Lämna stenåldern – hjälp med uppgradering!

Permalänk
Medlem

Lämna stenåldern – hjälp med uppgradering!

Hej alla!

Gjorde ett inlägg här för inte allt för länge sen om att jag behövde uppdatera RAM-minnet i min dator, men uppgraderingen imponerade lika mycket som en ljummen kopp kaffe på en måndagsmorgon. Så ja, jag är fortfarande fast med mina stenålders-RAM och hoppas någon här kan rädda mig innan datorn börjar hosta damm!

Spec:

Grafikkort: GTX 1070 (vill behålla)
Processor: i7 4790K
RAM: DDR3 16GB
Moderkort: Asus Z97
PSU: 550W Bronze (vill behålla)
Lagring: 1TB HDD, 120GB SSD
Chassi: Define R4 (vill behålla)

Jag spelar mest Helldivers 2, CS och liknande spel, och jag använder även datorn för skolarbete samt mindre krävande CAD-program (som t.ex. Fusion 360). GTX 1070 funkar fortfarande fint för mina behov, så det tänker jag behålla ett tag till.

Jag är öppen för att byta ut CPU, moderkort, RAM och lagring. Budgeten är 5000–6000 kr, och jag undrar om det är möjligt att få ihop något vettigt för den summan. Eller är det för "snålt" att lägga så lite på en uppgradering?

Är också nyfiken på om min 550W PSU räcker för uppgraderingen eller om det kan bli ett problem.

Tack på förhand för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tänkte ett AM4 bygge som generellt är lite billigare och drar mindre ström än AM5. Räcker med 16GB minne så länge. Fiins lite budget över för ett nätagg om du får panik.

https://www.inet.se/datorbygge/b1577987/am4

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Jag har dock funderat om lite. För att framtidssäkra maskinen i några år till, med tanke på att jag har väldigt långa uppgraderingscykler, skulle jag vilja bygga vidare på Alastor Moodys förslag. Jag tänker mig därför något som passar väl ihop med de komponenter som redan är valda.

Jag överväger att lägga till:

Thermalright TR-TB750S
Gigabyte Radeon RX 7600 XT GAMING OC 16GB
Och ett felfritt chassi som passar helheten.

Vad tror ni om detta?

Permalänk
Skribent
Skrivet av AktaSig:

Tack för svaren! Jag har dock funderat om lite. För att framtidssäkra maskinen i några år till, med tanke på att jag har väldigt långa uppgraderingscykler, skulle jag vilja bygga vidare på Alastor Moodys förslag. Jag tänker mig därför något som passar väl ihop med de komponenter som redan är valda.

Jag överväger att lägga till:

Thermalright TR-TB750S
Gigabyte Radeon RX 7600 XT GAMING OC 16GB
Och ett felfritt chassi som passar helheten.

Vad tror ni om detta?

Om du nu planerar att ha det så pass långsiktigt som jag tolkar det hela, och budget tillåter, då hade jag spenderat några hundralappar till på ett kvalitativt nätaggregat med åtminstone 80+ Guld-certifiering. Om så krävs väntat med grafikkortsuppgradering till senare, då det är den absolut enklaste biten att uppgradera senare om pengarna inte finns här och nu för ett komplett köp.

Sedan vill jag även tillägga att AM4 som plattform kan vara intressant för dig också, även om det inte är den senaste. En Ryzen 7 5700X3D är inte långt bakom en Ryzen 7 5800X3D, och finns relativt billigt att köpa. AM4 X3D-processorerna är fortfarande snabbare än de vanliga R5:orna på AM5-plattformen när det kommer till ren spelprestanda. Det är ett sätt att maximera slantarna, där enda anledningen jag ser för dig att gå AM5, är om du planerar att uppgradera processorn igen närmsta 3-4 åren.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Kör hellre detta nu när det är på rea, de har 7 års garanti och är 80 plus guld istället. Har haft andra äldre modeller ur den serien och varit nöjd.
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/nataggregat/modu...

Just det grafikkortet vet jag inte så mycket om säkert helt okej. Men ett 7600xt är märkbart snabbare i spel än ett 1070 i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Tack för ditt snabba svar! Du har helt rätt i din tolkning. Den dream machine jag har idag har hängt med i hela 10 år och har tjänat mig fantastiskt väl.

Jag vill gärna undvika att behöva byta komponenter inom de närmaste åren, men jag är absolut öppen för att jämföra olika alternativ för att se vad som känns bäst just nu.

Jag är dock osäker på hur länge mitt 1070-kort kommer att hålla. Om jag skulle välja ett 4060 istället för AMD 16 GB-kort känns det som en tydlig skillnad, även om man förlorar i ray tracing och några andra aspekter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AktaSig:

Tack för ditt snabba svar! Du har helt rätt i din tolkning. Den dream machine jag har idag har hängt med i hela 10 år och har tjänat mig fantastiskt väl.

