Geofence till rymningsbenägen avkomma

Permalänk
Medlem

Geofence till rymningsbenägen avkomma

Hej!

Söker efter typ en klocka eller annan liten spårningsmodul till ett barn.
Hittills verkar Safekid NOVA V2 vara det vettigaste alternativet.

Bor i ett tryggt område så är inte orolig för att barnet ska bli kidnappat eller liknande.
Vi bor längst in på en gata där det bor jättemycket barn, det är ute och leker tillsammans i princip varje dag.
Problemet är att när barnen från ett hus tex går in och äter lunch vandrar min iväg till nästa hus och kollar om de vill leka då de flesta äter vid ungefär samma tider så kan det bli att min vandrar vidare till nästa och till nästa...
Så på några minuter så kan min vara ganska långt borta, vilket är rätt opraktiskt.

Min rymmer helt enkelt inte hemifrån utan glömmer bort att meddela vart den är på väg.

Vill helst kunna göra ett rent köp utan månadskostnader och sätta in ett simkort från valfri operatör.
Sen vill jag även att informationen ska gå till mig eller av mig utvalda personer, inte till någon annan(så långt det är rimligt i dagens samhälle).

Förslag?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

Hej!

Bor i ett tryggt område så är inte orolig för att barnet ska bli kidnappat eller liknande.
Vi bor längst in på en gata där det bor jättemycket barn, det är ute och leker tillsammans i princip varje dag.
Problemet är att när barnen från ett hus tex går in och äter lunch vandrar min iväg till nästa hus och kollar om de vill leka då de flesta äter vid ungefär samma tider så kan det bli att min vandrar vidare till nästa och till nästa...
Så på några minuter så kan min vara ganska långt borta, vilket är rätt opraktiskt.

Min rymmer helt enkelt inte hemifrån utan glömmer bort att meddela vart den är på väg.

Vill helst kunna göra ett rent köp utan månadskostnader och sätta in ett simkort från valfri operatör.
Sen vill jag även att informationen ska gå till mig eller av mig utvalda personer, inte till någon annan(så långt det är rimligt i dagens samhälle).

Förslag?

I Applevärlden finns Find My-nätverket som fungerar så länge som ungen har nätverk (wifi eller mobilt) eller är inom Bluetoothavstånd av Appleenheter som har det.
Det funkar inom familjer om man gett godkännande som vuxen, eller för barn. Vet inte om du kan trigga geofence-larm baserat på det, men du kan i alla fall inom några sekunder se ungefär var någon är.

Skulle förvåna mig mycket om det inte finns något snarlikt i Androidvärlden?

Nackdelen är att man köper en rätt dyr pryl (telefon eller LTE-ansluten klocka) och ett mobilabonnemang. Rekommenderar starkt en bra allriskförsäkring för det ändamålet.

Permalänk
Medlem

Xplora har väl det du söker antar jag.

Permalänk
Medlem

Köp inte en SafeKid-klocka i alla fall. Sämre skräp får man leta efter. Hur säker är en klocka baserad på Android 8, tro? Tveksam om andra märken är mycket bättre.

Skulle kunna köpa exempelvis en Pebblebee och sätta på barnet. Det går ju så klart inte att ringa till den, men billig och utan månadskostnad. Funkar med hjälp av andra enheter (Google eller Apple) i närheten.

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt varit i funderingen runt detta själv, det känns försvarbart så länge barnen är relativt små. Men jag gillar inte riktigt att förlita mig på de kinesiska webbtjänsterna för spårning då de är ökända för att innehålla tonvis med säkerhetshål.

Så istället har jag satt upp en instans av open source projektet Traccar hemmavid, men jag letar fortfarande en smidig barnvänlig GPS-klocka med ett utseende som tilltalar till två små tjejer, och som stödjer 4G-nätet. Köpte en tidigare, men den hade bara 2G/3G-stöd och fungerade inte här i Sverige. De flesta klockor tycks ändå gå att få till i Traccar, om man bara kan få till mobildata-trafiken så klockan kan skicka informationen till servern.
https://www.traccar.org/devices/

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Program:

Xplora har väl det du söker antar jag.

Absolut men att betala 1800 för billigaste klockan och sen närmare 200kr i månaden (då jag inte har tillfredsställande täckning från Telenor i området) känns häftigt.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Om man ändå ska betrakta avkomman som en ouppfostringsbar borttappad pryl, varför inte AirTag?

Undrar hur man löste den här typen av problem för 10 år sedan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Om man ändå ska betrakta avkomman som en ouppfostringsbar borttappad pryl, varför inte AirTag?

Försvann avkomman så skaffade man ny

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Om man har en iOS enhet ja

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Absolut men att betala 1800 för billigaste klockan och sen närmare 200kr i månaden (då jag inte har tillfredsställande täckning från Telenor i området) känns häftigt.

De har för tillfället rabatt på XG03, 890kr.
Föräldrar till barn i grabbens klass tycker xplora är bra, så jag köpte precis en till grabben.
https://xplora.se/product/xplora-xgo3/

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Man hade koll på om grannars mindre barn kom vandrande och ringde föräldrarna och frågade om dom ville att man skulle göra något.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Hej!

Förslag?

För vår del slutade det med att köpa en Apple Watch (LTE). Dyrt men det funkar och är pålitligt.
Fördelen är att de kan ringa om de behöver hjälp och man kan ringa till de för att få de att komma hem.
Jag gissar att någon har gjort något halsband så de inte behöver ha de på armen om man är orolig över att de ska gå sönder eller tappas bort.

Jag gissar att det funkar lika bra på android lägret men jag kan inte svara på det.

Permalänk
Medlem

Det blev ingen klocka till avkomman denna rymningssäsong. Nu är de inte ute lika mycket och när kompisarna går in är det inte så roligt att vara ute i kylan.
Men även fast jag är medlem i androidlägret så verkar Apple watch kunna vara en bra lösning till nästa rymningssäsong om inte avkomman lärt sig att komma hem och meddela var den går (vilket det blev stor förbättring på under hösten).

Så får hålla tummarna att det håller i sig så behöver jag kanske inte köpa klocka.

Visa signatur

Permalänk

Samsung har klocka med e sim som man kan köra samma funktioner på.

Vet inte om geo fence finns, men hitta, ringa mm fungerar.