Filter simulerar CRT på snabba OLED-skärmar

Permalänk
Melding Plague

Filter simulerar CRT på snabba OLED-skärmar

Blur Busters har släppt ett filter som härmar den svepande elektronstrålen i en CRT-skärm.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur mycket resurser drar den av grafikkortet finns det inget bättre sätt att minska rörelse oskärpan än att simulera en gammal CRT skärm. Visst är ljusets hastighet som jon kanonen skickar ut snabbare och bättre om man kunde fått ned den till en mindre variant, SED tror jag den hette med flera små jonkanoner istället för en stor men det var inte kostnadseffektivt och svårt med störningarna från alla jon kanoner så nära.
Vad är nackdelarna?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Jag minns huvudvärken man fick när man körde 60-80 hz (på CRT) förr i tiden, det är inget jag vill uppleva igen. Jag gissar att effekten blir som black frame insertion, bara att det inte är hela framen på en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

SED tror jag den hette med flera små jonkanoner istället för en stor men det var inte kostnadseffektivt och svårt med störningarna från alla jon kanoner så nära.

Tack, letat som en tok efter vad den tekniken kallades. Tänk om vi kunde fått den tekniken i stället för LCD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hur mycket resurser drar den av grafikkortet finns det inget bättre sätt att minska rörelse oskärpan än att simulera en gammal CRT skärm.

Att släcka delar av bilden (typ black frame insertion) är ett av de bästa sätten att reducera rörelseoskärpa. Sen kanske detta filter tar det lite längre rent artistiskt, men i grund är det ju rätt vilket inte är så konstigt då det utvecklats av blur busters.

edit: ok, det verkar som det bara är typ släckning som gäller, ingen annan artistisk emulering av CRT.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Nice, blir till att testa på min 360hz Oled skärm så småningom då.
Avsaknad av inbyggd black frame insertion var annars just det jag saknade på min skärm. Gör enorm skillnad i snabba fps.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem

Med CRT var det alltid nåt av hörnen som inte gick att få helt rakt, och nåt område som hade sämre skärpa (färgkonvergens) än resten. Bra att de inte verkar simulera den aspekten också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Att släcka delar av bilden (typ black frame insertion) är ett av de bästa sätten att reducera rörelseoskärpa. Sen kanske detta filter tar det lite längre rent artistiskt, men i grund är det ju rätt vilket inte är så konstigt då det utvecklats av blur busters.

edit: ok, det verkar som det bara är typ släckning som gäller, ingen annan artistisk emulering av CRT.

Så inget crt"aktigt" sker egentligen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Avsaknad av inbyggd black frame insertion var annars just det jag saknade på min skärm. Gör enorm skillnad i snabba fps.

Det måste ju flimra nåt fruktansvärt! Om säg varannan bildruta är helt svart, blir det ett flimmer på 180 Hz, och det är extremt störande.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Tack, letat som en tok efter vad den tekniken kallades. Tänk om vi kunde fått den tekniken i stället för LCD.

Kolla även in FED som är en liknande lösning men som också dött.
Hade troligen haft oslagbar bildkvalite men till ett skyhögt pris så på så sätt fattar man dom.
De som sett prototyper säger att bilden var nästan löjligt bra.
Någongång kanske det komner igen då det tydligen var en del patent bråk involverat också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det måste ju flimra nåt fruktansvärt! Om säg varannan bildruta är helt svart, blir det ett flimmer på 180 Hz, och det är extremt störande.

Ett flimmer på 180hz är inte något man kan se, p.g.a så kallad persistence of vision(sv?), d.v.s att synintrycket dröjer sig kvar efter att tapparna/stavarna har stimulerats.

Problemet med sample-and-hold tekniken som plattskärmar använder sig av, är att våra ögon är inte gjorda för att ta bombarderas a konstanta synintryck på det sättet, vilket är vad som ger upphov till rörelseoskärpa. Mörkerperioden från en CRT scan eller BFI hjälper hjärnan att förbereda sig på att "här kommer ett helt nytt synintryck", istället för upprepningar av samma bild under hela uppdateringscykeln.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Ett flimmer på 180hz är inte något man kan se, p.g.a så kallad persistence of vision(sv?), d.v.s att synintrycket dröjer sig kvar efter att tapparna/stavarna har stimulerats.

Problemet med sample-and-hold tekniken som plattskärmar använder sig av, är att våra ögon är inte gjorda för att ta bombarderas a konstanta synintryck på det sättet, vilket är vad som ger upphov till rörelseoskärpa. Mörkerperioden från en CRT scan eller BFI hjälper hjärnan att förbereda sig på att "här kommer ett helt nytt synintryck", istället för upprepningar av samma bild under hela uppdateringscykeln.

Konstanta synintryck, typ som naturen? Låter knepigt att människans syn skulle vara dåligt anpassad till verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Konstanta synintryck, typ som naturen? Låter knepigt att människans syn skulle vara dåligt anpassad till verkligheten.

Nej, inte som naturen. Den riktiga världen har ingen uppdateringsfrekvens, utan det naturliga fotonbombardemanget av ögat är oregelbundet och kaotiskt samt att hjärnan också naturligt filtrerar bort synintryck när ögat är i rörelse (saccadic masking).

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Med CRT var det alltid nåt av hörnen som inte gick att få helt rakt, och nåt område som hade sämre skärpa (färgkonvergens) än resten. Bra att de inte verkar simulera den aspekten också.

Ja, jäkla konvergens fel som man störde sig på hela tiden.

Men men , inget är perfekt

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Jo, jag vet att många tror att det är så men det stämmer inte generellt och tyvärr är vi en andel av befolkningen som ser flimmer upp till många hundra hertz, i synnerhet när det är stor kontrast, som när lampor blinkar från helt på till helt av, eller som i detta fallet, helt svart bild till normalljus bild. Jag är en av de drabbade, och det har varit ett helvete sen diodbaserade lampor gjorde sitt inträde. Senaste par åren har det äntligen börjat bli vanligast med flimmerfria ljuskällor, även om det fortfarande säljs rena stroboskop, och de värsta exemplen dyker upp den här tiden på året i form av ljusslingor på balkonger, julgranar och räcken. Även lampor på bilar flimrar frenetiskt på de flesta modeller från de flesta tillverkare, där bl a Volvo var en flimmerpionjär för femton år sen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Nej, inte som naturen. Den riktiga världen har ingen uppdateringsfrekvens, utan det naturliga fotonbombardemanget av ögat är oregelbundet och kaotiskt samt att hjärnan också naturligt filtrerar bort synintryck när ögat är i rörelse (saccadic masking).

Okej, det låter ju rimligt. Förstår ändå inte riktigt varför inte till exempel OLED är lindrigare för ögonen om stora delar av bilden är statiska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag minns huvudvärken man fick när man körde 60-80 hz (på CRT) förr i tiden, det är inget jag vill uppleva igen. Jag gissar att effekten blir som black frame insertion, bara att det inte är hela framen på en gång.

Exakt detta är mitt minne av CRT också, har aldrig riktigt förstått hypen som blivit för gamla CRT's på senare år. Kanske är det bara de riktigt dyra och lite bättre monitorerna som finns kvar från den eran och som folk nu upplever och man har glömt bort hur dåliga de mer vanliga CRTerna var. Själv vet jag att jag tyckte det endast kändes riktigt skönt när jag väl gjorde bytet från CRT till LCD, inga fler kvällar med huvudvärk och nästan hettande ansikte efter en spelsession. Dock hade jag ju ingen dyrare skärm heller.

