Rädda data från android med svart/trasig skärm.

Permalänk
Medlem

Rädda data från android med svart/trasig skärm.

Hej. Behöver lite råd hur jag ska spara bilder osv från en telefon vars skärm är trasig. Mobilen är en Huawei p20 pro. USB-debugging är inte aktiverat och finns ingen dator som är godkänd i förväg för filöverföring, finns heller inget moln.

Mobilen startar och jag tror att touchen fungerar. Däremot är skärmen helt svart som sagt. Har försökt med vanlig USB, och även USB-C till DP kabel men tyvärr behöver man godkänna att "dela" bild till en dator vilket tyvärr blev svårt med trasig skärm.

Så finns det någon kabel så jag kan dela bild till en annan skärm utan att behöva godkänna något? Fungerar USB OTG med hdmi eller blir det samma problem som med USB-C till DP? Några andra förslag?

Tack i förväg för eventuella svar

Mvh

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du kan väl "bara" koppla in en USB-C till HDMI-adapter och USB-hubb?
Jag har vad jag vet aldrig behövt godkänna något för skärmspegling men å andra sidan har jag inte använt det på länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du kan väl "bara" koppla in en USB-C till HDMI-adapter och USB-hubb?
Jag har vad jag vet aldrig behövt godkänna något för skärmspegling men å andra sidan har jag inte använt det på länge

Trodde också det skulle vara ungefär så lätt men behövde godkänna att dela bild via usbc till dp så misstänker att det är samma om det är via hdmi? Har ingen sådan kabel/hub hemma men kan alltid beställa om något vet om det fungerar.

Permalänk
Skrivet av Sitropy:

Trodde också det skulle vara ungefär så lätt men behövde godkänna att dela bild via usbc till dp så misstänker att det är samma om det är via hdmi? Har ingen sådan kabel/hub hemma men kan alltid beställa om något vet om det fungerar.

har också för mig att det är som du säger att man måste acceptera att visa bilden på dessa nånstans i rullgardinen. (använt funktionen på en P20 lite för massa år sedan)

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

har också för mig att det är som du säger att man måste acceptera att visa bilden på dessa nånstans i rullgardinen. (använt funktionen på en P20 lite för massa år sedan)

Japp. Köpte en sådan kabel/hub och man behöver dessvärre acceptera för att bilden ska visas (testat på en hel telefon).

Någon som har något annat förslag, kanske kan lämna in den någonstans?

Permalänk
Medlem

När en släkting hade en trasig skärm (Oneplus dock) och ville rädda sin data köpte jag en LCD-skärm och bytte skärmen. Om du har tid att vänta finns det säkert någon billig skärm på Aliexpress eller liknande. Ifixit har en guide du kan kolla på för att göra en bedömning om det är något du skulle klara av. Guiden antar att du kommer använda telefonen med den nya skärmen, om så inte är fallet behöver du inte vara lika noggrann med att få bort det gamla limmet och så vidare.