Permalänk
Medlem

Alla USB disconnectar & connectar

Hallå alla datakunniga (utom jag)! Jag har ett litet men ganska stort irriterande problem... Inet byggde denna spec åt mig för ca 11 månader sedan. Mitt problem jag fått för nån månad sedan helt random är att under vissa tillfällen vid spelande eller bara allmän användning av datorn, så hör man ljudet av USB disconnectar sig och reconnectar sig. Då är det allt mus,headset,tangentbord samt mic, det är portarna bak på datorn samt på toppen.

Jag har pratat med Inet ang mitt problem och följt deras felsöknings metoder utan att mitt problem försvunnit. Så nu vänder jag mig till fler som är kunniga inom ämnet, FINNS det nått mer jag skulle kunna prova själv att göra. För det sista jag vill är att lämna in burken då vi precis genomgått blackweek samt julen är på ingång så får jag väl inte tillbaka min dator förens till sommaren, skämt å sido. Eller är de bara att inse att det förmodligen är hårdvara som spökar? Då tolkar jag det som att moderkortet är det som felar?

Detta är vad jag gjort:

- Gått in i BIOS och stängt av XMP
- Uppdaterat BIOS till den senaste versionen
- Gjort en ominstallation av windows 11
- Laddat hem senaste drivrutiner till samtliga komponenter och gear.

Gear, all utrustning är inskaffat 2023/2024 så känns ej som detta borde spöka eller?

Headset: Logitech G Pro X trådlös
Mus: Hyperx pulsfire haste, sladd
Tangentbord: Razer Ornata V3, sladd
Mic: Röde NT USB, sladd
Cam+ capturecard: Sony a7iii + 4k capturecard kopplat via HDMI sladd

Väl mött pEdjo

Permalänk

Börja med uteslutningsmetoden och kör med så få usbgrejor som möjligt dra ur allt du kan leva utan kan vara att någon av dina saker har en sporadisk kortslutning i kabeln som tillfälligt löser överlastskyddet på usbportarna.

Mest troligt är apparater där sladden rör sig mycket t.ex musen men kan även va på ett kretskort i något annat för den delen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Börja med uteslutningsmetoden och kör med så få usbgrejor som möjligt dra ur allt du kan leva utan kan vara att någon av dina saker har en sporadisk kortslutning i kabeln som tillfälligt löser överlastskyddet på usbportarna.

Mest troligt är apparater där sladden rör sig mycket t.ex musen men kan även va på ett kretskort i något annat för den delen.

Alright, så om en usb-komponent krånglar ex mus har glapp i sin sladd eller så, kan göra så att allt "kortsluter" sig för att överlastskyddet går in typ som en jordfelsbrytare?

Har provat och satt i en gammal razer deathadder, och hittils har problemet ej uppstått på ca 18h

Permalänk
Medlem
Skrivet av pEdjo:

Alright, så om en usb-komponent krånglar ex mus har glapp i sin sladd eller så, kan göra så att allt "kortsluter" sig för att överlastskyddet går in typ som en jordfelsbrytare?

Har provat och satt i en gammal razer deathadder, och hittils har problemet ej uppstått på ca 18h

haft exakt samma hos kund, där kom det fram lite senare att musen "hakade upp sig" ibland också... kabelbrott, bytt, klart - så ja blir det kortis kan datorn nita alla portar

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Skrivet av pEdjo:

Exakt.

Ledningarna har troligen börja gå av invändigt och 2 av kablarna spretar med kardelernanså de ibland läggs ihop och du får en kortis.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Känns ändå skevt då musen är max 1 år gammal, dock verkar det ju vara så. Visst kan grejer gå sönder osv helt random, men känns fortfarande skevt ^^

Då min deathadder jag har i nu är nött på själva "tyget" runt om gummikabel och den är från 2013. Dock så uppstår inte mitt problem mer och nu är vi snart uppe i ett ex antal timmar vilket med den gamla musen hade resulterat i flera avbrott..

Tror ni jag kan utesluta detta helt nu eller ska man prova typ minst 1 vecka innan man ger sig av att köpa ny mus?

Ska man då gå på sladd eller trådlös?

Väl mött!

Permalänk
Skrivet av pEdjo:

Känns ändå skevt då musen är max 1 år gammal, dock verkar det ju vara så. Visst kan grejer gå sönder osv helt random, men känns fortfarande skevt ^^

Då min deathadder jag har i nu är nött på själva "tyget" runt om gummikabel och den är från 2013. Dock så uppstår inte mitt problem mer och nu är vi snart uppe i ett ex antal timmar vilket med den gamla musen hade resulterat i flera avbrott..

Tror ni jag kan utesluta detta helt nu eller ska man prova typ minst 1 vecka innan man ger sig av att köpa ny mus?

Ska man då gå på sladd eller trådlös?

Väl mött!

kabeln på en mus är ganska utsatt för problemet oavsett märke så kommer de förr eller senare få det iom att kabeln böjs och rör på sig konstant när man rattar musen.

och att kabeln kan börja glappa på ett år är inte helt orimligt speciellt på billiga möss som oftast inte är byggda för kvalitet och där av kabeln kan mycket väl vara av ganska dålig kvalitet.

är dock förvånad att din deathadder hållit så länge är nog dem jag bytt sladd på mest i mina dagar åt folk de brukar max hålla ett par år innan kabeln börjar glappa... men du kanske fick ett riktigt guldexemplar gissar jag på.

Vill du bli av med kabelproblem så kör trådlöst så slipper du glappande/trasiga sladdar i framtiden med nackdelen att du kan ev få byta batteri i den istället om ett gäng år när batteriet börjat bli sönderladdat.

sladdbundna kommer få samma fel igen men köper du något med lite kvalitet så kommer du nog iaf klara dig i en 4-5 år innan det ska börja visa sig iaf tills reklamationsrätten gått ut på den (3år enligt svensk lag från svenska säljare) .

du kan ju köra med din deathadder nån vecka iaf så du verkligen vet att det var musen sen kan du ju alltid öppna ett reklamationsärende mot säljaren om den inte är äldre än ett år och få ut en ny, lagad eller iaf pengar tillbaka om de inte kan laga eller byta ut den mot likvärdig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

kabeln på en mus är ganska utsatt för problemet oavsett märke så kommer de förr eller senare få det iom att kabeln böjs och rör på sig konstant när man rattar musen.

och att kabeln kan börja glappa på ett år är inte helt orimligt speciellt på billiga möss som oftast inte är byggda för kvalitet och där av kabeln kan mycket väl vara av ganska dålig kvalitet.

är dock förvånad att din deathadder hållit så länge är nog dem jag bytt sladd på mest i mina dagar åt folk de brukar max hålla ett par år innan kabeln börjar glappa... men du kanske fick ett riktigt guldexemplar gissar jag på.

Vill du bli av med kabelproblem så kör trådlöst så slipper du glappande/trasiga sladdar i framtiden med nackdelen att du kan ev få byta batteri i den istället om ett gäng år när batteriet börjat bli sönderladdat.

sladdbundna kommer få samma fel igen men köper du något med lite kvalitet så kommer du nog iaf klara dig i en 4-5 år innan det ska börja visa sig iaf tills reklamationsrätten gått ut på den (3år enligt svensk lag från svenska säljare) .

du kan ju köra med din deathadder nån vecka iaf så du verkligen vet att det var musen sen kan du ju alltid öppna ett reklamationsärende mot säljaren om den inte är äldre än ett år och få ut en ny, lagad eller iaf pengar tillbaka om de inte kan laga eller byta ut den mot likvärdig.

Ok, tack för nyttigt info!

Jag vill bara utesluta så det inte är nått fel i nån komponent på datorn, eftersom att jag har garanti kvar samt att jag vet inte hur lång garanti inet lämnar. Men antar att de är 2år, samt de byggde den också, men de kan jag kolla med dem!

Nu i mellandagarna är datorn exakt 1 år gammal.

Väl mött

Permalänk
Skrivet av pEdjo:

Ok, tack för nyttigt info!

Jag vill bara utesluta så det inte är nått fel i nån komponent på datorn, eftersom att jag har garanti kvar samt att jag vet inte hur lång garanti inet lämnar. Men antar att de är 2år, samt de byggde den också, men de kan jag kolla med dem!

Nu i mellandagarna är datorn exakt 1 år gammal.

Väl mött

du har 3 år reklamationsrätt för ursprungsfel även på datorn även om inet bara lämnar 1 år butiksgaranti och skulle det vara usbkontrollern som är kass på moderkortet bör det täckas isf

för inget vanligt fenomen att dessa går sönder till höger och vänster direkt om man inte typ backmatar usbportar på fel pinnar eller nått med aldreless för hög spänning dessutom.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av pEdjo:

Har en halvrapplig USB kabel från min KWM switch till min ena laptop, rör jag den för mycket då kraschar drivarna till det externa ljudkortet vidare kraschar Windows.
Nu är ju jag medveten vart problemet är men har inte orkat fixa det än då jag sällan kommer åt kabeln, men så illa kan det bli med lite glapp.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX