Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Fick floppy drive och rostig ford-bilradio istället för RX 7900 XTX från Amazon

Permalänk
Medlem

Alltså, lider verkligen med dig. Kan bara tänka mig hur jag skulle reagera om jag köpte något för runt papp och fick det där i lådan, fyf fan alltså. Väntar spänt på o höra vad Amazon svarar dig. Kanske läge att kontakta gammla Sverker typ:P

Permalänk
Medlem

Vilken leverantör? UPS? Finns ju exempel i andra trådar där personal från UPS förmodligen snott grejer från paket som levererats från Amazon.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem

Fick skicka in 5 bilder på det jag hade erhållit istället för grafikkortet, bland annat la jag in bild med LPN nummer till dom.

Några timmar senare fick jag ett mail om att dom vill ha retur av varan, dessutom har dom redan beviljat återbetalning. Så dom skötte detta snyggt och snabbt. Inom 14 dagar ska jag ha krediterats beloppet.

Så kudos till Amazon för hanteringen.

Dock så kommer jag inte ifrån känslan av att det här inte ska kunna hända ifrån första början, men men så är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

Fick skicka in 5 bilder på det jag hade erhållit istället för grafikkortet, bland annat la jag in bild med LPN nummer till dom.

Några timmar senare fick jag ett mail om att dom vill ha retur av varan, dessutom har dom redan beviljat återbetalning. Så dom skötte detta snyggt och snabbt. Inom 14 dagar ska jag ha krediterats beloppet.

Så kudos till Amazon för hanteringen.

Dock så kommer jag inte ifrån känslan av att det här inte ska kunna hända ifrån första början, men men så är det.

Grymt- Så om du varit oärlig så skulle du kunnat luratill dig ett gratiskort? Inte för att jag tror du skulle göra det men ämdå.
Skönt att det löste sig utan massa krångel, men förstår att det inte är så kul när du gått och sätt fram emot ditt nya kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jull3Haxor:

Grymt- Så om du varit oärlig så skulle du kunnat luratill dig ett gratiskort? Inte för att jag tror du skulle göra det men ämdå.
Skönt att det löste sig utan massa krångel, men förstår att det inte är så kul när du gått och sätt fram emot ditt nya kort.

Kanske? men vad är oddsen att jag får ett kort som varit i retur tidigare?

Nytt kort beställt för avhämtning på netonnet, hämtas ikväll

Permalänk
Medlem

Slutet gott allting gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

Några timmar senare fick jag ett mail om att dom vill ha retur av varan, dessutom har dom redan beviljat återbetalning.

Va? Var du du tvungen att skicka tillbaks floppyn och fårdradion?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Va? Var du du tvungen att skicka tillbaks floppyn och fårdradion?!

Jajemen, dom ville ha en fullständig retur av varan. Fråga mig inte varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

Vänta, så kundtjänst ville ha bilder?

Min dator, som bokstavligen levererades i delar då någon öppnat, tagit CPU & SSD, sen tejpat ihop kartong utan någon packning innuti, sket dom fullständigt i om jag hade bilder eller ej

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

Haha! Antagligen blev dom till sig i trasorna när dom såg fårdradion med X-TRA BASS. Om några dagar så ligger radion ute på amazon med redig prislapp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

Slutet gott allting gott.

<Uppladdad bildlänk>

Ropa inte hej förrän du har pengar på kontot.

Permalänk
Medlem

Jag känner mig hyfsat trygg i och med att bilder redan skickats. Dom vet vad dom får. Även om cynikern i mig vill tänka som du 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Vänta, så kundtjänst ville ha bilder?

Min dator, som bokstavligen levererades i delar då någon öppnat, tagit CPU & SSD, sen tejpat ihop kartong utan någon packning innuti, sket dom fullständigt i om jag hade bilder eller ej

Beror kanske på vilken medarbetare man får att göra med? Dom verkar i alla fall följa vitt skilda rutiner.

Permalänk
Skrivet av Guestah:

Hej!

Beställde tidigare i veckan delar till mitt första datorbygge på 10 år. Delvis från Inet, delvis från Amazon.

Ett RX 7900 XTX beställdes ifrån Amazon mer specifikt. Hämtade ut det igår. Idag glad i hågen skulle jag bygga ihop min nya dator.

Döm till min förvåning när jag bröt plasten och skulle unboxa mitt grafikkort. I kartongen inlindade i bubbelplast fann jag en floppy drive och en rostig ford-bilradio.

Nu sitter man här irriterad och nervös över situationen som sådan. Kommer Amazon att tro mig, kommer jag få ett nytt kort? Hur lång kommer detta ta.

Har loggat ett case hos Amazon och deras "specialavdelning" ska kontakta mig på måndag.

Känslan just nu är att det är första och sista gången jag beställer något av större värde ifrån dom. Självklart inte deras fel enbart, men känner mig plötsligt mer osäker än vad jag hade gjort med en av våra mer inhemska handlare.

