Adobe smygändrar Elements till prenumeration

Permalänk
Melding Plague

Adobe smygändrar Elements till prenumeration

Adobe har precis lanserat Photoshop och Premiere Elements 2025, men användare som räknar med vanliga licensvillkor får se upp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Inte konstigt det är en utveckling vi har gått emot länge, det finns även mjukvaror där man får köpa tokens som förbrukas när man gör saker och man får fylla på. Alltså lite som med bilen att man får tanka den.

Vi kommer även gå emot en knepig situation att allt fler har behov av det ena och andra som de använder i jobbet, de får dock inte precis allt på jobbet. Och vissa kommer då med skattade privata pengar köpa t.ex. Adobe Elements licens för att använda i sitt jobb.
Jag tror inte alla här på sweclockers som jobbar inom IT har en Adobe Creative Cloud licens från jobbet, utan folk hittar ofta andra sämre mindre effektiva/mindre användarvänliga program. Och några få köper privat.

Jag tror detta är en utveckling vi kommer se mer av, inte minst när Ai blir bättre. Idag finns det folk som med privata medel betalar olika LLM tjänster för att kunna ställa typ googlefrågor till sitt arbete.

Permalänk
Medlem

Företag har verkligen blivit hur bra som helst på att hitta de sämsta licensmodellerna för konsumenter och mest gynnsamma för företagen.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem

Bara att inte använda Adobe, finns ingen anledning att göda dom med pengar

Visa signatur

9950X3D ROG CROSSHAIR X870E HERO 96-6000c30 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32-6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64-3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32-3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32-3600c18 RTX3080 Gaming OC || 3900X CH VIII Hero 32-3000c16 RTX2070 Super || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32-6400 780M 1TB 980Pro

Permalänk

En liten snabb sökning
Photoshop Elements 2025 1 096 SEK (Licens gäller i 3år)
https://www.adobe.com/se/products/photoshop-elements.html

Photoshop Elements 2024, 1 181 kr (licens gäller för alltid)
https://www.dustin.se/product/5011371419/photoshop-elements-2...

Det är ungefär samma pris, den stora skillnaden är att licensen nu gäller i endast 3år.
Problemet med alternativ är att de ofta är mindre effektiva, svårare att använda. Och man får betalt för vad man gör, inte hur lång tid det tog att utföra. Så om man använder mindre effektiva program, så får man jobba längre eller hårdare än de som har de "bättre programmen".

Jag är dock för att folk i högre grad ska undvika Adobe och Microsofts Office mjukvaror emot gratis. Det leder ej till något bra där en aktör blir så stor så den kan driva upp priserna till absurdum.

Permalänk
Medlem

Fortsatt enshittification från Adobe. Gratisversionen av Adobe Reader har nedlusats med crap man inte vill ha som hänvisar till deras AI. Till och med sökrutan har de tryckt in reklam för sin sunk-AI. Visst den är gratis, men det är oavsett enshittification. Varför jag använder Adobe Reader är för att den är snabbast och har bäst kvalite vilket är viktigt för tunga grafiska PDF. Har testat en bunt andra gratisläsare, ingen är lika bra. För enkla textdokument går det bra köra andra program förstås, eller den inbyggda i webbläsaren.

Permalänk
Medlem

Är mycket som går den här vägen idag, om du gör en produkt som folk kan köpa så köps det bara 1 gång. Jag har inga problem med att använda Office 2013 eller Photoshop CS6.

Företag vill inte längre göra produkter som folk kan köpa för de kommer inte tillbaka och köper nästa produkt då det knappt är någon skillnad och man klarar sig hur bra som helst på det man redan köpt.

Hur kan man som företag fortsätta växa och och tjäna mer pengar om folk bara köper din produkt 1 gång? Jo, man gör så folk inte kan köpa den längre och måste fortsätta betala varje månad för evigt för då har du garanterad inkomst.

Det är smart om man är företagare men otroligt dåligt för dig som konsument. Problemet ligger i att alla vill tjäna alla pengar som finns och är inte nöjda med att släppa en bra produkt, sälja den och sen gå vidare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av the squonk:

Bara att inte använda Adobe, finns ingen anledning att göda dom med pengar

Mja, det är inte så bara, det är inte direkt så att marknaden svämmar över med fullvärdiga alternativ.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

SÅ tråkigt med dessa prenumerationer på program. men bara ta det eller byta program. Men just att man tror man köper en licens som egentligen bara en prenumeration är helt fel.

Directory Opus började med en annan modell när de släppte v 13. Man betalar varje år med en liten summa. MEN om man inte vill betala mer får man använda sitt program hur länge som helst fram till den versionen man slutade på. Med många program så slutar ju programmet fungera om man inte fortsätter betala. Mellanväg.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem

Tur man inte är i behov av att använda programmet

Permalänk
Medlem

Som privatperson har jag ju inget behov av ytterligare löpande utgifter för programvaror jag kanske använder nån gång per månad (eller år) för att tiden inte finns. Det ska bara finnas där och fungera när jag en gång betalt för det.

I min yrkesroll däremot är det avsevärt mycket enklare att anskaffa prenumerationslicenser eftersom det räknas som omkostnad och inte, som evighetslicenser, som en investering som måste hållas koll på och räknas av på rätt tid. Där måste jag se till att det finns en avkastningskalkyl och en godkänd investeringsbegäran innan det kan bli nåt. Sen brukar evighetslicensen också ha en prenumeration i form av en underhållsavgift för tillgång till support och för att få gå på nyare versioner, så du inte fastnar i nån av Microsofts säkerhetsuppdateringar efter några år.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem

OFFTOPIC: Jag lämnade adobe 2013. Jag har jobbat med grafik i olika slag sen jag fick jobb som Dvd-author 2002 (?) Minns inte... Använt adobe produkter sen... Photoshop 5.0, en än gång... minns inte vilket år det var hehe (börjar bli gammal) Jag köpte CS6 Web Premium (2012) och hade inga problem att kasta pengar på en uppgradering när de väl kom ut (uppgraderat sen photoshop 7)... Men sen kom "slap in the face" going subscription up. Vet inte vad som hände men jag fick skitdåliga vibbar av den nyheten. Det va igentligen skillnad mot MSA:s jag betalade årligen för andra program (underhållningsprogram...för mjukvara)

Men det blev droppen för mig. Idag, 14 år senare så har jag personligen inte gett 1 krona till adobe men jag har fortfarande använt photoshop och illustrator för att företagen jag jobbat på har ju självklart använt dem - Är ju trots allt industristandard. MEN! Om jag inte behöver göra en hand-over till nån annan så använder jag Affinity suiten till ALLT. Köpte V1 DAG 1. Kommer aldrig "köpa" en adobe produkt igen. Blir mest förbannad över alla jävla popups o dyligt som finns i dagens versioner. Photoshop 7 = Utan tvekan bästa versionen av photoshop....

Ontopic:

Nu har väl elements aldrig riktigt sålts till nån som är intresserad av att mecka grafik (?). Det har väl nästan alltid kommit med typ canon kamera eller dylikt som extrafluff ingen vill ha? hehe.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Inte konstigt det är en utveckling vi har gått emot länge, det finns även mjukvaror där man får köpa tokens som förbrukas när man gör saker och man får fylla på. Alltså lite som med bilen att man får tanka den.

Vi kommer även gå emot en knepig situation att allt fler har behov av det ena och andra som de använder i jobbet, de får dock inte precis allt på jobbet. Och vissa kommer då med skattade privata pengar köpa t.ex. Adobe Elements licens för att använda i sitt jobb.
Jag tror inte alla här på sweclockers som jobbar inom IT har en Adobe Creative Cloud licens från jobbet, utan folk hittar ofta andra sämre mindre effektiva/mindre användarvänliga program. Och några få köper privat.

Jag tror detta är en utveckling vi kommer se mer av, inte minst när Ai blir bättre. Idag finns det folk som med privata medel betalar olika LLM tjänster för att kunna ställa typ googlefrågor till sitt arbete.

Absolut noll personer med någon som helst hjärna eller självbevarelsedrift skulle köpa verktyg till jobbet för egna pengar.

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tossefar:

Absolut noll personer med någon som helst hjärna eller självbevarelsedrift skulle köpa verktyg till jobbet för egna pengar.

