Windows 10 kan inte logga in - partion skadad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dustoff:

Senaste rufus har inget stöd för win 7.
Prova denna istället: https://github.com/pbatard/rufus/releases/tag/v3.22
Ta ner denna : rufus-3.22p.exe. Verkar vara 32bitars. Du kan ju se om den funkar. Sen får du försöka skaffa en win 10 iso.

Får upp lite saker med usb stickan nu,

Partionschema:

MRR
GPT

Antar det ska vara GPT då?

Och startval, det ska inte vara något med icke startbar då?

Filsystem Largefat32 inte NTFS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Får upp lite saker med usb stickan nu,

Partionschema:

MRR
GPT

Antar det ska vara GPT då?

Och startval, det ska inte vara något med icke startbar då?

Filsystem Largefat32 inte NTFS?

NTSF skall det vara och GPT.

Permalänk
Medlem

@Ozeroun:
Du kommer antagligen aldrig att kunna boota Windows 7 x86 32bit mha UEFI och GPT.

Bättre att köra med Legacy BIOS och MBR.

Samtliga versioner av Windows (även 11:an) går att boota med MBR, även om Microsoft försöker hävda annat.

I övrigt så är det bättre att köra Windows 7 x64, då det fortfarande får uppdateringar. 32-bitars versionen gjorde sitt sista dödsryck i oktober i år.

Edit:
Har du program som kräver Windows 7 32-bit, så lär dessa inte heller fungera i Windows 10 32-bit.

Vad behöver du 7:an specifikt till? Det mesta går att få igång i nyare Windows-versioner utan större meck. För spel är exempelvis dgVoodoo2 en vanlig lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

@Ozeroun:
Du kommer antagligen aldrig att kunna boota Windows 7 x86 32bit mha UEFI och GPT.

Bättre att köra med Legacy BIOS och MBR.

Samtliga versioner av Windows (även 11:an) går att boota med MBR, även om Microsoft försöker hävda annat.

I övrigt så är det bättre att köra Windows 7 x64, då det fortfarande får uppdateringar. 32-bitars versionen gjorde sitt sista dödsryck i oktober i år.

Edit:
Har du program som kräver Windows 7 32-bit, så lär dessa inte heller fungera i Windows 10 32-bit.

Vad behöver du 7:an specifikt till? Det mesta går att få igång i nyare Windows-versioner utan större meck. För spel är exempelvis dgVoodoo2 en vanlig lösning.

Var flera år sen jag installera windows 7 32... men körde det som mest som säkerhetsgrej, jag kör från windows 7 nu när windows 10 är sönder tills vidare, så givetvist kan man köra windows 7 64 bitars med nästa dual boot

Permalänk
Medlem
Skrivet av dustoff:

NTSF skall det vara och GPT.

Det är GPT Windows 10 protesterar mot c disken måste vara på, som jag inte vet hur jag ska ändra

Får se hur det går med usb installationen med rufus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Verkar dock mer problem när man ska boota en usb stick måste dra ner från microsoft ändå, eller går göra utan?

Har dragit ner iso från annat håll

Tror det bara funkar med windows 10 64 bitars

Jag är ju fast med windows 7 32 bitars, gör det allt svårare

Prövade en windows 10 32 bitars, jag kan uppgradera windows 7 på d disken, men jag kan inte välja SSD c disken

Permalänk
Medlem

Pratat med dom jag köpte datorn av, enligt dom måste jag tydligen göra SSD disken till en GPT disk, SSD är idag en MBR disk?

Något man kan göra "enkelt"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Pratat med dom jag köpte datorn av, enligt dom måste jag tydligen göra SSD disken till en GPT disk, SSD är idag en MBR disk?

Fick du till någon bootbar usb sticka med rufus?
Du måste ha en fungerande sticka iallafall.

Förresten kollade jag den datorn jag sitter vid nu och som är minst 10 år gammal med dual boot win 10 resp win 11 men på två partitioner inte två separata diskar. Den disken är MBR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dustoff:

Fick du till någon bootbar usb sticka med rufus?
Du måste ha en fungerande sticka iallafall.

Förresten kollade jag den datorn jag sitter vid nu och som är minst 10 år gammal med dual boot win 10 resp win 11 men på två partitioner inte två separata diskar. Den disken är MBR.

Köpte en sticka lokalt där jag bor, har inte kommit så långt än med rufus, men den hittar stickan

Och båda dina os är 64 bitars?

