Vinn nätagg från Seasonic

Elektronikbranschens krav: Avskaffa elektronikskatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Laddare och batterier som orsakar bränder, så mycket som inte alls följer säkerhetsregleringar även om de klistrat på CE märkning och annat åvanpå. Fulla med kemikalier.

Det finns en CE (China Export) märkning i kina oxå, så det är inte alls bara påklistrat en CE-märkt som du försöker påskina.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Jag tycker nog att den ska vara kvar men kanske kan man ändra den så man kan göra avdrag upp till 100%, Just nu kan man 'bara' göra avdrag upp till 95%.

Men jag undrar hur stor del av priset som verkligen är Kemikalieskatt?

Citat:

Villkor för avdrag

För att kunna göra avdrag behöver varan uppfylla vissa villkor.

Ni kan göra avdrag med 50 procent om varan inte innehåller någon brom- eller klorförening. Om varan dessutom inte innehåller någon fosforförening kan ni göra ett högre avdrag om 95 procent.

Vid en bedömning är det endast föreningar som utgör en högre andel än 0,1 viktprocent av det homogena materialet i

ett kretskort, med undantag för kortets komponenter
en plastdel som väger mer än 25 gram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det finns en CE (China Export) märkning i kina oxå, så det är inte alls bara påklistrat en CE-märkt som du försöker påskina.
<Uppladdad bildlänk>

Haha jo jag vet, fick reda på det här om veckan, men CE't är inte så pass hopskrivet på vissa produkter. Kina CE fast särksrivet 😂 Såklart spelar det ingen större roll och är uppembarligen endast för att luras ändå, fast hur det tillåts importeras in till EU utan större kontroller är ett skämt i sig.

Behövde köpa laddare, på Tradera hittar jag inte bara något "mycket bättre" (65w, flera uttag) men också mycket billigare (10-20kr, istället för 100kr). Sen tänkte jag på hur dumt det vore att riskera för en hundring haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

dum? Användningen av engångsplastpåsar störtdök efter införandet av den skatten, är inte det exakt vad vi alla vill?

Det är lite roligt bara att ett land som Sverige införde den. Den skulle behövas i stora delar av Asien, inte i Sverige. Här gör den ingen nytta alls förutom att ge mer pengar till staten. Vi återvinner så mycket plast redan, och allt kan inte tas om hand om. Det mesta går till förbränning ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Vi återvinner så mycket plast redan

Nja, över 80% av plast som slängs bränns väl?

Inte mycket återvinningen direkt, oavsett var du slänger plasten.

De plaster vi använder oss av idag är sällan särskilt lämpliga, eller ens möjliga, att återvinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Behöver köpa laddare, på Tradera hittar jag inte bara något "mycket bättre" (65w, flera uttag) men också mycket billigare (10-20kr, istället för 100kr). Sen tänker jag på om risken verkligen är värd en hundring haha

Nej, el får man ta det försiktigt med, man vill varken bli elektrifierad eller innebränd för möjligheten att spara en hundring.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Vill man få bort användning av kemikalier så förbjuder man användningen av dom. Inför man en skatt så finns andra incitament för beslutet. Jämför man med plastpåsarna så beräknades intäkterna för staten till 2.1 miljarder vilket tyder på att man räknade med att användningen av sk engångspåsar inte skulle minska speciellt mycket utan det handlade bara om att få nya intäkter till staten. Nu var det lätt för konsumenterna att ändra på köpmönstret och istället för att återanvända dessa som soppåsar så köpte man soppåsar på andra ställen (dessa i riktig plast och inte som de som användes i dagligvaruhandeln).

När det gäller elektronik så är det inte lika lätt för konsumenten att kringgå den skatten, visst har handel via utlandet ökat (precis som det gjorde när det gällde brännbara CDs/DVDer en gång i tiden) men inte i den omfattningen att det inte är en rejäl mjölkko för statens intäkter även om det i stora hela är kontraproduktiv då arbetstillfällen hamnar utomlands så antagligen är det en förlust. Men att se sammanhang i flera steg är inte nått som politiker är kända för.

Att förbjuda är inte aktuellt för ett litet land som Sverige, det skulle bara leda till att det inte går att köpa viss elektronik längre. En kemikalieskatt som endast tillämpas i Sverige är lika lönlöst av samma anledning förstås, men det gör i alla fall inte att varorna försvinner.

På EU nivå så skulle både förbud och beskattning fungera för att få bort vissa kemikalier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

<Uppladdad bildlänk>

Det där är ju debunkat sedan länge...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebez:

Tror dock inte det kommer påverka priset nämnvärt, det lär ju behålla dagens höga priser och plocka vinsten

Det kommer det absolut att göra. I min bransch (vitvaror) är skatten en separat del av inköpspriset på produkten - den syns tydligt när vi köper in varor och den är enkel att plocka bort. Vi tycker inflationen och de senaste årens prishöjningar är trista, vore kul att kunna sänka priserna lite utan att skära på marginalen.

Dels kommer detta att uppmärksammas i media om skatten försvinner - ingen handlar vill vara den som inte har sänkt priserna när skatten tas bort. Det vore medialt självmord att stå och försvara bibehållna utpriser när skatten slopats.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Att förbjuda är inte aktuellt för ett litet land som Sverige, det skulle bara leda till att det inte går att köpa viss elektronik längre. En kemikalieskatt som endast tillämpas i Sverige är lika lönlöst av samma anledning förstås, men det gör i alla fall inte att varorna försvinner.

På EU nivå så skulle både förbud och beskattning fungera för att få bort vissa kemikalier.

En skatt gör bara saker dyrare, minskar inte mängden kemikalier och flyttar på handel till utlandet. Dvs den är i praktiken kontraproduktiv.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

En skatt gör bara saker dyrare, minskar inte mängden kemikalier och flyttar på handel till utlandet. Dvs den är i praktiken kontraproduktiv.

Det är sen gammalt (och forskning) att man helst ska beskatta orörliga skattebaser. Vilket klassiskt är Fastigheter, Föda och Fattigt folk. Rörliga skattebaser är dåligt (enligt forskning) att beskatta eftersom de flyttar på sig.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Det är sen gammalt (och forskning) att man helst ska beskatta orörliga skattebaser. Vilket klassiskt är Fastigheter, Föda och Fattigt folk. Rörliga skattebaser är dåligt (enligt forskning) att beskatta eftersom de flyttar på sig.

Vilken forskning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Enda skillnaden blir ju att staten får mindre skattepengar att slösa bort på dravel. Kemikalieskatten är bara en stor jäkla bluff för att mjölka mer pengar från individen. Precis som plastpåseskatten var.

Jag kanske anses vara kommunist för det här men jag tycker att sjukvård, att min son får skolmat och att vägar lagas känns bättre än att jag sparar 100kr på ett datorchassi men vad vet jag.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag kanske anses vara kommunist för det här men jag tycker att sjukvård, att min son får skolmat och att vägar lagas känns bättre än att jag sparar 100kr på ett datorchassi men vad vet jag.

vedervärdiga åsikter...
/s

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Om hela EU inför samma skatt, hur kan det flytta handeln till utlandet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

dum? Användningen av engångsplastpåsar störtdök efter införandet av den skatten, är inte det exakt vad vi alla vill?

Inte hela världen att en pkastpåse kostar 7kr men att ersätta plast på rulle vid frukt o grönt med enorma bruna papperspåsar är katastrof när man handlar.. Köp 5-7 olika grönsaker o hela korgen är full av enorma papperspåsar.. inte vet man vad som är vad heller!
Så länge dom återför plast för frukt o grönt blir jag glad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Inte hela världen att en pkastpåse kostar 7kr men att ersätta plast på rulle vid frukt o grönt med enorma bruna papperspåsar är katastrof när man handlar.. Köp 5-7 olika grönsaker o hela korgen är full av enorma papperspåsar.. inte vet man vad som är vad heller!
Så länge dom återför plast för frukt o grönt blir jag glad!<Uppladdad bildlänk>

Jag vet inte vilka butiker du går till men här har alla butiker plastpåserullar för frukt och grönt, de är inte gratis bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Absolut om det var så att det var dit dina pengar prioriterades.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Om hela EU inför samma skatt, hur kan det flytta handeln till utlandet?

Var inte hela tanken att kemikalierna skulle bort än att dra in pengar till staten/EU?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Var inte hela tanken att kemikalierna skulle bort än att dra in pengar till staten/EU?

Du svarade inte på min fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Är kemikalieskatten införd i EU, jag måste ha missat att den införts även utanför sverige.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Så länge dom återför plast för frukt o grönt blir jag glad!<Uppladdad bildlänk>

Jag gillade iofs papperspåsarna eftersom vi alltid har slut på dessa för matavfallet (de delar ut alldeles för få papperspåsar här i kommunen, räcker aldrig ens hälften av tiden innan man får nya... vill man att folk ska sortera så kanske man ska se till att folk har förutsättningarna också? Det här är lika illa som återvinningskärlen som är överfyllda när man ska återvinna).

Här i byn har Ica återinfört plastpåsarna vid frukt&grönt nu sen skatten togs bort.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

EU ≠ Utlandet

Men du verkar vara väldigt fokuserad på att skatt skall in istället för att kemikalier skall bort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KirunaBenKt:

Vilken forskning?

Googla lite och läs på vad nationalekonomer och ekonomiforskare anser om du är nyfiken/intresserad av att lära dig mer.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Här i byn har Ica återinfört plastpåsarna vid frukt&grönt nu sen skatten togs bort.

Kan ju ha lite att göra med att papperspåsarna både är sämre, och dyrare att tillverka och tar enormt mycket mer plats att frakta runt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Är kemikalieskatten införd i EU, jag måste ha missat att den införts även utanför sverige.

Det var inte riktigt det som var poängen, du får helt enkelt läsa meddelandehistoriken om du vill förstå vad det handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Läs på om REACH så finns just detta arbete. Skatten i Sverige var bara tänkt att dra in mer pengar, inte rädda miljön för inget företag anpassar sig för "lilla Sverige".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av rwkk:

Haha jo jag vet, fick reda på det här om veckan, men CE't är inte så pass hopskrivet på vissa produkter. Kina CE fast särksrivet 😂 Såklart spelar det ingen större roll och är uppembarligen endast för att luras ändå, fast hur det tillåts importeras in till EU utan större kontroller är ett skämt i sig.

Behövde köpa laddare, på Tradera hittar jag inte bara något "mycket bättre" (65w, flera uttag) men också mycket billigare (10-20kr, istället för 100kr). Sen tänkte jag på hur dumt det vore att riskera för en hundring haha

Detta stämmer inte, det finns ingen sådan falsk märkning som heter ’china export’

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Googla lite och läs på vad nationalekonomer och ekonomiforskare anser om du är nyfiken/intresserad av att lära dig mer.

Du får gärna hänvisa till informationen, och eller vilka du pratar om.