Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem

Kör en chansning:

Någon som kan hjälpa mig i Dead Island 2 med att jag får återuppliva dig? sista pusselbiten mot platinum. Spelat lite online men folk dör sällan.

PM i så fall 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

Som sagt, GTA6 kommer vara optimerat för att köras på PS5/Xbox Series X/S - låt vara i bara 30 fps på de enheterna. Man kommer kunna köra samma saker som dem fast i 60 fps på PS5 Pro tack vare den större GPU'n och PSSR.

Sen om Rockstar kommer bry sig om att använda PS5 Pro fullt ut är en annan sak... Klart är att Sony har ett mandaterat krav att nya spel ska fungera med PS5 Pro. Varför inte utnyttja den extra kraften liksom?

Och som sagt. GPUn kommer inte lyfta spelet från 30 till 60. DF har testat en likvärdig cpu och gpu som pron och den stannar på runt 40 fps om jag inte minns fel. Finns många exempel idag på cpu flaskande titlar där pron endast lyft 5-10% pga att frekvensen höjts något på cpun på pron, men gpukraften är totalt meningslös. Är väl Eldenring DF hade som exempel där om jag inte minns fel. Finns i deras review av pron under cpu bound games.

Går säkert att lösa 60 fps på pron på nått sätt men kommer inte alls se lika bra ut som base om nu inte pssr kommer göra underverk. Kommer bli stora uppoffringar på grafik och upplösning isf. Vi får se helt enkelt vad dom kan göra men jag tror det kan vara bra för alla att inte har för höga förväntningar.

Däremot kommer givetvis pron att va den bästa konsolen med bäst grafik och upplevelse oavsett hur många frames det nu blir.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Och som sagt. GPUn kommer inte lyfta spelet från 30 till 60. DF har testat en likvärdig cpu och gpu som pron och den stannar på runt 40 fps om jag inte minns fel. Finns många exempel idag på cpu flaskande titlar där pron endast lyft 5-10% pga att frekvensen höjts något på cpun på pron, men gpukraften är totalt meningslös. Är väl Eldenring DF hade som exempel där om jag inte minns fel. Finns i deras review av pron under cpu bound games.

Går säkert att lösa 60 fps på pron på nått sätt men kommer inte alls se lika bra ut som base om nu inte pssr kommer göra underverk. Kommer bli stora uppoffringar på grafik och upplösning isf. Vi får se helt enkelt vad dom kan göra men jag tror det kan vara bra för alla att inte har för höga förväntningar.

Du läser inte vad jag skriver. Spelet kommer rulla på PS5/X/S. Alla beräkningar kommer göras på deras CPU'er. Det sitter samma CPU, om än högre klockfrekvens, i PS5 Pro. Vad PS5 Pro behöver göra är att rendera i 60 fps och där kommer dess större GPU och PSSR in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

Du läser inte vad jag skriver. Spelet kommer rulla på PS5/X/S. Alla beräkningar kommer göras på deras CPU'er. Det sitter samma CPU, om än högre klockfrekvens, i PS5 Pro. Vad PS5 Pro behöver göra är att rendera i 60 fps och där kommer dess större GPU och PSSR in.

Vad känner du till som ingen annan i industrin vet?

Bättre GPU innebär inte automatiskt högre fps, speciellt inte i spel som är begränsade av CPUn. Då spelar det ingen roll om du sänker upplösningen till 540p och använder PSSR för det är inte där flaskhalsen är.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Rockstars spel brukar vara tunga för CPU.

CPU är knappt uppgraderad.

Framegen brukar suga på 30fps.

Rockstar brukar göra spel i 30fps.

Alltså det är inte mycket som talar för 60fps i GTAVI på Pro, speciellt om det bara är 30fps på Amatör.

Det är inte omöjligt, men det mesta pekar ju på att det blir 30fps överallt (eller 60fps överallt om Rockstar bestämmer sig för att designa spelet för det istället).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Kör en chansning:

Någon som kan hjälpa mig i Dead Island 2 med att jag får återuppliva dig? sista pusselbiten mot platinum. Spelat lite online men folk dör sällan.

PM i så fall 👍

Kan installera spelet och köra klart introt så ska det nog gå bra. Har tid ikväll om det funkar?
Mitt nick är Patashnic på Playstation. Bara adda så fixar vi det.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Startade upp pron igårkväll och började ladda ner spel från mitt bibliotek, räknar med att det ska vara färdigt nu över natten.

Behöver man ladda hem några patchar till spelen för att aktivera "pro mode" eller bör det vara gjort nu när jag tankat hem ps5-versionerna?

Also, pron startade inte först. Hade satt elkabeln i en grenkontakt och först då jag bytte till en egen dedikerad kontakt i väggen startade konsollen. Weird?

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Däremot kommer givetvis pron att va den bästa konsolen med bäst grafik och upplevelse oavsett hur många frames det nu blir.

Du tänker nog på något annat spel än Elden Ring för det hade runt 20-30% bättre fps i quality mode och höll performance mode nära 60. Dessutom har Elden Ring inte fått någon patch utan körs bara med Pro-konsolens boost mode, så prestandan används inte optimalt och det är således inte en jättebra måttstock för spel som designas för att användas på en Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

Jag har för mig att Series X och Ps5 pro har ganska identiska klockfrekvenser på CPU, tror PS5 boostar 0.5GHz högre till 3.85GHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Kan installera spelet och köra klart introt så ska det nog gå bra. Har tid ikväll om det funkar?
Mitt nick är Patashnic på Playstation. Bara adda så fixar vi det.

Fasen vad schysst! Tar resten i PM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Alltså det är inte mycket som talar för 60fps i GTAVI på Pro, speciellt om det bara är 30fps på Amatör.

Det är inte omöjligt, men det mesta pekar ju på att det blir 30fps överallt (eller 60fps överallt om Rockstar bestämmer sig för att designa spelet för det istället).

Jag hoppas på åtminstone 40 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Behöver man ladda hem några patchar till spelen för att aktivera "pro mode" eller bör det vara gjort nu när jag tankat hem ps5-versionerna?

Den hämtar patchar själv som vanligt, det trista är att spel står med ps5 pro enhanced loggan i store trots att patchen inte är släppt än i en del fall.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Den hämtar patchar själv som vanligt, det trista är att spel står med ps5 pro enhanced loggan i store trots att patchen inte är släppt än i en del fall.

Tack för svar. Får kolla listan och börja beta i listan som uttryckligen har släppta pro modes

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

CPUn har minst 10% högre klockfrekvens.

Framegen kan fungera ok från runt 40FPS och uppåt enligt DF.

Rockstars ända titel för den här generationen har 60FPS och det är normen med väldigt få undantag att erbjuda 60FPS idag. De som inte gjort det från start har oftast blivit kritiserade och istället lagt till det senare.

PS5 och PS5 Pro är byggda på ett som kan hantera open world väldigt bra och avlasta CPU rejält för den typen av spel.

PS4/XBone generationen hade helt andra förväntningar än vad man har idag.

Sedan som sagt så lär inte GTA online vara någon höjdare i 30FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Rockstars ända titel för den här generationen har 60FPS

Enda*
Sett*

Och Rockstars enda titel denna generation är väl RDR2 som fortfarande är låst till 30FPS på PlayStation…?

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

…Rockstars enda titel denna generation är väl RDR2…

RDR2 släpptes till förra generationen. Eller hur tänker du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

RDR2 släpptes till förra generationen. Eller hur tänker du?

Jo, där har du rätt. Men det är väl deras senaste spel.

Eller menar man isåfall porten av GTA 5 till nuvarande generation kanske.

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

Nej du läser inte. Men jag tror vi lägger ner det här nu. Jag orkar inte leta upp videon och länka, och du lyssnar ändå inte när jag säger att gpukraften inte spelar nån roll.

Skrivet av Evil Peter:

Du tänker nog på något annat spel än Elden Ring för det hade runt 20-30% bättre fps i quality mode och höll performance mode nära 60. Dessutom har Elden Ring inte fått någon patch utan körs bara med Pro-konsolens boost mode, så prestandan används inte optimalt och det är således inte en jättebra måttstock för spel som designas för att användas på en Pro.

Jag tror man körde Elden Ring just för att den inte hade patch och då jämför två identiska modes där ps5 base hade ca 35-40 och ps5 pro endast mäktade med straxt över 40(ca5-10%) och därmed bevisade att det är ”cpu-bound”. Men kolla reviewen

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV

Permalänk

Varför låser ni fast er på 30-fps på GTA IV, ni säger det är cpu krävande…. Visst finns det väll saker som går skala ner på göra det mindre tungt ? Tex mindre rörelse i trafiken och annat… och om dom inte vore intresserad alls av 60fps, så skulle de inte finnas ett sånt läge i ”next gen GTA 5”??

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Varför låser ni fast er på 30-fps på GTA IV, ni säger det är cpu krävande…. Visst finns det väll saker som går skala ner på göra det mindre tungt ? Tex mindre rörelse i trafiken och annat… och om dom inte vore intresserad alls av 60fps, så skulle de inte finnas ett sånt läge i ”next gen GTA 5”??

