Vilket grafikkort bör jag köpa?

Permalänk

Vilket grafikkort bör jag köpa?

Precis byggt ihop en dator men inte köpt grafikkort ännu.
Köpte en skärm med freesync premium så antar att det är AMD grafikkort som passar bäst då?
Här kommer spec på datorn:

Chassi: Zalman I3 Neo ARGB Svart

Moderkort: ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI

CPU: AMD Ryzen 5 7600 3.8 GHz 38MB

RAM: Kingston Fury Beast 32 GB, 6000MT/s DDR5 CL30 DIMM

SSD: Kingston NV3 M.2 NVMe Gen 4 1TB

CPU fläkt: DeepCool AG400 Digital A-RGB Plus

Nätaggregat: Thermaltake smart BX3 750W

Skärm: Samsung Odyssey G5 C34G55 34" gamingskärm

Vill ha ett grafikkort så man ska kunna spela nya spel så som Indiana Jones, annars kommer det mesta dels vara bilspel och grabben ska kunna köra fortnite.
Vet inte riktigt min budget men kanske max 5000.

Permalänk
Medlem

Det tråkiga svaret är att du ska köpa så dyrt grafikkort som du har råd med

Med den upplösningen på skärmen (googlade 3440x1440) så blir det nog svårt att få optimal upplevelse vid höga inställningar

Permalänk

Men bör jag satsa på ett AMD grafikkort då skärmen har freesync premium eller spelar det ingen roll? Det jag inte förstått riktigt.

Permalänk
Medlem

Hej!

Ett amd kort hade ju passat utmärkt till dessa komponenter och den skärmen, om du kan stretcha din budget lite så hade jag rekommenderat detta

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/a...

det är nedsänkt med 900:- till 5990:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Znille:

Hej!

Ett amd kort hade ju passat utmärkt till dessa komponenter och den skärmen, om du kan stretcha din budget lite så hade jag rekommenderat detta

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/a...

det är nedsänkt med 900:- till 5990:-

Ja, jag skulle nog också rekommendera minst ett 7800XT i den upplösningen. Själv skulle jag nog ha försökt gå ännu högre (7900XT/7900XTX), men då snackar vi en helt annan prisklass, så det lär ju inte vara aktuellt i det här fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Ja, jag skulle nog också rekommendera minst ett 7800XT i den upplösningen. Själv skulle jag nog ha försökt gå ännu högre (7900XT/7900XTX), men då snackar vi en helt annan prisklass, så det lär ju inte vara aktuellt i det här fallet.

Ja helt klart ju mer du betalar ju bättre får du ju givetvis, men 7900XT + så hamnar vi runt 9000kr + och detm är rätt mycket över budgeten,

jag tror dock att ett 7800XT ändå skulle klara uppgiften, men man kommer nog inte kunna köra på högsta grafikinställningar på de mer krävande spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Znille:

Ja helt klart ju mer du betalar ju bättre får du ju givetvis, men 7900XT + så hamnar vi runt 9000kr + och detm är rätt mycket över budgeten,

jag tror dock att ett 7800XT ändå skulle klara uppgiften, men man kommer nog inte kunna köra på högsta grafikinställningar på de mer krävande spelen.

Ja, precis. Mindre krävande spel, som många online spel t.ex, så klarar man sig troligen galant med ett 7800XT. Men med dom stora och mest krävande singel player spelen, så får man nog ställa in sig på en hel del kompromisser, såsom lägre inställningar och uppskalning m.m. Sitter själv på ett 6800XT (som inte direkt är så mycket klenare än ett 7800XT) och kör i 1440p (inte ultra wide) och i dom mest krävande spelen så får jag dra ner inställningarna till en blandning av low och medium (i native), en blandning av medium och high om jag använder uppskalning (FSR).

Permalänk
Medlem

@hedstrom1983

Blev det nått grafikkort?

Permalänk
Skrivet av Znille:

@hedstrom1983

Blev det nått grafikkort?

Inte köpt ännu, tänkte vänta till mellandagarna ifall de rear ut några.
Det får i alla fall bli ett 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av hedstrom1983:

Inte köpt ännu, tänkte vänta till mellandagarna ifall de rear ut några.
Det får i alla fall bli ett 7800 xt

Det kan ev vara bra att ha is i magen, och vänta tills AMD troligen presenterar sina nya grafikkort strax efter nyår på CES. Ett 7800XT till bra pris är aldrig fel såklart, men ryktena säger att det är just i det segmentet som de nya korten ska lägga sig och ersätta, men då med framförallt bättre raytracingprestanda. Inget är säkert såklart, men det är mindre än en månad kvar tills vi vet mer. Avvägningar. Jag skulle själv vänta.

Jag har själv ett 7700XT som jag är nöjd med för 1080p med raytracing i de flesta titlar. Det har dock "bara" 12 GB, och i t ex Ghostwire Tokyo som annars funkar utmärkt med max raytracing, är 12 GB akilleshällen efter ett tag. Spelet börjar med att kräva drygt 6-7 GB grafikminne, helt ok, men när man spelat ett tag växer minnesanvändningen, och när kartan växer och du hoppar mellan de olika delarna fylls det upp över 11 GB inom någon timme, och spelet blir en hackfest. Då är det bara att starta om spelet och börja om på ny "minnsekula". Minst 16 GB är nog helt rätt även för 1080p med max grafik på ett nytt grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hedstrom1983:

Men bör jag satsa på ett AMD grafikkort då skärmen har freesync premium eller spelar det ingen roll? Det jag inte förstått riktigt.

Skärmen är Gsync compatible, så det spelar ingen som helst roll om det är AMD eller Nvidia kort för du kan nyttja antingen Freesync eller Gsync på den

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk

Nu är ett Asus Radeon RX 7800 XT 16GB Tuf Gaming OC beställt, får vi hoppas det blir bra.

Permalänk
Skrivet av hedstrom1983:

nedan

Skrivet av Necrophor:

Skärmen är Gsync compatible, så det spelar ingen som helst roll om det är AMD eller Nvidia kort för du kan nyttja antingen Freesync eller Gsync på den

en liten rättelse typ.
skärmen är Vesa VRR kompatibel (som bygger på amd´s öppna standard för VRR eller om det var tvärt om mins inte riktigt) och där med kompatibelt med alla grafikkortstillverkare pga öppen standard.

sen att amd valt att behålla sitt eget namn och Nvidia kallar det "G-sync komatibel" är en annan femma i grunden så är det exakt samma sak.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows