Begagnad Mikrotik, anslutningsproblem - felsökningshjälp

Permalänk
Medlem

Begagnad Mikrotik, anslutningsproblem - felsökningshjälp

Skaffade nyss en Mikrotik CSR125-24g-1S-2HnD-IN. Har aldrig använt RouterOS eller någon bättre nätverksutrustning än vanliga konsument-routers.

Problemet är att jag ej kan se den. Enligt manual osv borde man kunna gå in på 192.168.88.1 och få upp admin sida för enheten. Provat med sladd i första och andra kontakten. Enligt de datorer jag provat med söker den anslutning, men misslyckas efter 15-30sec. Om jag pingar adressen ovan blir det 100% packet loss.

Provat att ansluta med deras mjukvara "WinBox - Linux", men blir bara anslutningsfel där.

Enligt routerns inbyggda display (liten skärm på ovansidan med touch) får den anslutning.
På en raspberry pi 3 får den följande:
Status:link-ok
negotiation:done
rate:10Mbps
På en vanlig dator ser det likadant ut fast med 1000Mbps.

Factory reset gjord enligt manual, både "reset RouterOS config to defaults" och "clear all configuration and defaults". Finns något som heter Netinstall, men verkar behöva se den för att använda.

Enligt handboken ska den automatiskt ha wifi vid factory reset. Men kan ej se något, på displayen står det bara inactive om jag letar upp den. Dock inget jag kan ändra därifrån. Sitter inte heller någon lapp med ssid och lösenord. Så kanske bara gäller vissa modeller.

Vad är nästa steg för felsökning? De felsöknings-guider jag hittat har de alla tillgång till RouterOS. Börjar oroa mig för att den är defekt.. Men eftersom routern ej ser några problem är det mest troligt skit bakom spakarna.

Tldr steg gjorda:
factory reset, olika datorer/OS, WinBox(går ej ansluta), läst displayen på routern(ser ut att det ska fungera), olika nätverkskablar.

Tror jag fått med allt jag gjort hittills.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Rekordmedlem

Vet inte hur den funkar i detalj men har du kollat att datorn är på samma nät ? Du kanske manuellt behöver adressera den till samma nät.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Produktsidan ger sken av att maskinen är konfad som switch som default. Problemet är troligen att din klient förväntar sig att få en IP-adress över DHCP, men switchen har ingen DHCP-server igång.

Sätt en fast IP i rätt subnät på klienten och anslut. Windows tilldelar ett IP i ett helt annat subnät om ingen IP kan fås över DHCP.

Länka till manualen om du vill ha hjälp med att läsa den.

Permalänk
Medlem

Sätt dig själv på 192.168.88.2 och testa anslut imot den.

Permalänk
Medlem

Hittar du inte enheten om du söker efter den i Winbox?
"...launch WinBox and search for your router using the neighbor discovery feature."

https://help.mikrotik.com/docs/spaces/ROS/pages/328151/First+...

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vet inte hur den funkar i detalj men har du kollat att datorn är på samma nät ? Du kanske manuellt behöver adressera den till samma nät.

Skrivet av KAD:

Produktsidan ger sken av att maskinen är konfad som switch som default. Problemet är troligen att din klient förväntar sig att få en IP-adress över DHCP, men switchen har ingen DHCP-server igång.

Sätt en fast IP i rätt subnät på klienten och anslut. Windows tilldelar ett IP i ett helt annat subnät om ingen IP kan fås över DHCP.

Länka till manualen om du vill ha hjälp med att läsa den.

Skrivet av atego:

Sätt dig själv på 192.168.88.2 och testa anslut imot den.

Skrivet av PointMan:

Hittar du inte enheten om du söker efter den i Winbox?
"...launch WinBox and search for your router using the neighbor discovery feature."

https://help.mikrotik.com/docs/spaces/ROS/pages/328151/First+...

Det stämde bra att sätta en ip istället för auto dhcp. Har blivit alldelles för van vid plug-n-play

Verkar funka ok på webläsaren / webfig. Men winbox vill inte riktigt. Provade att göra en utan default config via webläsaren. Ser den i winbox med Mac-address och 0.0.0.0 som ip. Men den står som "authenticating", lät den tugga i 4-5min utan att något hände. Webläsaren funkar då inte heller.

Tidigare slutade webläsaren funka också. Provade omstart av router och dator, ny ip och av/på med internetanslutningen. En ny reset hjälpte.

Tänkte prova att göra det via cli enligt first time config i länken ovan, men får bli senare ikväll eller imorgon. Dags för Inet-Stream nu

Mycket nytt att lära sig här Tack för hjälpen hittills, kanske ställer mer frågor om det kommer.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

Det kan vara riktigt knepigt att få Mikrotik att agera router på alla portarna. Oftast om man nollställer enheten blir den konfigurerad som switch på portarna och routerbiten sköter bara WAN porten. De flesta relativt moderna mikrotik enheter har inbyggt switch-chip plus att default config oftast är det jag skrev ovan då man förväntar sig att många av deras enheter används som hemma router.