Köpråd 34" för kontor + gaming

Permalänk
Medlem

Köpråd 34" för kontor + gaming

Hej!
Ska uppdatera skärmen på hemmakontoret som också dubblerar som spelhörna ibland. Sambon jobbar en del hemifrån och kör på jobbet 34" curved skärmar och skulle vilja ha en sån hemma. Jag tänkte passa på att få till något som passar bra att spela på också och har lite funderingar!

Nuvande setup är en 27" 1440p 60hz skärm. Mål 34" ultrawide, curved. Krav: USB C - då sambon kopplar upp laptop via det. Höj/sänkbar. Helst så clean som möjligt, annars har hon inga krav. Budget ca 5000k.
Är själv ganska lättimponerad bildmässigt och kommer som sagt från en ganska enkel skärm. Men efter mycket bra tips härifrån och införskaffande av ett 7800XT i somras så behöver det få sträcka på benen lite mer. Kompletteras med en 5600x CPU - så borde klara hyfsade FPS? Lirars just nu mest Helldiver 2, Civ6 och snart Baldurs Gate 3.

Billigaste skärmarna med 34", 100hz+ och USB-C på prisjakt
https://www.proshop.se/Skaerm/34-AOC-CU34V5CBK-3440x1440-100H...

https://www.dustinhome.se/product/5020025531/e-line-346e2cuae...

Spanat runt själv och hittat följande LG, som av något skäl inte dyker upp på prisjakt
https://www.proshop.se/Skaerm/34-LG-UltraWide-34WP75CP-B-3440...
Köpte LG tv i somras och mycket nöjd med märket. Men modellen verkar inte finnas i Sverige?

Fick tips på Inet om denna:
https://www.inet.se/produkt/2225128/acer-34-nitro-xv345curv3-...

Någon av dessa som är totala missar eller potentiellt bra köp?
Är 100 vs 140 el 180 Hz så stor skillnad att man borde gå åt det högre i denna prisklass? Värt satsa på en lokal butik? Är HDR mest snack eller något man borde fördjupa sig inom?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thetok:

Hej!
Ska uppdatera skärmen på hemmakontoret som också dubblerar som spelhörna ibland. Sambon jobbar en del hemifrån och kör på jobbet 34" curved skärmar och skulle vilja ha en sån hemma. Jag tänkte passa på att få till något som passar bra att spela på också och har lite funderingar!

Nuvande setup är en 27" 1440p 60hz skärm. Mål 34" ultrawide, curved. Krav: USB C - då sambon kopplar upp laptop via det. Höj/sänkbar. Helst så clean som möjligt, annars har hon inga krav. Budget ca 5000k.
Är själv ganska lättimponerad bildmässigt och kommer som sagt från en ganska enkel skärm. Men efter mycket bra tips härifrån och införskaffande av ett 7800XT i somras så behöver det få sträcka på benen lite mer. Kompletteras med en 5600x CPU - så borde klara hyfsade FPS? Lirars just nu mest Helldiver 2, Civ6 och snart Baldurs Gate 3.

Billigaste skärmarna med 34", 100hz+ och USB-C på prisjakt
https://www.proshop.se/Skaerm/34-AOC-CU34V5CBK-3440x1440-100H...

https://www.dustinhome.se/product/5020025531/e-line-346e2cuae...

Spanat runt själv och hittat följande LG, som av något skäl inte dyker upp på prisjakt
https://www.proshop.se/Skaerm/34-LG-UltraWide-34WP75CP-B-3440...
Köpte LG tv i somras och mycket nöjd med märket. Men modellen verkar inte finnas i Sverige?

Fick tips på Inet om denna:
https://www.inet.se/produkt/2225128/acer-34-nitro-xv345curv3-...

Någon av dessa som är totala missar eller potentiellt bra köp?
Är 100 vs 140 el 180 Hz så stor skillnad att man borde gå åt det högre i denna prisklass? Värt satsa på en lokal butik? Är HDR mest snack eller något man borde fördjupa sig inom?

Tack på förhand!

Själv hade jag skippat dom från proshop pga TFT panel, inget att ha idag, dom andra 2 har iaf VA panel som är lite bättre.
Gällande Hz så är det trevligare även i windows miljö med iaf 144Hz, så med tanke på det hade jag valt skärmen från Inet.
HDR har jag dålig koll på.

Frågan är hur länge du tänkt ha skärmen och vad du är beredd att betala?
Oled har ju blivt väldigt populära och skall du ha skärmen en längre tid kan det vara värt att investera i en sådan även om det är betydligt mer pengar.
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/skarmar-till...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av MacAllan:

Själv hade jag skippat dom från proshop pga TFT panel, inget att ha idag, dom andra 2 har iaf VA panel som är lite bättre.
Gällande Hz så är det trevligare även i windows miljö med iaf 144Hz, så med tanke på det hade jag valt skärmen från Inet.

Oled har ju blivt väldigt populära och skall du ha skärmen en längre tid kan det vara värt att investera i en sådan även om det är betydligt mer pengar.

Jag tror du läste lite snabbt.

TFT = Thin Film Transistor, det vill säga att panelen regleras via av en tunn film med transistorer. Detta används idag i många olika varianter med alla moderna LCD-paneler och för den delen OLED-paneler. Så begreppet TFT är egentligen redundant idag och hade främst en betydelse på slutet av 90-talet när det fortfarande fanns skärmar med annan typ av adressering där skärmar med TFT-teknik var rappare.

Du kanske blandar ihop med TN-teknik? Som är den äldre sortens LCD-teknik och som sällan finns som 3440x1440-paneler, likt de modeller TS tittar på.

@Thetok: Samtliga skärmar du tittar på har VA-paneler och det är en teknik som främst finns i lågprisprodukter och VA-skärmar har en eller ofta flera nackdelar av följande sort:

- Mer eftersläp, särskilt i mörka nyanser, "black smearing"
- Sämre vinklar, vilket gör att hörn och kortsidorna på UW-skärmar kan se olika ut mot mitten
- Varierande subpixelstrukturer som leder till bruten text och grafik

+ VA-paneler har ofta lite högre kontrast än IPS-paneler men typiskt är denna skillnad något som äts upp i kontorsbelysning av de enkla reflexfiltren.

Svårigheten med att köpa skärmar när det finns fjorton på dussinet är att veta vilka av nackdelarna som en skärm har. Det enda som kan svara på detta är kvalificerade tester och av sin natur är lågprisskärmar mer sällan testade. Nyckel till framgång när det finns 100+ skärmar att välja på är därför att välja bland skärmar som är testade och bekräftade. Alla andra är chansningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

TFT = Thin Film Transistor, det vill säga att panelen regleras via av en tunn film med transistorer. Detta används idag i många olika varianter med alla moderna LCD-paneler och för den delen OLED-paneler. Så begreppet TFT är egentligen redundant idag och hade främst en betydelse på slutet av 90-talet när det fortfarande fanns skärmar med annan typ av adressering där skärmar med TFT-teknik var rappare.

Du kanske blandar ihop med TN-teknik? Som är den äldre sortens LCD-teknik och som sällan finns i paneler likt 3440x1440, likt de som TS tittar på.

@Thetok: Samtliga skärmar du tittar på har VA-paneler och det är en teknik som främst finns i lågprisprodukter och VA-skärmar har en eller ofta flera nackdelar av följande sort:

- Sämre vinklar, vilket gör att hörn och kortsidorna på UW-skärmar kan se olika ut mot mitten

+ VA-paneler har ofta lite högre kontrast än IPS-paneler men typiskt är denna skillnad något som äts upp i kontorsbelsyning av de enkla reflexfiltren.

Svårigheten med att köpa skärmar när det finns fjorton på dussinet är att veta vilka av nackdelarna som en skärm har. Det enda som kan svara på detta är kvalificerade tester och av sin natur är lågprisskärmar mer sällan testade. Nyckel till framgång när det finns 100+ skärmar att välja på är därför att välja bland skärmar som är testade och bekräftade. Alla andra är chansningar.

Jupp, my bad, tänkte på TN panel

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av MacAllan:

Jupp, my bad, tänkte på TN panel

He-he! Förkortningar alltså. Hatkärlek.

TN-paneler finns idag nästan bara som 1920x1080-paneler. Få undantag mig veterligen även om det säkert finns något kinesiskt som har annat.

