LG slutar tillverka Blu‑ray‑spelare

Permalänk
Medlem
Skrivet av griml0ck:

Sony har en streaming tjänst med lossless. Dock bara endel filmer ifrån deras eget utbud.

https://www.ljudochbild.se/nyheter/film/sony-bravia-core/

Den är ju totalt värdelös. Man får bara vara med i klubben om man har ny high-end Sony TV.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Är inte Apple kända för att erbjuda bäst kvalitet på deras digitala releaser? Man kan köpa filmer i 4K med Dolby Atmos och jag vet inte hur de står sig mot en fysisk BD men det kan vara värt att kolla upp om man är intresserad. 🙂

Köper man filmerna genom deras plattform så finns det kanske möjlighet att ladda ned en fet 40GB-fil med maxad bitrate? Jag fattar så klart att det inte är samma sak som att ha en samling fysiska filmer men kritiken verkar främst handla om bild- och ljudkvalitet och Apple kanske har något vettigt att erbjuda i det avseendet jämfört med traditionella streamingtjänster?

Det är inte Bluray-kvalitet från Apple, och tjänsten är mer att likna vid en hyra eller leasing än att äga. UHD-Bluray är upp till 100GB och de flesta filmer är mellan 50 och 80 GB.

Skrivet av GuessWho:

Hade varit bra med en motsvarighet till GoG så man kan ha möjlighet att ladda ner filmerna DRM fritt och lagra på en extern hårddisk eller NAS eller vad man nu vill.
Så du alltid kan ha en kopia så länge du har backup. Även om tjänsten skulle försvinna i framtiden.

GOG är ett mycket bättre exempel såklart. Men problemet är att det är helt orealistiskt att det skulle vara DRM-fritt tyvärr. Även Bluray har en mild form av DRM inbyggt. Oavsett så hade det varit fantastiskt att kunna köpa filmer digitalt med lossless ljud och Bluray-kvalitet rent bildmässigt och lagligt(!) kunna lagra dem på en privat NAS. Men det är väl att be om för mycket.

Permalänk
Medlem

Tragiskt, själv beställde jag 13filmer på ginza igår, finns inte många ställen i köpa filmer på längre.

Funderar på köpa en renodlad bluray-spelare då konsollerna inte kommer hålla måttet.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av ronnylov:

Kanske börjar bli dags att köpa en spelare innan de försvinner.
Vilken spelare skulle bi välja om ni skulle köpa en nu?

Panasonic DP-UB820 är särklass den bästa spelaren på marknaden. Om du har en jävla massa pengar och ett galet hemmabio system hemma så kör på Panasonic DP-UB9000!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem

Jag noterar reg. datum för många som svarat i tråden. Känns vemodigt, slutet på en era osv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Kanske börjar bli dags att köpa en spelare innan de försvinner.
Vilken spelare skulle bi välja om ni skulle köpa en nu?

Rekommenderar starkt en extern 4k blu-ray spelare som heter Verbatim 43888. Kostar 1298 på Amazon.se. Konfigurerat korrekt kan du köra blurays från hela världen "judder free" i vilken upplösning och bildskärmsfrekvens du vill, samt pilla i HDR och annat för att få allt finemang.

https://www.amazon.se/Verbatim-43888-Slimline-Blu-Ray-Brännar...

Vad som utmärker den är att den kan köra LibreDrive felfritt, mao läsa 100% av all data från ALLA 4k och 1080p blu-ray diskar från hela världen.

Sen installerar du MPC-HC och MadVR (och aktiverar FRC i denna för att ta bort judder och minimera lagg oavsett källa eller slutlig bildsignal). Behövs även en speciell fil för att öppna blu-ray i MPC-HC men det hittar du genom att googla (tänk typ playstation bios för emulatorer).

Permalänk
Medlem

Det hade varit helt ok för min del om det gick att ladda ned innehåll i maximal kvalité och lagra lokalt (utan att låsas till någon viss jävla tjänst eller liknande, det ska helst vara DRM-fritt à la GOG), och givetvis skulle det få kosta (minst) lika mycket som att köpa på skiva.

Men som det är nu finns det ju ingen vettig ersättare. Streamingtjänster är opålitliga (innehållet kan finnas där en dag och vara försvunnet nästa dag), dyra och erbjuder sämre kvalité.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Vaaa....bilden är ju klart sämre via streamingtjänsterna. Och ja, ljudet lämnar också en del att önska. Oklart när vi får upp bild- och ljudupplösningen via streaming.

Dock tror jag att detta är en tidsfråga men samtidigt tycks majoriteten vara nöjd så...

Nej det är den inte alls alltid. Har stillbildsjämfört några på min 77" OLED och vissa tjänster ex. Disney levererar ibland riktigt vass bild. Inte på allt men när de försöker visar de att de faktiskt kan, men ljudet är som sagt enorm skillnad.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det väl så att trots att många har både 4k och 8k TVs i sina vardagsrum i mer eller mindre gigantiska storlekar så är kvaliteten på det de tittar på av mindre vikt.

Känner själv folk som har investerat i 4k OLED och tycker 1080p på Netflix är bra nog och knappt märker om de råkade välja 4k på en film. Var även tvungen att stänga av en användare på min Plex för att, trots påtalande, streamade han 4k-content till sin mobil när det fanns motsvarande i 1080p just för ändamålet. På frågan om varför så var svaret ungefär "ojdå det tänkte jag inte på".

Och där finns problemet: det finns inte tillräcklig anledning för NF med flera att höja bitrate för det är för få som bryr sig eller ens märker skillnaden. Är samma anledning att Spotify fortfarande inte har högre bitrate: det är för få som märker skillnaden.
De skulle vara behöva betala med för lagring och överföring utan att vinna något på det.

Tyvärr.

Visa signatur

Main | R7 5800x3d@4.45ghz | 128GB 3200mhz | 3TB NVME | GeForce RTX 4090
Secondary | i7 2600k@4.4ghz | 32GB 1866mhz | 2TB SSD | GeForce 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurgamel:

Rekommenderar starkt en extern 4k blu-ray spelare som heter Verbatim 43888. Kostar 1298 på Amazon.se. Konfigurerat korrekt kan du köra blurays från hela världen "judder free" i vilken upplösning och bildskärmsfrekvens du vill, samt pilla i HDR och annat för att få allt finemang.

https://www.amazon.se/Verbatim-43888-Slimline-Blu-Ray-Brännar...

Vad som utmärker den är att den kan köra LibreDrive felfritt, mao läsa 100% av all data från ALLA 4k och 1080p blu-ray diskar från hela världen.

Sen installerar du MPC-HC och MadVR (och aktiverar FRC i denna för att ta bort judder och minimera lagg oavsett källa eller slutlig bildsignal). Behövs även en speciell fil för att öppna blu-ray i MPC-HC men det hittar du genom att googla (tänk typ playstation bios för emulatorer).

Njae - med risk för att råka snubbla på ett regelbrott nu men den där är en rekommenderad bluray brännare för rippning men tror inte den är särskilt bra spelare för film på dator vilket minst sagt är problematiskt. Verkar även kommit första rapporter om att pioneer spelaren i den kan ha bytts ut i det tysta.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markland:

Tyvärr är det väl så att trots att många har både 4k och 8k TVs i sina vardagsrum i mer eller mindre gigantiska storlekar så är kvaliteten på det de tittar på av mindre vikt.

Känner själv folk som har investerat i 4k OLED och tycker 1080p på Netflix är bra nog och knappt märker om de råkade välja 4k på en film. Var även tvungen att stänga av en användare på min Plex för att, trots påtalande, streamade han 4k-content till sin mobil när det fanns motsvarande i 1080p just för ändamålet. På frågan om varför så var svaret ungefär "ojdå det tänkte jag inte på".

Och där finns problemet: det finns inte tillräcklig anledning för NF med flera att höja bitrate för det är för få som bryr sig eller ens märker skillnaden. Är samma anledning att Spotify fortfarande inte har högre bitrate: det är för få som märker skillnaden.
De skulle vara behöva betala med för lagring och överföring utan att vinna något på det.

Tyvärr.

Folk kollar mest på Robinson och paradise hotel...de skiter i kvalitén..

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Vilket är fullt legitimt för egenbruk, så länge som vi tillåter privatkopiering i Sverige och betalar för det (vilket vi gör).

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Nej jag vägrar.. Avslutar alla streamingtjänster i protest. Fysisk media får inte försvinna!

Visa signatur

<2x16GB Dominator DDR5 CL30@6200MHz> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX PCIe5>
<
Intel i7-14700K> <Nvidia RTX2080Ti> <Lian Li EDGE 80+ Platinum 850W>
<
MSI Spatium M580 M.2 Gen5 2TB> <Samsung 990 Pro 1TB>
<
Phanteks NV7 White> <Alienware AW3418DW>
<
Logitech Z906 5.1> <Windows 11 Pro>

Permalänk
Medlem

What? Har Sony slutat? Märkligt, blurayspelare till PS5 verkar ju vara deras core-business! Här finns det stålar att tjäna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Vilket är fullt legitimt för egenbruk, så länge som vi tillåter privatkopiering i Sverige och betalar för det (vilket vi gör).

Ah menar inte att det är olagligt men Sweclockers tillåter inte diskussioner kring privatkopiering heller.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Instämmer i som flera redan varit inne på att det är tragiskt. Är så trött på olika streamingtjänster som bara höjer priserna men inte lever upp till förväntningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Njae - med risk för att råka snubbla på ett regelbrott nu men den där är en rekommenderad bluray brännare för rippning men tror inte den är särskilt bra spelare för film på dator vilket minst sagt är problematiskt. Verkar även kommit första rapporter om att pioneer spelaren i den kan ha bytts ut i det tysta.

Huh, trist. Är du säker på att det är specifikt 43888 modellen de börjat byta ut pioneeren i? Finns flertal Verbatim Slimline modeller som säljs i samma förpackning etc, men det är just 43888 modellen som är bra.

Varför skulle uppspelning av filmen på datorn vara något dåligt? Med MPC-HC och MadVR kan man på fenomenal och framförallt judderfree bild med minimalt lagg (man kan köra blurays i 144hz native exempelvis med perfekt realtids frame rate conversion via MadVR).

Permalänk
Medlem

Har även Xbox Bluray-läsare?

Permalänk
Medlem

Fick min 4K Blu ray film "Twisters" i tisdags å tänker beställa fler Blu ray filmer så länge min 4K Reavon X110 Blu ray spelare/hemmabio receiver/tv funkar.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Har även Xbox Bluray-läsare?

Ja, 4k och vanlig blu-ray, dock inte stöd för 3D blu-ray längre. Xbox One X har dock stöd för 4k, 1080p och 3D.

Vet inte om PS5 stödjer 3D.

Permalänk
Medlem

Jag har egentligen ett stort filmintresse som jag inte hunnit med sedan jag fick barn. Gillar också att samla filmer. Detta är verkligen tråkigt...

Permalänk
Musikälskare

Jag har en regionschippad Oppo UDP-203 som jag inte släpper i första taget, funderar på att köpa en ny att ha som backup också av ett annat märke

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Synd att det slutar, man har ju en del filmer på Blu-Ray. Synd bara att streaming tjänster har dåligt ljud och bild kvalitet, annars hade man inte brytt sig lika mycket om att se filmer på Blu-Ray. Sen är det rätt najs att äga filmen/serie på Blu-Ray och kunna titta på det även om internet ligger nere.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F Gaming | AMD Ryzen™ 9 5900XT | Kingston FURY Renegade 64 GB
Red Devil AMD Radeon™ RX 6950 XT 16GB | CREATIVE Sound BlasterX AE-9
Phanteks Enthoo Pro II Server Edition | Phanteks Glacier One 420D30
LG 32" UltraGear 180Hz 32GS85Q | BenQ 32" 60Hz PD3200Q
Glorious GMMK 3 100%| Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Det finns tjänster som försöker lösa just det. Jag använder JustWatch för att hålla koll på det. Använder inte längre "Min lista" hos de olika streamingtjänsterna utan har istället byggt upp en watchlist i JustWatch som jag utgår från

JustWatch är riktigt bra, har använt deras app sen första betan 💪🏽

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Har ingen fysisk filmsamling. Men de som tycker att strömmad video har samma kvalitet behöver gå till optikern. Det är galen skillnad tex Netflix i 4K vs okomprimerad Blu-Ray, speciellt i mörka scener och scener med mycket detalj. Och då är Netflix i 4K bättre än de flesta andra tjänster. Har man 1080p eller 720p i webbläsaren så blir hoppet till Blu-Ray extremt påtagligt.

Jag kommer nog samla på mig ett litet urval av favoritfilmer som man ändå brukar se om lite då och då, typ LOTR, Matrix, Terminator 2, Interstellar mfl 😍

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurgamel:

Ja, 4k och vanlig blu-ray, dock inte stöd för 3D blu-ray längre. Xbox One X har dock stöd för 4k, 1080p och 3D.

Vet inte om PS5 stödjer 3D.

Ganska säker att 3d funkar både på ps4 och ps5. Ska även funka att de 3d med PSVR, har inte testat dock

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Ganska säker att 3d funkar både på ps4 och ps5. Ska även funka att de 3d med PSVR, har inte testat dock

Kan konfirmera att PS4 stödjer 3d, dock inte 4k UHD. Körde ett par sådana när 3d var i ropet och jag har en gammal "dum-tv" kvar för det ändamålet (kusligt bra bild för 1080p) som även är 3D. Var rätt kul att köra med glasögon och vara två som körde Gran Turismo 5 samtidigt på Tv'n där båda hade "fullskärm för sig själv".

Utöver det, för sabla trist att allt går mot digitaliseringen där allt kräver att man i stort sett är uppkopplad. Jag vill fortsätta kunna njuta av en film från samlingen där både ljud och bild är bättre OCH som inte "försvinner plötsligt". Får hoppas att både PS4:an och Xbox One X håller och inte går sönder så man kan nyttja spelarna i dem lång tid framöver!

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Din länk går till:
"What are the minimum system requirements for Ultra HD Blu-ray movie playback?"

Med påståenden som:

"Graphics Processor"
"Ultra HD Blu-ray is supported only if a display is powered by Intel Graphics and supports HDCP 2.2. If your computer includes more than one graphics processor, Ultra HD Blu-ray is supported only on the display that is connected and powered by Intel Graphics." (Min fetning)

Kan du utveckla vad du ville delge oss?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Inte konstigt. Det är på tok för få som köper filmer på skiva idag. För den grupp som gör detta så äger de redan en blueray/dvd spelare, går den sönder så kan de hitta en begagnat. Problemet är om 30år, när de flesta börjar bli dåliga.
Men jag tror då att det finns lite bättre kvalite att streama från nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Din länk går till:
"What are the minimum system requirements for Ultra HD Blu-ray movie playback?"

Med påståenden som:

"Graphics Processor"
"Ultra HD Blu-ray is supported only if a display is powered by Intel Graphics and supports HDCP 2.2. If your computer includes more than one graphics processor, Ultra HD Blu-ray is supported only on the display that is connected and powered by Intel Graphics." (Min fetning)

Kan du utveckla vad du ville delge oss?

Det är en länk till någon sorts (closed source) programvara för att spela blu-rays - behövs inte alls. Rekommenderar som sagt MPC-HC+MadVR. Ypperlig bild och när man ser skillnaden mellan judder och judderless (vilket era blu-ray spelare har med sina 24hz lägen + kompatibel TV) går man inte tillbaka.

Värt att nämna displayer som kan visa 120 och 144hz från dator inte behöver FRC via MadVR då 24hz är delbart med dem. 60hz displayer KRÄVER MadVR med FRC dock enligt mig. Går att ställa in så MadVR FRC bara aktiveras för 24hz content på 60hz display dock om man har flera skärmar och vill köra upp en blu-ray på en äldre 60hz display.

Använder en 7800X3D med Nvidia-kort kopplad med HDMI till en UHD-TV för referens, inget gjort av Intel alls.