultat av denna process.

År 2014 kunde man köpa ett smartphoneflaggskepp för $699 (listpris hos operatörer). År 2024 kostar en motsvarande modell drygt $1500 eller mer. Dessa prishöjningar skedde i rak takt under perioden 2015-2019 och har sedan fortsatt.

Västerländsk standard är lägre kvalitet, degraderat innehåll och högre prislapp. Fenomenet ses överallt, även inom helt andra industrier. Exempelvis har matbudgeten för highend-rederiet Regent Seven Seas Cruises sänkts med 30% av liknande orsaker. Naturligtvis har priserna för biljetterna höjts, d.v.s lägre kvalitet med högre prislapp.

Sålänge konsumenter bara blint accepterar detta och t.o.m försvarar fenomenet genom att försöka använda olika argument som i princip innebär att man gör bolagen till "offer" för "omständigheterna" vilket även inkluderar "inflation" (ungefär so

Samtidigt räknar man med inflationen så är det inte 700$ vs 1500$ utan 930$ vs 1500$. Samtidigt får man 4 kameror (0.6x, 1.0x, 3.0x, 6.0x zoom) och 3 ggr ljusstarkare skärm så man faktiskt ser något dagstid.

Permalänk
Medlem

Last of us var ju dock en portning med ökad grafik och ögon godis som vad jag vet inte är samma på ps5.

Det gjorde det inte alls. Hogwarts legacy var fullt spelbart day one. Inte ens nära t ex the last of us eller elden ring på pc. Vi snackar nu om spel som var 100,00% ospelbart.

Permalänk
Medlem

Det gäller dock inte bara ospelbara titlar day one på pc. Det gäller även mindre defekter. Det som visas i följande video förekommer hela tiden. Titta på detta: https://www.youtube.com/watch?v=JJlK5rAHO7Y&t=191s

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Det gjorde det inte alls. Hogwarts legacy var fullt spelbart day one. Inte ens nära t ex the last of us eller elden ring på pc. Vi snackar nu om spel som var 100,00% ospelbart.

Om du hade läst min länkar tidigare så var det visst det. Körde man performance läget med RT på så crashade spelet oregelbundet.

Du skulle ju dessutom inte svara något mer.
PC har flera tusen spelsläpp varje år mot konsoler på 100ish

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du hade läst min länkar tidigare så var det visst det. Körde man performance läget med RT på så crashade spelet oregelbundet.

Du skulle ju dessutom inte svara något mer.
PC har flera tusen spelsläpp varje år mot konsoler på 100ish

Spelet gick att spela day one. Punkt slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Spelet gick att spela day one. Punkt slut.

Ja typ 20s i stöten. Om du inte nöjde dig med 10-30fps i quality läget 😂

Sen startade elden ring på pc day one vad jag vet, vissa hade dock sjuka stuttering issue som gjorde spelet typ ospelbart.
https://www.ign.com/articles/elden-ring-pc-performance-issues...

Konsoler fick ju dessutom day 1 patch i det spelet.. . För att lösa alla fel.

Men du verkar uppenbart tro att alla spel till konsoler är felfria vid launch och pc är problemet vid alla releaser.

Men då det inte finns en enda källa som gjort en jämförelse tyder på att det inte är sant.

Du klagar i andra råder om att folk som gör jämförelserecensioner som du inte håller med om som bias. Var väl DF du ogillade om jag inte är fel ute.

Men njut du vidare med din soff-Gaming
Inbilla dig felfria spel som släpps varje gång så håller resten av oss till fakta och inser att spelsläpp är skit oavsett plattform I dagens samhälle. Baldurs gate 3 undantaget

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja typ 20s i stöten. Om du inte nöjde dig med 10-30fps i quality läget 😂

Sen startade elden ring på pc day one vad jag vet, vissa hade dock sjuka stuttering issue som gjorde spelet typ ospelbart.
https://www.ign.com/articles/elden-ring-pc-performance-issues...

Konsoler fick ju dessutom day 1 patch i det spelet.. . För att lösa alla fel.

Men du verkar uppenbart tro att alla spel till konsoler är felfria vid launch och pc är problemet vid alla releaser.

Men då det inte finns en enda källa som gjort en jämförelse tyder på att det inte är sant.

Du klagar i andra råder om att folk som gör jämförelserecensioner som du inte håller med om som bias. Var väl DF du ogillade om jag inte är fel ute.

Men njut du vidare med din soff-Gaming
Inbilla dig felfria spel som släpps varje gång så håller resten av oss till fakta och inser att spelsläpp är skit oavsett plattform I dagens samhälle. Baldurs gate 3 undantaget

Du har ju inte aning om vad du pratar du. Du verkar tro att det är lika illa på konsol som på pc. Det är helt enkelt inte sant. Du får tro det om du vill. Mig gör det inget. Även om det är exakt lika illa i alla spel utom elden ring och the last of us (vilket inte är sant) innebär det ju att det åtminstone finns två exempel som är bättre på konsol.

Du är ju ganska immun mot fakta. Men det här borde du se. Läs gärna också några av de 1800 kommentarerna som bekräftar exakt det jag säger. https://youtu.be/_o_zRiYUH1Y?si=tbyWFM69LKymgaNr

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Du har ju inte aning om vad du pratar du. Du verkar tro att det är lika illa på konsol som på pc. Det är helt enkelt inte sant. Du får tro det om du vill. Mig gör det inget. Även om det är exakt lika illa i alla spel utom elden ring och the last of us (vilket inte är sant) innebär det ju att det åtminstone finns två exempel som är bättre på konsol.

Du är ju ganska immun mot fakta. Men det här borde du se. Läs gärna också några av de 1800 kommentarerna som bekräftar exakt det jag säger. https://youtu.be/_o_zRiYUH1Y?si=tbyWFM69LKymgaNr

Inget av det du postar är ju fakta... Random folk på Youtube är inte fakta. Finns ju videos om jorden är platt med långt mer kommentarer än din dator video.
Är det också fakta?

Det finns ingen statistik över ditt påstående.
Det finns ingen artikel som styrker ditt påstående
Det finns enbart anekdotiskt bevis.

Det enda du fortsätter med är en crusade om att konsoler är den ultimata gamingen.
Den har sin plats med att påstå att releases är bättre är fel då ingen statistik styrker ditt påstående.

Men nu går vi i cirklar och du skulle ju inte svara mer. Tills du hittar något som jämför releases mellan plattformar så är det omöjligt att tag dig på allvar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inget av det du postar är ju fakta... Random folk på Youtube är inte fakta. Finns ju videos om jorden är platt med långt mer kommentarer än din dator video.
Är det också fakta?

Det finns ingen statistik över ditt påstående.
Det finns ingen artikel som styrker ditt påstående
Det finns enbart anekdotiskt bevis.

Det enda du fortsätter med är en crusade om att konsoler är den ultimata gamingen.
Den har sin plats med att påstå att releases är bättre är fel då ingen statistik styrker ditt påstående.

Men nu går vi i cirklar och du skulle ju inte svara mer. Tills du hittar något som jämför releases mellan plattformar så är det omöjligt att tag dig på allvar

Du är ju för skön trots allt. Jag har gett 1) två exempel på klockrena exempel 2) en video där man skärm mot skärm visar upp det jag jag pratar om 3) refererar till en mycket pålitlig youtube som ger en förklaring till varför detta är på detta viset. 4) hänvisar till 1800 kommentarer som kommenterar ämnet.

Allt detta är ”inte fakta” säger du som inte har gett någon fakta alls för någonting alls. Du säger att man inte kan ta mig på allvar förrän jag har hittat någon som jämför release. Men jag har ju gjort det😊 En skärm mot skärm-jämförelse.

Permalänk
Medlem

AMD hårdvara, alltid sämre än presentationer. Även playstation 5.

Ehh, Playstation 5 har presterat tämligen exakt som förväntat. Möjligen kan man säga att Series X är en liten besvikelse. Dess teoretiska prestandaövertag visar sig i praktiken mer sällan än vad man kanske trodde från början.

Spelar ingen roll dock. "Det vi vet om Pro" kommer från Sonys dokument riktade mot spelutvecklare. Inte från någon presentation (förra veckans presentation bekräftade bara det vi redan visste sen länge)

Citat:

Uppskalning för en ny aktör lär väl bli som Intels, mycket buggar i början.

Ja PSSR lär förbättras med tiden. Innebär inte på något sätt att du kan helt bortse från det. Vilket du gör när du säger att RX6800 är likvärdig. I praktiken säger du att FSR2 är ett fullgott alternativ till PSSR. Rätt absurt, Sony utvecklade PSSR helt i onödan.

Citat:

RDNA4 rt lär vara bättre men inte något som kommer göra så mycket för en ps5, cpu går på knäna med RT påslaget.

Samma där, innebär inte att du kan bortse från det.
Även här blir det du säger helt absurt. När du säger att RX6800 är likvärdig säger du att RDNA2s RT-kärnor är ett fullgott alternativ. Att AMD/Sony kostade på sig att stoppa in nya RDNA4-ish RT-kärnor är helt onödigt.

Attans alltså, de skulle lyssnat på den svenske kocken, han vet bättre.

Jag förstår som sagt att du så så gärna vill att ditt PC-alternativ ska duga. Det ligger lite i sin natur när man har den agendan du har (en agenda som är helt onödig förövrigt, läste du inte det jag länkade? fanboys behöver inte vara stirriga över Pro, den är tvärtom bra för PC-gaming) men sanningen är att det du plockat fram är en inkompetent och missvisade jämförelse.

Den duger säkert bra som ett "near Pro"-alternativ dock. Utifrån hur Pro i första hand är tänkt att nyttjas (även om det förstås kommer variera med speltitel) så är potentiellt 4060Ti en bättre matchning dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det går väll inte att köpa 5 år gammal hårdvara till PC, om det fanns så skulle den nog vara gratis.

Det går inte att hitta exakt 1:1 matchning mellan konsol och PC oavsett. Men för den skull så finns ingen anledning att aktivt välja bort de alternativ som ger bättre matchning.

Citat:

Uppskalning på PC finns ju redan, så det känns inte som en sellingpoint, alls.

ML-uppskalning finns på PC ja. Så ska man peka ut ett PC-alternativ så plockar man givetvis med det, eller hur? Annars så blir ju faktiskt Pros ML-uppskalning en sellingpoint, ijmf med PC-alternativet.

Citat:

RT, vi får väll vänta till nästa generation blir tillgängligt för PC byggare.

Behövs inte. "Bättre RT än RDNA2" finns på PC sen länge. Så ska man peka ut ett PC-alternativ så plockar man givetvis med det.

Citat:

Sedan behöver man inte betala avgifter för onlinefunktioner på PC, samt att spelen är betydligt billigare, speciellt om man väntar ett tag.

Exakt vad har det här med "lämplig hårdvara för PC-alternativ-till-Pro" att göra?

Citat:

Visst har väll PS5 ett värde för många, men försök inte övertala folk att hårdvaran är värt priset.

Ehh, nu är du rejält ute och cyklar. Jag har aldrig påstått att Pro är prisvärd. Har tvärtom gnällt på Sonys strategi sen dag 1.

Men det innebär inte på något sätt att det är ok att plocka fram inkompentent utförda PC-alternativ - men det förstår du säkert att det är en helt annan sak, eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det går inte att hitta exakt 1:1 matchning mellan konsol och PC oavsett. Men för den skull så finns ingen anledning att aktivt välja bort de alternativ som ger bättre matchning.

ML-uppskalning finns på PC ja. Så ska man peka ut ett PC-alternativ så plockar man givetvis med det, eller hur? Annars så blir ju faktiskt Pros ML-uppskalning en sellingpoint, ijmf med PC-alternativet.

Behövs inte. "Bättre RT än RDNA2" finns på PC sen länge. Så ska man peka ut ett PC-alternativ så plockar man givetvis med det.

Exakt vad har det här med "lämplig hårdvara för PC-alternativ-till-Pro" att göra?

Ehh, nu är du rejält ute och cyklar. Jag har aldrig påstått att Pro är prisvärd. Har tvärtom gnällt på Sonys strategi sen dag 1.

Men det innebär inte på något sätt att det är ok att plocka fram inkompentent utförda PC-alternativ - men det förstår du säkert att det är en helt annan sak, eller hur?

Direkt efter presentationen var jag negativ. Nu lite mer balanserad. Den är kanske inte det bästa exemplet på prisvärdhet. Men inte heller extremt dyr om man ser till prestanda per krona. Särskilt inte om man inte har en bra pc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Du är ju för skön trots allt. Jag har gett 1) två exempel på klockrena exempel 2) en video där man skärm mot skärm visar upp det jag jag pratar om 3) refererar till en mycket pålitlig youtube som ger en förklaring till varför detta är på detta viset. 4) hänvisar till 1800 kommentarer som kommenterar ämnet.

Allt detta är ”inte fakta” säger du som inte har gett någon fakta alls för någonting alls. Du säger att man inte kan ta mig på allvar förrän jag har hittat någon som jämför release. Men jag har ju gjort det😊 En skärm mot skärm-jämförelse.

Bara för att du vill att det är så betyder det inte att de är det....
Fortfarande inget av det du postat är ju fakta, statistik eller ens en vetenskaplig jämförelse.
I videos du postat så har man ingen större förståelse om ens rätt produkter har använts. Fel skärm slår ju väldigt hårt mot hur saker ser ut/presenteras.
Och då får man ingen visuell skillnad för skärmen kan inte påvisa rätt hdr etc

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ehh, Playstation 5 har presterat tämligen exakt som förväntat. Möjligen kan man säga att Series X är en liten besvikelse. Dess teoretiska prestandaövertag visar sig i praktiken mer sällan än vad man kanske trodde från början.

Spelar ingen roll dock. "Det vi vet om Pro" kommer från Sonys dokument riktade mot spelutvecklare. Inte från någon presentation (förra veckans presentation bekräftade bara det vi redan visste sen länge)

Ja PSSR lär förbättras med tiden. Innebär inte på något sätt att du kan helt bortse från det. Vilket du gör när du säger att RX6800 är likvärdig. I praktiken säger du att FSR2 är ett fullgott alternativ till PSSR. Rätt absurt, Sony utvecklade PSSR helt i onödan.

Samma där, innebär inte att du kan bortse från det.
Även här blir det du säger helt absurt. När du säger att RX6800 är likvärdig säger du att RDNA2s RT-kärnor är ett fullgott alternativ. Att AMD/Sony kostade på sig att stoppa in nya RDNA4-ish RT-kärnor är helt onödigt.

Attans alltså, de skulle lyssnat på den svenske kocken, han vet bättre.

Jag förstår som sagt att du så så gärna vill att ditt PC-alternativ ska duga. Det ligger lite i sin natur när man har den agendan du har (en agenda som är helt onödig förövrigt, läste du inte det jag länkade? fanboys behöver inte vara stirriga över Pro, den är tvärtom bra för PC-gaming) men sanningen är att det du plockat fram är en inkompetent och missvisade jämförelse.

Den duger säkert bra som ett "near Pro"-alternativ dock. Utifrån hur Pro i första hand är tänkt att nyttjas (även om det förstås kommer variera med speltitel) så är potentiellt 4060Ti en bättre matchning dock

Vi får se helt enkelt, 4060ti är absolut bättre matchning än 6800, men valde amd.

Sen kan du inte påstå ps5 har varit enligt presentation??
8k ready, native 4k gaming machine, 120 fps mode.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bara för att du vill att det är så betyder det inte att de är det....
Fortfarande inget av det du postat är ju fakta, statistik eller ens en vetenskaplig jämförelse.
I videos du postat så har man ingen större förståelse om ens rätt produkter har använts. Fel skärm slår ju väldigt hårt mot hur saker ser ut/presenteras.
Och då får man ingen visuell skillnad för skärmen kan inte påvisa rätt hdr etc

Säger den som inte har gett ett enda exempel eller fakta själv. 3 är fortfarande mer än 0 exempel.

Permalänk
Medlem

Sen kan du inte påstå ps5 har varit enligt presentation??
8k ready, native 4k gaming machine, 120 fps mode.

Haha, ja 8k fumlade de bort (minns inte om Cerny nämde det i presentationen iofs, det är väl mest den numera borttagna loggan på lådan som är grejen här) men det känns väldigt obetydligt.

Finns massor med native 4K-spel och även många spel med 120 fps-läge så där vet jag inte vad du tänker på dock.

Kan det möjligen vara hjärnspöken som gör att du tror att nått sas fast det aldrig sades? Har sett det förr. Typ "buhu, Sony lovade native 4K med PS4 Pro" när Cerny i själva verket bara några minuter in i presentationen med önskvärd tydlighet säger att PS4 Pro INTE är designad för rendering i native 4K. Dvs man vill att nått ska ha sagts (eller man vill missförstå så mkt det går) eftersom det passar ens agenda - men vad som faktiskt sagt får underordnad betydelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Säger den som inte har gett ett enda exempel eller fakta själv. 3 är fortfarande mer än 0 exempel.

Svårt att påvisa fakta när ingen statistik finns, det tyder på att det inte finns någon data att tag information ifrån. Istället har du tagit svamlande click bait YouTubeers som lever på att ha åsikter som ger clicks

Sen har jag postat 10 exempel då spelen du länkade hade fel vid launch. Från bland annat utvecklaren av spelet....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Haha, ok 8k fumlade de bort (minns inte om de nämde det i presentationen iofs) men det känns väldigt obetydligt.

Finns massor med native 4K-spel och även många spel med 120 fps-läge så där vet jag inte vad du tänker på dock.

De är inte native 4k, de flesta har dynamisk uppskalning.

https://www.backwards-compatible.com/search/?res=1034&

158 spel där majoriteten är indie spel

Och 104 spel i 120fps (vissa är samma som i 158 spel listan)

Av 737 spel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

De är inte native 4k, de flesta har dynamisk uppskalning.

https://www.backwards-compatible.com/search/?res=1034&

158 spel där majoriteten är indie spel

Och 104 spel i 120fps (vissa är samma som i 158 spel listan)

Av 737 spel.

Ja, och? En barnunge förstår väl att det inte kommer gälla alla spel och det sas aldrig heller - så ingen skada skedd.

Permalänk
Medlem

Svårt att påvisa fakta när ingen statistik finns, det tyder på att det inte finns någon data att tag information ifrån. Istället har du tagit svamlande click bait YouTubeers som lever på att ha åsikter som ger clicks

Sen har jag postat 10 exempel då spelen du länkade hade fel vid launch. Från bland annat utvecklaren av spelet....

Du får helt enkelt tro vad fasen du vill. På tal om svamlande. Dina exempel visar inte att det är lika illa på konsol. Men mina 3 exempel är klockrena exempel på spel som har varit sämre på pc. 3 exempel är fortfarande fler än 0 exempel. Kan du räkna? Här har du ett fjärde exempel med dead space remake (som fortfarande har många defekter på pc): https://www.reddit.com/r/DeadSpace/comments/16r5xva/dead_spac...

Du har helt enkelt fel. Det här har tagits upp och diskuterats många många gånger. Det är väl snarare legio att spelen funkar sämre day one på pc.

Av ett skäl är det här viktigt. Tänk om någon står i valet mellan olika plattformar och vill spela många spel day one. Att då fara med osanning ger inte korrekt vägledning. Vill man spela många spel day one är det konsol som gäller. Pc är ett superbra alternativ om man vill spela spelen på ännu högre grafikinställningar ett halvår ett år efter releasen.