Lyfter denna tråden igen. Har inte fått ordning på mitt grundproblem och har gett upp hoppet. Har läst om hur många som har liknande och än större problem och att det är hopplöst, vilket känns helt absurt.
Men jag måste dela med mig av senaste dagarnas händelser som lite "kuriosa" om hur de (möjligtvis) hanterar kringliggande händelser tekniskt.
För några dagar sen så försökte jag registrera en helt ny användare på FB för att åtminstone få tillgång till Marketplace på nåt sätt. Förutsåg inga problem med detta då det händer att folk skaffar nya användare av olika orsaker utan problem.
Men direkt vid registreringen via datorn blev det problem. Jag använde mitt namn, men en annan email och inget telefonnummer. Först blev det någon sorts fel och jag var tvungen att ange min email (igen) för att verifiera att jag var människa. Skrev in den igen och fick då en udda varning som jag inte minns ordagrant, men poängen var att jag måste ta det lugnt så de inte tror att jag är en bot. Väntade en timme, samma fel. Men nästa dag fungerade det.
När mailen väl var verifierad och jag kunde gå vidare, så blev kontot då direkt avstängt utan att ens öppnats ordentligt. Orsakerna som gavs för detta var flera (4-5 st olika) rubriker som flera kändes tagna ur luften, men en av de var att man inte får registrera en ny användare för att kringgå regelbrott på en annan, vilket stämmer för mig. Vet dock inte hur de kunde avgöra att det var jag och inte någon annan i hushållet, men det fanns ju en del att gå på. Jag använde en för mig (på Facebook) oanvänd webbläsare på ena datorn (dock loggat in från själva maskinen förut), och det från samma IP-nummer samt med mitt namn. Så någon av de, eller i samverkan, bör det vara. Jag gav upp.
Men så idag tänkte jag registrera en Instagram. Har aldrig haft någon användare där, men det tjatas av vänner att jag ska skaffa en för mitt fotograferande. Tänkte således börja med en "anonym" användare som inte var länkad till min Facebook, enbart för att jag inte vill skylta med den för alla.
Använde en dator som jag aldrig loggat in på FB eller dylikt från förut - men från samma IP-nummer som med min FB. Skulle först kolla om ett visst användarnamn var taget, genom att gå in på instagram.com/användarnamn, men fick då upp "Ett fel har inträffat - Ett problem har inträffat och sidan kan inte laddas", ett felmeddelande som visades på Instagrams sida alltså (inte 404 eller serverfel). Samma fel med användarnamn som jag vet finns. Samma fel på annan dator med annan webbläsare, samt också på telefonen via webbläsaren. Tjejen kunde dock kolla via appen i sin telefon.
Provade då att koppla ifrån wifi på telefon och köra via operatörens surf, och då fungerade det till slut som det ska. Provade sen ändå att registrera mig via datorn, men efter att ha fyllt i allt så gick det inte att trycka på Nästa/Registrera eller vad det står. Knappen var "död".
Provade då istället från telefonen via webbläsaren. Rensade surfhistoriken, var frånkopplad från wifi, använde en oanvänd email, och fyllde inte i mitt namn eller telefonnummer, och då fick jag komma vidare i registreringen till skillnad mot på datorn. Men - precis som när jag registrerade den nya FBn så ploppade "Ditt konto har inaktiverats" likväl direkt upp. Vad falls! Det gick att trycka på "överklaga beslutet" vilket jag då gjorde, där fick jag göra Googles captcha flera gånger om, men när det till slut gick igenom fick jag istället upp "Fel: Ett fel har inträffat". Gjorde om flera gånger, men det blir samma grej bara.
Jag fattar att de automatiskt kanske kan dra slutsatser när jag försöker registrera en ny användare på FB med mitt namn, från en maskin och IP jag använt till min halvspärrade FB. Och telefonen är jag ju inloggad på FB på, så det kanske de kan känna av trots att jag gick via webbläsaren där för Instagram.
Men att försöka registrera Instagram från en oanvänd dator med helt andra uppgifter, det ska väl kunna fungera? Hela hushållet ska väl inte behöva drabbas pga. min lilla förseelse. Men när det nu är som det är så kan man väl dra slutsatsen att mitt IP-nummer (som dessutom är under CGNAT från operatören, så det är sannolikt fler än jag/vi som använder samma IP) är flaggat på nåt sätt.
Samtidigt är jag som sagt trots allt inloggad på min FB på telefonen, och tjejen på sin, samt sin Instagram, på samma wifi utan problem. Så helt "blockat" är det/vi ju inte. Är det därför de tar till "fulknep" som döda knappar, felande captcha och konstiga felmeddelanden? Känns dock inte som det finns någon logik i nåt av det.
Jag antar att detta innebär att jag är utestängd från Instagram for life, om jag inte använder en isolerad maskin med andra IP-nummer. Trist när jag nu till slut tänkte skaffa en, men jag har ju klarat mig hittills. Känns som en dum idé att pusha detta iaf, antar det finns risk att min FB kan bli helt avstängd och det står jag helst över.
Maktmissbruk! Jag har ju för all del gjort en regelöverträdelse, om än ganska mild och ovetandes, så fine. Men de som blir hackade etc. och utestängda for life för nåt de inte gjort, och inte på nåt sätt kunna påverka det, är absurt. Man kan hoppas att det kan komma någon lag som ändrar på detta. Folk är mer eller mindre beroende av sociala medier idag, av flera anledningar som allt från privat till affärsverksamheter etc. Såhär osäkert kan det inte ska få vara.