Geekbench-resultat för Ryzen 7 9800X3D ute

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Säg inte det i snitt är 7800x3d runt 20% bättre än 5800x3d och skillnaden mellan dom två i geekbench är just 20% så finns en chans att även 9800x3d i sånt fall också får en liknande boost.

Vi får helt enkelt se den 7e

Men 7800x3d använder ju ddr5 mot ddr4 som 5800x3d och det gör tydligen en stor skillnad i spel?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Så jag antar att man kan spela Diablo IV på den annars är det en värdelös jämförelse.

Just Diablo IV rullar fint på alla M-kretsar från Apple, så det är bara att jämföra

M1 Pro = GeForce GTX 1660 Ti
M2 Max = GeForce RTX 2080
M3 Max = GeForce RTX 4060 (Laptop)

Dock lite väl dyra till enbart spel, så då är Ryzen 7 med valfri GPU ett bättre val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Ett problem med Arm cpu:er är att Apple gör just nu de bästa och många har bestämda åsikter om just Apple vilket gör det svårt att diskutera.

Ja men när arm är det enda som finns kvar som alternativ så kommer det bli ändring.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Just Diablo IV rullar fint på alla M-kretsar från Apple, så det är bara att jämföra

M1 Pro = GeForce GTX 1660 Ti
M2 Max = GeForce RTX 2080
M3 Max = GeForce RTX 4060 (Laptop)

Dock lite väl dyra till enbart spel, så då är Ryzen 7 med valfri GPU ett bättre val.

Vad jag vet så säljs inte Diablo IV till Mac överhuvudtaget.
Antar att måste installera något program som gör om det så att det funkar på Mac.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Du har inget på de som sitter med 2600K och väntar på att "snart" uppgradera när det släpps en "bra" CPU. ; )

Det har kanske inte släppts några bra CPUs ifrån Intel sen dess men Amd har väl ändå haft några bra? 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Men 7800x3d använder ju ddr5 mot ddr4 som 5800x3d och det gör tydligen en stor skillnad i spel?

Fast gör det verkligen det? För 7800x3d så är skillnaden mellan 6000 och 7200 minnen mer eller mindre obefintlig som jag förstår det. Så snabbare minne gör inte någon större skillnad för x3d cpuer i spel däremot så gör låga timings större skillnad.

Återstår helt enkelt att se vid release, bara att hålla tummarna att 9xx0 cpuerna är optimerade mer för x3d och att det helt enkelt är en x3d generation!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Vad jag vet så säljs inte Diablo IV till Mac överhuvudtaget.
Antar att måste installera något program som gör om det så att det funkar på Mac.

ja man måste köra det med CrossOver (Wine+x86emulator)

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nivity:

Det är ju bra för allt icke spel relaterat antar jag.
Ska bli intressant att se testerna sen.

Själv blir det att sitta kvar på 5800x3d ett tag till, lägga pengarna på 5000 serie kort istället som är betydligt viktigare då man har ett 1070

@Nivity
Varför inte både och?
Jag har sparat undan ca 73000kr till ett 5090 och 9800x3d.

Mitt gtx 780 börjar bli lite trött och hoppas på en bra boost

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

@Nivity
Varför inte både och?
Jag har sparat undan ca 73000kr till ett 5090 och 9800x3d.

Mitt gtx 780 börjar bli lite trött och hoppas på en bra boost

Varför? Ja det kan du ju fundera på, varför köper folk inte allt de vill, brukar finnas en enkel anledning.
.........

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nivity:

Varför? Ja det kan du ju fundera på, varför köper folk inte allt de vill, brukar finnas en enkel anledning.
.........

@Nivity

Är ju inte så många kronor som skiljer att ta en 9800x3d och sälja sin gamla cpu 🙂

Jag gav 3690kr för min 780ox3d och kanske får 1500kr för den snart.
Då är det inte många kr till 9800x3d

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Kanske lite offtopic men har jag förstått fel när flera säger att Arm inte kommer scala lika bra som x86 cpuer?

Vi vet inte riktigt vad som händer om man ger ARM en rejäl strömbudget, säg 250W som Arrow Lake, hitills har ARM bara suttit i apparater som går på batteri och inte får dra speciellt mycket. I alla fall konsumentversionerna.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja men när arm är det enda som finns kvar som alternativ så kommer det bli ändring.

Bara frågan vilken ändring det blir. Qualcomm och nvidia har ju nämnts i tråden gällande vilka som som skulle kunna göra arm-cuper för desktopdatorer. Qualcomm kanske inte ens har en licensen för att tillverka några armcpuer alls snart, och jag ser ju inte nivida som ett företag som skulle få för sig att göra något som skulle släppa in konkurrenter, samma sak om Microsoft skulle börja göra arm-cuper.

Jag tror inte mycket på att vi får något liknande vad vi har med x86 utan mer något likande vi har med apple och arm. Fastlödda processorer, fastlimmat ram, special ssd:er, osv, för det finns pengar att tjäna på att låsa in folk, låsa ute konkurrenter, och ta bort möjligheten till deluppgraderingar.

Någon som drog upp datorintresse i tråden. Ju mindre man kan göra rent fysiskt med en dator, ju mindre blir det ett datorintresse, datorn blir en klump och intresset går istället mot vad man gör med den, tex ett datorspelsintresse. Jämför en bil som man kan meka med med en bil som kräver verkstadsbesök för minsta lilla problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Ni var ena trångsynta individer då, sorgligt.

Båda testas i geekbench och lanseras snart.

Kanske den är men testet är syntetiskt och inte spel specefikt.

Gör väl inte processorn dålig i spel bara för utbudetav spel är mindre?
Sedan testades inte 9800X3D i spel så varför sätter du regler för tråden?

Om mjukvaran man behöver finns till M4:an varför skulle man inte vilja ha den snabbare CPU'n då?

Ganska enkelt. De är två olika produkter skapade till två skiljt olika marknader och olika prispunkter.

Skrivet av Dinkefing:

De flesta PC-användare använder den inbyggda grafikdelen då de kör bärbara och bärbara står för den absoluta största delen av PC-datorer så vem är det som trollar?

Stor L3-cache för inte alltid med sig fördelar.

Nu fungerar inte världen riktigt så. De flesta använder den inbyggda grafikkretsen för att de antingen inte har råd med något annat eller använder sin laptop i första hand till saker som inte kräver en kraftig GPU. De flesta som har sin dator med primära funktionen att spela sitter sällan på den inbyggda grafikkretsen utan de har oftast en extern GPU. I laptops genom tredje part så som en separat grafikkrets från Nvidia/AMD etc.

Så ditt argument faller lite på sig själv samt att det liknar ett argumentationsfel.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av filbunke:

Det här är inte en tråd för geekbench-resultat. Det finns trådar för geekbench-resultat där du kan posta det, det finns även en forumdel för macintosh där du kan skapa en ny tråd i ämnet, och slutligen, det finns en forumtråd för nyhetstips om du vill pusha på att det skall bli en nyhetsartikel om det.

Att den här tråden nog håller lägre nivå än en genomsnittlig ungkarlslya i Fylke tycker jag ändå du får ta på dig mer än jag. Hade ingen svarat på mitt första inlägg hade de som brytt sig fått den informationen och för övriga hade det inlägget varit förpassad till "saker postade på Internet ingen längre bryr sig om" igår eftermiddag när denna tråd dels börjar kallnat och dels tagit sig till sådan 2 eller 3.

Men tänker inte vara en rövhatt här. Fattar att flera vill ha den här typen av X3D-trådar som ett väckelsemöte för de frälsta. Respekterar det och ska försöka identifiera dessa i framtiden och hålla ett behörigt avstånd

Skrivet av norrby89:

Nu tänker jag mer att man väljer inte mellan en tesla och en muskelbil för ett specifikt ändamål. Sure folk har kört teslor på strippen men dom kommer aldrig kunna komma till den nivån som en muskelbil kan.

9800x3d och en m4 är inte riktade till samma kund, 9800x3d är en renodlad gaming cpu medans m4 är riktad mot dom som vill ha osx antingen individer som använder den som ett redskap i sitt jobb eller för webbläsare och office.

Har också både M3 Max och 7800X3D (tekniskt sett är den senare grabbens). Har sedan Amiga-tiden varit väldigt intresserad av att testa hur långt man kan pusha varje CPU jag haft tillgång till.

Ser flera som säger "bara spelprestanda är relevant". Ja, i praktiken är 7800X3D bättre p.g.a. utbudet. Men om vi bara pratar teknik vill jag bara påpeka att just "Max" versionen har nästan lika mycket cache som X3D, fast långt mer är L2$ (M3 Max har 16 gånger mer L2$ jämfört med Zen4/5) som har mycket lägre latens och mycket högre bandbredd jämfört med L3$.

I de få spel som finns i helt "native ARM644 och native Metal", t.ex. WoW, kan M3 Max pusha ut 400-500 FPS om man tar bort GPU som flaskhals i områden där 7800X3D "bara" mäktar med 300-400 FPS. Ser inte hur det på något sätt i praktiken är relevant, men för de som anser 4090-prestanda i 720p säger allt så kanske det är en relevant datapunkt

Invändningen kritikerna kan direkt göra mot mitt inlägg: det var bas-versionen av M4, är just Max som har X3D-nivå på cache-storleken, bas och Pro har inte alls lika mycket.

Sitter rätt mycket med spelutveckling just nu. Det främst i Windows. Var helt inne på att behöva köpa en desktop x86, 7800X3D/9800X3D (eller kanske mer 7950X3D/9950X3D) då det känns rätt vettigt för ändamålet. Men även här överraskade M3 Max, trots overhead av att köra Windows/ARM64 virtuellt krossar den 7800X3D i det som ändå blir största flaskhals: kompileringstid.

Valde specifikt att inte posta detta innan, ville bara göra en kort omnämnande om stundande M4 release och hur otroligt bra den ser ut att prestera mot senaste från konkurrenterna. Men lär inte sänka nivå mer i det här läget...

Detta är M4 mot 9800X3D i det som är en klar flaskhals om man sitter i t.ex. Unity och det är en jätteflaskhals om man sitter i UE5:

The CPU that shall not be named is dominating

Klicka för mer information
Visa mer

Well, det finns folk för allt.

Jag valde just mellan en Tesla 3 (var precis påväg att köpa en) när jag råkade snubbla över en muskelbil och sa åt grabben rätt mycket på skämt: "ska vi inte provköra"? Är inte bilinteresserad, men växt upp med 50,60,70-tals muskelbilar då farsan är lika intresserad av det som jag är av datorer/CPU-teknik och älskar ljudet av amerikanska V8:or, så tänkte: "en gång i livet".

Har nu kör en (modern) muskelbil som daily-driver i 3,5 år nu. Just då den är "modern" gör att den går att använda som vilken bil som helst (nästan, trycker man gasen i botten när det är <10°C på kalla däck eller om det regnar lär man hamna i diket). Alla moderna muskelbilar bortsett från Dodge Challanger (Hellcat/Demon) är inte längre "straight-line cars" utan de är väldigt kompetenta på bana (om man gillar det, om inte är de "väldigt trevliga att köra rent generellt").

Lär ändå vara den sista och enda V8 jag kommer äga. Fortsätter köra till det blir allt för opraktiskt.

off-topic: det finns folk för nästan allt...

Och lovar att inte posta i denna tråd mer, hoppas det glädjer i alla fall någon

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

M4 Max blir säkert helt brutal, men också helt brutalt pris, 70.000+ för en Macbook Pro med M4 Max?!? Hur bra det än är kommer många att avstå

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Sett till att apples datorer är hoplimmade saker med specialhårdvara som inte i stort sett inte tillåter någon form av hårdvaruuppdateringar så är prestandan på deras M?-processorer i förhållande till en cpu gjord för spel helt ointressant sett till att man inte kan stoppa in ett konsumentgrafikkort i någon av dem.

Men en egpu då, det borde ju hjälpa till? Förutom då att bandbredden suger så tog apple bort stödet för det i och med övergången till arm.

Vill minnas att en medlem ofta skrev om att köra saker på cpu:n var förlegat om man kunde köra det på gpu:n, det argumentet har ju helt försvunnit av någon anledning...

Något man ser när det då tex gäller maskininlärning, där då apple-användare pratar om MLX men missar ju helt att man kan stoppa in ett 4090-kort i en x86-pc, göra arbetet snabbare och effektivare, och ha pengar över.

Det här är ju kul läsning (lite upp som en sol och ner som en pannkaka):
https://owehrens.com/whisper-nvidia-rtx-4090-vs-m1pro-with-ml...

Han tog bort orginalgraferna, men de finns kvar här:
https://appleinsider.com/articles/24/10/23/lowest-price-ever-...

Med det sagt, det finns en optimerad version lightening whisper för MLX som drar ner tiden för oklar apple silicon hårdvara:
https://github.com/mustafaaljadery/lightning-whisper-mlx

Forfarande dock inte i närheten av en optimerad nvidia version. Och om nu man vill få det hela ännu snabbare på en pc så kan man ju stoppa in ytterligare ett 4090-kort, eller byta till ett 5090. För en hopklistrad apple-dator? Blir bara att köpa allt nytt. Till och med deras stationära apple mac pro med arm-cpu har fastlimmat ram....

Hela kommentaren, likaså mina tidigare i tråden, utan tillskymmelse av personangrepp eller någon form av sandlådenivå... Befinner mig helt klart inte på något annat i tråden nämnt forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

När man inte tror Swec medlemar kan skämma ut sig mer.

Tyvärr ett sorgligt fenomen du och flera andra bedriver i tråden.

Många av oss är inte så trångsynta som ni, hur olika processorer står sig mot varan samma ISA eller ej är intressant.

Apples ARM processorer är intressanta för slår ARM igenom på PC så har det potentialen att vara en mycket snabbare CPU per tråd och kärna än x86.

Själv är jag både intresserad av AMD's 3D cache baserade processorer men också 64bit ARM processorer då det första är en intresant teknik och det andra ett modernare mer högpresterande ISA, helst hade jag velat ha båda i en och samma produkt.
Så vem är du/ni att bestämma vad @Yoshman får posta? Själv fan jag 9800X3D VS M4 intressant då det är saker jag funderar på själv.

Min personliga syn med erfarenhet av att ha kört Alpha, MIPS, Arm, PPC, RISC V och x86 är att ISA spelar mindre roll, OS och API'e tex för Grafik är ofta större problem för portning då tex Apple inte kör OpenGL eller Vulkan och många ARM enheter baserade mobila GPU'er bara stödjer GLES.
Skillnader i grafiska API'er kräver att man skriver om delar av koden eller använder en Wraper tex OpenGL till GLES.
Skillnaden i ISA är ofta så enkelt som att kompilera om spelet/programmet.

Bristen på ARM processorer och vettigt stöd i Windows tillskrivs Microsoft. Har man följt den sagan lite så är det mest ett haveri hos Microsoft som utvecklare inget annat.

Windows NT utvecklades för att stödja annat än x86 och har körts på i alla fall PPC, MIPS och Alpha sedan 90 talet, inte ens Microsoft tänkte att Windows skulle vara x86 exklusivt och det finns inget att förlora på ARM stöd.

Reder MS ut sin skit och vi ser fler leverantörer av konkurrenskraftiga ARM processorer för PC så skulle vi kunna få en helt ny prestanda klass att se fram emot.
Och får vi ARM adoption på PC sidan så kommer mjukvaran med, men vist vill man hellre tjura som en lojal x86 fanatiker så lär ju inge hända.

Nvidia har garanterat resurserna, Valve om dom släpper en ARM baserad Steam Deck, Steam med i grunden wine där man patchat in x86 till Arm emulering har redan demonstrerats på Macar så ja det är tekniskt möjligt att köra äldre x86 spel på en Linux PC med en ARM CPU.
I praktiken behöver mer utveckling ske men just emulering eller då binär översättning är ju främst för gamla spel och spel som inte kompilerats native för ARM vilket nya spel skulle kunna vara och äldre med om utvecklaren ser en marknad.

Är man intresserad av Datorer, Dator Spel, PC och datorer i allmänhet så är det rätt trångsynt att inte se vilken Potential 64bit ARM har avsätt ändamål.

Vill man ha största möjliga spel utbud så är x86 det uppenbara valet i dagsläget, men vill man ha den absolut snabbaste processorn för spel eller annat så är det inte så uppenbart.

Men det var väl tur igen la upp en jämförelse som visar att Zen 5 prestera bäst under Linux.
Gapet mellan Zen4 och Zen5 är större där än Windows.
Windows 11 dras med massa problem relaterat till processorer, schema hanterare och annat som inte häger med.

Nej sorgligt att se hur trångsynta swec medlemmar är, ni vill inte ens se en framtid, dessutom vill ni tysta ner en medlem från att posta, allt han gjorde vara att posta en jämförelse, en intressant sådan men ni tog en fjäder och gjorde en höna av det.

Hoppas ni känner er stolta.

Men bra då vet man hur totalt ointresserade Swecs medlemmar är av datorer, totala bristen på minsta gnutta entusiasm för framtiden vara eller icke vara.

R.I.P swec.

Nejdå, givetvis har andra benchmarks relevans i en tråd som rör ett benchmark. Särskilt när det kommer till konkurrenter. Förr var det AMD vs Intel, nu har vi snarare AMD, Intel, Apple och Qualcomm och snart även Nvidia.

Jämförelsen med M4 är [b]givetvis[/b] högst relevant trots att just denna cpu som tråden rör primärt rör spel. Just nu är det också Apple som sätter ribban där det i perioder varit Intel och AMD. Kanske även Qualcomm i deras nästa generation om de inte återigen drabbas av förseningar.

Ta inte illa vid av alla "gamer lamers" I tråden.

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Vi vet inte riktigt vad som händer om man ger ARM en rejäl strömbudget, säg 250W som Arrow Lake, hitills har ARM bara suttit i apparater som går på batteri och inte får dra speciellt mycket. I alla fall konsumentversionerna.

Om man tittar på sevrer versionerna sker det mycket intressanta saker. AWS Graviton processor tävlar med Epyc och Xeon, ofta med en prisfördel

https://www.phoronix.com/review/graviton3-amd-intel/9

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommie:

Nejdå, givetvis har andra benchmarks relevans i en tråd som rör ett benchmark. Särskilt när det kommer till konkurrenter. Förr var det AMD vs Intel, nu har vi snarare AMD, Intel, Apple och Qualcomm och snart även Nvidia.

Jämförelsen med M4 är [b]givetvis[/b] högst relevant trots att just denna cpu som tråden rör primärt rör spel. Just nu är det också Apple som sätter ribban där det i perioder varit Intel och AMD. Kanske även Qualcomm i deras nästa generation om de inte återigen drabbas av förseningar.

Ta inte illa vid av alla "gamer lamers" I tråden.

Jag biter.

Vad gör den relevant för tråden som handlar om en spelprocessor? Att apple sätter ribban gör den inte relevant, eftersom apples processorer inte är till för det som den här är till för.

Tid gör det heller inte revelant, apple kommer inte komma ut med en speldator byggd på M4 som kan använda grafikkort från nvidia (tänk om jag har fel...), ingen annan tillverkare kommer att komma ut med något med liknande prestanda som M4 på ett bra tag.

Det finns dock saker som den är relevant för.

Men inte maskinlärning, då är både den här, intels, och AMD:s processorer högst irrelevanta, då det relevanta är diskreta grafikkort, och mer specifikt nividias.

Bildbehandling och videobehandling? Om det, återigen, inte är saker som är bättre att avlasta på ett diskret grafikkort så är det nog relevant, beroende på.

Kodknackning? Om man nu vill utföra all kodning lokalt, men sweclockers alla datorintresserade borde väl klara av att sätta upp en maffig server att arbeta mot för det.

Om man är väldigt mycket rör på sig, sitter ofta på kaféer och jobbar, och måste göra allt lokalt, då är det ju definitivt relevant, svårt att släpa med sig någon större burk.

Men nu gäller ju det hela prestandan för en spelprocessor, där det som är relevant att jämföra med är tidigare och kommande x86-processorer, för nybyggen, och även för större och mindre uppgraderingar.

Men om du har något annat argument för att det är relevant annat då än att de "sätter ribban", så är jag väldigt intresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Jag biter.

Vad gör den relevant för tråden som handlar om en spelprocessor? Att apple sätter ribban gör den inte relevant, eftersom apples processorer inte är till för det som den här är till för.

Tid gör det heller inte revelant, apple kommer inte komma ut med en speldator byggd på M4 som kan använda grafikkort från nvidia (tänk om jag har fel...), ingen annan tillverkare kommer att komma ut med något med liknande prestanda som M4 på ett bra tag.

Det finns dock saker som den är relevant för.

Men inte maskinlärning, då är både den här, intels, och AMD:s processorer högst irrelevanta, då det relevanta är diskreta grafikkort, och mer specifikt nividias.

Bildbehandling och videobehandling? Om det, återigen, inte är saker som är bättre att avlasta på ett diskret grafikkort så är det nog relevant, beroende på.

Kodknackning? Om man nu vill utföra all kodning lokalt, men sweclockers alla datorintresserade borde väl klara av att sätta upp en maffig server att arbeta mot för det.

Om man är väldigt mycket rör på sig, sitter ofta på kaféer och jobbar, och måste göra allt lokalt, då är det ju definitivt relevant, svårt att släpa med sig någon större burk.

Men nu gäller ju det hela prestandan för en spelprocessor, där det som är relevant att jämföra med är tidigare och kommande x86-processorer, för nybyggen, och även för större och mindre uppgraderingar.

Men om du har något annat argument för att det är relevant annat då än att de "sätter ribban", så är jag väldigt intresserad.

Fast vad säger det när AMDs bästa spelprocessor blir slagen i spelprestanda av en Apple-processor som inte ens är "gjord för spel"? Även om jämförelsen inte har någon praktiskt relevans för många så är det ändå en intressant jämförelse som visar vad som är tekniskt möjligt om man verkligen vill.

Problemet är förstås att vi än så länge har Apple och Qualcomm som främst siktar på andra marknader, och Intel och AMD som kommer göra allt de kan för att hålla hos kvar vid x86 där ingen annan får konkurrera med dem. Men att ta på sig skygglapparna och säga att vi borde nöja oss med vad vi får gynnar ingen förutom just Intel och AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Fast vad säger det när AMDs bästa spelprocessor blir slagen i spelprestanda av en Apple-processor som inte ens är "gjord för spel"? Även om jämförelsen inte har någon praktiskt relevans för många så är det ändå en intressant jämförelse som visar vad som är tekniskt möjligt om man verkligen vill.

Problemet är förstås att vi än så länge har Apple och Qualcomm som främst siktar på andra marknader, och Intel och AMD som kommer göra allt de kan för att hålla hos kvar vid x86 där ingen annan får konkurrera med dem. Men att ta på sig skygglapparna och säga att vi borde nöja oss med vad vi får gynnar ingen förutom just Intel och AMD.

Att den är bättre för de som bara spelar med bara cpu och igpu? Och hur många är dessa? Ute i verkligheten så köper folk dedikerade grafikkort om de skall spela.

Lite som att jämför maskininlärning mellan apple och intel eller amd cpu:er, inte särskilt relevant, det görs så mycket bättre med ett dedikerat grafikkort. Möjligvis för hobbybruk.

Säger det igen, jag håller det rätt så sannolikhet att andras arm-cpu:er och dylikt kommer att blir mer inlåsta, precis som apples, än mer öppna som då intel och amd. nivdia kan ju få för sig att bygga en gpu-cpu-moderkort-ram-kombination, dvs ett block med då någon utbytbart nvme-ssd, för varför släppa in konkurrenter? Och händer det, så är jag så mycket mer nöjd vad vi har nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Att den är bättre för de som bara spelar med bara cpu och igpu? Och hur många är dessa? Ute i verkligheten så köper folk dedikerade grafikkort om de skall spela.

Lite som att jämför maskininlärning mellan apple och intel eller amd cpu:er, inte särskilt relevant, det görs så mycket bättre med ett dedikerat grafikkort. Möjligvis för hobbybruk.

Jag skrev inget om iGPU eller grafikkort, jag pratar om CPU-prestanda. Poängen är inte att försöka visa att M4 är den bästa produkten för gamers, vilket en del här verkar tolka det som, utan att den visar vad som är tekniskt möjligt.

Skrivet av filbunke:

Säger det igen, jag håller det rätt så sannolikhet att andras arm-cpu:er och dylikt kommer att blir mer inlåsta, precis som apples, än mer öppna som då intel och amd. nivdia kan ju få för sig att bygga en gpu-cpu-moderkort-ram-kombination, dvs ett block med då någon utbytbart nvme-ssd, för varför släppa in konkurrenter? Och händer det, så är jag så mycket mer nöjd vad vi har nu.

Det är förstås en fara, men det finns inget som hindrar Intel eller AMD från att göra samma sak om de skulle vilja. Intel har ju redan börjar med Lunar Lake som har integrerat RAM. Men vi borde inte låta hypotetiska faror hindra oss från att drömma om bättre komponenter.

Permalänk
Medlem

Hade det extra cachet AMD staplar ovanpå bara varit bra i spel så hade dom inte sålt Epyc för servers med det också men det gör dom.
Sedan gynnar det utveckling med så som kompilering tex så "mer" cache oavsett ändamål är oftast alltid bättre.
https://www.phoronix.com/review/epyc-9684x-3d-vcache/4

Själv gör jag lite allt möjligt på min burk, video redigering, 3D modelering, lite kodande, kompilering osv sov.

Spelar inte inte primärt men ändå nåt jag vill göra i bland så kör en 5900x och ett RX7800XT i primärburken MEN hade det funnits en ARM CPU som var prisvärd och snabbare än en ledande x86 CPU och med i alla fall bra binär översättningstöd (i princip x86 emulering) i tex Steam med proton så hade x86 inte lägre varit en självklarhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gräs-Mannen:

Om man tittar på sevrer versionerna sker det mycket intressanta saker. AWS Graviton processor tävlar med Epyc och Xeon, ofta med en prisfördel

https://openbenchmarking.org/embed.php?i=2205260-PTS-GRAVITON42&sha=3c9d6519ff8d&p=2

https://www.phoronix.com/review/graviton3-amd-intel/9

Notera att detta diagram inte nödvändigtvis visar prestandan hos de olika processorerna utan prestandan mellan olika Amazon EC2-produkter. Man jämför 16C16T Graviton mot 8C16T AMD/Intel, dvs 16 kärnor Graviton är aningen snabbare än 8 kärnor AMD/Intel.

Jag tror att man ska utläsa detta test som att för en given summa pengar får man aningen mer prestanda med Graviton - inte att den fysiska Graviton CPUn skulle vara snabbare än allt som AMD/Intel kan erbjuda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Notera att detta diagram inte nödvändigtvis visar prestandan hos de olika processorerna utan prestandan mellan olika Amazon EC2-produkter. Man jämför 16C16T Graviton mot 8C16T AMD/Intel, dvs 16 kärnor Graviton är aningen snabbare än 8 kärnor AMD/Intel.

Jag tror att man ska utläsa detta test som att för en given summa pengar får man aningen mer prestanda med Graviton - inte att den fysiska Graviton CPUn skulle vara snabbare än allt som AMD/Intel kan erbjuda.

från någon som använder sig av både graviton och intel/amd instanser hos aws/ec2 så är inte graviton snabbare än intel/amd utan de är mycket billigare, troligen för att de är amazons egen design och de kan väl tillverkar dessa billigare än att köpa en slutprodukt från intel/amd. Så det du skriver stämmer ganska väl överens med hur det defacto är.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk

Vad är bästa AM5 moderkortet till 9800X3D?

Visa signatur

Apple MacBook Pro 16-inch | M2 Max with 12C CPU, 38C GPU | 64GB unified memory | 4TB SSD storage | 3x Thunderbolt 4 | HDMI | SDXC | MagSafe 3 | Touch ID | Liquid Retina XDR display | Force Touch Trackpad

Permalänk
Medlem
Skrivet av liljestig:

Vad är bästa AM5 moderkortet till 9800X3D?

Här hittar du kanske ditt svar? Du får gå efter dina egna preferenser.
https://www.techspot.com/review/2907-amd-x870-motherboards/
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Acer Predator XB323QK 4k skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.