Flytt lätt lastbil 77" Oled ej original kartong

Permalänk
Medlem

Flytt lätt lastbil 77" Oled ej original kartong

Ska flytta och kastat original kartong och får ej plats i bilen utan blir på flaket.

Hur packar man denna säkert med tanke på övrigt flyttgods på flaket.

Hade ni byggt en trälåda med skivor och sedan bubbel plast och övrigt emballage så den kilas fast i trä lådan & wellpapp på rulle från Jula eller sökt en original kartong.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Sist jag flyttade en stor tv så gick det kanon att lägga den på sängen som i det fallet packades stående som man använder den, inte på högkant eller så, sen lite mjuka saker runt den bara. Funkar ju såklart bara om utrymme finns att ha sängen på det viset, det stjäl ju en del plats.

Permalänk
Medlem

Jag brukar ställa tv mellan två stabila möbler och använda soffkuddarna som "packmaterial".

Permalänk
Medlem

Flyttade en 75" förra året på ett stort släp. Täcken i botten, sen ställde jag TVn mellan två sängbottnar som stod på långsidan hade ett lager bubbelplast mellan skärm och ena botten.

Klarade sig fint ca 100 mil.

Permalänk
Medlem

rulla in i filtar, bubbelplasta hela, lägg filtar/mjukt på golvet, transportera stående fastspänd i vägg.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Sålt sängen redan men har soffkuddar som är mjukt och självklart täcken m.m. Självklart är målet att man packar så det kilas i flaket via att man fyller golv till tak med flyttkartonger och övrigt. Självklart ståendes är målet. Så därav frågan för den kommer även kilas fast om man skulle ställa den säg emellan soffa och skrivbords skivan eller kartong och skivan så rasa gör den inte oavsett men tänkte mer på att skärmen är så tunn och övrigt är tungt och tryck skade risken

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

rulla in i filtar, bubbelplasta hela, lägg filtar/mjukt på golvet, transportera stående fastspänd i vägg.

Låter som enklaste och bästa sättet.

Men får spänna med måtta med tanke på hur tunn oled skärm är vill ogärna att den skadas pga detta.

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺

Är behjälplig med transporter av TV en sisådär 20+ ggr om året och buden/logistikfolket surrar dem med buntband mot väggen på skåpet. De mer noggranna använder filtar som beskrivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Är behjälplig med transporter av TV en sisådär 20+ ggr om året och buden/logistikfolket surrar dem med buntband mot väggen på skåpet. De mer noggranna använder filtar som beskrivet.

Ska jag montera original foten på tv som Elgiganten rekommendera mig så den dämpar stötar istället för skärmen direkt på filtar på golvet.

Funderade också att använda soffkuddar bakom och framför panelen sedan spännband så det blir mjukt runtom.

Täcken runt panelen och bubbel plast då borde den vara rejält skyddad runtom.

Visa signatur

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Chibariku:

Flyttade en 75" förra året på ett stort släp. Täcken i botten, sen ställde jag TVn mellan två sängbottnar som stod på långsidan hade ett lager bubbelplast mellan skärm och ena botten.

Klarade sig fint ca 100 mil.

Rätt imponerande ändå!
Var du inte ens lite orolig ? 😅

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Rätt imponerande ändå!
Var du inte ens lite orolig ? 😅

Jo det var lite nervöst men släpet var så fult så jag tänkte att det kommer inte kunna skaka något iaf 😅

Permalänk
Medlem

Lägger alltid den med skärmen uppåt, plant på sängen. Skickar in en av dom som hjälper mig flyttar och ber den hålla i tv hela rutten. Sen har jag på telefon för att kolla status, ser därtill att köra bilen själv, så kan jag se till att jag tar kurvorna som dom ska tas, samt eventuella gupp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Ska jag montera original foten på tv som Elgiganten rekommendera mig så den dämpar stötar istället för skärmen direkt på filtar på golvet.

Funderade också att använda soffkuddar bakom och framför panelen sedan spännband så det blir mjukt runtom.

Täcken runt panelen och bubbel plast då borde den vara rejält skyddad runtom.

Tror inte foten gör skillnad, mer filt/kuddar/mjukt så kommer det gå galant, med fot kanske den blir vinglig, skulle inte köra den på platten, den är byggt för att "stå"

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

65", bara låtit den stå på egna fötter inklämd mellan solida objekt, inga kuddar eller ngt. Funkat bra.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Rekordmedlem

Att flytta en lätt lastbil 77" brukar gå ganska problemfritt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Krångla inte till det, filtar, täcken och annat som gör att den har det mjukt.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Sist jag flyttade la jag tv'n uppe på allt annat bröte på lite filtar men har bara en 55 tummare.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av omxz24:

Lägger alltid den med skärmen uppåt, plant på sängen. Skickar in en av dom som hjälper mig flyttar och ber den hålla i tv hela rutten. Sen har jag på telefon för att kolla status, ser därtill att köra bilen själv, så kan jag se till att jag tar kurvorna som dom ska tas, samt eventuella gupp.

Detta är absolut livsfarligt och tänkt inte ens tanken att göra så OP.
Guppar det till kan man ha sköna sträck över hela TVn. Det fick TV-reparatören som paja 3st paneler hemma hos mig erfara när han envisades med att lägga ner TVn i soffan när han bytte panel... Vill inte ens tänka på hur det kommer se ut när man har TVn i ett släp på det viset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Guppar det till kan man ha sköna sträck över hela TVn. Det fick TV-reparatören som paja 3st paneler hemma hos mig erfara när han envisades med att lägga ner TVn i soffan när han bytte panel... Vill inte ens tänka på hur det kommer se ut när man har TVn i ett släp på det viset.

Pratar du livsfarligt för den i släpet som håller i TVn för glatta livet eller för TVn i sig? Antar att du menar bägge xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Pratar du livsfarligt för den i släpet som håller i TVn för glatta livet eller för TVn i sig? Antar att du menar bägge xD

Absolut för bägge! Blir man påkörd så agerar väl skärmen mer av en kniv på den som håller i TVn

Det han skrev var ju att de kom hem till honom och bytte panel med tvn liggandes i soffan, det är för mjukt för en så stor panel och resultatet blev trasiga pixelrader (vid flera tillfällen)

Jag tror absolut att det är en dålig idé att lägga den ner

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Haglund:

Haha, jag tänkte mest på tvn. Men det är ju livsfarligt för snubben som ska slåss med tvn vid inbromsningar och svängar också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Har fungerat runt 8 gånger för mig. Jag kör ju i cirka 30 km/h och åker inte på gupp eller hål i marken. Jag kör bilen och bilen ligger mjukt på en 180cm säng med botten, mitten och bäddmadrass. Jag vet inte vad du gjort med dina TV, men jag har haft OLED 48 + 48 + 55 + 65 tum och alla är fläckfria.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av omxz24:

Har fungerat runt 8 gånger för mig. Jag kör ju i cirka 30 km/h och åker inte på gupp eller hål i marken. Jag kör bilen och bilen ligger mjukt på en 180cm säng med botten, mitten och bäddmadrass. Jag vet inte vad du gjort med dina TV, men jag har haft OLED 48 + 48 + 55 + 65 tum och alla är fläckfria.

De är när man kommer upp i 65"+ risken ökar rätt kraftigt. Finns en anledning varför alla tv-apparater står upprätt i butikerna och när de fraktas till butikerna. Och de är just att panelerna sviktar och kan spricka så du får rader med trasiga pixlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

De är när man kommer upp i 65"+ risken ökar rätt kraftigt. Finns en anledning varför alla tv-apparater står upprätt i butikerna och när de fraktas till butikerna. Och de är just att panelerna sviktar och kan spricka så du får rader med trasiga pixlar.

Allright. Har funkat för mig, så det är väl antagligen tur då med min senaste 65" som varit med om 3 flyttar :>

Men då förstår jag!