Telia/Telenor/Bahnhof-Black week abonnemang. Frågor om prismatchning osv.

Permalänk
Medlem

419 kr för 300/300 och TV mini hos Telia fick det bli.

Permalänk
Medlem

Uruselt av Telia att det ska vara ett lotto hos vem man hamnar och vad för avtal man får. J*kla skitbolag med värdelösta oduglingar till anställda. 😡

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, Sapphire Radeon RX 7900 XTX NITRO+ 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Vet inte om den postats redan men såg reklam för black week rabatt upp till 50% hos Global Connect om någon sitter i deras nät.
https://globalconnect.se/blackweek/

Har dom som ISP på jobbet. Helt sämst att ha att göra med, dom har verkligen noll och ingen koll på sina grejer.

Permalänk
Medlem

Kan hända jag fick det för att jag är helt ny kund och lyckades ringa i rätt tid, för en vecka sedan. Tror mycket handlar om hur tur man har med vem man får tala med när de ska förhandlas.

Permalänk
Skrivet av Kraket:

<Uppladdad bildlänk>

Kan hända jag fick det för att jag är helt ny kund och lyckades ringa i rätt tid, för en vecka sedan. Tror mycket handlar om hur tur man har med vem man får tala med när de ska förhandlas.

Ganska värdelöst om man inte ens ser vilken operatör det gäller?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraket:

<Uppladdad bildlänk>

Skulle säga att det mest handlar om vem som äger nätet..

Permalänk
Medlem

Ganska värdelöst om man inte ens ser vilken operatör det gäller?

Bredband 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Har kollat. 449 för 500/500.
Det är allente som ger 419 via Bredbandsval.se. Om det stämmer.
Bredband2 ligger på 445 men då utan bindningstid och priset blir ju extra osäkert då.

Operatörerna kan öka priset när som helst under bindningstiden, så det blir ingen skillnad. Höjs priset under bindningstiden så har du dock rätt att säga upp bredbandet. Ett obundet abonnemang kan du förstås alltid säga upp.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Operatörerna kan öka priset när som helst under bindningstiden, så det blir ingen skillnad. Höjs priset under bindningstiden så har du dock rätt att säga upp bredbandet. Ett obundet abonnemang kan du förstås alltid säga upp.

Jag vet hur det funkar. Har inte varit med om höjning under bindningstid tidigare men då får man i alla fall lägre pris fram till att priset eventuellt höjs och då kan man hoppa av avtalet. Telenor skickade brev om höjning efter någon månad men då gällde det efter bindningstidens utgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arion:

Lyckas folk som tecknade Telia förra årets BF binda om ett år till med rabatt, eller gäller det endast nya kunder?

Jag har fått kalla handen hittills. Skrattretande att få strutssvar från kundtjänst när jag vet att andra får rätt pris direkt.

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem

Om jag förstår det rätt så kan priserna hos ex Bahnhof variera ganska friskt beroende på vart i landet man bor och vilket fibernät man är uppkopplad emot? Ser att vissa verkar ha fått 1000/1000 för 439 medan en själv får fantastiska 500/500 för 529...

Permalänk
Sötast

Black week my ass....

2 år sen: 299
1 år sen: 349
Detta året : samma pris som alla andra operatörer har i stadsnätet utan kampanj... Men istället skrivet man att ordinarie pris för tjänsterna är mellan 700-900 för Att det ska se billigt ut?

Nothing ever changes ehh

Permalänk
Medlem
Skrivet av pemani:

Om jag förstår det rätt så kan priserna hos ex Bahnhof variera ganska friskt beroende på vart i landet man bor och vilket fibernät man är uppkopplad emot? Ser att vissa verkar ha fått 1000/1000 för 439 medan en själv får fantastiska 500/500 för 529...

Ja, absolut. Vi hade Bahnhof i ett antal år, så fort de lät oss byta från Telia i lägenheten. Var rejält mycket billigare då, men höjdes många gånger med åren.

479kr/mån för 100/100 ville de ha med Zitius (Telia) som stadsnät i början av 2024.
Vi bytte till NWT Media som tog 271 kr/mån istället. De har haft bra support och färre avbrott hittills, så vi är nöjda.

Kollar jag nu, så kan jag få upp till 1000/1000 på NWT Media för 489 kr/mån, ifall man skulle behöva öka farten, men det lär dröja innan vi maxar 100/100.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Nu blir jag förbannad på Telia alltså.
Tecknade 300/300 bredband utan startavgift i måndags via telefon, blev fel i slutet så fick läggas som ärende. Där nekade de slopat startavgift, var som prata med en vägg där i meddelande.

Ringde Telia nu angående det. Förklarade att varför telia backar från muntligt avtal. Samt att hundratals fått startavgift slopad efter samtal. Han trodde typ inte på mig. Sa att "det kanske är andra kampanjer eller erbjudande". Sa att jag beställde åt min mor hon fick den borttagen. Sa 100-tals på Sweclockers har fått den slopad utan problem.
Han gick iväg till sin högre kollega men fick blankt nej. "Det går inte att ta bort den" var svaret.

Nu börjar jag tröttna på detta helt värdelösa skitbolag, kanske bara tecknar bredband2 istället och säger fuck you telia typ. Sist de skulle aktivera mitt bredband tog det 3 dagar också men då var det värt det med 299kr för 500/500. Nu är 600/600 400kr inkl startavgift. Bredband2 tar 418kr utan bindning. Typ ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av depalma:

Samma här, blev nekad att ta del av erbjudandet då det enbart gällde nya kunder.
Blev förbannad och sa upp mitt nuvarande. Inte ens då ville dom ge mig 500/500 för 369:-

Testar en gång till imorgon eller torsdag. Är det samma visa då blir det för första gången byte av bredbandsleverantör.

Skrivet av Def_Dog:

Men är det så här man ska behöva göra, ringa och böna och be för att få samma erbjudande som nytecknande kunder?

Om du redan har sagt upp det så lär det väl ändå inte gå eller kan du nyteckna på dig själv?

Han som jag pratade med som hade strul med sina system han verkade helt obrydd om dom tappade mig som kund. Indirekt så jobbar han aktivt för sitt framtida varsel men sådant tänker ju inte sådana människor på 😂

Ringde nu på morgonen igen. Helt plötsligt med ny person på supporten och ny diskussion med "chef" så fick även jag förlänga mitt befintliga abbonnemang med priset 369:-/mån för 500/500. Så det blev att avbryta uppsägning och stanna kvar.

Horribelt att man skall behöva hålla på såhär.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Laptop: Macbook Pro M4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Black week my ass....

2 år sen: 299
1 år sen: 349
Detta året : samma pris som alla andra operatörer har i stadsnätet utan kampanj... Men istället skrivet man att ordinarie pris för tjänsterna är mellan 700-900 för Att det ska se billigt ut?

Nothing ever changes ehh

Inflation? Allt blir ju dyrare, iaf på pappret.

Detta borde verkligen regeringen se över, det kan ju inte vara rimligt att en uppkoppling kan kosta närmare 1000kr/mån. Folk behöver ju internet för att kunna betala räkningar osv, kanske inte 1000/1000-uppkoppling men ni fattar vad jag menar.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Jag är sugen på Telia, men, vi är sugna på att flytta, ett av husen är anslutna till Fibersamfällighet (Telia) där det redan finns en kostnad inbakad. Frågan är ju hur fucked man är när man är bunden men ändå hamnar i Telia-ansluten samfällighet.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Ja, absolut. Vi hade Bahnhof i ett antal år, så fort de lät oss byta från Telia i lägenheten. Var rejält mycket billigare då, men höjdes många gånger med åren.

479kr/mån för 100/100 ville de ha med Zitius (Telia) som stadsnät i början av 2024.
Vi bytte till NWT Media som tog 271 kr/mån istället. De har haft bra support och färre avbrott hittills, så vi är nöjda.

Kollar jag nu, så kan jag få upp till 1000/1000 på NWT Media för 489 kr/mån, ifall man skulle behöva öka farten, men det lär dröja innan vi maxar 100/100.

Tack! Nej jag har alltid försvarat och rekommenderat Bahnhof. Mycket p.g.a. deras ställning mot mediamaffian osv och det är väl egentligen därför jag är kvar. Men rent prismässigt börjar det bli sunkigt. Det är nog närmare dubbla priset nu jämfört med när vi flyttade in för några år sedan. Visst, nätägaren har väl höjt priserna så man kan väl inte enbart klandra Bahnhof men det känns ändå som att det tar in den höjningen plus en massa extra bara för att "passa på" nu när allt annat blir dyrare.

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag är sugen på Telia, men, vi är sugna på att flytta, ett av husen är anslutna till Fibersamfällighet (Telia) där det redan finns en kostnad inbakad. Frågan är ju hur fucked man är när man är bunden men ändå hamnar i Telia-ansluten samfällighet.

Frågan är ju vem som äger fibernätet? Kan ju vara så att Telia bara driftar nätet men att fibersamfälligheten äger nätet, isf behöver det inte vara något dåligt. Beror på hur bra upphandling fibersamfälligheten gjort isf förstås.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

100/100 + tv mini från Telia för 394 kr/mån aktiverades idag. Tycker det är rimligt och fullt dugligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av depalma:

Ringde nu på morgonen igen. Helt plötsligt med ny person på supporten och ny diskussion med "chef" så fick även jag förlänga mitt befintliga abbonnemang med priset 369:-/mån för 500/500. Så det blev att avbryta uppsägning och stanna kvar.

Horribelt att man skall behöva hålla på såhär.

Ringde du in till uppsägningsavdelningen då?