För att ens önskemål måste vara förankrade någonstans i verkligheten.
Varför patchar inte Rockstar RDR2?
Varför visas inte GTA6 trailern i 60 fps, varför, varför?
Allt är genomförbart i teorin...

Permalänk
Medlem

Elgigantens Black Friday priser för medlemmar
https://www.elgiganten.se/kampanj/black-friday/black-friday-g...

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Jag tror man körde Elden Ring just för att den inte hade patch och då jämför två identiska modes där ps5 base hade ca 35-40 och ps5 pro endast mäktade med straxt över 40(ca5-10%) och därmed bevisade att det är ”cpu-bound”. Men kolla reviewen

DF sade att Pro håller sig inom VRR-spannet (48-60 fps) i quality mode och att den hade ett typiskt deltavärde på 30-35%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Enda*
Sett*

Och Rockstars enda titel denna generation är väl RDR2 som fortfarande är låst till 30FPS på PlayStation…?

Det där tycker jag inte om. Det ser illa ut att i princip bara rätta språk utan att i övrigt säga något vettigt. Inte nog med att det inte är vettigt, det är direkt felaktigt. RDR2 tillhör förra generationens spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Det där tycker jag inte om. Det ser illa ut att i princip bara rätta språk utan att i övrigt säga något vettigt. Inte nog med att det inte är vettigt, det är direkt felaktigt. RDR2 tillhör förra generationens spel.

Jättebra att du har en åsikt. Det är OK att ha fel.

Men vad har då Rockstar gjort för spel denna generation som då är 60 FPS? Porten av GTA5 anses väl knappast vara ett nytt spel?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När man sätter igång Spotify (eller annan musikkälla) på PS5 Pro så måste man alltid gå in och höja volymen då den är satt till en bit under högsta. Hittar inget i inställningarna heller. Kan inte påminna mig att det var samma sak på gamla PS5:an. Rätt störande att den inte kommer ihåg att man höjt volymen tidigare.

Tänkte kolla om fler har samma problem/upplevelse?

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Jättebra att du har en åsikt. Det är OK att ha fel.

Men vad har då Rockstar gjort för spel denna generation som då är 60 FPS? Porten av GTA5 anses väl knappast vara ett nytt spel?

Det är ju du som har fel med att rdr2 tillhör denna generationen. Jag har redan skrivit om det din fråga berör (du orkar läsa).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Enda*
Sett*

GTA5 är det ända som de släppt till PS5.
Där var det prio att erbjuda 60 så som ca 99% av alla PS5 spel redan gör.

Skrivet av Bozzeta:

För att ens önskemål måste vara förankrade någonstans i verkligheten.
Varför patchar inte Rockstar RDR2?
Varför visas inte GTA6 trailern i 60 fps, varför, varför?
Allt är genomförbart i teorin...

RDR2 har bevisats flytta på i 60 med PS5.
Trailern släpptes minst 1,5 år innan spelet kommer. Det är knappast bevis för att 30 är max på alla system.

Varken GTA5 eller RDR2 är byggt från grunden för den här generationen heller, så det lär finnas betydligt mer prestanda att få ut med optimeringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

DF sade att Pro håller sig inom VRR-spannet (48-60 fps) i quality mode och att den hade ett typiskt deltavärde på 30-35%.

https://youtu.be/DboUQbAlVy4?feature=shared

Ok, då kanske det inte va det spelet som du sa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

RDR2 har bevisats flytta på i 60 med PS5.
Trailern släpptes minst 1,5 år innan spelet kommer. Det är knappast bevis för att 30 är max på alla system.

Jag skriver att "verkligheten" är att de inte är intresserade fixa saker... inte pga det teoretiskt går att maxa konsolprestandan.
Vi har ingen insyn, annat än deras slutresultat, så vi vet inte om det beror på inkompetens, ambitioner eller finanser.
Har Hidetaka Miyazaki inte har råd att anlita personer med rätt kompetens för att fixa trasig frame pacing i Elden Ring (medan det flyter på i 60 fps i PS4-container)?
Det finns många "oförklarliga" problem i spel som i teorin går att fixa, men i verkligheten måste utvecklare förhålla sig till en mängd faktorer där konsolprestandan bara är en del av det hela.
Vill de släppa GTA6 på PS3 kan de naturligtvis göra det..

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja att GTA 6 kommer att nå 60 fps. Men är tveksam...se andra cpu-tunga spel som dragons dogma 2...de når inte 60 fps.

Jag är nöjd om det blir låst 40 fps på PS5 Pro.