Själv är jag hyffsat nöjd med rörelseskärpan på min OLED TV som jag spelar mest på, dock så behöver man upp kring 80-90 fps för att det ska upplevas som riktigt bra. Vet inte hur sugen jag är på att testa denna teknik, har testat BFI och upplevde att man fick offra lite väl mycket ljusstyrka för att det skulle vara värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Exakt detta är mitt minne av CRT också, har aldrig riktigt förstått hypen som blivit för gamla CRT's på senare år. Kanske är det bara de riktigt dyra och lite bättre monitorerna som finns kvar från den eran och som folk nu upplever och man har glömt bort hur dåliga de mer vanliga CRTerna var. Själv vet jag att jag tyckte det endast kändes riktigt skönt när jag väl gjorde bytet från CRT till LCD, inga fler kvällar med huvudvärk och nästan hettande ansikte efter en spelsession. Dock hade jag ju ingen dyrare skärm heller.

Själv är jag hyffsat nöjd med rörelseskärpan på min OLED TV som jag spelar mest på, dock så behöver man upp kring 80-90 fps för att det ska upplevas som riktigt bra. Vet inte hur sugen jag är på att testa denna teknik, har testat BFI och upplevde att man fick offra lite väl mycket ljusstyrka för att det skulle vara värt det.

"Fördelen" med en gammal CRT är att den har så bedrövligt dålig skärpa att pixliga kanter och pixelmönsterskapade färgtoner suddas ut och ser jämna ut. Jag minns själv vilken visuell chock det var när jag spelade några spel från barndomens Amiga via TV, men på en modern skärm med skarpa pixlar. Vissa saker som jag då tyckte var skitsnygga såg bedrövliga ut på en modern skärm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ska testas! Saknar BFI enormt på min monitor till datorn 🙂

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alexraptor:

Hur menar du med "oregelbundet och kaotiskt"? Det är väl bra mycket mer regelbundet än en skärm med BFI eller CRT-emulation åtminstone.
Går man ner på pikosekund-nivå så är det väl säkert oregelbundet, men på mänskliga tidsintervall lär antalet fotoner som kommer från varje punkt i synfälten per sekund var väldigt hög en dag ute i skogen, och väldigt jämn, och definitivt upplevas som flimmerfri. (Förutsatt att det inte är saker som skuggor som rör sig förstås.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Med tanke på dom diskusionerna som blir varje gång rörelseoskärpa kommer upp så är det uppenbart att vi upplever detta lite olika, och hur mycket vi stör oss på det. Personligen har jag väldigt svårt för tunga Sample & Hold skärmar som t.ex OLED om man bara kör dom "straight up". Film i 24fps ser ut som en slide-show som hoppar fram och tillbaka för mig. Jag måste ha t.ex black frame insertion eller frame interpolation. Även att slå på motion blur i spel hjälper stort, det blir ett mjukt blur som inte känns hackigt. Jag kör alltid viss frame interpolation på moderna TV apparater, köpte en ny TV för Jul och drog till på en TCL miniled då jag upplever OLED som värst med Sample & Hold blur, tråkigt nog då färgerna är bäst.

Ser väldigt mycket fram mot modernare BFI (t.ex. gsync pulsar) och även utveckling av frame generation för att få ner bluret.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Varför skulle det behövas bfi på en oled?
Bfi är väl en teknik som används på lcd för att minska eftersläpet/ghosting (som ju inte finns på oled)

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Bfi är väl en teknik som används på lcd för att minska eftersläpet/ghosting (som ju inte finns på oled)

Oled har fortfarande motion blur.
För all del att det är litet problem när man kör med 360hz, men är fortfarande inte perfekt.
Så kan man göra det ännu stabilare och tydligare så är det helt klart välkommet.
Här är en diskussion på reddit i frågan:
https://www.reddit.com/r/Monitors/comments/17s80i6/how_is_it_...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Problemet är att moderna skärmar håller bilden och sedan direkt byter till nästa.

Med black frame insertion så får man en lucka mellan varje bild som gör att hjärnan kan kompensera för vad som borde finnas där emellan vilket gör att man upplever att bilden har ett mer naturligt flyt istället för att vara hackig. Märks tydligast vid exempelvis långsamma panoreringar i film (~24 fps). Då spelar det ingen roll hur många fps skärmen i sig kan klämma ur sig.

Som bieffekt av BFI kan man också maskera eftersläpningar genom att släcka skärmen under perioden man växlar från en bildruta till en annan. Nackdelen är då att vissa upplever flimmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

50 Hz flimrar ju rejält, men 75 eller 85 Hz minns jag som helt okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

"Fördelen" med en gammal CRT är att den har så bedrövligt dålig skärpa att pixliga kanter och pixelmönsterskapade färgtoner suddas ut och ser jämna ut. Jag minns själv vilken visuell chock det var när jag spelade några spel från barndomens Amiga via TV, men på en modern skärm med skarpa pixlar. Vissa saker som jag då tyckte var skitsnygga såg bedrövliga ut på en modern skärm.

Handlar det inte också om att en analog signal blir bäst på en analog skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av viller2:

Handlar det inte också om att en analog signal blir bäst på en analog skärm?

Bildinformationen är samma, men på en CRT i "native" upplösning finns det inga pixlar, så det blir en helt annan bildupplevelse.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av viller2:

50 Hz flimrar ju rejält, men 75 eller 85 Hz minns jag som helt okej.

Det hade ju också att göra med hur den frekvensen förhåller sig till ljusflimmret från belysningen (eller avsaknandet av den) i rummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Skulle inte kalla introducerandet av flimmer för ett bra sätt att reducera rörelseoskärpa. Visst reduceras det, en flimmer är alltid flimmer och i min bok är det aldrig najs, medans vissa tycker det är bättre än rörelseoskärpan. Pros and cons helt enkelt om man inte har det enda rätta sättet för att reducera rörelseoskärpa, nämligen att öka frameraten.

Skrivet av Alexraptor:

Jag har en LED-list med en dimmer på runt 600Hz som jag ser ganska tydligt, så 180Hz är inga problem att se alls. Vissa är känsligare än andra, så ser du inte 180Hz så är du lyckligt lottad
Och det är snarare flimret som är det våra ögon inte är gjorda för att bombarderas av, något sånt finns det verkligen inget av i naturen och är nåt som människor kan bli både trötta och få huvudvärk utav. Sample and hold är alltså naturligare, även om det vid våra ändå ganska låga framerates gör att det blir suddigt när man trackar nånting i bilden, så som sagt så är det _enda_ rätta sättet att minska rörelseoskärpa att öka frameraten och inte genom att introducera uttröttande flimmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Jag har en LED-list med en dimmer på runt 600Hz som jag ser ganska tydligt, så 180Hz är inga problem att se alls. Vissa är känsligare än andra, så ser du inte 180Hz så är du lyckligt lottad
Och det är snarare flimret som är det våra ögon inte är gjorda för att bombarderas av, något sånt finns det verkligen inget av i naturen och är nåt som människor kan bli både trötta och få huvudvärk utav. Sample and hold är alltså naturligare, även om det vid våra ändå ganska låga framerates gör att det blir suddigt när man trackar nånting i bilden, så som sagt så är det _enda_ rätta sättet att minska rörelseoskärpa att öka frameraten och inte genom att introducera uttröttande flimmer.

Min poäng är att se runt i verkligheten är inte detsamma som att stirra in i en skärm, och att det råder andra förutsättningar som man behöver lösa på andra sätt.

Du har rätt i att den optimala lösningen är att öka frameraten, men tyvärr är teknologin inte där på långa vägar, vare sig vad gäller skärmar eller grafikkort.

CRT teknologin har varit den bäst lämpade som vi har uppfunnit hittils, och för mig personligen i alla fall har plattskärmar varit en olidlig plåga för mina ögon, som aldrig borde uppfunnits.

Visa signatur