Permalänk
Medlem

Liknande behov som jag hade och för mig blev det en enligt nedan. Nöjd.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=12983572

Visa signatur

| Intel i5-11400 | RTX 3060 | 16GB DDR4 |1024gb SSD|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

På frågan om OLED på Inet hävdade den killen att det t.o.m. kunde vara sämre/jobbigare att jobba med sånna skärmar vid mest text-bearbetning som sambon gör? Sen är budgeten tämligen begränsad till 5000kr, möjligen några hundralappar till, så Oled blir för dyrt just nu.

Skrivet av Laxpudding:

Du kanske blandar ihop med TN-teknik? Som är den äldre sortens LCD-teknik och som sällan finns som 3440x1440-paneler, likt de modeller TS tittar på.

+ VA-paneler har ofta lite högre kontrast än IPS-paneler men typiskt är denna skillnad något som äts upp i kontorsbelysning av de enkla reflexfiltren.

Ja, VA-panel har jag insett man verkar få köra på med en här budgeten. Vi har som tur är inte ”kontorsbelysning” hemma så den här högre ljusstyrkan kanske visar sig bättre? Samma Inet-kille jag referade till ovan sa att det idag inte är så stor skillnad på IPS o VA, tror du kan mer om detta - men är det något du tror jag som ”glad amatör” märker mindre av?
Bra tips om tester, får kika lite mer efter det!

Permalänk
Medlem

@Thetok
Om det går att sträcka lite på budgeten till 6490 kr och om OLED skulle vara önskvärt så finns detta tipset i fyndtråden just nu.
Philips Evnia 34M2C6500 34" 3440x1440 QD-OLED

Edit: Missade kravet om USB-C. Då blir det lite svårare.

USB-C
Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Thetok:

Ja, VA-panel har jag insett man verkar få köra på med en här budgeten. Vi har som tur är inte ”kontorsbelysning” hemma så den här högre ljusstyrkan kanske visar sig bättre? Samma Inet-kille jag referade till ovan sa att det idag inte är så stor skillnad på IPS o VA, tror du kan mer om detta - men är det något du tror jag som ”glad amatör” märker mindre av?
Bra tips om tester, får kika lite mer efter det!

Högre kontrast, inte högre ljusstyrka. Högre kontrast innebär att panelen bättre blockerar ljuset från bakgrundsbelysningen och för en given ljusstyrka kommer en panel med högre kontrast få en djupare svärta. Den med sämre kontrast blir ljusare/gråare i svärtan. Denna (ibland enda) fördel med VA-paneler kan delvis motverkas av att svärtan blir ljusare/gråare så fort man tar en vinkel mot panelen, något som ofta inträffar med UW där hörnen och kanter kommer i en bredare vinkel.

I fråga om ljusstyrka kan modeller med VA-paneler ofta vara lite svagare eftersom det är lågprisprodukter och man sparar lite kostnader som tillverkare på att använda klenare och färre lysdioder. Nu är en vanlig skärm mer än tillräckligt ljus för de flesta nordiska hemförhållanden ändå, så mindre problem.

Ja, man kan som "glad amatör" vara lyckligt ovetandes om skillnaderna. En del klarar inte en sekund framför en typisk VA-panel. Andra är total omedvetna om dem. Eller medveten om den men inte bry sig. Alla är på en relativ skala där. Den tekniska skillnaden finns där oavsett, bara att man själv måste avgöra var man är på den skalan.

Permalänk
Medlem

Jag var i samma situation som du för ett par månader sedan. Jag ville se hur det känns att gå från 27" 1440p till 34" 1440p för spel och arbete. Jag landade i en begagnad LG34GN850. I mitt fall var det avsikligt att inte titta på OLED eftersom datorn står på en plats med ljusinsläpp och okontrollerat ströljus från tre riktningar, och jag föredrar mycket ljus särskilt dagstid för att inte bli så trött.

Skulle jag rekommendera en skärm för dina ändamål skulle jag säga följande hårda krav:
- IPS-panel. Ju större panel desto lättare tycker jag att betraktningsvinklarna inte blir helt raka/bra på alla delar av skärmen. Vi har välvda 34"-skärmar med VA-panel på jobbet och det är helt otroligt så grådaskiga och dåliga dom blir i kanterna, särskilt nederkant, eftersom betraktningsvinkeln inte är optimal.
- Lätt välvning (1800R funkar bra tycker jag).
- Minst 120 Hz. Mest betydande för spel såklart, men det gör stor skillnad även för vanligt kontorsarbete med högre uppdateringsfrekvens.

Min rekommendation blir därför den uppdaterade versionen av skärmen jag har: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=10520012 . Lite över din tänkta budget men jag skulle inte kompromissa på varken paneltyp eller uppdateringsfrekvens och då är denna väldigt, väldigt bra.

EDIT:Jag ser att du har USB-C som krav och då faller denna bort. Om det kravet går att komma runt har du en väldigt bra skärm för 7000.

Angående OLED
Permalänk
Medlem
Skrivet av octopec:

Jag var i samma situation som du för ett par månader sedan. Jag ville se hur det känns att gå från 27" 1440p till 34" 1440p för spel och arbete. Jag landade i en begagnad LG34GN850. I mitt fall var det avsikligt att inte titta på OLED eftersom datorn står på en plats med ljusinsläpp och okontrollerat ströljus från tre riktningar, och jag föredrar mycket ljus särskilt dagstid för att inte bli så trött.

Skulle jag rekommendera en skärm för dina ändamål skulle jag säga följande hårda krav:
- IPS-panel. Ju större panel desto lättare tycker jag att betraktningsvinklarna inte blir helt raka/bra på alla delar av skärmen. Vi har välvda 34"-skärmar med VA-panel på jobbet och det är helt otroligt så grådaskiga och dåliga dom blir i kanterna, särskilt nederkant, eftersom betraktningsvinkeln inte är optimal.
- Minst 120 Hz. Mest betydande för spel såklart, men det gör stor skillnad även för vanligt kontorsarbete med högre uppdateringsfrekvens.

Min rekommendation blir därför den uppdaterade versionen av skärmen jag har: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=10520012 . Lite över din tänkta budget men jag skulle inte kompromissa på varken paneltyp eller uppdateringsfrekvens och då är denna väldigt, väldigt bra.

En lite sido fråga, hur upplever du att spela på en ultra wide skärm?
Har själv en 32" 1440 VA och har funderat på en 34" UW 1440 Oled men är inte helt säker på att formatet blir bra.
Skall väl tilläggas att jag enbart spelar FPS som cod och liknande.

Tyvärr hittar jag inte någon vanlig 1440 oled i 32", hittar bara 4K skärmar i det formatet och oled.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av MacAllan:

Tyvärr hittar jag inte någon vanlig 1440 oled i 32", hittar bara 4K skärmar i det formatet och oled.

1440p på 32 tum är legacy. Forna tiders upplösning med 92 ppi i en tid när var och varannan människa har en mobil med 200–400 ppi och börja inse hur mycket bättre det kan bli.

Lägg därför inte för stor förhoppning på en 32-tums 1440p-OLED eftersom den rådande tillverkningen med WOLED och QD-OLED får så tydliga pixelstrukturer. Särskilt som du med en 32-tums 4K-OLED kan åstadkomma exakt samma sak som en 32-tums 1440p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

En lite sido fråga, hur upplever du att spela på en ultra wide skärm?
Har själv en 32" 1440 VA och har funderat på en 34" UW 1440 Oled men är inte helt säker på att formatet blir bra.
Skall väl tilläggas att jag enbart spelar FPS som cod och liknande.

Hur bra som helst. Tog nog inte mer än ett par timmar innan jag konstaterade att jag aldrig vill gå tillbaka till vanligt format

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

1440p på 32 tum är legacy. Forna tiders upplösning med 92 ppi i en tid när var och varannan människa har en mobil med 200–400 ppi och börja ins hur mycket bättre det kan bli.

Lägg därför inte för stor förhoppning på en 32-tums 1440p-OLED eftersom den rådande tillverkningen med WOLED och QD-OLED får så tydliga pixelstrukturer. Särskilt som du med en 32-tums 4K-OLED kan åstadkomma exakt samma sak som en 32-tums 1440p.

Tack för info, har väl inte haft allt för stora förhoppningar om att hitta en 32" 1440 oled.
Så det blir väl att välja mellan 34" 21:9 1440 eller 16:9 i 4K om jag vill ha oled.
Problemet är väl att jag inte vet om 21:9 är ett bra format för FPS spel och ska jag upp till 4K tror jag inte mitt 4070 räcker långt, vill ju gärna upp i runt 120 - 140 fps också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av octopec:

Hur bra som helst. Tog nog inte mer än ett par timmar innan jag konstaterade att jag aldrig vill gå tillbaka till vanligt format

Vilken typ av spel är det då?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av MacAllan:

Tack för info, har väl inte haft allt för stora förhoppningar om att hitta en 32" 1440 oled.
Så det blir väl att välja mellan 34" 21:9 1440 eller 16:9 i 4K om jag vill ha oled.
Problemet är väl att jag inte vet om 21:9 är ett bra format för FPS spel och ska jag upp till 4K tror jag inte mitt 4070 räcker långt, vill ju gärna upp i runt 120 - 140 fps också.

Beror förstås på spelen. Rankade shooters kan välja bort 21:9 för att du som spelare inte ska få ett bredare synfält än motståndarna och då är det 16:9 som gäller för dem. Då blir en 34-tums 21:9 exakt samma som 27-tum 16:9 ifall du behåller proportionerna.

Tänk också på att 34 tum 21:9 är till ytan är 5% mindre till ytan än 32 tum 16:9. Det blir bokstavligen en lägre och bredare skärm. Många som missar detta och förstår först när nya skärmen står på skrivbordet att 34 tum kan vara mindre än 32 tum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tänk också på att 34 tum 21:9 är till ytan är 5% mindre till ytan än 32 tum 16:9. Det blir bokstavligen en lägre och bredare skärm. Många som missar detta och förstår först när nya skärmen står på skrivbordet att 34 tum kan vara mindre än 32 tum.

Det är just det jag märkt, jag har haft tumstocken i högsta hugg mer än en gång för att skapa mig en uppfattning om hur stor skärmen skulle bli
Tror jag kom fram till att det behövs en 37" eller 39" 21:9 skärm för att få samma höjd som den jag har idag, Dell S3220DGF.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips! Känns som risk att budgeten kommer spricka ju mer man läser på. Får gå till Inet mfl och titta på några skärmar för bilda sig en bättre uppfattning av var på skalan man är.

Skrivet av octopec:

EDIT:Jag ser att du har USB-C som krav och då faller denna bort. Om det kravet går att komma runt har du en väldigt bra skärm för 7000.

Ja, efter nya diskussioner hemma så är egentligen kravet kring USB-c förhandlingsbart. Det viktiga är egentligen ”en sladd att koppla in i datorn för skärm + laddning. Det ska Inte vara några problem” - så med någon hdmi+laddningsadapter till USB-C borde ju den biten lösa sig? och då blev plötsligt den här skärmen intressant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Vilken typ av spel är det då?

Allt möjligt; Space Marine 2, Baldur's gate 3, några plattformsspel. Inte så mycket FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thetok:

Tack för alla tips! Känns som risk att budgeten kommer spricka ju mer man läser på. Får gå till Inet mfl och titta på några skärmar för bilda sig en bättre uppfattning av var på skalan man är.

Ja, efter nya diskussioner hemma så är egentligen kravet kring USB-c förhandlingsbart. Det viktiga är egentligen ”en sladd att koppla in i datorn för skärm + laddning. Det ska Inte vara några problem” - så med någon hdmi+laddningsadapter till USB-C borde ju den biten lösa sig? och då blev plötsligt den här skärmen intressant!

Jag använder en USB-hub för laddning, tangentbord och allt annat som behövs stoppas in. Det går att köra in HDMI-kabel i den också men då blir uppdateringsfrekvensen så dålig så den får gå rakt in i datorn. Men du kan säkert hitta en bättre USB-hubb som ger dig 120+Hz, eller köra riktig docka, eller köra USB-C -> displayport.

Det drar lätt iväg lite men vad är en bättre investering än en skärm... Du använder den exakt hela tiden när du sitter framför datorn. Snåla på en skärm är som att snåla på en säng - fel saker att spara pengar på

Lycka till!