Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk
Medlem

"Laga" BIOS efter flashningskrasch

Jag brände BIOSet för ett år sedan, eller rättare sagt så hängde sig datorn när jag uppgraderade BIOSen. Nu har jag funderingar på att åtgärda detta.

Har hört att man kan köpa en ny BIOS krets, och ersätta den gamla. hur gör man då???
Finns det andra sätt??
Och hur gör man för att ladda in BIOS programvaran i den tomma BIOS kretsen?

Tacksam för hjälp!

Mvh Mattias Holmberg

Visa signatur

Athlon XP 1700+@2100+ T-Bred, Asus A7v133, 256mb, Creative GeForce 2 GTS, SBLive! Player 1024, WD800JB (80GB 8mb cache), XP Pro

Permalänk

har du tur kan du hotflasha chipet om du har nån kompis som har ett likadant kort...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moby_Dick
har du tur kan du hotflasha chipet om du har nån kompis som har ett likadant kort...

Ok, hur funkar det då?
Såg extreemespeedy's inlägg men vill gärna har lite mer exakt beskrivning på hur detta fungerar.
Av er som läser detta, är det nån i Sundsvall som har ett Gigabyte GA686BX moderkort???
har även mailat eksitdata och frågat vad de tar för en omflashning, men har inte fått svar än.

Mvh Mattias

Visa signatur

Athlon XP 1700+@2100+ T-Bred, Asus A7v133, 256mb, Creative GeForce 2 GTS, SBLive! Player 1024, WD800JB (80GB 8mb cache), XP Pro

Permalänk
Medlem

man lånar ett bioschip från någon som har samma modell på mobo eller liknande... ibland så funkar det med andra tillverkare och fan och hans moster. Man tar det chippet och stoppar in i sitt trasiga mobo. Startar och bootar från en diskett eller nått så att man kommer åt dosprompten. När man kommit in ordentligt så rycker man helt sonika ut det lånade chipet utan att stänga av datorn. Sen stoppar man i det söndriga chippet och falshar enkelt med till moderkortet tillhörande bios och dosflashprogram. Enkelt? Ja. kul? Nej.

Visa signatur

Abit IC7-G, p4 2,6C ghz @ ~ 3,2ghz. Geforce TI4200 128 mb @ 310/550), 2*512 Twinmos Orginal PC3200, SB Audigy Live, 17" TFT*2.
"Love is the delusion that one woman differs from another."

Permalänk
Medlem

En polare betalade runt 500 kr för nyy chip + programmering. Jag tror programmeringen kostar strax under 200 riksdaler silver.

Visa signatur

Abit IC7-G, p4 2,6C ghz @ ~ 3,2ghz. Geforce TI4200 128 mb @ 310/550), 2*512 Twinmos Orginal PC3200, SB Audigy Live, 17" TFT*2.
"Love is the delusion that one woman differs from another."

Permalänk
Medlem

ok, det lät ju skitenkelt att fixa det själv ifall jag hittar liknande moderkort bara. annars är det bara att vänta å se vad de vill ha för en programmering.

Om ni vill kan jag ju skriva här vad det kostar.

Visa signatur

Athlon XP 1700+@2100+ T-Bred, Asus A7v133, 256mb, Creative GeForce 2 GTS, SBLive! Player 1024, WD800JB (80GB 8mb cache), XP Pro

Permalänk
Medlem

problemet med hotflash e att hitta nån som har ett likadant kort som är villig att riskera att din dator pajar hans/hennes bios med...;)

annars kan du hitta chip och förprogrammering på www.eksitdata.com till hyggliga priser...

Visa signatur

Abit NF7-S 2.0, Xp 1700+(JIUHB 0311) @ 2420(210*11,5), 2x256Mb Pc3200 Twinmos, Gf2 Ti 64Mb, Enermax 430W

Permalänk

Om det inte är ett allt för gammalt BIOS, och om du har lite tur, så finns det en möjlighet att BIOS:et har en recovery-funktion. Både nyare Award/Phoenix och AMI har en sådan möjlighet. Exakt hur man gör skiljer mellan olika BIOS. Bör gå att hitta info på nätet om du söker på "BIOS recovery" och BIOS-beteckning.

OBS att jag pratar i generella ordalag här. Har ingen aning om just ditt BIOS klarar detta. Men det kan ju vara värt att undersöka.

Permalänk
Medlem

Okej. Men jag har fått svar från Eksit angående priser för att de skall programmera om mitt BIOS.
De vill ha 150kr + 10kr frakt =160kr för att göra det. Då skickar man BIOS kretsen och en diskett med filen och 160kr, sen får man tillbaka det fungerande. Perfekt!

Annars kan man ju göra egna köp av programmeringsgrejer, men det kosta 400-500kr.

Jag tänker skicka mitt BIOS till dem iallafall så får de flasha om det.

/Mattias

Visa signatur

Athlon XP 1700+@2100+ T-Bred, Asus A7v133, 256mb, Creative GeForce 2 GTS, SBLive! Player 1024, WD800JB (80GB 8mb cache), XP Pro

Permalänk
Medlem

det är egentligen ingen konst att flasha om ett pajjat bios bara man har de rätta grejerna (som vanligt =/). allt du behöver är en eprom-programerare och din version av bioset. programeraren jackar du in i com-porten och sen kan du flasha bioset.
Nackdel: du behöver en programerare som man kanske använder 1 - 3 gånger
Kostar: vet ej men lär ju kosta några hundralappar

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Jo.
Jag tror de gick på 350kr på eksit

Visa signatur

Athlon XP 1700+@2100+ T-Bred, Asus A7v133, 256mb, Creative GeForce 2 GTS, SBLive! Player 1024, WD800JB (80GB 8mb cache), XP Pro