Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Samsung HW-Q990C/Q995C Soundbar - Den dedikerade tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av paused:

Stort tack till alla skribenter i denna utmärkta tråd som övertygade mig om att idag beställa en Q995D från Hifiklubben. En sak är jag osäker på dock vad gäller väggfäste - jag förstår att Vogel VLB 500 är poppis, men den verkar bara vara tänkt att bära 5 kg? Är det per fäste, dvs två fästen klarar 10 kg, eller missar jag något? Soundbaren väger väl runt 8 kg har jag för mig.

Jag beställde själv Vogel VLB 500, men det är inte meningen att sätta upp själva soundbaren med, utan med de två bakre högtalarna. Har dock tyvärr inget tips på fäste till limpan då jag tänkt ta den liggande på tv-bänken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Jag beställde själv Vogel VLB 500, men det är inte meningen att sätta upp själva soundbaren med, utan med de två bakre högtalarna. Har dock tyvärr inget tips på fäste till limpan då jag tänkt ta den liggande på tv-bänken.

Fästen till limpan bör följa med. I alla fall gjorde det till min Q995B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Det borde jag ju ha räknat ut haha. Stort tack för klargörandet.

Skrivet av Chess_Norris:

Strålande, hoppas på det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av paused:

Det borde jag ju ha räknat ut haha. Stort tack för klargörandet.

Haha, ibland är det inte lätt att se skogen för alla träd. Men jag blev lite förvånad (dock positivt) över att fäste för limpan ingår, så det var ju fint.

Permalänk
Medlem

Fortfarande 1004 som är senaste firmware för 995C? De måste gjort en otroligt robust limpa om den inte behövt en enda uppdatering sen 1 år tillbaka. Ser att 995D fått ett flertal..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Fortfarande 1004 som är senaste firmware för 995C? De måste gjort en otroligt robust limpa om den inte behövt en enda uppdatering sen 1 år tillbaka. Ser att 995D fått ett flertal..

Ja, enligt Samsungs supportsida så är 1004 fortfarande den senaste:
https://www.samsung.com/se/support/model/HW-Q995C/XE/#downloa...

Permalänk
Medlem

Vart ska man lägga baslådan gott folk? Har ni den framme vid tvn eller vart är bäst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

För vissa äldre modeller har det funnits officiella väggfästen som jag tror var inkluderade. Det kan kanske vara värt att söka på en av sidorna som säljer officiella reservdelar till Samsung och se om det finns något sånt.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av asot:

Vart ska man lägga baslådan gott folk? Har ni den framme vid tvn eller vart är bäst?

Har min under soffan, ett jädra tryck!

Permalänk
Medlem
Skrivet av asot:

Jag hade min vid soffan först, men tyckte det blev väldigt tydligt ljud från sidan och inte så jämt fördelat så jag satte den fram vid tv bänken och det blev mycket bättre.

Dra igång den på olika platser och testa

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille182:

Jag hade min vid soffan först, men tyckte det blev väldigt tydligt ljud från sidan och inte så jämt fördelat så jag satte den fram vid tv bänken och det blev mycket bättre.

Dra igång den på olika platser och testa

Det är helt klart värt att testa på olika platser. Märkte väldigt stor skillnad för egen del.
Men för att slippa släpa runt på subban, kan man använda sig av s.k "Subwoofer Crawl".

Det går ut på att man placerar subban i lyssnarposition, tex i soffan, sätter på lite musik med bra bastryck och sedan kryper man runt i rummet och lyssnar tills man hittar den plats som ger störst basåtergivning, där placerar man baslådan.
https://www.audioholics.com/home-theater-connection/crawling-for-bass-subwoofer-placement

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Det är helt klart värt att testa på olika platser. Märkte väldigt stor skillnad för egen del.
Men för att slippa släpa runt på subban, kan man använda sig av s.k "Subwoofer Crawl".

Det går ut på att man placerar subban i lyssnarposition, tex i soffan, sätter på lite musik med bra bastryck och sedan kryper man runt i rummet och lyssnar tills man hittar den plats som ger störst basåtergivning, där placerar man baslådan.
https://www.audioholics.com/home-theater-connection/crawling-for-bass-subwoofer-placement

Åt vilket håll vänder nu subben då? Vad är rätt håll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av asot:

Åt vilket håll vänder nu subben då? Vad är rätt håll?

Nu har jag ingen 'brölimpa" men 2 st subbar (hemmabio) vars högtalare är riktade mot min lyssningposition.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

Ni som har detta system har ni några tips? Kör ni det out of the box eller finns det några specifika inställningar man skall tänka på osv?

Permalänk
Medlem

Hej,

Ny här och sett senaste dagarna att både Q995D och Q935D har fått rabatterade priser i samband med Black Friday. Vi bor i en mini-två och har en 75 tums frame från 2022 Vi sitter ca 3-4 meter från TVn och enda vi gör är serier/filmer. Inget gaming. Frågan är enkel, villken rekommenderas och finns det något vassare?

Vänligen,
B.

