Ny dator, men har Windows 8.1

Permalänk

Ny dator, men har Windows 8.1

Hej,

Hittade inga direkta svar på detta så har jag missat det så får man gärna länka tråden.
Jag ska (äntligen) skaffa ny dator efter ca 10 år sen senast. Men har tänkt att behålla mina hårddiskar. Det innebär att den ena C disken kommer att behöva installeras om.
Jag äger redan Windows 8.1 (skiva o nyckel), men vill egentligen nu ha Windows 11. Behöver jag köpa nytt Windows 11 eller kan jag uppgradera?

Noobig fråga kanske men det var länge sedan jag pillade med datorbyggande. Så har glömt det mesta.

Permalänk
Medlem

Om du ska köra "legit", så får du tyvärr köpa nytt, då Microsoft stängde möjligheten att uppgradera Windows 7/8 nycklar, för ett tag sedan.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske inte stämmer längre, men känns som att det alltid funnits någon väg runt det där och få till en giltig nyckel i ett microsoft-konto, lyckas gå till 10 och därifrån 11, få till det med media creation tool eller manuell aktivering via telefon eller så.
Var ett tag sedan jag gjorde det sist dock, men har åtminstone sett flera påståenden om att det fortfarande går, bara inte vissa vägar längre.

Inte så matnyttigt svar med andra ord, men hade nog inte gett upp helt utan att ha dykt ned lite i alternativen.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salle_nr1:

Hej,

Hittade inga direkta svar på detta så har jag missat det så får man gärna länka tråden.
Jag ska (äntligen) skaffa ny dator efter ca 10 år sen senast. Men har tänkt att behålla mina hårddiskar. Det innebär att den ena C disken kommer att behöva installeras om.
Jag äger redan Windows 8.1 (skiva o nyckel), men vill egentligen nu ha Windows 11. Behöver jag köpa nytt Windows 11 eller kan jag uppgradera?

Noobig fråga kanske men det var länge sedan jag pillade med datorbyggande. Så har glömt det mesta.

Vet att du inte fråga om detta. Men lite nyfiken blir man om din gamla dator är 10 år och du ska behålla hd. Jag hoppas inte hd är 10 år. Sen OM dom är det, Så kommer din dator inte kännas ny. och risken att hd kommer ge upp snart är rätt stor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salle_nr1:

Hej,

Stora frågan är ju om din licens är retail eller OEM, är den retail kan du prova med media creation tool till w10 först och få den aktiverad, väl där kommer w11 via windows update.
Men då gäller att din licens är kopplad till ett MS konto, är den inte det kan du behöva köra den långa vägen med w8.1 först.

En OEM licens går inte flytta till ny hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Vet att du inte fråga om detta. Men lite nyfiken blir man om din gamla dator är 10 år och du ska behålla hd. Jag hoppas inte hd är 10 år. Sen OM dom är det, Så kommer din dator inte kännas ny. och risken att hd kommer ge upp snart är rätt stor

Alla mina 4 hårddiskar jag har i mina datorer är mer än 10 år gamla. De fungerar alldeles utmärkt. Jag räknar med att TS inte tänker använda hårddisken som systemdisk, utan för att lagra spel eller bilder/videor.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Hade faktiskt tänkt använda min SSD (250gb) som jag har haft i ca 10 år som systemdisk, har en två år gammal SSD (1tb) till spel. Sen har jag min gamla HDD som jag enbart lagrar bilder och gammal nedladdad musik.