Snart kan du installera Windows 11 på telefonen

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Och varför skulle någon vilja nedgradera en telefon till Win 11 ?
Eller möjligen om det funkar på en Mobira Cityman eller liknade så kan det kanske vara en uppgradering.

Varför skulle det vara en nedgradering? Det är ju uppenbarligen til särskilda behov. Windows har ju inte ett mobil UI som passar en telefon i sitt W11 utförande. Windows mobilerna var aldeles fantastisk för sin tid enligt mig, men inget fullvärdigt Windows, och hadde ju sitt eget UI lagt utanpå en mobil OS kärna. Men har man behov som gör det nödvändigt med funktionalitet som inte Android eller Apple har ens möjligheter til på grund av at det ändrar helt på det vis man är tvungen at bygga OS omkring kärnan så är det ju et bra alternativ at kunna ha en enhet med W11 som fungerar bra. Jag tippar at det inte är för gaming eller att surfa eller se film eller så man gör det. Dessutom antar jag at de som nu gör detta experimentet lägger vikt vid at få det att köra smooth, men inte så viktigt med det visuella, åtminstone til en början. Samtidigt tror jag inte behovet för den sortens snappy som man vil ha på datorn är nödvändigt heller eftersom man experimenterar med enheter som har i dagens mått mätt, ganska moderat prestanda. Lumia 1020, min sista W8 enhet var dessutom såpass kraftig at den hadde inga problem med några som helst spel och kamera på 40+ megapixlar och hadde egen videoprocessor, jag antar är det dom kallade GPU. Men det var en Qualcomm Snapdragon S4, 1.5 GHz dubbelkärnig. och bland de första riktiga GPU såsom vi tänker på användingsområden til en GPU numera, Adreno 225. 2GB RAM och 64BG lagring. Så det är ju faktisk väl, innanför det man körde W8-10 på i dom små netbook datorerna.

Permalänk
Medlem

Nice, ska man gräva fram sin Lumia igen kanske
Ett tag körde jag Win 10 mobile på datorskärmen via en docka, det fungerade alldeles utmärkt för vardagsgrejer (e-post, bank, planera budget i excel, spotify/musik) men var lite opolerat. De utlovade förbättringarna dök aldrig upp innan MS la ner mobildelen

Permalänk
Medlem

Synd att Microsoft inte vågade fortsätta satsa på Windows Phone med Nokia. Sena till matchen och ännu mer nu när det kommer till AI också. Skulle gynnat dem att pusha Cortana eller numera Copilot integrerat i telefonen.