Hur kan man nå Facebooks support ang. avstängning från Marketplace?

Permalänk
Medlem

Hur kan man nå Facebooks support ang. avstängning från Marketplace?

Tjena!

Jag har blivit avstängd från Marketplace (vilket inkluderar köp/sälj-grupper eftersom de två är så integrerade nuförtiden) på Facebook. Jag har inte fått något meddelande om varför (vilket man enligt hjälpguiden ska få), men efter att ha läst deras handelspolicy så antar jag att det är pga. att jag la upp en annons med förbjudet innehåll (en blodtrycksmätare/sjukvårdsmaterial), vilket var en ärlig miss från min sida. Jag både köper och säljer en del där/i grupper eftersom det är gratis, så jag vill gärna återfå åtkomsten.

Det står "Marketplace är inte tillgängligt för dig", och så finns en "begär granskning"-knapp som leder till en hjälpguide. Där och i andra guider för Marketplace finns det ett antal listade kontaktsätt till supporten. Men alla sätt innebär att man ska gå via Marketplace/säljinlägget, t.ex. att ta bort den förbjudna annonsen och/eller begära support/granskning för det aktuella säljinlägget. Men jag har ju inte åtkomst till Marketplace överhuvudtaget, således når jag inte heller mina säljinlägg. Så där är det stopp.

På annat håll finns det ett kontaktformulär till supporten, men det kan/får enbart användas (noga poängterat) till väldigt specifika ärenden och man måste välja vilket. Marketplace eller något som är ens minsta relaterbart till mitt problem finns dock inte listat där. I övrigt har jag hittat att man kan lämna feedback för hjälpguiderna, och jag skickade sådan för Marketplaceguiden för 3-4 veckor sen, men har inte hört nåt.

Vet inte var jag ska vända mig.. Finns det någon som har nåt tips/tanke?

Tack på förhand.

Visa signatur

Nostalgisignatur från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk

Tyvärr kan jag säga då jag hjälpt en del kunder med liknade problem är ända sättet att få hjälp om du går genom ett företag/byrå som har supportkontakter med Facebook direkt. Som vanlig dödlig är det ett rent skämt att få svar från FB.

Permalänk
Medlem

Känns som att Meta inte bryr sig ett smack om något.

Jag sköter ett Facebook konto åt ett stort företag i Sverige med miljoner kunder och de bryr sig inte om oss ens. Blir bombarderade med spam från folk som låtsas vara från Meta om att kontot kommer stängas ner om vi inte går in och klickar på en länk. Också erbjudanden om att köpa likes, följare osv. Även folk som låtsas vara oss och scammar folk som blir sura på oss för de tror att de är oss.

De verkar inte bry sig alls för bara blivit värre med åren. Jag använder inte deras tjänster privat. Hela Facebook känns som en stor scam.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Prova skicka e-post till support@facebook.com
Någots sorts svar borde du få.

Visa signatur

//

Permalänk
Medlem
Skrivet av themoggen:

Tyvärr kan jag säga då jag hjälpt en del kunder med liknade problem är ända sättet att få hjälp om du går genom ett företag/byrå som har supportkontakter med Facebook direkt. Som vanlig dödlig är det ett rent skämt att få svar från FB.

This ^

Allt annat är slöseri med tid. Hjälpte en bekant som var i samma sits, tog månader tills man till slut fick tag i en som hade direktkontakt.

Permalänk
Medlem

Ge upp och skapa nytt konto. Varit med om samma sak och de varken svarar eller försöker visa någon form av engangemang. Har slutat använda Marketplace pga all scam och fake-annonser.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF750, 34”
#2: 5700X3D, 4070 Ti Super, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Medlem

Aj fan, det är så illa alltså. Misstänkte att det kunde vara så. Jag fattar att de kanske inte kan ha ett "allmänt kontaktformulär/mailadress" då de säkert dagligen skulle få hundratusentals frågor om allt möjligt skit från alla tomtar och troll. Men jag hade ändå hoppats att det skulle kunna gå att få någon sorts support i ett såhär specifikt ärende.

Vad jag läst mig till gällande detta så SKA man få en "varning" innan de blockerar en, och alla hjälpguider som finns utgår ifrån att man fått en "varning". Nu stängdes det bara rakt av för mig och där är det som sagt stopp. Nåväl. Jag får väl skaffa ett konto enbart för Marketplace istället.

Kan hålla med om att det finns mycket scam och fake-annonser på Marketplace, men det finns också mycket vettigt om man orkar leta lite. Folk tycker det är enkelt att lägga upp där istället för att hålla på med t.ex. Blocket, och kanske slänger upp en enkel annons istället för att slänga grejerna typ. Sen upplever jag också att många köpare inte orkar leta särskilt mycket heller. Har flera gånger grävt långt efter äldre/udda annonser, lämnat bud (gett anledningen "ser att annonsen legat länge, jag bjuder..") och gjort riktigt bra klipp. Sånt går inte riktigt att göra på samma sätt på Tradera/Blocket där folk har bevakningar och stenkoll på specifika produkter.

Visa signatur

Nostalgisignatur från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av strongliquid:

Prova skicka e-post till support@facebook.com
Någots sorts svar borde du få.

Även jag har fått problem med marketplace.. Nån som testat den adressen.. Funkar den?

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem

Inte testat själv, men låter inte hoppfullt om man läser t.ex.

https://www.engadget.com/how-small-claims-court-became-metas-...

Permalänk
Skrivet av strongliquid:

Prova skicka e-post till support@facebook.com
Någots sorts svar borde du få.

Jag har försökt med det i två dagar.

Inget svar

Permalänk
Medlem

Lyfter denna tråden igen. Har inte fått ordning på mitt grundproblem och har gett upp hoppet. Har läst om hur många som har liknande och än större problem och att det är hopplöst, vilket känns helt absurt.

Men jag måste dela med mig av senaste dagarnas händelser som lite "kuriosa" om hur de (möjligtvis) hanterar kringliggande händelser tekniskt.

För några dagar sen så försökte jag registrera en helt ny användare på FB för att åtminstone få tillgång till Marketplace på nåt sätt. Förutsåg inga problem med detta då det händer att folk skaffar nya användare av olika orsaker utan problem.

Men direkt vid registreringen via datorn blev det problem. Jag använde mitt namn, men en annan email och inget telefonnummer. Först blev det någon sorts fel och jag var tvungen att ange min email (igen) för att verifiera att jag var människa. Skrev in den igen och fick då en udda varning som jag inte minns ordagrant, men poängen var att jag måste ta det lugnt så de inte tror att jag är en bot. Väntade en timme, samma fel. Men nästa dag fungerade det.

När mailen väl var verifierad och jag kunde gå vidare, så blev kontot då direkt avstängt utan att ens öppnats ordentligt. Orsakerna som gavs för detta var flera (4-5 st olika) rubriker som flera kändes tagna ur luften, men en av de var att man inte får registrera en ny användare för att kringgå regelbrott på en annan, vilket stämmer för mig. Vet dock inte hur de kunde avgöra att det var jag och inte någon annan i hushållet, men det fanns ju en del att gå på. Jag använde en för mig (på Facebook) oanvänd webbläsare på ena datorn (dock loggat in från själva maskinen förut), och det från samma IP-nummer samt med mitt namn. Så någon av de, eller i samverkan, bör det vara. Jag gav upp.

Men så idag tänkte jag registrera en Instagram. Har aldrig haft någon användare där, men det tjatas av vänner att jag ska skaffa en för mitt fotograferande. Tänkte således börja med en "anonym" användare som inte var länkad till min Facebook, enbart för att jag inte vill skylta med den för alla.

Använde en dator som jag aldrig loggat in på FB eller dylikt från förut - men från samma IP-nummer som med min FB. Skulle först kolla om ett visst användarnamn var taget, genom att gå in på instagram.com/användarnamn, men fick då upp "Ett fel har inträffat - Ett problem har inträffat och sidan kan inte laddas", ett felmeddelande som visades på Instagrams sida alltså (inte 404 eller serverfel). Samma fel med användarnamn som jag vet finns. Samma fel på annan dator med annan webbläsare, samt också på telefonen via webbläsaren. Tjejen kunde dock kolla via appen i sin telefon.

Provade då att koppla ifrån wifi på telefon och köra via operatörens surf, och då fungerade det till slut som det ska. Provade sen ändå att registrera mig via datorn, men efter att ha fyllt i allt så gick det inte att trycka på Nästa/Registrera eller vad det står. Knappen var "död".

Provade då istället från telefonen via webbläsaren. Rensade surfhistoriken, var frånkopplad från wifi, använde en oanvänd email, och fyllde inte i mitt namn eller telefonnummer, och då fick jag komma vidare i registreringen till skillnad mot på datorn. Men - precis som när jag registrerade den nya FBn så ploppade "Ditt konto har inaktiverats" likväl direkt upp. Vad falls! Det gick att trycka på "överklaga beslutet" vilket jag då gjorde, där fick jag göra Googles captcha flera gånger om, men när det till slut gick igenom fick jag istället upp "Fel: Ett fel har inträffat". Gjorde om flera gånger, men det blir samma grej bara.

Jag fattar att de automatiskt kanske kan dra slutsatser när jag försöker registrera en ny användare på FB med mitt namn, från en maskin och IP jag använt till min halvspärrade FB. Och telefonen är jag ju inloggad på FB på, så det kanske de kan känna av trots att jag gick via webbläsaren där för Instagram.

Men att försöka registrera Instagram från en oanvänd dator med helt andra uppgifter, det ska väl kunna fungera? Hela hushållet ska väl inte behöva drabbas pga. min lilla förseelse. Men när det nu är som det är så kan man väl dra slutsatsen att mitt IP-nummer (som dessutom är under CGNAT från operatören, så det är sannolikt fler än jag/vi som använder samma IP) är flaggat på nåt sätt.

Samtidigt är jag som sagt trots allt inloggad på min FB på telefonen, och tjejen på sin, samt sin Instagram, på samma wifi utan problem. Så helt "blockat" är det/vi ju inte. Är det därför de tar till "fulknep" som döda knappar, felande captcha och konstiga felmeddelanden? Känns dock inte som det finns någon logik i nåt av det.

Jag antar att detta innebär att jag är utestängd från Instagram for life, om jag inte använder en isolerad maskin med andra IP-nummer. Trist när jag nu till slut tänkte skaffa en, men jag har ju klarat mig hittills. Känns som en dum idé att pusha detta iaf, antar det finns risk att min FB kan bli helt avstängd och det står jag helst över.

Maktmissbruk! Jag har ju för all del gjort en regelöverträdelse, om än ganska mild och ovetandes, så fine. Men de som blir hackade etc. och utestängda for life för nåt de inte gjort, och inte på nåt sätt kunna påverka det, är absurt. Man kan hoppas att det kan komma någon lag som ändrar på detta. Folk är mer eller mindre beroende av sociala medier idag, av flera anledningar som allt från privat till affärsverksamheter etc. Såhär osäkert kan det inte ska få vara.

Visa signatur

Nostalgisignatur från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX