Stalker 2 kräver 32 GB primärminne för högsta inställningar

Permalänk
Medlem

Inget problem för mig att köra spelet i 4k. Då jag har 64 GB DDR5 5600, AMD Ryzen 9 7950X3D och Asus TUF Radeon 7900XTX i datorn. Ser verkligen fram emot detta spel.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win11 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Exakt! Så jag klarar mig ett tag till. Är ju nästan alltid gpu som dör först men i ett av mina spel så är det krasher pga ram

Ajdå ja då är det mindre kul. Kanske kan dra ned ram hastigheten så det blir bättre? Jag skulle nog bli galen.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ajdå ja då är det mindre kul. Kanske kan dra ned ram hastigheten så det blir bättre? Jag skulle nog bli galen.

Nejdå, det är faktiskt så att minnet tar slut. Det når 32GB och sen krashar spelet.
Kör ett spel med mod och den modden drar 20-22GB enbart den.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Nejdå, det är faktiskt så att minnet tar slut. Det når 32GB och sen krashar spelet.
Kör ett spel med mod och den modden drar 20-22GB enbart den.

Då ska den börja ta använda sig av swapfilen om du inte stängt av den? Den är till just för att program inte ska crasha när minnet tar slut, prestandan kommer dock bli lidande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Såg att det kommer till Game Pass vid release, perfekt! Detta spelet skulle jag nog ändå köpt men nu får jag det "gratis" Vet inte riktigt hur jag ska hinna med denna månad när MSFS 2024 släpps samtidigt. Det är iallfall dags att avinstallera spel som inte spelas längre då det kommer vara trångt på disken

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Då ska den börja ta använda sig av swapfilen om du inte stängt av den? Den är till just för att program inte ska crasha när minnet tar slut, prestandan kommer dock bli lidande.

Yeah men det spelet är inte så bra managerat, inte modden heller. Pagefile jag har på 49152 MB

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min burk borde väl klara nånstans mellan medium och high

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Yeah men det spelet är inte så bra managerat, inte modden heller. Pagefile jag har på 49152 MB

offtopic, men vilket spel.... och vilken mod/moddar?

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Om man ska vara petig så jo, även främst grafikkrävande inställningar inklusive upplösning, kan ha påverkan på cpun och belasta det aningen mer. Sen är det inte bara upplösning utan högre "preset" och där finns ännu fler saker, som lods och möjligen raytracing vilka belastar cpun mer. Även om kanske inte så mycket
A750 bättre än 5700xt/2070super? Inte i princip i någonting. A770 är nära dock, i spel det optimerats för.

Helt korrekt.

Det en del glömmer är att ALLT som ska renderas av GPU:n måste skickas till grafikkortet av CPU:n. Dvs att om antalet objekt som finns i en bild ökar från 100 till 1000, eller 10000, så kommer belastningen på CPU:n öka proportionerligt. Och då pratar vi inte ens om alla förberäkningar som måste göras innan detta sker, så som frustum culling, osv.

Finns det dessutom en inställning för att ha fler NPC:er så kommer även detta belasta CPU:n ytterligare, bara för att exekvera AI:n för varje individ.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-4960X 4GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Trevligt. Mina 64GB ram på min nya burk är väl fortfarande overkill, men det närmar sig.
Köpte ny dator bla för att kunna avnjuta detta spel. Borde flyta på bra i 1440p på på maxinställningar i övrigt med mitt 4080 hoppas jag.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem

I senaste omröstningen hade väl 32gb gått om 16gb som primärminne? Nu är ju RAM så jävla billigt så 32 bör man ju skaffa idag om man köper nytt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

offtopic, men vilket spel.... och vilken mod/moddar?

Gates of hell. Diverse moddar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Trevligt. Mina 64GB ram på min nya burk är väl fortfarande overkill, men det närmar sig.
Köpte ny dator bla för att kunna avnjuta detta spel. Borde flyta på bra i 1440p på på maxinställningar i övrigt med mitt 4080 hoppas jag.

Du klarar dig gott och väl i 1440p med grafikinställningarna på högsta och minst 80 fps.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win11 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Det en del glömmer är att ALLT som ska renderas av GPU:n måste skickas till grafikkortet av CPU:n. Dvs att om antalet objekt som finns i en bild ökar från 100 till 1000, eller 10000, så kommer belastningen på CPU:n öka proportionerligt.

Nja, ALLT som behöver renderas behöver inte skickas över individuellt av CPU:n. Det finns olika tekniker för att optimera och minska antalet draw calls, t.ex. batching och GPU instancing.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Aha då är det mer ett spel fel, då kanske det inte hjälper med ny dator heller? Däremot kanske massivt med ram tex 128gb men lite hardcore för ett spel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur läskiga är stalker spelen? Är inget för skräck normalt sätt men detta ser ju as coolt ut.. Kört Metro spelen och Fallout spelen. Är de liknande läskighetsmässigt?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Medlem

Jäkligt taggad för detta.

EDIT:

Min dator är inte så bra, men jag kör spelet i 320x200 så blir det nog ok.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Hur läskiga är stalker spelen? Är inget för skräck normalt sätt men detta ser ju as coolt ut.. Kört Metro spelen och Fallout spelen. Är de liknande läskighetsmässigt?

Har inte spelat de spelen så kan inte jämföra direkt, men skulle tro att Stalker är något läskigare.
Det som gör dem läskiga är att de bygger upp en så bra atmosfär där man verkligen lever sig in i situationen. Man är på helspänn även om det inte händer något för tillfället.
Man kan bli riktigt skrämd vid vissa tillfällen, tex om man undersöker någon bunker med ficklampa och plötsligt märker man att man inte är ensam. Men det är inte ett renodlat skräckspel som bara kör med billiga jumpscares.
Men kan starkt rekommendera spelen och definitivt detta om det håller vad det lovar. Det är en sorts mys-creepy-skräck blandat mer spänning och upptäckarglädje.

Visa signatur

Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Har inte spelat de spelen så kan inte jämföra direkt, men skulle tro att Stalker är något läskigare.
Det som gör dem läskiga är att de bygger upp en så bra atmosfär där man verkligen lever sig in i situationen. Man är på helspänn även om det inte händer något för tillfället.
Man kan bli riktigt skrämd vid vissa tillfällen, tex om man undersöker någon bunker med ficklampa och plötsligt märker man att man inte är ensam. Men det är inte ett renodlat skräckspel som bara kör med billiga jumpscares.
Men kan starkt rekommendera spelen och definitivt detta om det håller vad det lovar. Det är en sorts mys-creepy-skräck blandat mer spänning och upptäckarglädje.

Låter ju helt klart hanterbart... Ser ju så otroooligt snyggt ut med det dystopiska

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Om Stalker 2 är likt föregångarna är det inte ett skräckspel som sådant, utan det är den konstanta spänningen att du när som helst kan ha gått för långt in i ett område du inte kan ta dig ur eller att du är på väg att få slut på ammo.

Inga jump scares utan mer att du inser att du försatt dig i en situation där det är kört. Till exempel om man är ute och går, snubblar över en sovande "Flesh" och måste springa därifrån för att man bara har en Makarov samtidigt som man vet att man när som helst kan råka springa in i en anomali.

Har du klarat dig igenom både Fallout 3 och Metro-serien är det nog inga problem med Stalker 2. Prova Stalker SoC?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Har bara hunnit med att spela en timme idag. Spelet ställde själv in "ultra" på alla inställningar och för mig flöt det på hyfsat bra.

Ryzen 2700, RTX 2080 ti, 16 GB, Asus b450 prime.

Ska laborera med grafikinställningarna och se om jag kan få till det "bättre" (som jag vill ha det). Ibland upplever jag det som att övergångarna mellan ljus och mörker inte hänger med riktigt.

För mig som spelade orginalet vid släpp 2007 är det här helt ok. Kanske också vad jag föredrar. Mycket känns igen, men det är lite mer "slick".

Permalänk
Medlem

Så det positiva är att det verkar vara ett bra spel i grunden. Det tråkiga är att det är en helt trasig release.

Permalänk
Medlem

Suck, kan inte ens starta spelet. Får ett error på skärmen när det ska kompileras shaders där det står att jag har slut på Vram.
Detta har tydligen inte alls med spelet eller grafikkortet att göra, utan är en bug med Intels CPUer där många är defekta och bioset inte är kompatibelt utan skadar CPUn.
Får hoppas jag slipper reklamera CPUn och att en bios upgrade räcker. Lite orolig att utföra det själv dock då jag aldrig gjort det förut och risken finns att sabba datorn.
Edit: Tog modet till mig och uppgraderade bios och nu startade spelet iallafall

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Så det positiva är att det verkar vara ett bra spel i grunden. Det tråkiga är att det är en helt trasig release.

Helt trasig? (Jag har inte sett videon ovan, har inga planer på att titta på recensioner innan jag spelat igenom det minst en gång.)

Jag är dock inte förvånad över att det är buggigt och inte helt optimerat. UE5, en utvecklare där stora delar av personalen är oerfaren och krigsutbrott/pågående krig är alla orsaker som påverkar.

Är spelet "bra i grunden" finns det hopp, så att säga. Jag har inte dömt ut det än. Buggfixar under kommande år kommer att göra det bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanL21:

Helt trasig? (Jag har inte sett videon ovan, har inga planer på att titta på recensioner innan jag spelat igenom det minst en gång.)

Jag är dock inte förvånad över att det är buggigt och inte helt optimerat. UE5, en utvecklare där stora delar av personalen är oerfaren och krigsutbrott/pågående krig är alla orsaker som påverkar.

Är spelet "bra i grunden" finns det hopp, så att säga. Jag har inte dömt ut det än. Buggfixar under kommande år kommer att göra det bättre.

Ja, av det som framgår i videon är det en trasig release - oavsett vad det beror på. Om ett par år är det kanske ett bra spel.

Permalänk
Medlem

Kört ca 3h med datorn i sign, och det är stabilt, om än flyter på lite röv. Kör man igång FSR3 dock så flyter det på hur bra som helst med epic settings.

Väldigt vackert spel, men känns som de har lite optimeringar framför sig.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Nån på en youtubestream hävdade att spelet är inte lika benäget att krascha om man uppdaterar windows. Oklart vilken cpu/gpu/ram-kombo som personen nyttjade. Blir nog att skaffa spelet, verkar mer "läskigt på riktigt" jämfört mot Fallout.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Får ut ca 100FPS med 7900XTX, 32GB RAM och 5800X3D i 4K med allt på max (Epic), FSR på Quality och Frame Generation aktivt.
Det är vissa gånger fpsen dyker, t.ex. i första "staden". Men annars flyter det på rätt bra för mig iallafall

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ja, av det som framgår i videon är det en trasig release - oavsett vad det beror på. Om ett par år är det kanske ett bra spel.

Kan CDPR få till något spelbart av CP2077 så är det här en bagatell...