Jag har noll hjärna då! Jag har nog lagt... 250-300 tusen kronor på mjukvara...för skattade pengar... sen 1999. Jag köper inte mjukvara till företagen jag jobbat för. Jag köper mjukvaran för att inte "Förlora" mjukvaran när jag väl lämnar ett jobb för ett annat.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Skrivet av Tossefar:

Allt fler får betalt för vad man uträttar, inte hur lång tid det tog att utföra. Om man har sämre verktyg att arbeta med så får man antagligen sämre betalt eller så får man arbeta fler timmar.
Detta leder till att arbetstagare kan tänka till lite och det kan bli väldigt konstigt på alla sätt och vis. Det bästa är att vara en egenföretagare och det blir genast enklare.

Om man använder sin egen privata cykel i jobbet för att snabbare tar sig mellan två ställen, vad händer då om man skulle cykla vält? Detsamma med mjukvara som blir konstigt.
Men inom många yrken som rena webbutvecklare så anser ofta företaget att programvaror direkt ifrån Adobe är okej på ens dator med 7 dagars demotiden, efter dessa 7 dagar får man ej dock ingen betald licens från arbetsgivaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tossefar:

Verkligen? Känns som ett väldigt svartvitt uttalande det där utan rum för nyanser. Finns flera tillfällen när det är det smarta valet.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Verkligen? Känns som ett väldigt svartvitt uttalande det där utan rum för nyanser. Finns flera tillfällen när det är det smarta valet.

Precis, stod inför frågan för några veckor sedan om det var nödvändigt att belasta företagets licenspool för några nyanställda hade "egna licenser".

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Inaktiv

Aldrig använt Adobe som tur är och det finns ju alternativ som privatperson åtminstone. Har inte använt Microsoft Office på 10+ år då jag gick över till fri programvara med öppen källkod. Kan ibland tänka mig att betala men aldrig prenumerera.

Permalänk
Medlem

Dilemmat är väl att privatpersoner ofta klarar sig med äldre versioner som är "good enough" numera, men att dessa versioner förr eller senare (förr på MacOS vanligen) inte längre går att installera eller köra. Och de nya versionerna är ofta prenumerationsbaserade, och går då visserligen att köra - men inte om man har en för gammal dator...jag har Pixelmator Pro (betalade ett par hundra på rea), är intresserad av Photomator. Men, det är prenumerationsbaserat och min dator som kör Monterey (släppt 2021) har för gammalt OS.

Jag är lite trött på all skit man får med som slutar fungera. Har väl fått med både PowerDVD och Cyberlink nånting uppspelare av DVD och Bluray när jag köpt blurayspelare (PC). Funkar givetvis inte om man kört Windows Update och råkat landa på för mycket uppdaterad Windows. Har även någon Elements jag fick med nån kamera, men MacOS är ju inte sentimentalt när det gäller att installera gamla program, så det är ju papperskorgen för det också. Prenumeration skulle ju vara en lösning, men mest för Prosumers eller företag känner jag.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Mja, det är inte så bara, det är inte direkt så att marknaden svämmar över med fullvärdiga alternativ.

Är inte det lite samma problem som inom poltik?

”Jag kan inte byta till x för ingen annan gör det”
”Ingen idé att konkurrera med x, ingen som vill byta till alternativ”

Det behöver ju börja någonstans, och precis som med ex Linux kontra Windows så har det tagit tid men nu faktiskt börjat få upp ett tempo - då får man ibland betala lite early adopter skatt och hoppas att man kan marknadsföra alternativen genom att prata om dem

Men ja, jag håller helt med att Adobe har en lite väl ledande roll på marknaden idag men jag håller samtidigt inte med om att det är omöjligt att byta - arbetssätt går att lära sig och kompromisser får man ta med utvecklarna

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

De allra flesta behöver dock inte fullvärdiga alternativ, utan bara något som kan göra samma saker de använder Adobes program till.

Permalänk
Medlem

Och mjukvaruföretagen undrar varför deras användarbas börjat hata dem...

Men bra, det ger plats åt annan mjukvara. Problemet blir Adobes när allt fler i anställningsprocessen svarar: 'Nej, jag kan inte Adobe, men jag kan x och det är minst lika bra, om inte bättre. Och billigare.'

Bestämd form
Permalänk
Skrivet av underd0g76:

Och mjukvaruföretagen undrar varför deras användarbas börjat hata dem...

Men bra, det ger plats åt annan mjukvara. Problemet blir Adobes när allt fler i anställningsprocessen svarar: 'Nej, jag kan inte Adobe, men jag kan x och det är minst lika bra, om inte bättre. Och billigare.'

När vi pratar om Adobesvitten så är det nog väldigt stor del av alla som jobbar inom IT som har behov av detta. En väldigt liten minoritet av desss får licens för mjukvaran. Exakt samma är det med en massa sndra ssker.

Min bild är att det främst är egenföretsgare inom IT som har "schyssta saker" rakt inom.
Med detta sagt tror jag inte ens de flesta rekryterare inom IT inte ens vet vad Adobesvitten är för något.

Permalänk
Medlem

Pungskruv på Adobe!
Använde mycket Adobe förut, både privat och i jobbet. Efter att de fick idiot iden med subscriptions har jag gett upp dom helt och bytt till Affinity. Använder det dock via jobbet emellanåt pga att det är trots allt bransch standard och dom betalar.

Permalänk

Vidrigt beteende. Kommmer inte installera Adobe min nya dator i varje fall. Hej "Affinity".

Visa signatur

"Humanis Veritas"

Permalänk
Medlem
Skrivet av walter_iego:

Vidrigt beteende. Kommmer inte installera Adobe min nya dator i varje fall. Hej "Affinity".

Tyvärr så finns det inga riktiga ersättare för Photoshop/Lightroom som är såpass integrerade. Sedan har vi det där med betalde plugins (i mitt fall) på Lightroom. Dom måste ha Lightroom föra att fungera.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Skrivet av Fulci:

Fortsatt enshittification från Adobe. Gratisversionen av Adobe Reader har nedlusats med crap man inte vill ha som hänvisar till deras AI. Till och med sökrutan har de tryckt in reklam för sin sunk-AI. Visst den är gratis, men det är oavsett enshittification. Varför jag använder Adobe Reader är för att den är snabbast och har bäst kvalite vilket är viktigt för tunga grafiska PDF. Har testat en bunt andra gratisläsare, ingen är lika bra. För enkla textdokument går det bra köra andra program förstås, eller den inbyggda i webbläsaren.

Testa foxit pdf reader

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Tyvärr så finns det inga riktiga ersättare för Photoshop/Lightroom som är såpass integrerade. Sedan har vi det där med betalde plugins (i mitt fall) på Lightroom. Dom måste ha Lightroom föra att fungera.

Fast det handlar egentligen bara om att hitta nya arbetsflöden. Affinity har till och med stöd för många Photoshop-plugins.
Om något är det trist att konkurrensen är så lik PS/LR. Inte mycket utveckling där på 20 år, om man inte är intresserad av deras AI-mög.

Permalänk
Medlem

Adobe är spritt språngande.
Det behöver komma en ordentlig konkurrent som kan få bort deras monopol så de slutar med sina urbota genomusla beslut.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Adobe är spritt språngande. Det behöver komma en ordentlig konkurrent som kan få bort deras monopol så de slutar med sina urbota genomusla beslut.

Det svåra är att det är så inarbetat och folk är motsträviga till förändring. Har själv suttit med Photoshop i många år, trots att senaste uppdateringen som tillförde något jag bryr mig om var CS6 (och innan det var det rätt torftigt). Visst, deras ”content aware”-funktioner har utvecklats och blivit bättre, men det är liksom allt. Och det var precis vad alla sade när de gick över till prenumeration.

Grunderna har inte ändrats något men folk hänger sig kvar trots att det finns bättre sätt att göra saker på.

Konkurrenterna måste ta det i beaktande och dessutom finns en fördel av att vara kompatibel med Adobes psd-format.

Affinity gör en sak ganska bra som jag gillar, vilket är att det fungerar hyfsat med ett scen-linjärt flöde och har stöd för OCIO. Funkar dock inte med deras Develop-modul.

Ps. Såg just att Adobe nyligen lagt till OCIO... bättre sent än aldrig, antar jag.