SweClockers drop!

Går det att rädda grabbens speldator något år till

Permalänk
Medlem

Går det att rädda grabbens speldator något år till

Han har en dator med:
Ryzen 5 2600
8 Gb RAM
Geforce gtx 1660
HDD

Nu köpte han spelet Avatar Frontiers of Pandora och allt gick extremt segt, spelet kom i princip aldrig igång. Kollade requirements och ser att minimum requirements är:

Processor AMD Ryzen 5 3600 @ 3.6 GHz, Intel Core i7-8700K @ 3.70 GHz, or better
RAM 16 GB (running dual-channel mode)
Video card AMD RX 5700 (8 GB), Intel Arc A750 (8 GB, with ReBAR on), NVIDIA GeForce GTX 1070 (8 GB), or better
Hard drive 90 GB available storage (SSD)

Så vad tror ni, om jag skaffar en SSD till honom samt 8 Gb RAM till, kommer det gå att spela? Allt känns snäppet under kraven. Är detta ett spel som kräver ovanligt mycket eller är det normalt?

Eller är det bara att ge upp och skaffa en ny speldator till honom? Helst skulle jag vilja få ut något år till på den.

Edit: han får mitt 3060 TI kort också.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ytterliggare RAM och byta till en SSD, det skulle ge datorn en skjuts. En ren ominstallation av OS:et kommer ge datorn en skjuts.

Lite mer man kan göra:
Samt städa ur chassit på damm/smuts
Byta kylpasta beroende på datorns ålder
Överklocka CPU kanske

Permalänk
Medlem

Kolla vad det är för moderkort och vad den stödjer för CPU, klarar den en 5700x3d ( 5800x3d verkar vara slut överallt ) så har du CPU för många år.

Och som ovanstående säger så kommer 8GB RAM till göra en bra skillnad.

När det gäller SSD så är det M.2 disk du ska kolla på, inte SATA, viktigt om du vill få ut mer prestanda från den, men återkom med vad det är för moderkort ( står oftast vid uppstart, alternativt hämtar du t.ex. HWInfo och installerar så visar den alla komponenter och modellnamn ), lättare att rekommendera saker.

Permalänk
Medlem

Kolla hur man byter kylpasta, man ska inte bara vräka på en ärta med klet.

Oh jo man kan slimma systemet, alla små program där vart och ett av dom inte är så tunga men allt tillsammans blir stentuft då det tar upp ram och processor

Sök på nätet how to slim computer for gaming. Det går ut på att man går in och tar bort alla program man inte behöver. resten stänger man av helt enkelt. Folk kan bli vänligt förvånade hur mycket ram som Windows 10 tar upp. jag har fått ner det till 1.8 GB.

Det är viktigt med nya och bra drivrutiner. Från tillverkarens hemsidor. Grafikkortet ska ha den nyaste. och du skall ha moderkortets Chipset driver som finns på moderkortets hemsida.

Ctrl alt del är din vän i sammanhanget, det är med den manövern du kan se hur mycket grejer som är i gång i systemet , hur mycket ram allt tar upp och sånt s¨å där ska man titta regelbundet. även där i en flik kan man sälla in så att program inte startar när datorn startar. Sist efter att man avinstallerat och grejat en massa är att i många program så kan man ställa in så att dom inte startar upp när datorn startat.
Exempel i Spotify i inställningar... leta efter starta inte när Windows starar upp / start on OS reboot : NO och så.

Kolla med manövern ctrl alt del föra och efter. Det är ganska kul att se vad som faktiskt får att göra och jag själv har kunnat använda en Intel 2600k ed GTX 1070 ända fram till i dag.

Därefter så kan man ställa in i spelet. Ställ in upplösningen på 1080p. Stäng av V-synk exepelvis. Sätt allt på lägst. Prova så lovar jag att det kommer göra abnorm skillnad efter att man bantant OS.

Ja och antivirusprogram ska vara avstängt när man spelar ja.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Frontiers of Pandora är väldigt krävande så även med en ssd eller m.2 och 16 gb ram kommer det inte bli någon jättetrevlig upplevelse tyvärr.

Visa signatur

Asus TUF B650 plus wifi - Ryzen 7800x3d - Peerless Assassin - ASUS TUF 4070ti SUPER - 32gb Corsair vengeance 6000Mhz CL30 - Corsair Rmx 850w - Asus Proart PA401

Permalänk
Medlem

Superglad för alla svar, stort tack. Jag har bestämt mig för att göra följande ändringar:

8 Gb RAM till totalt 16 Gb (superbilligt)
SSD -1 Tb - och installera nyinstallation av win 11 istället för win 10
Han får mitt grafikkort 3060 TI och så tar jag hans - jag spelar aldrig längre ändå

Angående SSD där jag skulle satsa på M2. Hur vet jag om moderkortet kan hantera sådana. Moderkortet är Gigabyte GA-A320M-H

Ni behöver inte vara oroliga för att datorn har kollapsat av mjukvaroskäl - både jag och grabben är hyfsade på det. Men vi är kassa på hårdvara.

Permalänk
Medlem

Moderkortet är Gigabyte GA-A320M-H.

Enligt Google Gemini så funkar det moderkortet och min processor med M.2 NVMe SSDs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av df9517:

Moderkortet är Gigabyte GA-A320M-H. Funkar det då med SSD av M2 typ?

Manualen, sida 15.

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp på traven, nu klarar jag mig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Kolla hur man byter kylpasta, man ska inte bara vräka på en ärta med klet.

Oh jo man kan slimma systemet, alla små program där vart och ett av dom inte är så tunga men allt tillsammans blir stentuft då det tar upp ram och processor

Sök på nätet how to slim computer for gaming. Det går ut på att man går in och tar bort alla program man inte behöver. resten stänger man av helt enkelt. Folk kan bli vänligt förvånade hur mycket ram som Windows 10 tar upp. jag har fått ner det till 1.8 GB.

Det är viktigt med nya och bra drivrutiner. Från tillverkarens hemsidor. Grafikkortet ska ha den nyaste. och du skall ha moderkortets Chipset driver som finns på moderkortets hemsida.

Ctrl alt del är din vän i sammanhanget, det är med den manövern du kan se hur mycket grejer som är i gång i systemet , hur mycket ram allt tar upp och sånt s¨å där ska man titta regelbundet. även där i en flik kan man sälla in så att program inte startar när datorn startar. Sist efter att man avinstallerat och grejat en massa är att i många program så kan man ställa in så att dom inte startar upp när datorn startat.
Exempel i Spotify i inställningar... leta efter starta inte när Windows starar upp / start on OS reboot : NO och så.

Kolla med manövern ctrl alt del föra och efter. Det är ganska kul att se vad som faktiskt får att göra och jag själv har kunnat använda en Intel 2600k ed GTX 1070 ända fram till i dag.

Därefter så kan man ställa in i spelet. Ställ in upplösningen på 1080p. Stäng av V-synk exepelvis. Sätt allt på lägst. Prova så lovar jag att det kommer göra abnorm skillnad efter att man bantant OS.

Ja och antivirusprogram ska vara avstängt när man spelar ja.

Tack för väldigt seriöst svar. Jag tror att med de uppgraderingar jag nämnde ovan nu och senare kanske en ny processor behöver vi inte byta burken på några år till.

Jag har faktiskt bra koll på mjukvaran. Det är dags för en helt ny installation av Win 11 på hans dator när nya disken kommer. Har inte gjort det tidigare eftersom det inte gick att slå på safe boot, men nu kan jag göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Kolla vad det är för moderkort och vad den stödjer för CPU, klarar den en 5700x3d ( 5800x3d verkar vara slut överallt ) så har du CPU för många år.

Och som ovanstående säger så kommer 8GB RAM till göra en bra skillnad.

När det gäller SSD så är det M.2 disk du ska kolla på, inte SATA, viktigt om du vill få ut mer prestanda från den, men återkom med vad det är för moderkort ( står oftast vid uppstart, alternativt hämtar du t.ex. HWInfo och installerar så visar den alla komponenter och modellnamn ), lättare att rekommendera saker.

Tack för ditt svar. Jag frågade Google Gemini som sa Gigabyte GA-A320M-H att det kan gå med Ryzen 7 5700 men den avrådde mig om jag inte hade full koll på om BIOS var uppdaterat (vilket det inte är) och om kanske inte nätagget skulle räcka till (tyckte det stod 800W på agget). Jag gör en ny större utredning om detta senare. Men om du kan detta får du gärna dela med dig, men du behöver inte googla åt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av df9517:

Tack för ditt svar. Jag frågade Google Gemini som sa Gigabyte GA-A320M-H att det kan gå med Ryzen 7 5700 men den avrådde mig om jag inte hade full koll på om BIOS var uppdaterat (vilket det inte är) och om kanske inte nätagget skulle räcka till (tyckte det stod 800W på agget). Jag gör en ny större utredning om detta senare. Men om du kan detta får du gärna dela med dig, men du behöver inte googla åt mig.

Ja uppdatera BIOS om det inte är gjort tidigare bara annars så kommer nog inte nya Processorn fungera.

Hmm ja w11 är ju bra men det kan fungera lite bättre med w10 ändå.

Du behöver inte nån värsting till disk och kör grabben bara nått spel då duger en disk på 128GB men större är ju sjukt billiga och nån snabb gör inte spelen snabbare. Den här går fint.

Och det är NVME som gäller här som är mycket snabbare än SATA.
https://www.inet.se/produkt/4305460/kingston-nv2-m-2-nvme-gen...

Minnen
https://www.inet.se/produkt/5301820/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Uppgraderar du så kommer grafikkortet vara svagaste delen sen och i dag på budget skulle man kanske titta på rtx3060ti eller motsvarande amd. Att gå upp till 8 Gb vram är bra. men jag fundera på att man kanske bör gå på minst 12Gb ram om man vill klara sig ett bra tag till.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k