Klarnas ”köp nu, betala senare” bakas in i Apple Pay

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

Folk borde sluta handla på faktura har man inte pengar ska man inte handla tycker jag.

Jag köper ofta på faktura trots att jag har gott om pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Haha ja herre Gud vad folk märker ord.

Såhär: det finns mängder av butiker som väljer att enbart samarbeta med Klarna då fler lösningar kostar mer pengar.

Givetvis finns det butiker som är stora nog att erbjuda flera lösningar.

Men, grovt generaliserat och baserat på egen erfarenhet så upplever jag -ofta- att det enda alternativet man erbjuds är att betala via Klarna.
Kontaktar man butiken får man svaret ”det är Klarna som gäller”.
Man har alltså ofta inte möjlighet att betala direkt med t ex kontokort eller Swish utan att gå via klarna.

Klarna har blivit så stora att dom har lyckats ta stora delar av marknaden. Om det bara är 1 aktör som erbjuds, så är det oftast Klarna i min erfarenhet. Ibland är det andra som t ex Qliro.

Varför bryr jag mig? Jag gillar inte att klarna blir en central punkt som kan kartlägga mina köp.

Vi kan byta ut ”monopol” mot ”de facto standard” då. Eller ”den mest använda betalningslösningen”.
homer statistics/killgissat skulle jag säga att 9/10 köp jag gör går via Klarna, och då försöker jag aktivt undvika dom. Det visar på den dominans dom har.

Är det inte bättre att ta ansvar för vad man skriver istället för att bli irriterad på att andra läser vad som faktiskt står?

För att återgå till ämnet måste jag säga att det är väldigt sällan jag sett att någon butik bara har haft ett betalningsalternativ. Jag kan inte ens minnas när jag sist gjorde ett Klarna-köp utan att kunna välja något annat. Utöver det har jag stött på alternativ som Svea, Qliro, Resurs Bank och Collector Bank (och det finns väl några fler) så även om Klarna är störst finns det gott om konkurrenter för samma typ av tjänst.

Kort som Visa och Mastercard är nog betydligt bättre positionerade för att kartlägga folks köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Största problemet med Klarna är deras kundtjänst, som består av en LLM och ett gäng underbetalda ungdomar på cypern. Behöver du hjälp med något som är inte ren rutin så är du rökt.

Kombinerat med att de egentligen inte bidrar med någonting mer än vad du redan får när du handlar på ett kreditkort, är det ett företag som man gör bäst i att undvika om man värderar sin tid, ekonomi och sinnesfrid.

Håller med om att deras kundtjänst är fenomenalt urusel. Verkar som Klarna aktivt arbetar på att vara så urusla som möjligt så att folk inte stör dem. Som tur är har de ett par gånger jag behövt kontakta dem löst sig med handlaren direkt.

Men inte det om att man får samma sak när man handlar med kreditkort.
Anledningen till att jag använder klarna är deras app är att jag slipper sitta på en skuld. Man får direkt meddelande i appen om man använder kortet, man kan enkelt betala bort det i appen direkt (nåja, det tar en dag innan den blir betalbar). Om man kopplat bankkontot till Klarna vill säga. Man ser hela tiden vad som är betalt och inte betalt. Apple Pay. Och så har den ingen avgift,

Nu har jag i och för sig bara Re:member-kort att jämföra med, men där kan man inte betala bort skulden när man vill (i appen) utan måste vänta på det till slutet av månaden, och då kan man inte betala av allt heller, utan det finns nåt brytdatum som jag förstått där senare köp lämnas till nästa månad. Jag för min del betalar alltid "kontant" så att säga och vill inte vara skyldig någon mer än nån dag.

Men tar gärna emot tips om något annat kort som har en liknande app där man har köpskydd och där man kan reglera skulden i appen direkt efter man gjort köpet och framförall: som inte har någon årsavgift. Byter gärna till något annat som kanske har bättre kundtjänst.

Vad gäler topic så är det inget jag kommer ha någon nytta av, det räcker med att klarna går att använda i Apple Pay som det är idag.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk

Köpte usb minne från Facebook annons, uppenbart scam. Men de hadde klarna, så tog faktura. När det självklart va fejk, kontakta jag klarna.

Jag behövde aldrig betala för varan. Och fick behålla den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Downloader:

Köpte usb minne från Facebook annons, uppenbart scam. Men de hadde klarna, så tog faktura. När det självklart va fejk, kontakta jag klarna.

Jag behövde aldrig betala för varan. Och fick behålla den.

Ta det på faktura är smart då ligger ingen ute med pengar.
Betalar man däremot direkt genom klarna så kan de stoppa betalningen till slutdestinationen men du kommer att få vänta på dina pengar tills dess att företaget du handlade från svarar.