Permalänk
Medlem

Uppgraderingstips

Tjena tjena,
I dagsläget har jag denna setupen och är trött på att få smålagg i league of legends så känner att det är dags att börja uppgradera datorn då jag även siktar på en 1440p skärm

Intel Core i5 10400F
ASUS ROG Strix B460-F GAMING
MSI GeForce RTX 3060 Ti 8GB GAMING X TRIO
HyperX Fury RGB DDR4 2666MHz 16GB
Corsair CX650M 650W

Vad bör jag uppgradera?

Död tråd
Permalänk
Medlem

Vore bra om du angav fler specs som moderkort och psu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorgonzola:

Vore bra om du angav fler specs som moderkort och psu

fixade det nu sorry

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

inte riktigt tänkt att lägga så mycket på en gång just nu, frågan är vad behöver jag byta ut först och främst?

Permalänk
Avstängd

Din processor går inte att klocka den saknar "k",

byt ut grafikkortet, skriv vad du kan tänka dig lägga typ 7000 tusen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av techOn3:

Din processor går inte att klocka den saknar "k"

vet det just därav känns det som att nytt mobo, ram samt processor är en bra start?
sen kanske sikta på nya 5000 serien senare och en psu?

Permalänk
Medlem

Du lär kunna hitta en begagnad 11600K / 11700K för inte så många penningar. Kommer ge bra skjuts utan att byta mobo. Nytt grafikkort efter budget... 3060ti är ju dock inget dåligt kort. Det bör klara av lol utan problem.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av Matglad:

Du lär kunna hitta en begagnad 11600K / 11700K för inte så många penningar. Kommer ge bra skjuts utan att byta mobo. Nytt grafikkort efter budget... 3060ti är ju dock inget dåligt kort. Det bör klara av lol utan problem.

just nu kommer jag knappt ens upp i 144fps så känns inte så roligt, köper gärna helst nya grejer.

Permalänk
Avstängd

kör du senaste bios på moderkortet?

Version 1801
8.08 MB 2024/05/09

Permalänk
Medlem
Skrivet av techOn3:

kör du senaste bios på moderkortet?

Version 1801
8.08 MB 2024/05/09

var extremt länge sen jag kollade upp sånt så vet ej? hur kollar jag och uppdaterar om jag inte har det?:)

Permalänk
Avstängd

kollar gör du med cpu-z https://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html

ladda ned nyaste och flashar https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-b460...

"Improve system performance and stability
Improve ReSizable BAR compatibility for NVIDIA RTX30 series graphics cards

Permalänk
Medlem

så jag bara extractar filen och öppnar "BIOSRenamer"?

Permalänk
Avstängd

extracta någonstans tex c:\bajs\

starta om datorn och gå in i bios, där finns det bios flash utility så letar du bara efter filen och flashar,

dom har fixat prestandan för nvidia 30xxx korten

Permalänk
Medlem
Skrivet av techOn3:

extracta någonstans tex c:\bajs\

starta om datorn och gå in i bios, där finns det bios flash utility så letar du bara efter filen och flashar,

dom har fixat prestandan för nvidia 30xxx korten

ska prova sedan ta ett game på league och se efter, jag återkommer! tack för tipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacman39:

ska prova sedan ta ett game på league och se efter, jag återkommer! tack för tipset

inte jättestor skillnad fortfarande lagg.. det har nästan blivit sämre haha, kan det vara cpun och ram minnena som bottleneckar?

Permalänk
Medlem

Spelar du i 1080p nu?

Jag har 8700K och ett 1080ti och i 1080p med allt på högsta så får jag 150-300fps

Så du borde ha högre med din dator ifall du spelar i 1080p

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

Spelar du i 1080p nu?

Jag har 8700K och ett 1080ti och i 1080p med allt på högsta så får jag 150-300fps

Så du borde ha högre med din dator ifall du spelar i 1080p

japp spelar i 1080p, något känns skumt liksom

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacman39:

japp spelar i 1080p, något känns skumt liksom

Har du kollat så att dina temps är ok? Kanske den överhettar för som du själv säger så är någonting garanterat skumt

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

Har du kollat så att dina temps är ok? Kanske den överhettar för som du säger något är garanterat skumt

temps och allt är ok, lallade runt lite i bios nu och drog igång lite performance mode grejer samt xmp får se om det blir någon skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacman39:

temps och allt är ok, lallade runt lite i bios nu och drog igång lite performance mode grejer samt xmp får se om det blir någon skillnad

Ja bra början, testa lite benchmarks test också så du kan se ifall den ligger där den bör ligga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av techOn3:

Din processor går inte att klocka den saknar "k",

byt ut grafikkortet, skriv vad du kan tänka dig lägga typ 7000 tusen ?

Min plan är att byta ut mobo cpu ram till något som kommer klara av ett eventuellt 4070 super i framtiden, budget vet jag inte riktigt har väl lagt 12k för hela datorn så hälften av det känns som en rimlig summa?

Permalänk
Medlem

Alternativt funderar jag på att sälja burken jag har och köpa helt nytt, vad är mest värt? Ska man köra på intel eller amd?