Riksdagen klubbar återigen igenom Chat Control

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Du lever i en värld där historien upprepar sig. Jag lever i en värld där vi lär av tidigare misstag. Det är nog ganska många som satt hälsan till för att människan ska ha lärt sig att inte äta flugsvamp medan kantarellen går fint som exempel. Nog om detta, det viktiga är förstås att Chat Control har röstats igenom i Sverige och i dagarna ska övriga länder ha lämnat in sin inställning. Nästa vecka röstas det om. Vi kan bara hålla tummarna

Jag erkännar att jag inte helt förstår skillnaden. Medan Chatmeet har öppna forum så är det också PM funktioner med både text, bilder, video och röstmeddelande. Det finns även en app på Appstore. Om du och jag har var sin användare där och vi sänder meddelanden till varandra, skulle vi då vara undantagna från Chat Control? Eller menar att våra alteregon sänder ett meddelande inte kopplas till våra personer? Om man nu vill undvika att Messenger (det använder väl Chat Control 1.0 idag) "spionerar" så är det alltså bara att köra ett alterego?

Jag har ingen som helst erfarenhet av Chatmeet så utgick enbart från vad du skrev om tjänsten och eftersom du beskrev att du direkt såg diskussioner om försök till gromning och delning av CSAM så innebär det att den diskussionen var offentlig och därmed kan alltså resp myndighet redan idag begå spaning där. Vid snabb kontroll så påstår de inte heller själva att de stödjer e2e eller kryptering öht så därmed ligger alla PM-meddelanden helt okrypterade på deras server och kan därmed begäras ut vid behov.

Lite snabb koll visar att Chatmeet är hostat i Danmark (hos One.com A/S) så vi pratar inte heller om en tjänst som kan ignorera begäran från Svensk polis.

Därmed är det fritt fram för t.ex Svensk polis att spana samt lagföra de brott som du själv sett ske helt öppet där. Att det inte görs idag tyder på att ingen bryr sig och därmed blir man också misstänksam mot vad en anmälan från en algoritm via cc2.0 skulle göra för skillnad, låter som om den kommer att gå mot /dev/null, men Thorn får några miljarder på kontot iaf så det är ju bra.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|