Jag vill gärna undvika att behöva byta komponenter inom de närmaste åren, men jag är absolut öppen för att jämföra olika alternativ för att se vad som känns bäst just nu.

Jag är dock osäker på hur länge mitt 1070-kort kommer att hålla. Om jag skulle välja ett 4060 istället för AMD 16 GB-kort känns det som en tydlig skillnad, även om man förlorar i ray tracing och några andra aspekter.

Skulle inte rekommendera ett 8 GB-kort idag om det inte är till budgetbyggen där man verkligen inte har råd med något mer.

Den här PSU:n har tio års garanti, ATX 3.0-stöd, helmodulär design och semi-passiv drift. 1 035 kr på Amazon känns som ett riktigt bra pris då Inet tar 1 499 kr för den.

Permalänk
Medlem

Jag tror det får bli AM5. Om jag väljer AM4 blir systemet kraftfullare för stunden, men om jag senare vill uppgradera till AM5 krävs det fler komponentbyten.

Jag har också en fråga angående chassi, vad är anledningen till att man uppgraderar det? Är det främst på grund av front-IO, eller finns det andra faktorer att tänka på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AktaSig:

Jag tror det får bli AM5. Om jag väljer AM4 blir systemet kraftfullare för stunden, men om jag senare vill uppgradera till AM5 krävs det fler komponentbyten.

AM5 tycker jag är ett vettigt val idag. Jag velade själv förra hösten mellan att spara några tusen och köra AM4 eller köpa AM5 och känna att man har möjlighet till en smidig uppgradering om behovet kommer.

Citat:

Jag har också en fråga angående chassi, vad är anledningen till att man uppgraderar det? Är det främst på grund av front-IO, eller finns det andra faktorer att tänka på?

Jag skulle inte byta ut ett chassi som jag var nöjd med, De gånger jag bytt har det varit för att jag sålt de gamla grejerna ihop med chassi eller att jag helt enkelt fortsatt använda den gamla datorn till annat.

Du vinner inte särskilt mycket på att köpa ett modernare chassi egentligen förutom design och att du får modern io i fronten som du var inne på. Ibland kan det även vara lite smidigare att bygga i, vet att förr var det vanligt att man inte kom åt baksidan av CPU sockeln. Eller att hålet för åtkomst inte matchade så man fick ta ur hela moderkortet för att byta vissa cpu kylare.
Men ett ATX chassi från 2008 ska man kunna montera en modern ATX dator i vad jag vet. Kanske är svårt att hitta ett så gammalt som får in ett RTX 4090.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag var i likadan sits ifjol. Slutade med en Ryzen 9 7900, Gigabyte B650M DSH3, 32gb DDR5, RTX 4060. Behöll min 550W PSU då den "bara" var 6 år gammal och räcker till precis bara man inte börjar klocka, behöll chassi(Antec Mini-P180) och SSD,HDD etc med då dessa funkade trots lastgamla, lade till en ny m.2 SSD för OS etc.

Komponentvalet baserades på prisvärdhet, energieffektivitet(lättare att kyla) och tillgänglighet och jag är toknöjd. Jag uppgraderade från en i7 4790(non-K) med

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

1. Köp 32 GB ram. ,16 är för lite.
2. Om du vänder på pengar och inte vill uppgradera om säg 5-6 år så köp 5700x3d på AM4, om du vänder på pengar men vill uppgradera om 2-3 är köp 7500f på AM5. Om du idag vill lägga lite mer pengar så köp den AM5 processor du har råd med idag.

Nätaggregat behöver du strikt inte uppgradera idag. Det fungerar med den processor idag och kommer fungera med en AMD processor imorgon. Intel hade varit en annan sak...

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Förstår inte din idé att "frsmtidssäkra" för att sedan kommentera att du ej bytt nuvarande dator på 10 år. Bygger du AM5 idag så hinner AM6 och AM7 säkert släppas innan du behöver uppgradera igen. Mycket onödiga pengar på AM5 isåfsll.

Rekommenderar att bygga billigt och effektivt, låt det leva tills du uppgraderar allt igen.

Fokusera eventuellt på ett bra chassi, bra nätaggregat och en bra luftkylsre. Dessa kan du ta med vid nästa uppgradering.

Permalänk
Medlem

Jag förstår din poäng, men tanken med att 'framtidssäkra' är att ge mig själv flexibiliteten att uppgradera mindre komponenter längre fram utan att behöva byta hela plattformen. Även om jag har haft långa uppgraderingscykler tidigare, vill jag inte låsa mig till en äldre plattform.

AM5 ger mig möjligheten att byta till kraftigare processorer om behovet uppstår, medan ett AM4-bygge förvisso är prisvärt men riskerar att kännas begränsande om några år. Jag vill hellre investera lite mer nu och slippa fundera på större uppgraderingar längre fram.

Om jag skulle satsa på en bättre AM5 processor än 8500F, vilken skulle ni då rekommendera under/runt 4000kr?