Har någon av er varit med om något liknande?

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

iom att du skriver att kartongen var inplastad så är det ju någon som har tillgång till apparat för att plasta om kartongen aka inte så troligt att det hänt hos postombudet på väg till dig.

så troligen någon oärlig tjomme som bytt ut innehållet plastat om kartongen och returerat den till amazon med fel innehåll.

så låter ju isf som något relativt organiserat och något som den skyldige ev gör i större skala om man t.om köper in utrustning för att kunna plasta om kartongen.

Skrivet av Guestah:

Vikten på allt förpackat i originalförpackning avviker med 150 gram ungefär mot officiella uppgifter.

Borde inte sånt upptäckas vid retur/frakt?

ja jag tror att Amazon väger paketen när de får tillbaka den och jämför så den väger lika mycket som när de skickade den men inte omöjligt att den hamnade innom deras feltolerans och iom att du skriver att paketen var inplastad att de ändå trodde den var legit ändå.

men beror ju givetvis på om det var Amazon själva som levererade eller om det handlar om 3e part säljare som skickar från sitt eget lager.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

Jag känner mig hyfsat trygg i och med att bilder redan skickats. Dom vet vad dom får. Även om cynikern i mig vill tänka som du 😂

Jag fick också en bekräftelse på återbetaningen, en officiell sådan, och från kundtjänst. Men när jag inte hade fått någon återbetalning någon vecka senare fick jag själv kontakta dem, och då fick jag veta att jag inte längre skulle få någon återbetalning.

Det skulle lika väl kunna hända att så fort din retur kommit fram till lagret i Tyskland, så nekas återbetalningen, eller att du får en notis om att du skall skicka tillbaka korrekt vara trots att du redan varit kontakt med kundtjänst och de beklagat det inträffande.

Se till att dokumentera allt som sker nu bara, spara all mailkonversation, bilder osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

Blir kanske ett polisärende. Då måste dom ju ha sakerna för det.

Permalänk
Medlem

Detta är både för och nackdelen med Amazon. Deras returhanteringen är ju underbar om du returnerar då de bara ställer alla returer på pall och säljer dem vidare. Däremot kan man ha otur då och då, men då ofta från återförsäljare på Amazon.

De säljer så otroligt mycket så tror ärligt de själva inte bryr sig om returer under väldigt stora summor.

De omsatte ju 2.3 miljarder 2023 i Sverige, en summa som lär ökat 2024. Resten av världen ska vi inte prata om, är väl som ett större land.

Amazon - E-handel

Permalänk
Medlem

Update för er nu när jag kom på det fick pengarna tillbaka här om veckan.

Returen fastnade till slut i något läge där den inte längre processades pga högt tryck på deras returcenter. Ett samtal senare till deras telefonsupport så fick jag fylla i någon bogus incident rapport med 4 frågor och därefter beviljade dom min återbetalning senare samma eftermiddag.

Krångligt och stressande, men lärdomen är : Beställ aldrig liknande varor ifrån Amazon igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

Update för er nu när jag kom på det fick pengarna tillbaka här om veckan.

Returen fastnade till slut i något läge där den inte längre processades pga högt tryck på deras returcenter. Ett samtal senare till deras telefonsupport så fick jag fylla i någon bogus incident rapport med 4 frågor och därefter beviljade dom min återbetalning senare samma eftermiddag.

Krångligt och stressande, men lärdomen är : Beställ aldrig liknande varor ifrån Amazon igen.

Skönt att du fick dina pengar tillbaka. Men jäkla tråkig historia som sagt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

Döm till min förvåning när jag bröt plasten och skulle unboxa mitt grafikkort. I kartongen inlindade i bubbelplast fann jag en floppy drive och en rostig ford-bilradio.

Kartongen var alltså inplastad? Det är ju ändå en nivå högre på denna scam om den som utfört den alltså har tillgång till att återplasta kartongen. Det kan ju i så fall även förklara bristfällig kontroll av returen om varan såg oöppnad ut....?

Sen brukar ju inte grafikkort/datorkartonger vara inplastade, men det kanske är en del i scammen, att plasta in returen just för att undvika att den öppnas för kontroll....

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Kartongen var alltså inplastad? Det är ju ändå en nivå högre på denna scam om den som utfört den alltså har tillgång till att återplasta kartongen. Det kan ju i så fall även förklara bristfällig kontroll av returen om varan såg oöppnad ut....?

Sen brukar ju inte grafikkort/datorkartonger vara inplastade, men det kanske är en del i scammen, att plasta in returen just för att undvika att den öppnas för kontroll....

Misstänker precis som du säger att den plastats in för att undvika check, normalt är ju inte dessa kartonger inplastade. Det har ju dock inte amazon koll på eftersom dom inte ens kolla returer