Permalänk
Medlem

Ren galenskap inser jag, men ska sätta denna under en LG OLED42C2. Proportionerna kommer se helt komiska ut, men sambon har helst inte större TV på 2,5 meters tittavstånd. 1,23 meters ljudlimpa framför 0,93 m bred TV.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D (Arctic Liquid Freezer III 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 64 GB DDR5-6000 CL36 | ASUS ROG B650E-I | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P

Permalänk

Om jag inte är i behov av 4k 120 Hz passthrough/VRR då jag inte äger en spelkonsol, räcker det med Q935 då? Sitter på en 55" LG C9. Eller är det lika bra att köra på Q995? Är det verkligen värt 2000 kr extra?

Till saken hör att vardagsrummet är väldigt luftigt så är rädd att ljudet ska "försvinna".

Permalänk
Medlem

När jag startar filmer i Disney plus osv så får jag upp i hörnet på tvn att det är Dolby Vision material. Men det kommer inte upp att jag har Dolby Atmos även fast filmen i fråga är Dolby Atmos hos Disney. Va gör jag för fel?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av asot:

När jag startar filmer i Disney plus osv så får jag upp i hörnet på tvn att det är Dolby Vision material. Men det kommer inte upp att jag har Dolby Atmos även fast filmen i fråga är Dolby Atmos hos Disney. Va gör jag för fel?

Mvh

Du gör inget fel, får som du säger "Dolby Vision" i uppe högra hörnet på min TV osså, angående "Dolby Atmos" får jag bara det i displayen på min hemmabio receiver, så detta är normalt. Har själv 4K Netflix å Disney +.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badi:

Hej,

Ny här och sett senaste dagarna att både Q995D och Q935D har fått rabatterade priser i samband med Black Friday. Vi bor i en mini-två och har en 75 tums frame från 2022 Vi sitter ca 3-4 meter från TVn och enda vi gör är serier/filmer. Inget gaming. Frågan är enkel, villken rekommenderas och finns det något vassare?

Vänligen,
B.

Vassare? Ja enkelt, separata högtalare. Om inte så får du väl fundera på vad ni söker och hur många högtalare som ni har plats för.

https://www.avforums.com/reviews/samsung-hw-q990d-soundbar-re...

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Du gör inget fel, får som du säger "Dolby Vision" i uppe högra hörnet på min TV osså, angående "Dolby Atmos" får jag bara det i displayen på min hemmabio receiver, så detta är normalt. Har själv 4K Netflix å Disney +.

Fast när jag slår av soundbaren så kommer det upp Dolby Atmos där uppe när jag startar en film och använder tv högtalarna.

Finns det ingenstans på denna soundbar man kan se att Atmos ljud spelas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av asot:

Fast när jag slår av soundbaren så kommer det upp Dolby Atmos där uppe när jag startar en film och använder tv högtalarna.

På min brukar displayen på Soundbaren visa DOLBY ATMOS är jag ganska säker på, har inte möjlighet att prova just nu tyvärr. Har du Disney+ Premium? Krävs för Atmos: https://help.disneyplus.com/sv/article/disneyplus-sv-se-sound... (Kom på att du nog har det om du får Vision...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

På min brukar displayen på Soundbaren visa DOLBY ATMOS är jag ganska säker på, har inte möjlighet att prova just nu tyvärr. Har du Disney+ Premium? Krävs för Atmos: https://help.disneyplus.com/sv/article/disneyplus-sv-se-sound... (Kom på att du nog har det om du får Vision...)

Jag hitta det nu. Jag hade tydligen fel ljudinställningar i TVn. Nu när jag startar en Dolby Atmos film så visar displayen på soundbaren Atmos

Så är det när man är nybörjare hehe

Permalänk
Medlem

Måste säga att ljudet är ju galet bra på denna 995D. Rena rama bion hemma nu hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av asot:

Måste säga att ljudet är ju galet bra på denna 995D. Rena rama bion hemma nu hehe

Dra igång Blade Runner 2049 på hög nivå och njut

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av asot:

Glömde skriva detta: Jag kör mina 4K Netflix/Disney + appar på 4K Apple TV/4K Google TV Streamer. Har nåt som heter "Dolby Notification" i min TV:s (Panasonic OLED TX - 55LZ1000E) "Meny inställning", detta är På.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Dra igång Blade Runner 2049 på hög nivå och njut

Det skall testas

Permalänk
Medlem

I SmartThings appen så finns det en funktion som heter rumsanpassat ljud. Vad gör den?
Är det något ni använder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av asot:

I SmartThings appen så finns det en funktion som heter rumsanpassat ljud. Vad gör den?
Är det något ni använder?

Skulle tro det är samma som "rumsligt ljud", som vissa filmer/serier har på bl.a Netflix (Premium abb krävs), fake surroundljud, jag kan ha fel i detta sammanhang.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Skulle tro det är samma som "rumsligt ljud", som vissa filmer/serier har på bl.a Netflix (Premium abb krävs), fake surroundljud.

Är det inte funktionen som scannar ljudet i rummet med mikrofon hela tiden och anpassar ljudet efter hur det studsar?