Nu kan du verifiera din mänsklighet med Doom

Permalänk
Medlem

"svårare än någonsin" vette tusan för de som någonsin kört ett fps förut. Vissa captcha är ju löjligt otydliga.

Permalänk
Medlem

Men en AI är ju bättre på Doom än vad vi är.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SweRobby:

Jag gissar på att det är lite det som är grejen. En AI har inte svårt att klicka i en checkbox som visar att man är en robot heller, men jag antar att en människa inte är fullt lika effektiv som en AI på att döda rymdmonster från andra dimensioner. Och att det är dessa imperfektioner som gör att man kan skilja människa från robot.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Jag tror att bottar kan spela det där bättre än vad jag kan...

Skrivet av SweRobby:

min tanke exakt...

de lär ju fan ha mer koll på vad som händer i rutan än vad en an har alla dar i veckan.

sen att spelet körde typ dubbel hastighet underlättade ju inte heller direkt.

klara det dock på andra försöket väntade jag tillräckligt länge började det spawna in soldater så man kunde stå i ett hörn å bara skjuta rakt fram tills man dödat tillräckligt.

impsen verkade dock inte gå att träffa alls eller så var jag bara kass har nog inte kört doom med "klassiska" kontrollerna sen 90talet på min gamla pentium 90Mhz dator...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

min tanke exakt...

de lär ju fan ha mer koll på vad som händer i rutan än vad en an har alla dar i veckan.

sen att spelet körde typ dubbel hastighet underlättade ju inte heller direkt.

klara det dock på andra försöket väntade jag tillräckligt länge började det spawna in soldater så man kunde stå i ett hörn å bara skjuta rakt fram tills man dödat tillräckligt.

impsen verkade dock inte gå att träffa alls eller så var jag bara kass har nog inte kört doom med "klassiska" kontrollerna sen 90talet på min gamla pentium 90Mhz dator...

Frågan är om en AI skulle förstå att undvika såna omöjliga situationer? Captchas handlar ju inte främst om att lösa uppgiften utan om att göra det på ett sätt som en människa hade gjort.

Kuta fram och turboskjuta 3 imps på någon sekund innan man blir dödad? Inte särskilt mänskligt.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Känns som att det här hade kunnat nyttjas för avstängningar också? Blir man avstängd så har man en chans att låsa upp kontot igen genom att spela igenom I wanna be the guy, klarar man det så har man gjort sig förtjänt av en andra chans.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk

Bara att börja träna

https://vizdoom.cs.put.edu.pl/

Visa signatur

(Asus Z87-A && i7-4770K && ASUS Strix GTX 970 && Fractal Design Define R4 && Corsair CX500M && Samsung 840 Evo 500GB && Noctua NH-U9B SE2 && (Arch Linux 4.2.3-1 || Windows 10 Pro))

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Är nog enkelt att få till en AI som löser detta.

Finns det inte redan flera stycken AI som kan spela Doom?
Jag kan nästan slå vad om att jag hörde talas om det för ett par år sedan redan.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

De borde göra så man måste vinna en chicken dinner i PUBG

Permalänk
Medlem

Tror inte detta skulle vara speciellt mycket svårare än mer vanliga captcha för mina föräldrar. Vissa av dagens varianter är så otydliga att har man nedsatt syn är de näst intill omöjliga, har t o m själv problem ibland med de mest otydliga varianterna.

Permalänk
Medlem

NSFW.. Tänker jag då...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Citat:

Styrning sker med piltangenter och space avfyrar pistolen, precis som i originalversionen

Vadå, har skribenten själv inte spelat Doom? Väldigt självsäkert skrivet men fel...

Sen när blev det mellanslag för att skujta.. Har alltid varit Ctrl för att skjuta och mellanslag för att öppna dörrar/trycka på saker, ALLTID... Sitter i benmärgen på alla Doom spelare, så många hemliga dörrar man letat genom att krama alla väggar och hamra på mellanslag.
Det står i orignalmanualen... Så inte alls som i originalversionen om jag får be.

Edit: såg att någon annan hade svarat samma, tur är det <3

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av som99:

Vadå, har skribenten själv inte spelat Doom? Väldigt självsäkert skrivet men fel...

Sen när blev det mellanslag för att skujta.. Har alltid varit Ctrl för att skjuta och mellanslag för att öppna dörrar/trycka på saker, ALLTID... Sitter i benmärgen på alla Doom spelare, så många hemliga dörrar man letat genom att krama alla väggar och hamra på mellanslag.
Det står i orignalmanualen... Så inte alls som i originalversionen om jag får be.

Edit: såg att någon annan hade svarat samma, tur är det <3

Haha, jag var tre år när det släpptes, så minnena från mina första Doom-sessioner är nog inte så pålitliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Haha, jag var tre år när det släpptes, så minnena från mina första Doom-sessioner är nog inte så pålitliga.

Där känner man sig genast gammal, haha

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Frågan är om en AI skulle förstå att undvika såna omöjliga situationer? Captchas handlar ju inte främst om att lösa uppgiften utan om att göra det på ett sätt som en människa hade gjort.

Kuta fram och turboskjuta 3 imps på någon sekund innan man blir dödad? Inte särskilt mänskligt.

mestadels en fråga om att göra AI´n så randomiserad som möjlig men fortfarande kunna göra jobbet.

aka randomiserade delaytider innom gränserna för normal reaktionstid från att den detekterar x till att den börjar utföra y reaktion baserad på input.

randomiserad tid från knapp ner till knapp upp runt normal reaktionstid

listan går på på saker som skulle kunna detektera en bot men som skulle kunna passas igenom som legit med hjälp av en simpel randomiserad delay för att få varierande reaktionstider.

en bot som varje gång den gör ett input exakt t.ex 50ms varje knapptryck skulle troligen detekteras extremt fort men en so mhar en randomiserad delay på knapptrycket mellan säg 30-90ms så att i stort set varje knapptryck är unikt längdmässigt skulle dölja en ganska stor del av botbeteende.

är att inklidera lite inaccuracy på hur träffsäker den är skulle troligen även det kunna döja det om den måste göra små justeringar lite random för den "flyttade siktet för mycket/lite" den har ju en lite del auto aim inbyggt så den behöver inte vara 100% träffsäker på att den siktar exakt på fienderna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Gäller bara enklare AI botar

Gäller bara enklare och äldre botar.
Om gejmers kan bygga farmbots ,kan säkert AI säkert bygga en bot och göra banan i schizofren anda..Dvs en farmor som gejmar Doom första gången