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Frågan är ju vem som äger fibernätet? Kan ju vara så att Telia bara driftar nätet men att fibersamfälligheten äger nätet, isf behöver det inte vara något dåligt. Beror på hur bra upphandling fibersamfälligheten gjort isf förstås.

Det är fibersamfälligheten som äger nätet, telia är tjänsteleverantör i nätet. Oklart om det är en tredje part, telia eller samfälligheten som driftar infrastrukturen. Det som är mer intressant är ju vad som gäller med avtalet att jag inte ville bli inlåst och få betala 11 månader av obrukbart internet + samfällighetsinternet.

Hade samma tankar förra året och det blev ingen BF-deal då på bredbandet. Men det blev inget husköp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Meh...fick inte bort startavgiften hos Telia...Nee blir Inleed istället, aning högre månadsavgift, men varken bindningstid eller uppsägningstid.

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är fibersamfälligheten som äger nätet, telia är tjänsteleverantör i nätet. Oklart om det är en tredje part, telia eller samfälligheten som driftar infrastrukturen. Det som är mer intressant är ju vad som gäller med avtalet att jag inte ville bli inlåst och få betala 11 månader av obrukbart internet + samfällighetsinternet.

Hade samma tankar förra året och det blev ingen BF-deal då på bredbandet. Men det blev inget husköp.

Då är det nog inga problem, vad exakt är det du är orolig för? Du lär ju inte vara bunden till föregående boendes bredbandsavtal för övrigt, du kan teckna eget.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Då är det nog inga problem, vad exakt är det du är orolig för? Du lär ju inte vara bunden till föregående boendes bredbandsavtal för övrigt, du kan teckna eget.

Jag är enligt avtalet bunden till avtalet med Telia om jag binder 12 månader. Enligt avtalet måste jag betala hela avtalet om jag vill bryta det.

Det finns inget som säger att jag kan flytta avtalet från ett stadsnät till en samfällighet, det är inte säkert att det är "jag" som är kunder i samfälligheten. Troligen, men inte säkert.

I detta fallet är det ju mindre risk iom det är en Telia-driftad samfällighet, men säg att jag flyttar till en samfällighet där Telia inte finns. Då måste jag betala. Det är lite snopet att försöka spara 50-100 kr/mån och åka på att betala 350kr extra per månad i slutändan med dubbla avtal.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag är enligt avtalet bunden till avtalet med Telia om jag binder 12 månader. Enligt avtalet måste jag betala hela avtalet om jag vill bryta det.

Gäller detta även vid flytt?

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Det finns inget som säger att jag kan flytta avtalet från ett stadsnät till en samfällighet, det är inte säkert att det är "jag" som är kunder i samfälligheten. Troligen, men inte säkert.

I detta fallet är det ju mindre risk iom det är en Telia-driftad samfällighet, men säg att jag flyttar till en samfällighet där Telia inte finns. Då måste jag betala. Det är lite snopet att försöka spara 50-100 kr/mån och åka på att betala 350kr extra per månad i slutändan med dubbla avtal.

Jaha du menar så, om du skulle vinna dit nuvarande avtal innan flytt? Framgick inte riktigt av for inlägg för mig. Kolla med Telia vad som gäller vid flytt som sagt isf.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Så här kan det också gå till att upprätthålla dyra bredband, låta sina kunder stå för andras kostnader.
Är fan helt åt skogen, bra av sydis som skrev och avslöja detta

Dyra bredband för hyresgästerna ger konserter och teater till Malmöborna
"MKB Net äger MKB:s stadsnät, som består av ledningar för kabel-tv och bredband som finns hemma hos Boel Pettersson och alla andra hyresgäster. När hyresgästerna betalar sin räkning för tv och internet går en stor del av pengarna till MKB Net. Nästan hälften av pengarna som MKB Net drar in är ren vinst – som Malmö stad skickar vidare till Stadsteatern och Malmö Live konserthus."

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av joakim99:

Gäller detta även vid flytt?

Haha du menar så, om du skulle vinna dit nuvarande avtal innan flytt? Framgick inte riktigt av for inlägg för mig. Kolla med Telia vad som gäller vid flytt som sagt isf.

Ja avtalet gäller även vid flytt senast jag ringde in till dem. Hade jag flyttat till en bostadsrätt där internet ingick så hade man ändå fått betala klart alla kostnader under bindningstiden trots det inte hade gått att använda bredbandet.

Detta står i "allmänna villkor" som de flesta bara trycker "Jag accepterar".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Inflation? Allt blir ju dyrare, iaf på pappret.

Detta borde verkligen regeringen se över, det kan ju inte vara rimligt att en uppkoppling kan kosta närmare 1000kr/mån. Folk behöver ju internet för att kunna betala räkningar osv, kanske inte 1000/1000-uppkoppling men ni fattar vad jag menar.

Och tyvärr så är det nästan ingen skillnad i pris mellan 100 och 1000 på de flesta ställerna jag kollat på, handlar om tior typ.