Tror det mesta krånglar för mig pga jag kör windows 7 32 bitars nu på ena disken

Man ska i diskhanteraren också kunna omvandla disken til GPT men det kan inte jag

Får väl se om jag kanske bara köper ny ssd i stället, typ 870 eller något sånt

Hittat betalprogram som ska konvertera från MBR till GPT, får se om jag prövar det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Köpte en sticka lokalt där jag bor, har inte kommit så långt än med rufus, men den hittar stickan

Och båda dina os är 64 bitars?

Tror det mesta krånglar för mig pga jag kör windows 7 32 bitars nu på ena disken

Man ska i diskhanteraren också kunna omvandla disken til GPT men det kan inte jag

Får väl se om jag kanske bara köper ny ssd i stället, typ 870 eller något sånt

Hittat betalprogram som ska konvertera från MBR till GPT, får se om jag prövar det

Ja mina os är 64 bitar. Tänkte på rufus att det fanns ju att man kunde välja mbr eller gpt.
Om man väljer mbr vad händer då?
Som andra redan påtalat kommer du nog inte att kunna boota till din win 7 disk med gpt valt.

Om du använder diskpart kan du konvertera från mbr till gpt. Finns beskrivit tidigare i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Tror jag nämnt detta vid 2 eller 3 tillfällen, men du verkar inte bra på att ta till dig tipsen som ges.

Permalänk
Medlem

Har löst sig nu, så tack för hjälp, råd, tips, länkar och program, uppskattas

https://imgur.com/5rPPuhf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Har löst sig nu, så tack för hjälp, råd, tips, länkar och program, uppskattas

https://imgur.com/5rPPuhf

Kul att det löste sig men varför i all världen vill du använda Windows 7 i december 2024?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brandx:

Kul att det löste sig men varför i all världen vill du använda Windows 7 i december 2024?

Jag har kört dual boot windows 10 64 bits windows 7 32 bits flera år, det var det jag hade tillgång då, enklare skaffa annat idag

Då körde jag det mest som säkerhetsgrej, om någon av windows skulle krascha, nu kraschade windows 10, så kunde jag använda windows 7

Samt jag tycker windows 7 är snyggare än windows 8, adrig gillat det

Jag kan inte köra windows 11 på 10 år gammal dator vad det verkar som

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Jag har kört dual boot windows 10 64 bits windows 7 32 bits flera år, det var det jag hade tillgång då, enklare skaffa annat idag

Då körde jag det mest som säkerhetsgrej, om någon av windows skulle krascha, nu kraschade windows 10, så kunde jag använda windows 7

Samt jag tycker windows 7 är snyggare än windows 8, adrig gillat det

Jag kan inte köra windows 11 på 10 år gammal dator vad det verkar som

Med lite trix går det allt att köra win 11 på en sådan maskin. Har samma processor som dig och kör dualboot win 10 och win 11 som jag nämnde tidigare. Bootmenyn har win 10 förvalt så jag får aktivt välja win 11 om jag skall använda den. Vilket jag gör ytterst sällan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dustoff:

Med lite trix går det allt att köra win 11 på en sådan maskin. Har samma processor som dig och kör dualboot win 10 och win 11 som jag nämnde tidigare. Bootmenyn har win 10 förvalt så jag får aktivt välja win 11 om jag skall använda den. Vilket jag gör ytterst sällan.

Ska man inte hålla på med vissa reg filer eller vad det kallas?

Permalänk
Medlem

Nu när jag fått igång Windows 10 64 bitars på SSD disken, kunde jag installera samsung magician. Så tack för det tipset!

Så kan jag nu se hur många gb jag har som är goda, blir nog ett nytt ssd så småningom, lutar åt 870 nu när man lärt sig ta ur sätta in ssd i burken jag inte rört på 10 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Ska man inte hålla på med vissa reg filer eller vad det kallas?

Behövs inga större trix, utan Rufus som du använt i andra steg fixar allt automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Behövs inga större trix, utan Rufus som du använt i andra steg fixar allt automatiskt.

Du menar man bara behöver fixa windows 11 iso på usb sticka med rufus?

Microsoft klagar på min processr inte klarar av det

Så det ska räcka göra iso med rufus, och installationen ska gå igenom med 10 år gammal dato?

Jäklar vad snabb datorn känns vid ominstallationen nu med windows 10 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Du menar man bara behöver fixa windows 11 iso på usb sticka med rufus?

Microsoft klagar på min processr inte klarar av det

Så det ska räcka göra iso med rufus, och installationen ska gå igenom med 10 år gammal dato?

Jag har länkat till dig här hur du gör det, läs igenom ordentligt först bara.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Jag har länkat till dig här hur du gör det, läs igenom ordentligt först bara.

Ja Rufus var inga problem med windows 10

Trodde man skulle behöva ändra andra saker också för att dator ska acceptera windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Kul att allt fungerar bättre nu!

Ang. Windows 11, så går det att installera på nära nog alla datorer som kan köra Windows 10 64bit. Främst CPU:er innan 2009/2010 (Core 2 Duo och tidigare) som sätter tvärstopp för version 24H2.

Men jag hade valt att sitta lugnt i båten med Windows 10 tills vidare!

Exempel på fix för Windows 11 i Rufus:

https://pureinfotech.com/create-windows-11-bootable-usb-unsup...

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Kul att allt fungerar bättre nu!

Ang. Windows 11, så går det att installera på nära nog alla datorer som kan köra Windows 10 64bit. Främst CPU:er innan 2009/2010 (Core 2 Duo och tidigare) som sätter tvärstopp för version 24H2.

Men jag hade valt att sitta lugnt i båten med Windows 10 tills vidare!

Tack för bild!

Så när man öppnar windows 11 iso känner rufus av det, och de inställningarna kommer upp då?

När det flyter på så pass bra med windows 10 64 bitars på en 10 år gammal dator, borde windows 11 fungera?

Men jag ska ha dual boots, så vad köra då? 11 och 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Tack för bild!

Så när man öppnar windows 11 iso känner rufus av det, och de inställningarna kommer upp då?

När det flyter på så pass bra med windows 10 64 bitars på en 10 år gammal dator, borde windows 11 fungera?

Kör win 10 och win 11 i dual boot. Gärna på 2 diskar. Bra om ett windows eller en disk kraschar. En windows licens verkar funka på bägge installationerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Beror på vad du behöver? Själv kör jag dualboot med Windows 10 och Ubuntu (Linux). Windows 11 24H2 har jag istället på en extern SSD (via USB).

Ser ingen vinst att ha dualboot mellan Windows 10/11 då båda systemen kan köra exakt samma program.

Är du främst ute efter att kunna reparera din Windows-installation, så föredrar jag "Windows to Go" för kunna boota Windows från ett USB-minne. Även här är Rufus din vän Bäst är att köra samma Windows 10-version på USB:t som på huvuddatorn.

Faran jag ser med Windows 10 och Windows 11 i dualboot, är att det snabbt kan bli konflikt mellan systemen. På så sätt är Windows ganska hänsynslöst mot andra OS, vilket antagligen skapade ditt problem med Windows 7 till att börja med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Beror på vad du behöver? Själv kör jag dualboot med Windows 10 och Ubuntu (Linux). Windows 11 24H2 har jag istället på en extern SSD (via USB).

Ser ingen vinst att ha dualboot mellan Windows 10/11 då båda systemen kan köra exakt samma program.

Är du främst ute efter att kunna reparera din Windows-installation, så föredrar jag "Windows to Go" för kunna boota Windows från ett USB-minne. Även här är Rufus din vän Bäst är att köra samma Windows 10-version på USB:t som på huvuddatorn.

Faran jag ser med Windows 10 och Windows 11 i dualboot, är att det snabbt kan bli konflikt mellan systemen. På så sätt är Windows ganska hänsynslöst mot andra OS, vilket antagligen skapade ditt problem med Windows 7 till att börja med.

När jag kört windows 7 32 har det varit också för att kunna köra 32 bitars program som inte fanns på 64 bitars program

Det andra är, när nån av windows partionerna krashar, kan jag använda den andra windows partitionen, som jag gjorde nu med windows 7 i 4 dagar

Funderat på linux, kanske inte för att använda för att spela med, men det har väl "förenklats"? något du rekommenderar?

Tänkte prova saker innan jag gör fulländad installation med dual boots

Permalänk
Medlem

Prövade ladda ner Windows 11 på USB stickan, men nån som vet vilken version det är? Ser inte om det är home eller professional?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Prövade ladda ner Windows 11 på USB stickan, men nån som vet vilken version det är? Ser inte om det är home eller professional?

Home & Pro är oftast samma ISO

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Home & Pro är oftast samma ISO

Så det handlar mer om registreringsnumret är home eller pro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Så det handlar mer om registreringsnumret är home eller pro?

Precis! Men det beror även delvis på hur ISO-filen är uppbyggd. I vissa fall väljer man version från en lista vid installationstillfället.

Du kan däremot alltid gå från Home till Pro genom att byta nyckel i Windows. Själv kör jag alltid minst Pro för att få Group Policy Editor och Remote Desktop samt BitLocker som en liten bonus.