Veckans fråga: Hur ofta städar du din dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Dammsugning sägs ju vara direkt farligt för komponenterna och avråds att göra.
Iaf för 10 år sen, kanske ändrats nu?

Skrivet av PeterP57:

Rätt, och jätte-fel ! Det har inte ändrats på åratal.
Inga proffs använder det.

En nät-ansluten dammsugare förstörde två ljudlort för mig. grrrr, ni fattar..
Ja, ja, Electrolux dom är dubbel-isolerade, det vet vi.

Att statisk elektricitet byggdes upp av mattan, hade jag ingen a-a-aning om.

Tryckluft, med ett finger eller en minst en tandpetare i fläkten, är mitt motto.
Tror inte fläktlagringen klarar 40 tusen rpm.

En lång-hårig pensel kan också vara lämpligt.
Pensel eller tryckluft-på-burk, är frågan...

Klanta inte till det mina vänner, som jag gjprde.

Det var så jag hade sönder min första speldator som barn: Metallmunstycke på dammsugare och moderkort är inga kompisar.

Visa signatur

På informationssupermotorvägen sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Vad är det för låda du har? Ser väldigt trevlig ut!

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem

Har husdjur så det bidrar till smuts.

Röjer ur några gånger om året, röstade på var 3e månad. Har nyligen införskaffat en grovdammsugare med blåsuttag, så det bidrar till att kunna blåsa rent burkarna med 1200w motordriven luft och det tar det mesta (utomhus, vill jag rekommendera), sedan kan jag koppla på mindre munstycken för mera tryck på mindre ytor som tangentbord, radiatorgaller och sånt. Men man får vara försiktig, så man inte blåser bort något.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

När det behövs. Med andra ord, väldigt sällan.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

En gång i halvåret gissar jag på, sen står den under en trappa så jag har alltid ett skydd på datorn när den inte är igång, det förhindrar effektivt att inte så mycket damm hamnar i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det var så jag hade sönder min första speldator som barn: Metallmunstycke på dammsugare och moderkort är inga kompisar.

Skrivet av Homdax:

Har husdjur så det bidrar till smuts.

Röjer ur några gånger om året, röstade på var 3e månad. Har nyligen införskaffat en grovdammsugare med blåsuttag, så det bidrar till att kunna blåsa rent burkarna med 1200w motordriven luft och det tar det mesta (utomhus, vill jag rekommendera), sedan kan jag koppla på mindre munstycken för mera tryck på mindre ytor som tangentbord, radiatorgaller och sånt. Men man får vara försiktig, så man inte blåser bort något.

Svindyra batteri-drivna blåsare finns att köpa nu i butikerna. Jag rekommenderar sådana.
Jag har tryckluft hemma men kör mest med pensel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Svindyra batteri-drivna blåsare finns att köpa nu i butikerna. Jag rekommenderar sådana.
Jag har tryckluft hemma men kör mest med pensel.

De är dock ett mycket sämre val eftersom batteriet alltid tar slut efter något år. Mycket låg spec på dessa produkter. Bättre då med en funktion på en riktig dammsugare.

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Kanske när tempen ökar så att maskinen trottlar ?

Mjo det sjulle väl vara då. Kör Monsterlabo the first med 200mm fläkt så lär ta ett tag innan det inträffar

Permalänk
Medlem

Tog en gång om året, men egentligen är det nog typ en gång var annat eller var tredje. Ser oftast helt rent ut när man bestämmer sig för att städa, inte ens dammigt. Datorn står ändå direkt på golvet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk

Aldrig, blåser inland under i fläktgallret laptoparna. Orsaken är att jag inte längre äger desktop.
Man ska använda jobbdatorer (laptops) till arbete; vad ska jag då med en desktop till? Btw jag hatar laptops.. Min iMac ser jag som en laptop utan skärm.

Permalänk
Medlem

Min dator, aldrig. Den är på så lite och står på skrivbordet att damm inte blivit något problem sedan den byggdes för.. kan det vara 4 år sen 5600X släpptes?

Barnens, två-tre gånger om året. Och där behövs det.

Permalänk
Hedersmedlem

Lite halvdålig på det men iallafall på månadsbasis.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av car2ns:

Vad är det för låda du har? Ser väldigt trevlig ut!

modifierad inwin 904

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

Datorn stöder jag varje vecka, inte för att det behövs utan för att jag är pedantisk av mig och vill ha rent och fint. Städer hemmet varje dag. Att dammsuga och våtmoppa samt att använda dammduken tar 10-15 min. Är faktiskt stolt över att folk som kommer hem till mig säger att jag har det kliniskt rent.

• Ha positivt luftflöde i chassit samt använd dammfilter.
• Dammsug hemmet med en dammsugare som har ett HEPA 12-filter, eller bättre samt ett motorfilter. Behöver inte kosta mer än 600 kr.
• Luftrenare. Ikea har en bra för 799 kr.
• Torka av hemmet med en dammduk.
• Använd en spraymopp på golven.
• Rengör med grönsåpa och vatten, mer behövs inte.
• Håll god hygien och exfoliera kroppen när du duschar för att minimera hudavlagringar.
• Använd inte kläder hemma som du använder ute. När jag kommer hem tar jag en snabbdusch på 2-3 min och tar därefter på mig kläder som jag endast har på mig hemma och inomhus. Att vara hemma med samma kläder som man haft ute är ofräscht då man drar med sig skit in. Du har inte på dig skorna inomhus, så varför har du samma kläder på dig hemma som du har ute? Tänk på all skit du sitter på. Åker du kollektivt så är sitsarna på bussar, spårvagnar, tunnelbana, tåg etc skitiga. Vill du sitta i soffan hemma med samma kläder som du suttit med på dessa smutsiga sitsar?