Jag studerar för tillfället där det är väldigt mycket på distans samt en hel del programmering. Jag har för tillfället min laptop uppkopplad till 1st skärm och sedan själva datorn bredvid då såklart. Jag är dock sugen på att koppla upp ytterligare en skärm till datorn vilket alltså ger 2st individuella skärmar, problemet är att jag endast har 1st hdmi port i datorn. Däremot så har jag ett USB-C uttag och undrar därför om någon med lite bättre koll än mig på detta, vet om det är möjligt att använda den också? Som jag förstått det så finns det vissa datorer som klarar av detta och andra som det ej går på...
Datorn jag använder mig av är: Asus Vivobook 15 X1504 i7-12/16/512/IPS 15.6" bärbar dator
Du behöver Displayport alt mode över USB:n och en snabb googling ger inga positiva svar utan modellen verkar generellt enkelt och äldre. Likt att max datahastighet över USB-C är 5 Gbps. HDMI-anslutning är specad till "1.4" och då är du också rätt begränsad där vad som är möjligt. https://www.asus.com/laptops/for-home/vivobook/asus-vivobook-...
Modellen X1504VAP beskriverdäremot "1x USB 3.2 Gen 1 Type-C with support for display / power delivery (data speed up to 5Gbps)" så det kan skilja sig. Annars är detta ett tillfälle där man kontaktar ASUS support.
Du kan fortfarande ansluta en skärm via en Displaylink-adapter där adaptern så att säga fungerar som externt grafikkort driven via CPU-kraft. Detta kan fungera hyfsat så länge som innehållet på den skärmen främst är statiskt, vilket kanske matchar uppgiften.