Behöver rekommendationer på tangentbord (ca 700kr bara på Amazon)

Permalänk

Behöver rekommendationer på tangentbord (ca 700kr bara på Amazon)

Alright, har köpt allt som behövs för en Pc förutom en tangentbord. Har en budget på ca 700kr bara på Amazon.

Varför Amazon? Jag har ett presentkort + 100kr rabatt som jag vill verkligen använda mig av.

Annars skulle jag köpt en Keychron C3 men tyvärr så finns den inte på Amazon. Alla Keychrons ligger minst på 1000kr (tror det iaf)

Jag kommer att tillmestadels koda och gamea (triple A spel, dvs inga rytmspel eller liknande. Casual gamer)

Har sett tex Apex 3 för 579kr men alla säger att mekaniska keyboards är minimumkrav

Permalänk
Medlem

Har inget direkt att rekommendera men snarare tvärtom- köp inte Logitech g413 då keycapsen går sönder alleles för enkelt.

Jag köpte en Roccat Vulcan som något år sedan som fortfarande fungerar superbra, den var superbillig och hade jag vetat hade jag köpt flera till. Men det ser ut att kosta mycket mer på Amazon.

Fast det finns massvis med andra no-name mekaniska, speciellt TKL.
Såg denna full sized för 550kr
Https://www.amazon.se/EMPIRE-GAMING-Stardust-Gamer-Keyboard/d...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

ett tgb med US-layout kanske inte är vad han söker efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av alltskitmejl:

Alright, har köpt allt som behövs för en Pc förutom en tangentbord. Har en budget på ca 700kr bara på Amazon.

Varför Amazon? Jag har ett presentkort + 100kr rabatt som jag vill verkligen använda mig av.

Annars skulle jag köpt en Keychron C3 men tyvärr så finns den inte på Amazon. Alla Keychrons ligger minst på 1000kr (tror det iaf)

Jag kommer att tillmestadels koda och gamea (triple A spel, dvs inga rytmspel eller liknande. Casual gamer)

Har sett tex Apex 3 för 579kr men alla säger att mekaniska keyboards är minimumkrav

Vilken size? 65/75/tkl?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av alltskitmejl:

Lägg lite extra om du ska ha den i yrket. HHKB
Annars tycker jag denna såg trevlig ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

ett tgb med US-layout kanske inte är vad han söker efter

Eh, bara 2 knappar inte ofta använda knappar som byter plats, man lär sig snabbt. Kan ändra keycap eller sätta på klistermärke med ÅÄÖ ifall man vill.

Skrivet av StuntmanMike:

Lägg lite extra om du ska ha den i yrket. HHKB
Annars tycker jag denna såg trevlig ut

Verkar vara i amerikanska Amazon

Permalänk

beskriv vilka engenskaper du vill ha på tangentbordet.

ljudnivå?, brytartyp?, generell storlek?, numbad eller inte?, N-key rollover?.

finns många variablar som bygger på personlig preferens.

t.ex. personligen hade jag inte överlevt på ett TKL eller kompakt tangentbord då de ofta saknar div knappar som jag använder relativt regelbundet eller kräver att man håller in en funktionsknapp för att komma åt funktionerna vilket skulle reta gallfeber på mig.

eller att t.ex N-key rollover är en dealbreker

och jag vill ha mitt tangentbord så tyst det bara går så inte folk man pratar med i röstchat gnäller för man skriver på tangentbordet...
vilket generellt betyder rubberdome eller saxbrytare för maximal tystnad. (föredrar saxbrytare generellt då rubberdome brukar klicka betydligt mer men oftast bättre än mekaniska brytare)

vilket i mitt scenario gör marknaden mer eller mindre obefintlig på vad jag exakt vill ha så man får tumma lite på vad man faktiskt behöver och i mitt fall offrade jag ljudnivå framför andra viktigare unktioner.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Eh, bara 2 knappar inte ofta använda knappar som byter plats, man lär sig snabbt. Kan ändra keycap eller sätta på klistermärke med ÅÄÖ ifall man vill.
Verkar vara i amerikanska Amazon

Är närmare 16 tangenter som skiljer mellan ANSI och ISO-SE.
Men om skriva kod är det primära så är ANSI lämpligare att använda.

Inga problem att beställa från amerikanska Amazon

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

<Uppladdad bildlänk>

Öh, nej, inte så mycket som skiljer om man använder svensk tangenbord layout i windows.

Visst kan man importera men är det verkligen värt hela den frakten, samt att inte ha konsumentskyddet som finns i Sverige... Nämnde inte TS att 1000kr+ blev för mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Öh, nej, inte så mycket som skiljer om man använder svensk tangenbord layout i windows.

Visst kan man importera men är det verkligen värt hela den frakten, samt att inte ha konsumentskyddet som finns i Sverige... Nämnde inte TS att 1000kr+ blev för mycket?

Jag hade fel, 22 tangenter. 20 eftersom shift och enter fortfarande har samma funktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Hur skriver du |<> på ett ANSI-tangentbord med svensk layout i Windows om knappen rent fysiskt inte existerar? Geniun fråga. Ska du köra med ANSI-tangenbord på svenska är det lämpligare att köra någon variant av svensk ANSI, typ swerty.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

<Uppladdad bildlänk>

Presentkort funkar endast i Amazaon.se.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Presentkort funkar endast i Amazaon.se.

Det va de värsta jag hört! 🤬👎

Men det är ju inte svårt att söka upp samma produkt på Amazon.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Det va de värsta jag hört! 🤬👎

Men det är ju inte svårt att söka upp samma produkt på Amazon.se

Well. Finns en del på amazon.de som inte finns på amazon.se... Av nån anledning.
Vet inte om Prime ger fri frakt från tyskland dock.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället