Samsung HW-Q990C/Q995C Soundbar - Den dedikerade tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av asot:

Är det bara jag som inte kan hitta erbjudandet i annons bladet?

Nej, verkar bortplockad. Låg där förut då jag postade en screenshot också så 100% säker på det.
Oklart varför, vi får hålla utkik om den finns på hemsidan på torsdag.

Permalänk
Medlem

Reagerade också på att det var bortplockat från länken men köpte ändå via Mecenat Alumni så i mitt fall gick det ändå och blev billigare. Så har man möjlighet till Benify/Mecenat så är det bättre.

Däremot är leveransen lite seg tycker jag. Får inte njuta av film med bra ljud förrän efter nästa helg. 😔

Permalänk
Medlem

Nu ska jag inte köpa en själv då jag redan har en (🙃) men har både Benify och Mecent Alu men hittar idag bara priset via Mecenat, inte Benify. Men jag kanske trycker på fel länk, finns 7 olika på Benify...

Ser du priset på Benify idag @Entash?

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Nu ska jag inte köpa en själv då jag redan har en (🙃) men har både Benify och Mecent Alu men hittar idag bara priset via Mecenat, inte Benify. Men jag kanske trycker på fel länk, finns 7 olika på Benify...

Kikade också i Benify (privat) och där fick jag 14 441:- så det är ju betydligt högre pris än Mecenat Alumni.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Nä nu har de höjt det på Benify ser jag till över 14 tusen men fortfarande 9500 på Mecenat. Mycket udda. Kanske var det egentligen planerat att sänka först på torsdag som en överraskning eller nåt? Förklarar varför den tagits bort från Power och Benify. Sen att de glömt Mecenat eller något? Återstår att se.

Det är nog värt att kika om man har tillgång till Alumni om man är sugen på soundbaren. Hört att vissa haft tillgång många år efter studierna.

Permalänk
Medlem

Kanske lite off-topic men jag signade upp mig för Mecenat Alumni för några år sedan och jag är 40+ och har inte studerat på väldigt länge. Krävdes inga "bevis" vad jag minns då men kanske har ändrats. Så man kan ju alltid testa själv först

Permalänk
Medlem

Det är inte så enkelt att de hade X antal till det priset och de sålt alla nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Brukar inte vara så men inte omöjligt. Men känns inte som det är ett sammanträffande att den togs bort från Powers annonsblad samtidigt som den försvann från Benify. Eller du kanske menar att de sålt för många totalt för de priset och därav inte kommer sätta ner den i butikerna alls? Vi får väl se men jag skulle tro att den egentligen inte skulle rabatteras förrän Torsdag.

Power har ändå 50+ i lager, Elgiganten 100+ o.s.v så ser inte att det skulle vara någon brist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Men dealen skulle ju gälla från 21/11 så dom tog bort den innan den ens började.

Permalänk
Medlem

Nu kör Power, Webhallen, Elgiganten mfl. och Samsung själva för 9990kr!
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13535037

Tänk på att den kan finnas att köpa för en femhunka billigare via Samsung direkt om man har Benify eller Mecenat / Mecenat Alumni.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Tänk på att den kan finnas att köpa för en femhunka billigare via Samsung direkt om man har Benify eller Mecenat / Mecenat Alumni.

Den är köpt. Hämtar den i butik efter jobbet idag
Men hinner ej få igång det idag. Det suger hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Jag kommer ej kunna ha bakhögtalarna bak.

Om man kör dom fram ska man ha dom på stativ eller lågt?

Mvh

Permalänk

Måste bara få godkänt av regeringen hemma så klipper jag till. Måste väl vara en fullgod uppgradering jämfört med en SONY BDV-N8100W (5.1-system, enklare typ av förstärkare med inbyggd bluray-spelare)? 🙈

Permalänk
Medlem
Skrivet av BurningSnowman89:

Måste bara få godkänt av regeringen hemma så klipper jag till. Måste väl vara en fullgod uppgradering jämfört med en SONY BDV-N8100W (5.1-system, enklare typ av förstärkare med inbyggd bluray-spelare)? 🙈

Frågan är om man förtjänar ett nytt ljudsystem om man refererar till sin bättre hälft som "regeringen"? Jag är tveksam.

Men ja, detta kommer givetvis vara en uppgradering av rang vs ditt gamla system. Topptestat ljudsystem och så länge man lägger sina förväntningar på rätt nivå så är det ett utmärkt system vs. fullstora högtalare och ett "riktigt" hemmabiosystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BurningSnowman89:

Jag hade ett 5.1 system förut och även haft en annan soundbar hemma på test, men köpte Q995C förra året och är så nöjd. Jag har bara kopplat in den och inte rört någon inställning alls. Fungerat klockrent i 1 år. kör den med en LG 77" C3.
Riktigt bra ljud tycker jag! Värt varenda krona!
Regeringen borde älska denna, blir så rent i vardagsrummet och inga kablar eller stora maskiner.

När jag ändå skriver i tråden efter att ha läst den länge så undrar jag för er som har den redan.

Vad vinner man på att koppla upp den och uppdatera och sådant? är lite rädd att den ska börja bråka med en uppdaterat firmware, nu har den fungerat utan problem i 1 år. Och tänker mer på om det är mer inställningar som är en fördel att kolla på med appen?

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Skrivet av edson:

Frågan är om man förtjänar ett nytt ljudsystem om man refererar till sin bättre hälft som "regeringen"? Jag är tveksam.

Men ja, detta kommer givetvis vara en uppgradering av rang vs ditt gamla system. Topptestat ljudsystem och så länge man lägger sina förväntningar på rätt nivå så är det ett utmärkt system vs. fullstora högtalare och ett "riktigt" hemmabiosystem.

Bortser från din lite onödiga första kommentar, men tack för feedbacken gällande själva ljudsystemet

Permalänk
Skrivet av Lagers:

Jag hade ett 5.1 system förut och även haft en annan soundbar hemma på test, men köpte Q995C förra året och är så nöjd. Jag har bara kopplat in den och inte rört någon inställning alls. Fungerat klockrent i 1 år. kör den med en LG 77" C3.
Riktigt bra ljud tycker jag! Värt varenda krona!
Regeringen borde älska denna, blir så rent i vardagsrummet och inga kablar eller stora maskiner.

När jag ändå skriver i tråden efter att ha läst den länge så undrar jag för er som har den redan.

Vad vinner man på att koppla upp den och uppdatera och sådant? är lite rädd att den ska börja bråka med en uppdaterat firmware, nu har den fungerat utan problem i 1 år. Och tänker mer på om det är mer inställningar som är en fördel att kolla på med appen?

Tack för snabb feedback

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Jag har uppdaterat till version 1004 men märkte inga omedelbara förbättringar. Dock är det väl alltid bra att ha den senaste firmware tänker jag.

Jag kunde då inte uppdatera via appen utan var tvungen att köra via USB. Vet ej om den kommit OTA i dagsläget men det borde den väl?

Enligt reddittråd nedan så skriver några:
https://www.reddit.com/r/Soundbars/comments/17vgjna/samsung_h...

"Update: audio is greatly improved for me especially with the rear speakers. Others are saying 1004 fixed a few eARC issues for them."

"I immediately tested the soundbar and "hear, hear" the rear speakers came back to life from the world of the dead :-), the volume is high, the sound is fuller and more defined. The speakers finally participate in the sound scene and contribute to creating a much more enveloping sound stage.
My parameters of comparison are always the same (top gun maverick (the fights between the dogfights), 6 underground (the first 20 minutes), tyler Rake (explosions/shots), occidental front.
As I had already read in many comments, now the "surround" setting has greater value and I have almost always preferred it to "adaptive", for example in the film "la sociedad de la nieve" the plane crash scene is much more realistic and in fact it felt like I was in the cockpit of the plane, and both my wife and I felt truly in danger."

Permalänk
Medlem
Skrivet av asot:

Jag kommer ej kunna ha bakhögtalarna bak.

Om man kör dom fram ska man ha dom på stativ eller lågt?

Mvh

Du kan ställa in dem som extra front i appen. Jag hade ställt bredvid soundbar.
Eller skippa dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aent:

Du kan ställa in dem som extra front i appen. Jag hade ställt bredvid soundbar.
Eller skippa dem.

Tack för tipset

Men då ska dom vändas när dom är fram. Tvärt emot bak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Jag har uppdaterat till version 1004 men märkte inga omedelbara förbättringar. Dock är det väl alltid bra att ha den senaste firmware tänker jag.

Jag kunde då inte uppdatera via appen utan var tvungen att köra via USB. Vet ej om den kommit OTA i dagsläget men det borde den väl?

Enligt reddittråd nedan så skriver några:
https://www.reddit.com/r/Soundbars/comments/17vgjna/samsung_h...

"Update: audio is greatly improved for me especially with the rear speakers. Others are saying 1004 fixed a few eARC issues for them."

"I immediately tested the soundbar and "hear, hear" the rear speakers came back to life from the world of the dead :-), the volume is high, the sound is fuller and more defined. The speakers finally participate in the sound scene and contribute to creating a much more enveloping sound stage.
My parameters of comparison are always the same (top gun maverick (the fights between the dogfights), 6 underground (the first 20 minutes), tyler Rake (explosions/shots), occidental front.
As I had already read in many comments, now the "surround" setting has greater value and I have almost always preferred it to "adaptive", for example in the film "la sociedad de la nieve" the plane crash scene is much more realistic and in fact it felt like I was in the cockpit of the plane, and both my wife and I felt truly in danger."

Du kanske det är värt att uppdatera då, och med USB går det ju bra också om man inte vill koppla upp dom. Tack för infon!

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem

Hej Bullen,

Kan börja med att säga att jag är nyfiken på det här systemet men jag vet också med mig att jag är kräsen när det kommer till ljud och har tidigare provat att doppa tårna i "ljudlimpa"-träsket, utan framgång.
För några år sedan var det ett liknande pris på Philips Fidelio B97* som det här Samsung-systemet kostar nu och jag beslutade mig för att prova på.
Besvikelsen var total.

Då liksom nu har EISA varit framme och satt stämpeln "Best Product <årtal>" i arslet på systemet.
Om det finns någon här som har förmågan att vara helt kritisk till sitt köp av Q99*-systemet, skulle Du då rekommendera detta till någon som ens ställer lite högre krav?
De fysiska begränsningarna är ju fortfarande där och går inte att komma ifrån.

Min förutfattade mening är att detta system bara är ytterligare en i "Kejsaren har nya kläder" högen.

* https://eisa.eu/history/home-theatre-audio-2021-2022/?lang=sv , https://hemmabiotidningen.se/artiklar/e/1306/eisa-awards-2021...

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Bra sugen på Samsung HW-Q995D. Men har några farhågor.
Dels har jag en LG OLED 77" C2 - hur kommer soundbaren fungera till den?
Sambon vägrar bakre högtalare. Ovärt att lägga pengar på den och skippa dom bakre högtalarna eller kan man ställa dom bredvid soundbaren? Alternativt inte använda dom.

Under rådande förutsättningar, hade ni valt Samsung HW-Q995D, JBL Bar 1300? (samma pris), JBL Bar 800 (3000 billigare)?
Eller hade ni valt Samsung HW-S811D som garanterat sambon hade gillat då den är vit.

Tacksam för input!

Permalänk
Medlem
Skrivet av axcent:

Sambon vägrar bakre högtalare. Ovärt att lägga pengar på den och skippa dom bakre högtalarna eller kan man ställa dom bredvid soundbaren? Alternativt inte använda dom.

Under rådande förutsättningar, hade ni valt Samsung HW-Q995D, JBL Bar 1300? (samma pris), JBL Bar 800 (3000 billigare)?
Eller hade ni valt Samsung HW-S811D som garanterat sambon hade gillat då den är vit.

Tacksam för input!

Det ska funka fint med din tv. Du kan ställa högtalarna bredvid soundbaren sen justera inställning i soundbaren till "front". Blir som ett par extra sidohögtalare. Funkar hur bra som helst! Jag hade lätt valt Q995D.

Permalänk
Medlem

@backspace @axcent

Jag är mycket nöjd ägare till Q995C (2023-modellen) som jag köpte förra hösten. Matchar detta med en LG 77" C3 OLED och spelar mest filmer i 4K Remux-format via en Nvidia Shield Pro.

Har skrivit några mini-recensioner av mina upplevelser i tråden som ni gärna får kika på:

TL;DR

Så länge man lägger sina förväntningar på rätt nivå så är det en väldigt bra soundbar och system. För oss som bor i lägenhet och inte har plats för ett fullstort hemmabiosystem så är det svårt att hitta något bättre. Kanske Sonos Arc och några till system är där uppe och nosar.

Mycket ljud för pengarna är det men det gäller också att nyttja systemet rätt. Ska man bara se på lite sport och vanligt TV? Pengar i sjön enligt mig!

Nej, detta system är byggt för att spela 4K-filmer med feta Dolby Atmos-spår / DTS:X där det kommer allra mest till sin rätt. Baslådan mullrar riktigt fint vid rätt spår, till exempel Dune 1 & 2.

Jag kan bara varmt rekommendera detta system. En anledning till att jag valde det är också för att det stödjer ALLA ljudformat. Sonos Arc klarar bara av att spela lossless DTS och inte DTS-HD Master Audio & DTS:X vilket var en dealbreakar för mig då jag har många fysiska Blu-Ray utgåvor.

Lycka till med valet, förhoppningsvis kan vi välkomna er in i klubben inom en snar framtid 🥳

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Hej Bullen,

Kan börja med att säga att jag är nyfiken på det här systemet men jag vet också med mig att jag är kräsen när det kommer till ljud och har tidigare provat att doppa tårna i "ljudlimpa"-träsket, utan framgång.
För några år sedan var det ett liknande pris på Philips Fidelio B97* som det här Samsung-systemet kostar nu och jag beslutade mig för att prova på.
Besvikelsen var total.

Då liksom nu har EISA varit framme och satt stämpeln "Best Product <årtal>" i arslet på systemet.
Om det finns någon här som har förmågan att vara helt kritisk till sitt köp av Q99*-systemet, skulle Du då rekommendera detta till någon som ens ställer lite högre krav?
De fysiska begränsningarna är ju fortfarande där och går inte att komma ifrån.

Min förutfattade mening är att detta system bara är ytterligare en i "Kejsaren har nya kläder" högen.

* https://eisa.eu/history/home-theatre-audio-2021-2022/?lang=sv , https://hemmabiotidningen.se/artiklar/e/1306/eisa-awards-2021...

Jag har föregångaren (C) i stugan och för att vara en soundbar så levererar den verkligen. Jag har precis skaffat nytt boende och funderade på en soundbar för enkelheten (funderingen blev kort). Jag sitter med ett dedikerat 5.1.2 (denon + mksound) sen tidigare och vet att jag inte kommer förlåta mig själv om jag inte ens försöker få det på plats i nya lgh.

Med det sagt, det ersätter inte ett dedikerat system men för vad det är så levererar det riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av axcent:

Tacksam för input!

Det går att kompromissa genom att köra med JBL. Då kan du plocka lös bak högtalarna o lägga dem på tex soffans ryggstöd när det finns möjlighet (Samsung kräver mer eller mindre fast montering pga strömkablarna).
Jag hade föregångaren till dagens JBL (JBL Bar 9.1) innan jag skaffade Samsung och jag var nöjd med den också, speciellt lösningen med bakhögtalarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dartan:

Det går att kompromissa genom att köra med JBL. Då kan du plocka lös bak högtalarna o lägga dem på tex soffans ryggstöd när det finns möjlighet (Samsung kräver mer eller mindre fast montering pga strömkablarna).
Jag hade föregångaren till dagens JBL (JBL Bar 9.1) innan jag skaffade Samsung och jag var nöjd med den också, speciellt lösningen med bakhögtalarna.

Fan sjukt svårt vad man ska välja. JBL har ju en fördel med att man kan plocka lös bak högtalarna och t.ex. ha dom på altanen i sommar. Rent ljudmässigt så är Samsung HW-Q995D betydligt bättre än JBL?

Permalänk
Medlem

Nu en annan fråga om mitt nya 995D system.

Jag har en 77 lgcx. Till den kör jag Philips Hue Syncbox för ambilighten runt tvn. Så mitt ps5 och min mediabox är kopplade till Syncboxen och syncboxen är kopplad till TVn.

Kopplar jag då nya soundbaren till tvns eArc direkt. Och sen syncboxen till tvn. Får jag då ut det ljud man ska ha?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Väggfäste

Stort tack till alla skribenter i denna utmärkta tråd som övertygade mig om att idag beställa en Q995D från Hifiklubben. En sak är jag osäker på dock vad gäller väggfäste - jag förstår att Vogel VLB 500 är poppis, men den verkar bara vara tänkt att bära 5 kg? Är det per fäste, dvs två fästen klarar 10 kg, eller missar jag något? Soundbaren väger väl runt 8 kg har jag för mig.