Permalänk
Medlem

Problem vid daisy chaining.

Hej. Jag har två skärmar och vill daisychaina den ena på den andra.

Kopplade den första skärmen till min dator med en vanlig Displayportkabel och sen den andra en likadan Displayportkabel till den första skärmen.

Fick ett massa jitter på den andra skärmen.
https://photos.app.goo.gl/ivNYx57gCsmghsk48

Den andra skärmen fungerar bra när jag kopplar den direkt till mitt grafikkort med samma kabel som jag försökte daisychaina med.

Grafikkort är GTX 1080, skärm 1 är en Dell UltraSharp U2715H och skärm 2 är en BenQ GW2765HT.

Någon som tror att de förstår vad problemet är?

Givetvis kan det vara min dator som är bristande, någon av skärmarna som är sönder, men det jag hoppas på är att det är någon inställning eller kabelkoppling som jag skulle kunna ändra på

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Bildexpert 📺

När du kör med två skärmar länkade på varandra måste åtminstone första kabeln ta bådas bandbredd. Det kan leda till signalbortfall. I dagens läge är dubbelt upp med 1440p/60 vardagsmat men om vi talar om skärmar från 2014 är den nivån den tidens bleeding edge av prestanda. Typiskt så att kablarna som följer med var för sig inte orkar mer än den basnivå (HBR) som en enda 1440p/60-skärm behöver. Är kablarna original som följde med skärmarna kan det vara en förklaring.

Nu är moderna och certifierade DP-kablar ingen garanti för att det fungerar, utan det är att testa som gäller då det kan handla om själva daisy-chain-funktionen. Det är få skärmar som använder dem där Dell är undantaget som bekräftar regeln där man kan föreställa sig att Dell testade ut funktionen när man daisy-chainar två Dell-skärmar. Å andra sidan är kablarna inte längre dyra som de en gång var, så kanske värt ett köp om detta är prioriterat.

Annars kör med varsin kabel som verkar fungera. Finns ju sällan anledning till att Daisy-chaina när man har en stationär dator mer flera utgångar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

När du kör med två skärmar länkade på varandra måste åtminstone första kabeln ta bådas bandbredd. Det kan leda till signalbortfall. I dagens läge är dubbelt upp med 1440p/60 vardagsmat men om vi talar om skärmar från 2014 är den nivån den tidens bleeding edge av prestanda. Typiskt så att kablarna som följer med var för sig inte orkar mer än den basnivå (HBR) som en enda 1440p/60-skärm behöver. Är kablarna original som följde med skärmarna kan det vara en förklaring.

Nu är moderna och certifierade DP-kablar ingen garanti för att det fungerar, utan det är att testa som gäller då det kan handla om själva daisy-chain-funktionen. Det är få skärmar som använder dem där Dell är undantaget som bekräftar regeln där man kan föreställa sig att Dell testade ut funktionen när man daisy-chainar två Dell-skärmar. Å andra sidan är kablarna inte längre dyra som de en gång var, så kanske värt ett köp om detta är prioriterat.

Annars kör med varsin kabel som verkar fungera. Finns ju sällan anledning till att Daisy-chaina när man har en stationär dator mer flera utgångar.

Ok, tack. Köper en ny kabel och testar med någon gång.

Vill daisychaina för att slippa klicka igenom tusen menyer när jag ansluter jobbdatorn. Skönt att slippa två kablar också, men huvudsakligen för att slippa menyer.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB