ShowCase: Smartare datorbyggen med MSI EZ DIY

Permalänk
Melding Plague

ShowCase: Smartare datorbyggen med MSI EZ DIY

En uppsjö smidiga funktioner ingår i MSI EZ DIY, som ska göra det enklare att bygga dator.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat MSI!

Permalänk
Discokungen

Det är bra att de har i princip alla funktioner på alla deras fyra dyraste moderkort de har. Men 4000 är ändå dyrt, även om MSI knappast är ensamma om det.

Saknar däremot en funktion! EZ Remov Dragon!

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Avsaknad av behov av den förbannade lilla M.2-skruven är alltid bra. Det är fler än en gång jag tappat den lille fan så den studsat in någonstans där den inte kan nås, och varit tvungen lyfta hela burken upp & ner för att kunna skaka ut den.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Att MSI inte skulle ha branchens mest innovativa ingenjörer är ett fel-tänk. Se historiskt.

Grattis MSI,,, keep up the good work.

Permalänk
Medlem

Trevligt med snabbfästen men jag föredrar nog skruvar som fästmetod ändå då det inte finns någon form av flexibilitet i dessa.
Jag ser helt enkelt att risken att man av misstag snäpper loss något som för stor när man tex städar datorn eller gör någon annan föränding i datorlådan...

Permalänk
Medlem

Jag undrar om jag hade vågat rycka så hårt i glasväggarna som du gjorde i videon @Dimestam. Snabbfästen i all ära, men några skruvar är väsentligt säkrare. Fast glaset borde väl tåla det...

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Homdax:

Jag undrar om jag hade vågat rycka så hårt i glasväggarna som du gjorde i videon @Dimestam. Snabbfästen i all ära, men några skruvar är väsentligt säkrare. Fast glaset borde väl tåla det...

Det är inte jag utan Emil Hansson som gör videon. Härdat glas är vanligtvis ganska tåligt.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Problemet med alla snabbfästen är att det saknas standarder, så när de förr eller senare går sönder är det hart när omöjligt att få tag på nya utan att harva runt på alla möjliga och omöjliga ställen.

Förutom att de flesta datorer bara byggs en gång så misstänker jag att det antagligen är betydligt vanligare med inkompatibla eller strulande komponenter än att bygget misslyckas. Därtill kommer man enormt långt med magnetiska bits/mejsel, en vettig pannlampa och en ren byggyta.

Jag brukar byta ut snabbfästen för t.ex. M.2-enheter mot en skruv om det går, då jag hellre tar en krånglig (?) montering än en enhet som ramlar ur sockeln för att någon millimetertunn plastbit slumpmässigt går av.

Permalänk
Medlem

Jättebra om de har en bra lösning på att släppa grafikkortet.

Mina fläskhänder har alltid svårt för att nå ner.

Permalänk

Deras moderkort är fula och dyra. 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minzert:

Jättebra om de har en bra lösning på att släppa grafikkortet.

Mina fläskhänder har alltid svårt för att nå ner.

Ätpinnar av trä eller plast.

Tryck på spärren med den trubbiga änden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ätpinnar av trä eller plast.

Tryck på spärren med den trubbiga änden.

Körde med skruvmejsel senast. Moderkortet knäcktes nästan när jag slant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minzert:

Körde med skruvmejsel senast. Moderkortet knäcktes nästan när jag slant.

Ja det är inget som gör mig förvånad, är klassiskt att mejseln slinter och tar med sig ytmonterade komponenter från moderkortet av bara farten.

När man håller i den smala änden på en ätpinne blir det svårt att utöva något övervåld, sen är den också tillräckligt lång för att nå, samt tillräckligt smal för att samtidigt se var spärren är.