Kemikalieinspektionen stoppar tusentals varor med farliga ämnen

Permalänk
Melding Plague

Kemikalieinspektionen stoppar tusentals varor med farliga ämnen

Myndigheten vill stoppa produkter som utgör risker för hälsa och miljö från att nå Sverige.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag som köpt 3d-printer och tänkte börja måla figurer.
Kanske är bäst att lämna på återvinningscentralen istället.
Eller så får jag göra som jag tänkt och skydda mig själv med handskar, ventilation, gasmask etc.
Hmm, jag får väl se hur jag gör.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Eller så får jag göra som jag tänkt och skydda mig själv med handskar, ventilation, gasmask etc.

Gasmask är väl att ta i, men ordentlig ventilation till din 3d-printer borde du absolut ha.

Permalänk
Medlem

Borde nämnas att Temu, Wish, AliExpress etc ligger inom gråzonen för vad de säljer kan vara skadligt för köparen eftersom 99,9% utav varorna som säljs/skickas kommer utanför EU därefter behöver de inte uppfylla EU kraven som CE märkningen etc på samma sätt som grejerna som säljs innanför EU gränser.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Så det nämns inte ett ord om vad det är för några farliga kemikalier?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Så det nämns inte ett ord om vad det är för några farliga kemikalier?

Listan är förmodligen så lång att man inte orkat ta med den. Du kanske kan hitta den på tullens hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Gasmask är väl att ta i, men ordentlig ventilation till din 3d-printer borde du absolut ha.

Ja den kommer användas mest när jag hanterar "resin".
Speciellt när den är varm. Kanske är överdrivet men hellre mer säker än inte.

Visa signatur

Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Listan är förmodligen så lång att man inte orkat ta med den. Du kanske kan hitta den på tullens hemsida.

Det är även extremt flummigt så det får innehålla en viss mängd per produktens vikt. Alltså vissa kemikalier är tillåtna i små mängder, där gränsvärderna på vad som är tillåtet kan vara lägre i Eu.

Nå det finns mycket skit och det gäller att tänka sig för. Det tragiska är att många coola leksaker säljs från dessa utlänska butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Ja den kommer användas mest när jag hanterar "resin".
Speciellt när den är varm. Kanske är överdrivet men hellre mer säker än inte.

Då behöver du ta reda på kokpunkten med det ämne du ska jobba med. Filter för respektive kokpunkt när det kommer till ångor. Använder själv en SR100 halvmask med PP3 partikelfilter. https://srsafety.com/sv/kunskapscenter/filterguide så kan du få reda på vilket filter du bör ha och hur länge filtret kan skydda.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ja, men de kunde ju ha gett några exempel på vad det är för kemikalier de har hittat. I mina ögon är det lite skillnad på om de bokstavligen tillverkar produkter i cyanid eller om de använder produkter som för ändamålet är ofarliga, men är förbjudna av andra anledningar.

Permalänk
Skrivet av TMG:

Ja, men de kunde ju ha gett några exempel på vad det är för kemikalier de har hittat. I mina ögon är det lite skillnad på om de bokstavligen tillverkar produkter i cyanid eller om de använder produkter som för ändamålet är ofarliga, men är förbjudna av andra anledningar.

Det är precis allt och ofta så flummigt som att gränsvärderna är för höga.
Alltså kemikalerna är tillåtna i mindre mängd i produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Borde nämnas att Temu, Wish, AliExpress etc ligger inom gråzonen för vad de säljer kan vara skadligt för köparen eftersom 99,9% utav varorna som säljs/skickas kommer utanför EU därefter behöver de inte uppfylla EU kraven som CE märkningen etc på samma sätt som grejerna som säljs innanför EU gränser.

Varorna behöver oavsett uppfylla kraven, men det blir då köparens ansvar om de importerar varor istället för att köpa från ett företag inom EU. Särskilt dropshipping kan vara lömskt på den punkten eftersom kunderna då ofta inte ens är medvetna om att det är de själva som är importören, men de flesta tänker nog inte på det även om de medvetet importerar något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ja, jag får lite känslan av anledningarna mest är byråkratiskt "trams" snarare än att det är produkter med kemikalier som utgör en faktiskt fara för användarna. Om det nu var så farliga kemikalier det handlade om skulle de rimligen ha nämnt dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det låter väl väldigt konkret snarare än flummigt?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Ja, jag får lite känslan av anledningarna mest är byråkratiskt "trams" snarare än att det är produkter med kemikalier som utgör en faktiskt fara för användarna. Om det nu var så farliga kemikalier det handlade om skulle de rimligen ha nämnt dem.

Det är väl säkert så att reglerna är långt ifrån perfekta, men eftersom den typiska konsumenten har absolut 0 koll själv så är ju efterlevnad av reglerna rätt viktigt att förutsätta?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

https://www.kemi.se/publikationer/tillsynsrapporter/2024/till... är själva rapporten som pressreleasen hör ihop med, för den som vill läsa.

Den är ju inte superfokuserad på vad exakt som varit i varenda pryl, utan mer generellt om samarbetet med tullverket och vilka typer av kontroller som gjorts.

Vad gäller just kemikalier i konsumentprodukter som t.ex. elektronik och även smycken så verkar det som att fokus varit på kadmium och bly.

Sedan då andra produktkategorier som växtskyddsmedel, biocider, m.m som upptar ganska långa stycken.

Vet inte om ovanstående är en bra sammanfattning, men det är mitt första intryck av rapporten iaf, och verkar besvara några av frågorna som dykt upp i tråden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Då behöver du ta reda på kokpunkten med det ämne du ska jobba med. Filter för respektive kokpunkt när det kommer till ångor. Använder själv en SR100 halvmask med PP3 partikelfilter. https://srsafety.com/sv/kunskapscenter/filterguide så kan du få reda på vilket filter du bör ha och hur länge filtret kan skydda.

Tack för tipset. Har köpt en 3M 6502 QLPRO och ska titta igenom filterguiden du länkade så jag inte gjort bort mig. När hälsan står på spel är det ju så mycket viktigare att göra bra research.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Låter som ett gäng lobbyister från näthandeln har fått fotfäste. Privat importhandel skall stoppas till varje pris ser det ut som.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av marcusOCZ:

Låter som ett gäng lobbyister från näthandeln har fått fotfäste. Privat importhandel skall stoppas till varje pris ser det ut som.

Ähh. Att regelverken som är på plats kontrolleras så att de efterlevs är väl inte särskilt konstigt?

Anledningen till att vi håller nere exempelvis mängden blyförgiftningar i landet bygger på den här typen av arbete där regler sätts och kontrollmyndigheter kontrollerar att reglerna efterlevs.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Är det bly i blyskotten som skjuts ut i naturen av luftgevär?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mindboggle:

Är det bly i blyskotten som skjuts ut i naturen av luftgevär?

Ja om det är blykulor. men det skjuts väl inte ut så mycket i naturen med luftgevär.
Däremot finns det förbud i lag mot att använda bly vid vissa typer av jakt och man jobbar mot ett totalförbud mot all blyhaltig ammunition och blyförbud i fiskeredskap.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hmm det är bly...
https://www.cabom.se/produkt/asg-luftvapenammunition-45mm-200...

Detta var standardammo när jag var liten, har skjutit slut på en o annan burk.

Permalänk
Medlem

Klart att det behövs dras ned på farliga ämnen i importerade saker!
Det behövs ju nu när dom ökar mängderna med det väldigt giftiga/hälsofarliga ämnet metylenklorid som ett enstaka kina ägt företag får släppa ut med 267 gånger av vad hela sveirge använde förra året.
https://da.se/2024/06/kinesisk-satsning-i-eskilstuna-utslapp-...

Dvs ALLT FÖR MILJÖN!!!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Myndigheten vill stoppa produkter som utgör risker för hälsa och miljö från att nå Sverige.

Läs hela artikeln här

Och staten gör profit på farliga kemikalier !! "Kemikalieskatten" en ren hyckleri och flummlag..enligt mig

Permalänk
Medlem

Ca 2000 personer dör varje år av alkohol men det är fritt fram för systembolaget att fortsätta sälja sprit.
Klart man ställer sig frågan, hur många har dött eller skadats av aliexpress,temu o wish prylar?

Jo, jag vet att detta är äpple o päron men har man levt länge nog få förstår man att det i slutändan bara handlar om $$$

Permalänk

Vågar man köpa https://www.aliexpress.us/item/1005007387634681.html?spm=a2g0... eller tror ni det finns gifter i plasten? Svårt att tänka mig att det skulle vara så stor skillnad mot andra möss...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Enklast är väl att stoppa alla sopor som kommer från Kina.
Vad skulle det få för konsekvens? Egentligen ingenting negativt. Däremot skulle vi minska mängden sopor i samhället, spara pengar, hälsa och miljön. Om det ändå finns ett behov av produkterna, så är det väl bara sätta upp en produktion i Europa. Visst, priset blir säkert det trippla, men då kan man tryggt använda prylen utan att riskera hälsan, som bonus kommer den hålla mer än en användning.

Många stora kedjor som säljer Kina-sopor, men priset tar Dollarstore. 90% av de dem säljer är sopor (kännetecknas av den fräna lukten med en blandning av bensin och brandrök). Varför tillåts det att släppas in i vårat land?

Om 30år kommer man skratta och undra vad sjutton dem höll på med på 2020-talet. Man kommer också skratta åt fåntrattarna som kläckte iden som kemikalieskatten. Att köpa en PS5'a bestraffas med 300kr, men ett köp av random Kina-skräp från Temu som på riktigt har och kommer belasta miljön, det är helt ok!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Hmm det är bly...
https://www.cabom.se/produkt/asg-luftvapenammunition-45mm-200...

Detta var standardammo när jag var liten, har skjutit slut på en o annan burk.

Spelar mindre roll då det är i fast form.

Permalänk
Medlem

Varför???

Skrivet av blue eyed devil:

Vågar man köpa https://www.aliexpress.us/item/1005007387634681.html?spm=a2g0... eller tror ni det finns gifter i plasten? Svårt att tänka mig att det skulle vara så stor skillnad mot andra möss...

För det priset får du väl en likvärdig eller bättre här hemma samt garanti... varför hålla på?
Skicka en förfrågan här på marknaden så får du säkert napp

Visa signatur

Om du blickar bakåt så kommer du att snubbla…

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Jag tror inte det är din 3D-printer de är ute efter utan snarare vanliga föremål som vanliga svenskar köper i tron om att det är normala säkra produkter. Det finns 0 koll på vad som egentligen använts vid tillverkningen när en beställer från Kina. Ett Kina som för övrigt är kända för att ta alla genvägar de kan i sina billiga produkter.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör